Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSimona Wouters Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
2
Methodisch handelen Week 1
3
Voorstellen
4
Omschrijving vak Wat is methodisch handelen?
Methodisch handelen betekent dat je altijd dezelfde stappen zet om een resultaat te behalen en dat je de stappen altijd evalueert en eventueel bijstelt. Methodisch handelen is op een bewuste manier een plan inzetten om het kind vooruit te helpen. Wat ga je leren tijdens de lessen? In deze lessen ontwikkel je het methodisch handelen. Je leert om op een objectieve manier te kijken naar het kind. Hieruit ga je doelen formuleren wat de basis is voor het schrijven van een plan van aanpak. Het plan voer je uit en evalueer je.
5
Omschrijving vak Methodisch handelen leer je al vanaf het eerste schooljaar, bijvoorbeeld bij het werken met projecten. Methodisch handelen bij activiteiten leer je bij de ‘crealessen’, waar je leert activiteiten te organiseren en begeleiden en ‘op maat’ een zelfgemaakt middel ontwerpt om de ontwikkeling te stimuleren. Daar leer je ook een activiteitenprogramma te schrijven. Methodisch handelen krijg je aankomend jaar alle periodes
6
Lesdoelen Door deze lessen:
Ontwikkel je vaardigheden om methodisch te handelen Hebben je inzicht in de wijze waarop ICT ingezet word in de BPV als ondersteuning bij het proces van methodisch handelen. Heb je kennis van observeren en ben je in staat methodisch te observeren Maak je een persoonsbeschrijving Heb je inzicht in verschillende instrumenten die je ondersteunen om methodisch te handelen Schrijf je een plan volgens de methodische cyclus
7
Formatieve toets(en) Bewijs ICT en sociale media in de BPV (alle PW-opleidingen) Verslag observeren, persoonsbeschrijving, hulpvragen (alle PW-opleidingen) Maken van een werkplanning (PW 3 en PW4 kinderopvang) Oefenbewijs methodisch handelen (niveau PW3) Bewijs methodisch handelen niveau 4 (GPM)
8
Planning per periode Periode 5 – ICT en methodisch werken (BPV); Periode 6 – Persoonsbeschrijving; Periode 7 – Observatieverslag; Periode 8 – Schrijven van een plan;
9
Afsluiting periode 5 Formatieve toetsing leerjaar 2 periode 5
Bewijs ICT en sociale media in de BPV
10
Aan de slag! Klas wordt verdeeld in groepjes van 3
Elke groep krijgt een set met kaarten waarop de stappen van methodisch handelen staan, zonder dat deze genummerd zijn! Bedenk met elkaar wat die stappen zouden kunnen betekenen Leg de stappen in een cirkel in de volgorde waarvan jullie denken dat het hoort Bespreek klassikaal wat er gedacht wordt bij de verschillende begrippen Geef antwoord op de vraag: waarom is methodisch handelen het hart van het beroep? Formuleer doelen voor dit vak
11
Bespreken
12
Opdracht ICT in de BPV Waar denken jullie aan bij ICT in de BPV?
Wat kun je op internet vinden over ICT in de opvang? Wat wordt er bedoeld met hardware en software? Welke specifieke software is er in de opvang? Zoek drie verschillende specifieke software programma's voor in de kinderopvang en beschrijf wat hier mee gedaan kan worden? Wat kan de relatie zijn met ICT en methodisch handelen? Denk bij opvang aan; Dagopvang, Buitenschoolse opvang, Gastouderbureau, Peuterspeelzaal Zet deze vragen in een korte presentatie en presenteer deze (volgende week) aan de klas. De opdracht mag gemaakt worden in groepjes van 3-4 personen. Kies een digitaal presentatiemiddel wat je nog niet goed kent! Ieder groepje een ander presentatiemiddel.
13
Huiswerk Methodisch handelen
Docent: Aletta Oterdoom (OTD) Je onderzoekt voor de volgende les in de BPV welke verschillende ICT programma’s, apps er zijn en hoe social media in de BPV gebruikt en ingezet wordt. Je bereidt je presentatie voor met je medestudenten Laptop mee!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.