Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Zorg verlenen aan anderen
Begeleiden van individuen en groepen
2
Mensen zijn sociale wezens
Sympathie=gevoel wat moet groeien In werksituatie Steeds bouwen aan relaties. Verwachtingen Wat is het belangrijkste verschil tussen werk en privé? Keuze met wie je omgaat.
3
Sympathie Nabijheid (en contact)
Lichamelijke aantrekkelijkheid (1ste indruk) Cultuur, tijdperk. Aantrekkelijkheid van persoonlijke eigenschappen Zelfde of tegenovergestelde Gemeenschappelijke achtergrond (begrip) Waarden en normen, ervaringen.
4
Persoonlijke relaties
5
Soorten relaties Persoonlijke relatie
Emotionele band, vertrouwelijk met elkaar omgaan Gezinsleden, vrienden / vriendinnen. Samenwerkingsrelatie / functionele relatie Vrager / aanbieder (van zorg) Afstand is groter, minder keuze. Zorgvrager / zorgverlener, docent / leerling Conventionele relatie Weinig betrokkenheid Beleefheidsvormen ( hoe gaat het met u ,Mooi weer vandaag he.)
7
Ongelijkwaardige relaties
Welke term gebruiken? Cliënt / patiënt / zorgvrager Wat is het verschil? Zorgvrager / ontvanger: niet altijd gevraagd om zorg Patiënt: is ziek en ligt in bed. Cliënt: keuzevrijheid / onafhankelijkheid. Niet altijd terecht.
9
6 aspecten bij ongelijkwaardigheid
Onomkeerbaarheid Vrijheid vs gebondenheid Deskundigheid vs ondeskundigheid Geslotenheid vs openheid Onafhankelijkheid vs afhankelijkheid
10
6 aspecten bij ongelijkwaardigheid
Macht vs onmacht Macht wordt bepaald door het gezag van de instelling Door je eigen deskundigheid Straffen en belonen. Macht ≠ gezag.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.