Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBert Pieters Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Leren zichtbaar maken Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
2
Inhoudsopgave Deel I: De bron van ideeën en de rol van leraren 23
2.1 Wetenschappelijke basis 2.2 Barometer en kantelpunt 2.3 Het verhaal 2.4 Conclusies 2.5 Oefening
3
Deel I: De bron van ideeën en de rol van leraren
Leraren: de hoofdrolspelers in het onderwijsproces 41 3.1 De zaak van de bevlogen en gepassioneerde leraar 43 3.1.1 Expert-leraren kunnen de belangrijkste manieren aangeven om het vak dat ze geven uit te leggen 44 3.1.2 Expert-leraren zijn meester in het scheppen van een optimaal leerklimaat in hun klas 3.1.3 Expert-leraren monitoren het leren en geven feedback 45 3.1.4 Expert-leraren geloven dat al hun leerlingen de succescriteria kunnen behalen 3.1.5 Expert-leraren hebben invloed op kennis en begrip bij de leerresultaten 3.2 Hoe verschillen expert-leraren van ervaren leraren op deze vijf dimensies? 3.3 De bevlogen leraar 3.4 Conclusies 3.5 Oefeningen
4
Inhoudsopgave Deel II: De lessen 57 Voorbereiding van de lessen 59
Het starten van de les Het verloop van de les: leren Het verloop van de les: de plaats van de feedback 149 Het einde van de les
5
Denkkaders Deel III: Denkkaders 189 Denkkaders van leraren, schoolleiders en systemen 9.1 Een model voor systemen 9.2 Een model voor schoolleiders 9.3 Een model voor verandering 9.4 Acht denkkaders Mijn denkkader rond tegenvallende resultaten zou kunnen zijn dat deze resultaten te wijten zijn aan het gedrag van de leerlingen. “Ze doen niets, ze snappen niets, ze kunnen niets…..” Denkkader 1: Wij zijn ervan overtuigd dat onze fundamentele taak is het effect van onze manier van lesgeven te evalueren aan de hand van het leren en de vorderingen van leerlingen
7
Wat heeft John Hattie gedaan?
>900 meta-analyses. (Een meta-analyse is een onderzoek waarbij de resultaten van eerder uitgevoerde onderzoeken samen worden genomen om een preciezere uitspraak te doen over een bepaald fenomeen of theorie.) (zie pag. 17) De effectgrootte is een statistische maat die hierbij door Hattie is toegepast. De effectgrootte kom je tegen als ‘d’ en deze komt van Cohen’s d. d
8
Aspecten van de meta-meta-analyse
Sleutel Het kantelpunt van de barometer ligt op 0.4. Alle gevonden effecten met lagere waarden kunnen niet de verklaring zijn voor de uitkomst van de vergelijking. Standaardafwijking: deze heb je nodig om de formule toe te kunnen passen. Effectgrootte = Gemiddelde (natoets) – gemiddelde (voortoets) Spreiding (standaarddeviatie of SD) Rangorde: De plaats van het effect in de overzichtslijst (appendix C). d Aantal meta-analyses: 5 Aantal onderzoeken: 161 Aantal effecten: 295 Aantal mensen:
9
Uitkomst van dit onderzoek wijst uit dat huiswerk geen aantoonbaar effect heeft op de leerresultaten van leerlingen .29 ligt onder de grens van 0.4
10
De lijst loopt van een zeer hoog naar zeer laag effect.
Uitkomst van dit onderzoek wijst uit dat huiswerk geen aantoonbaar effect heeft op de leerresultaten van leerlingen .29 ligt onder de grens van 0.4 Op pagina 303 staat appendix C met een overzicht van de lijst van effecten op prestaties. De lijst loopt van een zeer hoog naar zeer laag effect.
11
? ? ? ? ? ? ? ?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.