De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Daphne Keller 29 augustus 2018

Verwante presentaties


Presentatie over: "Daphne Keller 29 augustus 2018"— Transcript van de presentatie:

1 Daphne Keller 29 augustus 2018
Stage en portfolio Daphne Keller 29 augustus 2018

2 Voorlichting over de stages Wat is diepteverwerking?
Inhoud Voorlichting over de stages Wat is diepteverwerking? Hoe werkt het portfolio?

3 Lesgeven leer je in de praktijk

4 Voorafgaand aan je stage
Aanmelden voor stageplaats Minimaal 6 werkweken van te voren Na toekenning plaats  kennismaken op school Stageovereenkomst aanvragen

5 De stages in het kort

6 Minor Alle stages P1 P2 Master P1 P2 P3 P4 P5

7 Minor Alle stages P1 P2 Master P1 P2 P3 P4 P5

8 Master P1 P2 P3 P4 P5 De stages in de master kunnen op elk moment in het jaar gestart worden.

9 P1 en P2 duren samen circa 2 kwartielen
Master P1 P2 P3 P4 P5 P1 en P2 duren samen circa 2 kwartielen P3 en P4 duren samen circa 2 kwartielen P5 duurt circa 1 kwartiel

10 EM2X0 Master P1 P2 P3 P4 P5 Minimaal aantal lessen 4
Minimaal aantal uren zonder WPB in de klas Eisen bevoegdheid Advies positief / twijfel Voorwaarden stageplaats Onder of bovenbouw EM2X0

11 EM3X1 EM3X2 Master P1 P2 P3 P4 P5 Minimaal aantal lessen 70
Minimaal aantal uren zonder WPB in de klas 16 Eisen bevoegdheid Voldoende lessen zonder WPB Advies positief / twijfel Voorwaarden stageplaats Onder of bovenbouw EM3X1 EM3X2

12 EME34 EME35 Master P1 P2 P3 P4 P5 Minimaal aantal lessen 70
Minimaal aantal uren zonder WPB in de klas 35 Eisen bevoegdheid Voldoende lessen zonder WPB Advies positief Voorwaarden stageplaats Bovenbouw EME34 EME35

13 EME36 Master P1 P2 P3 P4 P5 Minimaal aantal lessen 30
Minimaal aantal uren zonder WPB in de klas 15 Eisen bevoegdheid Voldoende lessen zonder WPB Advies positief Voorwaarden stageplaats Bovenbouw Afspraak maken met je IO over de invulling van deze stage. Er zijn geen opdrachten bij deze stage, maar enkel extra lessen geven is niet voldoende EME36

14 Tijdens je stage… WPB SO IO 3 Begeleiders

15 Werkplekbegeleider WPB Dagelijks begeleider op stageschool Ervaren docent

16 Schoolopleider SO Begeleider alle stagaires op stageschool Rol hangt af van de school

17 Instituutsopleider IO Begeleider vanuit lerarenopleiding Lesbezoek Beoordeelt portfolio

18 Bètadidactisch Ontwerpen Onderzoek van Onderwijs Stage
Tijdens je stage… Opdrachten Vakdidactiek Bètadidactisch Ontwerpen Onderzoek van Onderwijs Stage

19 Diepteverwerking – EMD01
Wat willen we bereiken gedurende de stage? Voortdurende integratie van theorie en praktijk binnen de persoonlijke ontwikkeling van de student tot docent Hoe doen we dat? Diepteverwerking op TU/e Deels op de stageschool met WPB, SO en/of intervisiebijeenkomsten

20 Diepteverwerking – EMD01
Je volgt het hele jaar diepteverwerking Opbouw diepteverwerking Startblok – basisvaardigheden bij EM2X0 Beroepsvaardigheden – themabijeenkomsten Indentity Intervisie – met je tutor “Samen schrijven” – facultatief Helpt je bij het vormgeven en vullen van je portfolio Diepteverwerking is verplicht Startblok, themabijeenkomsten en Identity volg je 1 jaar (ook bij een tweejarig programma) Intervisie met je tutorgroep blijf je gedurende de hele opleiding doen. Samen schrijven is facultatief

21 Groei- en beoordelingsdocument voor je hele opleiding
Portfolio Groei- en beoordelingsdocument voor je hele opleiding Elke stageperiode een nieuw hoofdstuk aan je reflectieverslag toevoegen Na elke stageperiode inleveren Bijhouden! Bewijsmateriaal verzamelen in mappen (digitaal – niet als appendix)

22 Lesvoorbereidingstijd Gesprekken met je WPB’er, SO’er en IO’er
Logboek Verschillende stage-activiteiten bijhouden: Geobserveerde lessen Gegeven lessen Lesvoorbereidingstijd Gesprekken met je WPB’er, SO’er en IO’er Intervisie Gebruiken om cases uit te halen voor intervisie Als bewijs in portfolio opnemen Het template voor het logboek is te vinden op: Week/ Datum Besteedde tijd Activiteit (lesgeven, toets afnemen, overleg, lesvoorbereiding, intervisie etc. ) Leerdoel (Wat ga IK hiervan leren?) Korte samenvatting van het geleerde/ “aha-erlebnisse”

23 = + Portfolio = Reflectie + Bewijzen

24 = + Portfolio = Reflectie + Bewijzen
Handleiding voor portfolio 

25 = + Handleiding geeft mogelijke structuur aan - hoofdstukken
Opbouw Portfolio = + Het Reflectieverslag bevat Gegevens van jezelf, van de school en begeleiders Kort Overzicht van de activiteiten die je op de werkplek hebt uitgevoerd Leervragen Reflectie per SBL-competentie per stage (Tussen)evaluatie Conclusie ten aanzien van deze stage Leervragen voor de volgende stage Handleiding geeft mogelijke structuur aan - hoofdstukken Gaat grofweg in op 3 aspecten: Wat heb je bereikt? Hoe heb je dat bereikt? Wie ben jij als docent? Je spiegelt jezelf aan de SBL competenties (wettelijk eisen aan docent) Je levert bewijzen in de vorm van gemaakte opdrachten, (zelf)evaluaties, observaties, les-opnames, lesvoorbereidingen etc. Onderdelen die in het verslag moeten worden besproken, inclusief opdracht staan in de lijst “alle eisen portfolio” (site Handleiding voor portfolio

26 = + School Lessen geven Observaties Feedback Reflecties (bijv. STARRT)
Opbouw Portfolio = + Lessen geven Lesvoorbereidingsformulieren Lessenserie Observaties Feedback Reflecties (bijv. STARRT) Wat neem je mee? Wat heb je geleerd (=conclusie van opdracht en/of reflectie, mag nog in bewijs)en hoe heeft dit je in je ontwikkeling geholpen? School

27 = + Opdrachten Opdrachten Van de site Wat neem je mee?
Opbouw Portfolio = + Opdrachten Van de site Wat neem je mee? Opdrachten Wat heb je geleerd (=conclusie van opdracht en/of reflectie, mag nog in bewijs)en hoe heeft dit je in je ontwikkeling geholpen?

28 = + Intervisie Bijeenkomsten Casus meebrengen / bespreken
Opbouw Portfolio = + Bijeenkomsten Casus meebrengen / bespreken Wat neem je mee? Wat heb je geleerd en hoe heeft dit je in je ontwikkeling geholpen? Intervisie

29 Portfolio Inleveren bij IO, WPB en SO Ook via Canvas
ePortfolio kan ook Portfolio

30

31

32 Curriculum en vakken Vakinhoudelijke vakken  bij betreffende faculteit Binnen TU/e lerarenopleiding: Focus op onderbouwing en gereedschap Onderwijskunde (Leertheorieen, Roos van Leary, zorg lln., differentieren, …) Vakdidactiek (doelen vakonderwijs, toets/examen, begripsontwikkeling, …) Projectmatig Bètadidactisch ontwerpen (theorie + lesmateriaal ontwerpen (ICT) + evalueren) Onderzoek van onderwijs (thema: diepe verwerking, focus op het leren van lln.) Praktijk Werkplekleren  de stages

33 Opbouw Portfolio De input
School Opdrachten Intervisie Lessen geven Lesvoorbereidingsformulieren Observaties Feedback STARR(T) – reflecties Wat neem je mee? Huiswerk Tijdens werkcolleges / intervisie Wat neem je mee? Bijeenkomsten Casus meebrengen / bespreken Wat neem je mee?

34 Reflectieverslag Handleiding geeft mogelijke structuur aan - hoofdstukken Gaat grofweg in op 3 aspecten: Wat heb je bereikt? Hoe heb je dat bereikt? Wie ben jij als docent? Je spiegelt jezelf aan de SBL competenties (wettelijk eisen aan docent) Je levert bewijzen in de vorm van gemaakte opdrachten, (zelf)evaluaties, observaties, les-opnames, lesvoorbereidingen etc. Onderdelen die in het verslag moeten worden besproken, inclusief opdracht staan in de lijst “alle eisen portfolio” (site)


Download ppt "Daphne Keller 29 augustus 2018"

Verwante presentaties


Ads door Google