Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNienke Timmermans Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
ICT-ondersteuning voor zorgverstrekkers in de eerstelijnsgezondheidszorg
2
Programma Kennismaking met u… en met éénlijn.be De context (kort)
Basisdiensten (beveiliging, privacy, beroepsgeheim,…) Diensten met Toegevoegde Waarde (en wat je ermee doet) Eénlijn.be: ons verder aanbod (Spoor 2 !) Vragen ? We proberen zo snel mogelijk naar de kern te gaan: basisdiensten en de echte « e-health diensten » Op het einde komen we terug op wat éénlijn.be nog voor u kan doen.
3
WIE of wat is ? Consortium rond Syntra West met :
Domus Medica Vlaams Apothekers Netwerk (VAN) Huis voor Gezondheid (Brussel) PraktijkCoach HealthConnect Opdrachtgever: Agentschap Zorg & Gezondheid De beroepsorganisaties van huisartsen en apothekers besturen dit project (met name de inhoud en de aanpak) Ze werken samen met minder gekende partners die praktisch en technisch waardevolle ondersteuning geven.
4
Doelstellingen Bevorderen van de samenwerking en de gegevensdeling tussen eerstelijnsactoren Verhoging van het ICT-gebruik Bevorderen van de gebruiksvriendelijkheid Verbeteren van de kwaliteit van de zorg Tegen 2016 wordt samenwerken, efficiënt registreren en gegevensdeling als normaal beschouwd. Eigeblijk ligt de focus op « samenwerken » door het bevoreren van « gegevensdeling ». En om dat efficiënter te doen moedigen we het zorgvuldig gebruik van EMD / apotheeksoftware aan en het digtaal delen van gegevens… En vandaar dat éénlijn.be dus veel informatie en ondersteuning geeft voor het gebruik van de e-health diensten
5
16 Functies en diensten Vitalink
Vaccinatiestatus -- SumEHR – Medicatieschema Vaccinnet Registreren van vaccinaties en bestellen vaccins eHealth basisdiensten User Access Management eHealth-certificaat -- eID login -- Therapeutische relatie eHealthConsent – eHealthBox Gedeeld Farmaceutisch Dossier Geneesmiddelen historiek Recip-e Verzenden en ophalen medicatievoorschrift MyCareNet Verzekerbaarheid -- Attesten hoofdstuk IV GMD beheer Zorgzoeker Zorgverstrekkers vinden Hub-Metahub Uitwisselen info met ziekenhuis Gestructureerd invoeren van data in het lokaal elektronisch patiëntendossier (bv. EMD) Patiënt HealthViewer Welke gegevens kan de patient zelf raadplegen? EBM PracticeNet Richtlijnen en beslissingsondersteuning Deze 16 diensten en functies hebben we geselecteerd. Het zijn de belangrijkste en meest relevante voor de eerstelijnsgezondheidszorg. Vroeg of laat zullen we er allemaal mee moeten leren werken. Er zijn veel meer “Diensten met Toegevoegde Waarde” (DTW) aan het opstarten (een 60-tal) bv. eBirth voor digitale geboorteaangifte, Quermid en OthoPride voor online registratie van implantaten, EuthaConsult voor online raadpleging van wilsbeschikking,…
6
E-Health wat ga je daar zelf mee doen ?
Opzoeken voorgeschiedenis via SumEHR Online advies en guidelines Medische voordelen Medicatie- schema Elektronische voorschriften Een patiëntendossier, een medicatieschema, labogegevens, voorschriften… Zonder eHealth zijn dat aparte gegevens, vaak alleen op papier en dus moeilijk te delen of up-te-daten. Vanavond willen we je laten aanvoelen dat je met eHealth die dingen vlotter kan doen en je op termijn meer dingen kan doen met minder moeite en tijd. Raadplegen van laboresultaten Elektronische verwijsbrief
7
E-Health wat ga je daar zelf mee doen ?
Tarificatie, facturatie SumEHR, medicatie-schema, ... updaten Administratieve voordelen Attesten aanmaken en versturen Registraties Er zijn ook heel wat administratieve processen die gedigitaliseerd en dus geautomatiseerd kunnen worden. Hier zit duidelijk ook de mogelijkheid om tijd te winnen en veel efficiënter te gaan werken. Facturatie / tarificatie: bijvoorbeeld toepassing van de 3de betaler of het opvragen van attesten i.v.m. terugbetaling Hoofdstuk IV geneesmiddelen Attesten aanmaken en versturen: bijvoorbeeld BVAC-document voor aanvullende verzekering in de apotheek digitaal verzenden naar de verzekeringsmaatschappij Verslagen aan de GMD-houder: bijvoorbeeld een zorgtraject diabetes automatisch aanmaken, verzenden én invoeren in het EMD Registraties: gestructureerde registraties (alles maar 1x in het EMD en op de juiste plaats) zorgen voor een efficiëntere werking Update van SumEHR, medicatieschema, … : een nieuwe posologie van het elektronisch voorschrift zorgt voor een aangepast label om op de medicatieverpakking te kleven én wordt automatisch aangepast in het medicatieschema. Verslag versturen naar GMD-houder
8
“We zijn nog maar halfweg de digitale revolutie”
Peter Hinssen: “We zijn nog maar halfweg de digitale revolutie” Peter Hinssen stelt in zijn boek «Het Nieuwe Normaal »dat we nog maar halfweg de digitale revolutie zijn. Kijk maar in alle sectoren: Tot nu toe deden we veel dingen analoog; geleidelijk wordt alles digitaal gedaan. 1985 Vandaag 2035 Peter Hinssen: Het Nieuwe Normaal
9
“We zijn nog maar halfweg de digitale revolutie”
Peter Hinssen: “We zijn nog maar halfweg de digitale revolutie” Voor gegevensdeling zitten we ook volop in de overgangsfase van beperkte mogelijkheden naar veralgemeend gebruik Op vlak van e-health is dat ook zo. We zitten momenteel in de overgangsfase tussen een zeer lange (trage) start en de volledige uitrol. Kijk naar de oppervlakte onder de curve:tot nu toe deden we maarweinig met e-health. Binnen enkel jaren wordt het gerbrik algemen. Let op: we zitten tijdens die overgang ook met kinderziektes en met sofwaterpakketten die nog niet altijd alles goed hebben geïmplementeerd. Daarom legt éénlijn.be bv. een sterk accent op het verbeteren van de gebruiksvriendelijkeheid. 1985 Vandaag 2035 Peter Hinssen: Het Nieuwe Normaal
10
Evoluties gezondheidszorg
acute naar chronische zorg multidisciplinaire zorg ambulante zorg patient empowerment snel evoluerende kennis => Nood aan: samenwerking tussen zorgverleners veilige en snelle elektronische communicatie kwaliteitsvolle patiëntendossiers Maar ook nood aan: standaardisatie, privacy, beroepsgeheim, … De context van dit alles is gekend: Vergrijzing Meer chornische en complexe patiënten Mondige, veeleisende patiënten (die zelf het internet hebbenleren gebruiken !) Nood aan meer samenwerking (onderling en ook tussen 1ste en 2de lijn).
11
e-health: Voordelen én valkuilen patient empowerment efficiënt
opvolging transparantie veiligheid 24/7 raadpleegbaar samenwerking onbeschikbaar onpersoonlijk Dit alles zorg voor verwarring en wantrouwen. Hoe kijken jullie hier tegenaan ? Herken je de “rode” termen ? Of ben je al overtuigd van de “groene” woorden ? Sommigen zien de digitale evolutie wellicht als een opportuniteit, anderen als een bedreiging. Er is vaak veel wantrouwen, schrik voor het onbekende, gebrek aan vertrouwen omtrent privacy en beveiliging van de gegevens, etc. Voor de meeste bedreigingen bestaan er echter oplossingen, de belangrijkste valkuilen voor de digitale evolutie zitten dan ook tussen onze 2 oren. We moeten durven om onze vertrouwde manier van werken los te laten, want vroeg of laat zal iedereen digitaal dienen te werken. De bedoeling van vanavond is om alle nodige kennis aan te reiken, zodat u met kennis van zaken een eigen oordeel kan vormen. afhankelijkheid beperkt draagvlak kwaliteit data technische problemen privacy
12
eHealth-platform basisdiensten
Geïntegreerd gebruikers- en toegangsbeheer Coördinatie van elektronische deelprocessen Portaalomgeving Beheer van loggings Systeem voor end-to-end vercijfering Elektronische brievenbus voor elke zorgverlener (eHealthBox) Elektronische datering (timestamping) Codering en anonimisering Raadpleging van het Rijksregister en de KSZ-registers Verwijzingsrepertorium (Metahub) Ehealth-certificaten Het (federale) eHealth Platform slaat zelf nooit patiëntengegevens op. Men heeft ervoor gekozen een reeks basisdiensten gratis ter beschikking te stelle, die zorgen voor veiligheid en bescherming van de gegevens en de privacy. Alles is gebaseerd op de toepassing van de wettelkijke regels (Wet Privacy, Wet Patiëntenrechten, wettelijke bepalingen Berpoepsgeheim). De Privacycommissie ziet trouwens systematisch mee toe op de toepassing ervan: Elke nieuwe dienst of toepassing moet eerst bij de Privacycommissie aantonen dat de gegevensopslag of de verwerking van de gegevens correct en veilig gebeurt. Dank zij deze basisdiensten kan een softwareleverancier de programma’s die je daarbij gebruikt makkelijker realiseren. NB: HIER NIET BLIJVEN BIJ STILSTAAN EN DE DIENSTEN UITLEGGEN. DAT DOEN WE DADELIJK IN VOLGENDE SLIDES
13
Een beveiligde toegang tot patiëntengegevens user & accesmanagement
Informed consent Therapeutische relatie ? Identiteit - rol Apr. Persoons Medische gegevens Amina Certificaat Om als zorgverlener toegang te krijgen tot de ICT-toepassingen die gebruik maken van de eHealth basisdiensten, dient de zorgverlener eerst een aantal ‘deuren’ te openen alvorens deze aan de gegevens van de patiënt kan. Indien alles in orde is, gaan deze deuren automatisch binnen de seconde open. Voorbeeld: Apotheker Persoons wenst toegang te krijgen tot de volledige geneesmiddelenhistoriek van Amina. Deze toegang wordt beheerd door eHealth. Uitgebreidere info omtrent de ‘deuren’ is terug te vinden in het bestand ‘ICT in de zorg – overzicht diensten eHealth’. De duur van een therapeutische relatie is afhankelijk van het bewijs van een therapeutische relatie: Inlezen e-ID: 6 maanden Inlezen van een Recip-e ID: 3 maanden Voorgeschreven geneesmiddelen: 3 maanden Zorgtraject: 4 jaar GMD: 1 jaar Apr. Persoons
14
eHealth-platform https://www.ehealth.fgov.be
Het eHealth-platform is een Federaal platform dat een basisarchitectuur en basisdiensten aanbiedt, waarmee ICT-toepassingen ontwikkeld kunnen worden. Hier vind je de “informed consent” (onder “Burgers”). Huiswerk: ga daar eens kijken naar je eigen consnet status (en zet hem eventueel op). Dat moet je maar één keer doen en dat geldt dan voor allle zorgverstrekkers (waarmee je een therapeutische relatie hebt !) en blijft gelden, tot je eventueel je consent zou wlllen afzetten.
15
VITALINK (GFD & MyCareNet) HUBS RECIP-e eHealthBox Ziekenhuizen
Ontslagbrieven Resultaten Beelden Eerstelijn Medicatieschema SumEHR Vaccinaties VITALINK (GFD & MyCareNet) HUBS Gegevens ter beschikking stellen ⬆ Gegevens aan iemand verzenden ⬇ RECIP-e eHealthBox Welke diensten voor gegevensoverdracht en gegevensdeling zijn er? Gegevensoverdracht: 2 diensten, namelijk KLIK OM “eHealthBox” TE LATEN VERSCHIJNEN eHealhtBox: geadresseerde communicatie van de ene zorgverstrekker naar de andere. Je weet op voorhand naar wie je gegevens stuurt. KLIK OM DE UITLEG BIJ eHealthBox TE LATEN VERSCHIJNEN KLIK OM “RECIP-e” TE LATEN VERSCHIJNEN Het electronisch voorschrift is ook één-op-één communicatie, maar je weet niet op voorhand aan wie. Een patiënt bepaald zelf in welke apotheek hij of zij een voorschrift laat uitvoeren. KLIK OM DE UITLEG BIJ RECIP-e TE LATEN VERSCHIJNEN Gegevensdeling: 2 diensten, namelijk KLIK OM “VITALINK” TE LATEN VERSCHIJNEN Via Vitalink worden gegevens gedeeld met (een deel van) het zorgteam van je patiënt. Je weet niet noodzakelijk wie dat allemaal is. Je stelt gegevens ter beschikking van andere zorgverstrekkers die er nood aan zouden kunnen hebben en omgekeerd krijg je toegang tot gegevens die vandaag onbereikbaar in de lokale dossiers van die andere zorgverstrekkers zitten. KLIK OM DE UITLEG BIJ VITALINK TE LATEN VERSCHIJNEN KLIK OM “HUBS” TE LATEN VERSCHIJNEN Via de hubs kunnen gegevens gedeeld worden tussen verschillende ziekenhuizen. Zoals we straks zullen zien kunnen gegevens binnenkort dank zij de “metahub” ook transmuraal gedeeld worden, bijvoorbeeld medicatie-overdracht bij opname en ontslag. KLIK OM DE UITLEG BIJ HUBS TE LATEN VERSCHIJNEN Geneesmiddelen (Verpleegkunde) (Kinesitherapie) Voorschriften Brieven Boodschappen Medische gegevens “Persoonlijke Mail”
16
e-HealthBox Verzenden van berichten naar actoren in de gezondheidszorg
Beveiligde elektronische brievenbus Medische en vertrouwelijke info tussen zorgverleners Geïntegreerd in medisch dossier (bv. Hector, Medimail) End-to-end encryptie Geadresseerde communicatie tussen twee zorgverleners Patiëntengegevens vermelden in gewone is niet toegelaten omwille van privacy. Daarom bestaat er een beveiligd systeem voor communicatie tussen zorgverstrekkers. Zoals bij alle diensten van eHealth worden de gegevens end-to-end versleuteld. Ze zijn dus alleen leesbaar op de PC van de verzender en die van de ontvanger tijdens een eHealth sessie. Vanuit de ziekenhuizen en labo’s werden Hector en Medimail gepromoot voor elektronische communicatie naar huisartsen (laboresultaten, beeldvorming, …). Op die manier werden eHealthBox en eHealth-certificaten bij heel wat huisartsen kosteloos geïnstalleerd. Hector/Medimail kan ook zorgen voor de integratie van eHealthBox in het EMD, zodat bepaalde data uit de beveiligde rechtstreeks in het medisch dossier geïmporteerd kunnen worden. Zo kan je dubbele invoer van data vermijden. De APB (Algemene Pharmaceutische Bond) onderzoekt momenteel de mogelijkheid om ook apothekers toegang te geven tot de eHealthBox. Men zou dit graag eind 2014, begin 2015 uitgerold zien, maar hier is nog geen duidelijkheid over.
17
Medicatielijst of Geneesmiddelenhistoriek
30 januari 2014: longarts L R/ Medrol 4 mg 32 tabl. 1 per dag R/ Symbicort 200 puffs 3x2 per dag R/ Duovent 200 puffs 3x2 per dag R/ Montelukast 28 tabl. 1 per dag 14 februari 2014: huisarts H R/ Augmentin 500mg 16 caps 2 per dag (indien labo infectie aantoont) 30 maart 2014: cardioloog C R/ Cordarone 60 tabl 1 per dag R/ Burinex 1mg 30 tabl 1 per dag HISTORIEK: (Apotheek A) 30/01/14 Medrol 4 mg 32 tabl. Dr.L 30/01/14 Symbicort 200 puffs Dr.L 30/01/14 Duovent 200 puffs Dr.L 30/01/14 Montelucast 28 tabl. Dr.L 14/02/14 Augmentin 500mg 16caps Dr.H 28/02/14 Symbicort 200 puffs Dr.L 28/02/14 Duovent 200 puffs Dr.L 28/02/14 Montelucast 94 tabl Dr.L 03/03/14 Medrol 4 mg 32 tabl. Dr.L 30/03/14 Symbicort 200 puffs Dr.L 30/03/14 Duovent 200 puffs Dr.L 14/04/14 Medrol 4 mg 32 tabl. Dr.L 28/04/14 Symbicort 200 puffs Dr.L 28/04/14 Duovent 200 puffs Dr.L (Apotheek B) 10/5/14 Cordarone 60 tabl Dr.C 10/5/14 Burinex 1mg 30 tabl Dr.C Patiënt P Er zijn meerdere manieren om naar « de geneesmiddlen » te kijken. Om te beginnen: wat is het verschil tussen een « medicatielijst » (zoals de arts die bijhoudt in zijn EMD)of « geneesmiddelenhistoriek » (zoals de apotheker dat in zijn lokaal farmaceutisch dossier bijhoudt) - een « medicatieschema » ? Hier zie je links de achtergrond: een patiënt gaat op verschillende tijdstippen bij verschillende artsen. Rechts zie je dat dit leidt tot een soort « boekhouding » van voorgeschreven , resp. afgeleverde verpakkingen: de medicatielijst of geneesmiddelenhistoriek. VOLGENDE SLIDE…
18
Medicatieschema 30 januari 2014: longarts L
30 januari Patiënt P Medrol 4 mg ontsteking longen 1 ‘s ochtends Symbicort asthma 2 puffs ochtend, middag, avond Duovent asthma 2 puffs ochtend, middag, avond Montelucast ontsteking longen 1 tabl. 1 uur na avondeten Apotheker A 14 februari 2014 Patiënt P Medrol 4 mg ontsteking longen 1 ‘s ochtends Symbicort asthma 2 puffs ochtend, middag, avond Duovent asthma 2 puffs ochtend, middag, avond Montelucast ontsteking longen 1 tabl. 1 uur na avondeten Augmentin 500mg Indien longontst. 1 ‘s ochtends en ‘s avonds PAS GEBRUIKEN INDIEN LABO INFECTIE AANTOONT Dokter H 30 januari 2014: longarts L R/ Medrol 4 mg 32 tabl. 1 per dag R/ Symbicort 200 puffs 3x2 per dag R/ Duovent 200 puffs 3x2 per dag R/ Montelucast 28 tabl. 1 per dag 14 februari 2014: huisarts H R/ Augmentin 500mg 16 caps 2 per dag (indien labo infectie aantoont) 30 maart 2014: cardioloog C R/ Cordarone 60 tabl 1 per dag R/ Burinex 1mg 30 tabl 1 per dag 23 februari 2014 Patiënt P Medrol 4 mg ontsteking longen 1 ‘s ochtends Symbicort asthma 2 puffs ochtend, middag, avond Duovent asthma 2 puffs ochtend, middag, avond Montelucast ontsteking longen 1 tabl. 1 uur na avondeten Augmentin 500mg 1 ‘s ochtends en ‘s avonds Opgelet: verpakking uitnemen = tot en met 2 maart Thuisverpleegkundige T 30 maart 2014 Patiënt P Medrol 4 mg ontsteking longen 1 ‘s ochtends Symbicort asthma 2 puffs ‘s ochtends, avonds Duovent asthma 2 puffs ‘s ochtends, ‘s avonds Montelucast ontsteking longen 1 tabl. 1 uur na avondeten Cordarone hartritme 1 ’s ochtends bij het eten Burinex 1mg plaspil 1 na het ontbijt Apotheek B 18 mei 2014 Patiënt P Medrol 4 mg ontsteking longen 1 ‘s ochtends Symbicort asthma 2 puffs ochtend, avond Duovent asthma 2 puffs ochtend, avond Montelucast ontsteking longen 1 tabl. 1 uur na avondeten Cordarone hartritme 1 ‘s ochtends bij eten Burinex 1mg plaspil 1 na ontbijt Bronchosedal prikkelhoest max. 3 x per dag 10ml wanneer nodig Apotheker A … en hier zie je diezelfde realiteit die leidt tot een opeenvolging van « foto’s » : het medicatieschema. Beiden hebben hun nut: Een medicatieschema geeft het overzicht van wat de patiënt vandaag gebruikt. Makkelijk om te overleggen met de patiënt, bij een opname in het ziekenhuis of het bezoek bij een specialist (een historiek is dan weer beter wanneer je bv. wil weten welke antibiotica iemand het afgelopen jaar heeft gehad of om te kijken hoe therapietrouw een patiënt is (regelmatig afhalen van verpakkingen). 5
19
Vitalink Wat? digitaal platform voor delen van zorg- en welzijnsgegevens enkel kerngegevens in kader van zorgcontinuïteit initiatief van de Vlaamse Overheid (Intermed in Wallonië) Voor wie? nu focus op 1e lijn: artsen, apothekers, verpleegkundigen, … later aansluiting met 2e lijn: ziekenhuizen, WZC, … rechtenmatrix bepaalt wie toegang heeft tot welk type gegevens medicatieschema (wordt multidisciplinair up-to-date gehouden) SumEHR’s (opladen en consulteren, enkel tussen artsen) vaccinaties uit Vaccinnet (enkel raadpleegbaar) De belangrijkste doelstellingen van Vitalink zijn: het verbeteren van de kwaliteit en de beschikbaarheid van de gegevens het ondersteunen en faciliteren van de samenwerking tussen zorg- en welzijnsactoren het verminderen van de administratieve lasten het verzekeren van de veiligheid en de privacy Via Vitalink kunnen zorgverleners de vaccinnatiegegevens van hun patiënt raadplegen. Toevoegen of wijzigen van vaccinnatiegegevens is echter enkel mogelijk via Vaccinnet. Vitalink wordt dagelijks geüpdated vanuit Vaccinnet en bevat dus steeds de meest actuele gegevens.
20
Vitalink Medicatieschema
Doelstellingen? Uitwisselen van actueel medicatiegebruik tussen zorgactoren Middel om medicatiegebonden fouten gemakkelijker op te sporen Middel om de patiënt beter te informeren en meer te betrekken bij zijn medicatie Meer info: video Vitalink medicatieschema Het Vitalink medicatieschema geeft een overzicht van alle medicatie die de patiënt op een bepaald moment hoort in te nemen. Het bevat informatie over het medicijn, de in te nemen dosis, de wijze van toediening, het tijdstip of moment van gebruik en de duur van gebruik. De medicatie wordt als volgt opgelijst: chronische medicatie, tijdelijke medicatie, indien nodig medicatie. Door onderling nauw samen te werken rond het medicatieschema, kan de juiste zorg worden geboden: de arts schrijft de correcte medicatie voor, de apotheker levert de correcte medicatie af en de thuisverpleegkundige ziet erop toe dat de patiënt de medicatie correct inneemt. Het medicatieschema kan enkel worden geraadpleegd mits toestemming van de patiënt. Artsen, apothekers, thuisverpleegkundigen, tandartsen en vroedvrouwen met een therapeutische relatie, hebben de mogelijkheid om het actuele medicatieschema te lezen en er in te schrijven. De patiënt en de thuisverzorgende kunnen het medicatieschema enkel lezen. Er wordt altijd aangegeven op welke datum en door wie de laatste wijziging/afdruk gebeurd is. De Vitalink connector is klaar maar niet alle softwarehuizen hebben dit al geïntegreerd. Voor apothekers wordt de uitrol verwacht in het najaar. Officinall en – als de acceptatie in orde komt – ook Farmad Twin en Pharmawin van Corilus kunnen uitrollen vanaf september. Dat betekent dat toch een meerderheid van de Vlaamse apothekers medicatieschema’s zal kunnen opladen in het najaar. Voor huisartsen is enkel CareConnect klaar voor het opladen en consulteren van het medicatieschema.
21
Vitalink SumEHR Minimale dataset die een arts nodig heeft om de medische toestand van een patiënt snel te evalueren en continuïteit van zorg te garanderen. Basisgegevens: Naam, geboortedatum, rijksregisternummer, … Gegevens contactpersoon Risicofactoren (allergieën, sociale factoren, enz.) Medische voorgeschiedenis Actuele problemen Relevante medicatie Vaccinaties SumEHR = Summerised Electronic Health Record Artsen kunnen via hun EMD een SumEHR maken van het medisch dossier van hun patiënt. Via Vitalink kan dit met andere artsen worden gedeeld. Wanneer de patiënt een andere arts contacteert, kan deze in principe meteen de SumEHR raadplegen. Zo krijg je als arts bij een eerste of eenmalige consultatie (vb. wachtpost, doorverwijzing, spoeddienst) meteen een volledig beeld van de actuele gezondheidstoestand. Op deze manier kan een betere diagnose worden gesteld, kunnen dubbele vaccinaties worden vermeden, wordt de kans op allergische reacties beperkt, etc. In principe kan iedere arts een SumEHR aanmaken. In praktijk zijn het echter vooral huisartsen die SumEHR’s aanmaken, omdat vooral zij een volledig beeld hebben van de gezondheidstoestand van een patiënt. Het kan dus gebeuren dat een patiënt meer dan één SumEHR heeft. Andere zorgverleners kunnen geen SumEHR’s lezen. Ook patiënten kunnen hun eigen SumEHR niet raadplegen. Conform de patiëntenwetgeving, kunnen zij hier wel een afschrift van vragen. Sinds 2013 moeten EMD-pakketten in staat zijn om SumEHR’s aan te maken, te uploaden en te delen om in aanmerking te komen voor labeling. Momenteel kan de SumEHR opgeladen worden in de Résau Santé Wallon en in CoZo. De link met Vitalink is in orde voor HealthOne en binnenkort ook voor Medidoc. De andere EMD-pakketten zullen geleidelijk aan volgen. Het consulteren van de SumEHR zal mogelijk worden voor de meeste EMD’s, alsook voor de wachtpost-pakketten. Momenteel is dit nog niet operationeel, maar dit komt de volgende maanden in een stroomversnelling van zodra de connectie met Vitalink in orde is voor enkele grotere pakketten.
22
Vitalink SumEHR Wat er in zit, komt er uit… Chaos in eigen EMD =
“Dit is de foto van mijn kleerkast… of van mijn bureau…”: ik kan daar zelf goed iets in vinden, maar iemand anders niet… Dus eigenlijk moeten we leren ordelijk(er) en gestructureerd(er) te werken. Als we dat doen, dan wordt de SumEHR haast vanzelf gemaakt en kunnen we hem delen. De achillespees van de SumEHR is de kwaliteit van de SumEHR’s. De kwaliteit is immers afhankelijk van de kwaliteit van registratie door de huisarts. Spoor 2 is in dit kader erg belangrijk. De eerste sessie ‘Registreren om te communiceren’ is in dit opzicht erg belangrijk. Hier leert de huisarts zodanig te registreren om een kwalitatieve SumEHR te kunnen produceren. Dit alles zal een grote meerwaarde zijn voor de huisartsen, de spoed- en wachtdiensten en vooral voor de patiënt. Chaos in eigen EMD = Export rommel naar anderen Goed registreren = Gestructureerd registreren
23
Vitalink SumEHR 3 principes voor gestructureerde registratie in het EMD: Juiste woord op de juiste plaats: een diagnose hoort in het veld voor een diagnose, een allergie in het veld voor een allergie, enz. Zelfs al kan je zelf aan je manier van werken uit, een andere pc kan die data maar correct interpreteren als de gegevens correct geregistreerd werden. Gestructureerde registratie is dus een noodzakelijke voorwaarde voor gegevensdeling. Only once: als je correct registreert, kan een goed softwarepakket die registratie gebruiken voor verschillende toepassingen. Een eenmalige gestructureerde registratie kan voorkomen dat je gegevens moet overschrijven voor verslagen, verwijsbrieven, aanvraagformulieren,… Als je pakket weet welke gegevens nodig zijn voor een bepaald document en die gegevens zijn op de juiste plaats ingevoerd, dan kan het aanmaken van dat document geautomatiseerd worden. Ordening: Actueel: gegevens die vandaag aan de orde zijn Antecedent: gegevens uit het verleden die vandaag nog relevant (kunnen) zijn, bv. zwangerschapsdiabetes als risicofactor voor type II diabetes Archief: gegeven uit het verleden die niet meer relevant zijn, bv. een antibioticakuur voor een bronchitis of sinusitis 7 jaar geleden.
24
Medex :online attest arbeidsongeschiktheid voor ambtenaren
25
Medex Online attest Het Medex attest ( voor overheidspersoneel ) kan online worden gepost op de server van het bestuur Medische expertise van de federale overheid . Het kan ook worden afgedrukt en meegegeven.
26
Gedeeld Farmaceutisch Dossier
Het Gedeeld Farmaceutisch Dossier : = lijst van afgeleverde geneesmiddelen verpakkingen = historiek van de laatste 12 maanden (afleveringen worden opgeslagen vanaf dat men aansluit) Toestemming patiënt is vereist Men ziet (a priori) alleen de verpakkingen + wanneer afgeleverd Dagelijks al in gebruik door meer dan 1000 apothekers Die hebben al gegevens opgeladen van van meer dan patiënten In het Gedeeld Farmaceutisch Dossier is enkel raadpleegbaar welke geneesmiddelen de afgelopen 12 maanden aan de patiënt werden afgeleverd. In deze geneesmiddelenhistoriek staan zowel de voorgeschreven als de niet voorgeschreven geneesmiddelen vermeld. Dat opladen gebeurt stelselmatig (automatisch) vanaf het moment dat men het GFD begint te gebruiken. (NB: Voedingssupplementen en andere informatie, zoals allergieën kunnen wel in het lokaal dossier worden geregistreerd, maar zullen niet in het Gedeeld Farmaceutisch Dossier terechtkomen). (NB: apothekers moeten hier een maandelijkse bijdragevoor betalen. Het systeem werd volledig autonoom en op kosten van het beroep opgezet. Men wil het ook eerst binnen de beroepsgroep helemaal op punt stellen, voor men het gaat delen. Farmad, Corilus, Officinal, alsook enkele Franstalige pakketten, laten vandaag reeds toe om gebruik te maken van het Gedeeld Farmaceutisch Dossier. Ondanks het gegeven dat er reeds gegevens van meer dan 1,6 miljoen patiënten zijn opgeslagen, waren de meeste gegevens echter tot nu toe slechts sporadisch raadpleegbaar omdat de patiënt zijn Informed Consent nog niet had gegeven. (NB: Dit is heel recent veranderd en vanuit de software zal op een gebruiksvriendelijke manier de Informed Consent kunnen worden geregistreerd. Farmad is dit bijvoorbeeld momenteel aan het testen en zal eerstdaags uitrollen.) Op de website staan heel wat FAQ’ s i.v.m. het Gedeeld Farmaceutisch Dossier.
27
Elektronisch voorschrift - Recip-e
Recip-e laat toe om voorschriften van de voorschrijvende arts op een beveiligde wijze elektronisch te bewaren totdat deze afgeleverd zijn aan de door de patiënt gekozen apotheker. Doelstellingen: Verbetering van de zorg: minder fouten, meer veiligheid Verbeteren van de communicatie tussen de arts en de apotheker Administratieve vereenvoudiging Voorkomen van fraude Extra interessante informatie hieromtrent dat zeker ter voorbereiding doorgenomen dient te worden: Recip-e laat ook een aantal bijkomende functies toe aan de voorschrijver: oplijsten welke door de voorschrijver gemaakte voorschriften nog niet zijn opgehaald de inhoud van een (nog) niet opgehaald voorschrift bekijken een niet opgehaald voorschrift terugtrekken, met opgave van een reden feedback van een zorgverstrekker betreffende een voorschrift ophalen
28
MyCareNet 1. Raadplegen verzekerbaarheid
2. Attesten (“Bf”) Hoofdstuk IV Aanvragen en verlengen attesten Raadplegen attesten Registratie aflevering 3. Beheer Globaal Medisch Dossier (GMD) (door huisarts) Beheer GMD: kennisgeving, afsluiten, verlengen Raadplegen GMD-recht van een patiënt Raadplegen lijst van patiënten waarvoor een arts GMD-houder is 4. Facturatie (derde betalende) (enkel artsen) Raadplegen verzekerbaarheid: Laat toe na te gaan of er sprake is van een verhoogde tegemoetkoming of niet. Dit wordt dagelijks gebruikt door apothekers en verpleegkundigen voor het opvragen van verzekerbaarheid en facturatie. De verzekerbaarheid is ook binnen sommige EMD’s operationeel ( Medidoc, HealthOne, CareConnect). Via dit systeem kan de huisarts controleren of de patiënt een omniostatuut heeft en in aanmerking komt voor het derdebetalerssyteem. Hoofdstuk IV: Volgens het eHealth-platform wordt in 70 à 80% van de gevallen de goedkeuring meteen gegeven, nl. voor alle geneesmiddelen uit Hoofdstuk IV waar de arts alleen de toestand van de patiënt moet attesteren. In dat geval gebeurt de goedkeuring automatisch en binnen enkele seconden. In de overige 20 à 30% van de attest-aanvragen moet de arts nog extra bewijsstukken opsturen naar de adviserend geneesheer, zoals een verslag of beeld-materiaal (+- week wachttijd). Hoofdstuk IV is operationeel in enkele EMD-pakketten. Aanvraag voor terugbetaling van geneesmiddelen kan zo veel sneller en eenvoudiger. Het opvragen van goedkeuringen in de apotheek hangt af van de implementatie door het softwarehuis. De dienst is wel beschikbaar in MyCareNet maar nog niet geïntegreerd in elke apotheeksoftware. Indien geïntegreerd, kan de apotheker enkel bij vraag tot aflevering van een geneesmiddel uit Hoofdstuk IV zien of er wel of geen attest is. De apotheker kan geen overzicht zien van alle attesten van één patiënt. Bij geneesmiddelen met een beperkt aantal verpakkingen/doseringen, zal de apotheker in de toekomst de aflevering kunnen registreren, zodanig dat er een teller is die zegt hoeveel dozen de patiënt reeds gehad heeft en hoeveel deze er nog dient te krijgen. Dit is momenteel echter nog in ontwikkeling. Globaal Medisch Dossier: Bij de huisarts is de integratie in het EMD nog onvolledig. Bij het openen van een GMD via MyCareNet zal de huisarts onmiddellijk betaald worden. Bij het overnemen van een GMD is er geen betaling als er al een betaling geweest is aan de oorspronkelijke GMD-houder. De betaling van de verlenging van het GMD zal opgestart worden door de eerste prestatie (consultatie of bezoek) van het jaar. Wanneer de mutualiteit deze prestatie registreert is het GMD verlengd. De mutualiteit zal de betalingen uitvoeren binnen de 30 dagen vanaf de datum van registratie van de prestatie.
29
MyCareNet: verzekerbaarheid
Sinds 1 januari 2014 vragen apothekers de verzekerbaarheid van hun patiënten op via MyCareNet. Ook huisartsen die de derde betalende regel toepassen! Het rijksregisternummer of INSZ-nummer volstaat om de identiteit en de verzekerbaarheid te controleren. SIS-kaart: niet langer garantie voor terugbetaling Kinderen: Kids-ID Buitenlanders die in België verblijven: ISI+-kaart ISI+ kaart: voor buitenlanders die in België verblijven, onderworpen zijn aan de sociale zekerheid, maar niet over een gelding ID-bewijs beschikken. E-ID voor buitenlanders in regularisatieperiode Belgische E-ID Kids ID ISI+ kaart SIS-kaart
30
MyCareNet : aanvragen “Bf” attest
De aanvrager heeft de toepasselijke voorwaarde aangevinkt. De aanvraag is in orde, dus kleurt het balkje groen. Wanneer de arts op “OK” drukt, ondertekent en verzendt hij de aanvraag. Voor 70% van de aaanvragen is de toelating daarmee meteen een feit (want wanneer de arts “attesteert” heeft de patiënt automatisch recht op terugbetaling. De overigee 30% : daarvoor moet de arts nog extra bewijzen meezenden (labo, beelden,enz.). Dat kan ook digitaal ! En de ziekenfondsen beloven daarvoor nu een doorlooptijd van ongeveer 1 week (ipv 6 weken) De patiênt heeft ook geen papieren meer nodig. En hij kan in veel gevallen meteen in de apotheek 3de betalende krijgen. Want in de apotheek kan de apotheker nu automatisch alle attestgegeven opvragen en (met betalingsgarantie) afleveren ! NB: waarom is hfdst IV dan nog nodig ? Omdat de arts moet attestereen dat de patiënt wel gedelijk aan bepaalde voorwaarden voldoet. Het ziekenfonds betaalt immers niet alle geregistreerde indicaties terug (maar slechts een deel ervan).
31
MyCareNet : GMD beheer Vanuit je EMD kan je vrijwillig inschrijven om elektronisch werken. Een GMD opstarten of overnemen Een lijst opvragen van alle patiënten die bij jou een GMD hebben Een GMD verlengen na een consult of een huisbezoek Deze diensten zijn in test. Raadplegen van het GMD recht van de patiënt Deze dienst is beschikbaar voor huisartsen en specialisten, op vrijwillige basis (zonder inschrijvingsprocedure). Deze dienst biedt de arts de mogelijkheid om de GMD houder van de patiënt te kennen of het feit dat er geen GMD houder is. De arts kan het GMD recht van de patiënt raadplegen via zijn eigen applicatie of via een Web applicatie. Beheer van de GMD-houder van de patiënt Deze dienst is beschikbaar voor huisartsen die ervoor kiezen deze dienst te gebruiken op vrijwillige basis. Een inschrijvingsprocedure is ingevoerd en impliceert dus een toezegging van de huisarts om de papieren procedure niet meer te gebruiken. Het versturen van een kennisgeving laat de huisarts toe om de VI te kennen te geven dat hij de GMD houder van de patiënt wordt. De huisarts krijgt het antwoord onmiddellijk (synchrone mode). Dit laat toe dat de huisarts de GMD houder wordt, ook als een andere huisarts - de vorige GMD houder van de patiënt - al de GMD betaling voor deze patiënt voor het lopende jaar ontvangen heeft. Indien nog geen enkele huisarts de GMD betaling voor deze patiënt voor het lopende jaar ontvangen heeft zal de huisarts die de kennisgeving opstuurt direct betaald worden voor deze GMD. Er is dus, zoals voorheen, slechts één GMD betaling per patiënt en per jaar. Voort de huisartsen die werken via de MyCareNet procedure is er dus geen attestatie van het GMD via de code meer nodig. De betaling van de verlenging van het GMD zal opgestart worden door de eerste prestatie (consultatie of bezoek) van het jaar. Wanneer de mutualiteit deze prestatie registreert is het GMD verlengt. De mutualiteit zal de betalingen uitvoeren binnen de 30 dagen vanaf de datum van registratie van de prestatie. De huisarts zal dan een elektronisch bericht ontvangen betreffende zijn verlengingen. Deze dienst is toegankelijk via de applicatie van de huisarts. GMD-patiënten opvragen Elke huisarts die ingeschreven is bij MyCareNet kan een lijst van de patiënten waar hij of zij GMD-houder van is, opvragen.
32
Hub – Metahub A B C 3: Data ophalen uit hub A
1: Waar kunnen we de data vinden? 4: Alle data beschikbaar 2: In hub A en C Het EMD raadpleegt eerst de metahub. Die antwordt waar er gegevens te vinden zijn. Meteen nadien raadpleegt het EMS deze hubs en krijgt het antwoorde. Opslaan van gegevenes hoeft niet. Je kan ze telkens opnieuw opvragen… 3: Data ophalen uit hub C B C
33
Vaccinnet Vaccinnet bevat alle vaccinatiegegevens
Webgebaseerd bestelsysteem en vaccinatiedatabank voor artsen - vaccinatoren uit het Vlaamse Gewest en het tweetalig gebied Brussel-hoofdstad dat toelaat om: vaccins te bestellen de vaccinatiestatus te raadplegen en elke toediening te registreren informatie te verzamelen voor de opvolging van het vaccinatiebeleid Vaccinnet bevat alle vaccinatiegegevens van Kind en Gezin, toegediend aan kinderen sinds 1999. van de CLB’s, vanaf het schooljaar die ingevoerd werden door de huisartsen en de kinderartsen !!! Tetanus, reisvaccinaties, enz. toevoegen Het doel is om via vaccinnet geleidelijk aan alle vaccinaties voor alle patiënten te gaan registeren en zo op termijn het vaccinatieboekje overbodig te maken. Tot recent waren artsen niet verplicht om te werken met Vaccinnet. Vaccins konden ook telefonisch of per mail worden besteld en dan werden de vaccinatiegegevens niet geregistreerd in Vaccinnet. Vandaar dat het kan dat de vaccinatiegegevens van patiënten niet volledig zijn of helemaal niet beschikbaar zijn via Vitalink en de Patient HealthViewer. Sinds 1 januari 2014 is echter elke vaccinator verplicht om gratis vaccins van de Vlaamse Overheid te bestellen via Vaccinnet. De gegevens van kinderen die nu geboren worden, zullen dus vollediger zijn. Het aantal gegevens zal in de toekomst dan ook alleen maar toenemen. Opgelet: de patiënt moet eerst zijn informed consent geven voor hij zijn eigen gegevens kan zien. Vandaag werkt 3 op 4 huisartsen en kinderartsen al met Vaccinnet. Samen hebben ze in totaal meer dan 14 miljoen vaccinaties geregistreerd van zo’n 2 miljoen Vlamingen.
34
Patient Health Viewer Toepassing van Vitalink: patiënten hebben via deze viewer toegang tot hun gegevens uit Vaccinnet die opgeladen zijn op Vitalink. Elke Vlaming kan via de website van de eigen mutualiteit de Patient HealthViewer downloaden en nakijken welke inentingen hij toegediend heeft gekregen. Om toegang te krijgen tot deze gegevens dien je echter eerst toestemming te geven dat je akkoord gaat met het elektronisch delen van je gezondheidsgegevens. Dit gebeurt met het grootste respect voor je privacy en enkel met de zorgverleners waarmee je een zorgrelatie hebt. Zonder jouw toestemming kan niemand aan je gegevens, ook jijzelf niet, en krijg je dus ook niets te zien in de Patient HealthViewer. Patiënten kunnen hun toestemming en hun zorgrelaties zelf online beheren. Inloggen gebeurt met je e-ID. De Patient HealthViewer zal op termijn ook andere gezondheidsgegevens tonen, zoals het medicatieschema. Dit medicatieschema geeft een overzicht van alle medicatie die je hoort in te nemen, inclusief dosis, wijze van toediening en tijdstip van inname. Een paar honderden burgers die deelnamen aan de Vitalink pilootprojecten, kunnen nu hun medicatieschema al raadplegen. Voor anderen is het nog even wachten op aangepaste software voor de zorgverleners. Tot slot voorziet de Patient HealthViewer ook dat artsen en thuisverpleegkundigen toegang kunnen krijgen tot gegeven die elektronisch gedeeld worden via Vitalink. De zorgverleners waarmee je een zorgrelatie hebt, kunnen dan je vaccinatiegegevens raadplegen als je daarvoor je toestemming gegeven hebt. Huisartsen en verpleegkundigen wiens software niet aangepast is om gegevens uit Vitalink te downloaden kunnen ze voor patiënten met wie ze een therapeutische relatie hebben toch raadplegen via de Patient HealthViewer. Uiteraard mits certificaat en e-ID + pincode. De mutualiteiten hebben geen toegang tot de patiëntengegevens. Die blijven end-to-end versleuteld en kunnen pas gelezen worden op de PC van de patiënt! Deze informatie is erg gevoelig voor zorgverstrekkers. Medische gegevens van patiënten mogen niet zomaar voor andere doelen gebruikt worden dan voor de zorg! Je krijgt een overzicht van je vaccinaties. Je kan er de datum en naam van de vaccinatie nagaan. Je ziet daarbij ook tegen welke ziekte je gevaccineerd bent.
35
Zieknhuis dossier gegevens
VITALINK GFD eHealth Platform SUMEHR Medicatie schema Genees- middel Historiek Consent Vereenv. Consent Zorgzoeker Sociale Kaart Hub-Metahub MyCareNet Zieknhuis dossier gegevens Verzeker- baarheid VITALINK Attesten (Bf) Hfdst IV Patient Health Viewer VaccinNet Het plaatje is nu compleet: Links zie je de drie diensten die Amélie zelf kan gebruiken. In het midden de elementen van het elektronische patiêntendossier. Dat is voorlopig nog niet « geïntegreerd », precies omdat we vetrokken zijn van een decentrale opslag van gegevens, dicht bij de bron van de informatie, bij elke zorgverstrekker zelf… Recip-e Vaccins (bestellen &) registreren Voorschriften GMD Beheer CEBAM Evidence linker
36
5 sporen (uitleg op de homepage « Een overzicht van de 5 sporen ») Vooral aanmoedigen sporo 2 te volgen, van zoda het voor hun pakket beschikbaar wordt ! Inschrijven via
37
Overzicht van de diverse spoor 2 sessies
Huisartsen (HealthOne, MediDoc) (CareConnect, Windoc, Accrimed): Spoor 2.1.: Goed registeren om beter te communiceren Spoor 2.2. : Verzekerbaarheid, Bf-formulieren en het elektronisch voorschrift Spoor 2.3. : Communiceren met andere zorgverstrekkers Spoor 2.4. : Continuïteit van de zorg: medicatieschema, wachtdienst, vaccinatiestatus Apothekers (Farmad TWIN) (Officinall; Corilus Greenock) Spoor 2 : Vitalink Medicatieschema, GFD, Recip-e en MyCareNet Hoofdstuk IV De vier spoor 2 sessie voor artsen Één sessie voor apothekers
38
Vragen ?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.