De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Titel, Onderwijsraad, februari 2009

Verwante presentaties


Presentatie over: "Titel, Onderwijsraad, februari 2009"— Transcript van de presentatie:

1 Titel, Onderwijsraad, februari 2009

2 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen
Toelichting advies op ORD Wageningen, 21 juni 2012 Ib Waterreus Discussieer mee via Twitter: #ord12uoc Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

3 Aanleiding Systematische onderwijsverbetering ontstaat niet vanzelf
Eerdere grootschalige onderwijsvernieuwingen hebben niet geleid tot gewenste resultaten Terughoudende opstelling overheid gewenst (Commissie Dijsselbloem, 2008) Tegelijkertijd blijft verbetering van het onderwijs een continue opdracht Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

4 Adviesvraag Tweede Kamer
Hoe kan het onderwijs stapsgewijs worden verbeterd? Subvragen: Welke rol kan evidentie daarbij spelen? Hoe kan deze werkwijze structureel in het onderwijs en het onderwijsbeleid worden verankerd? Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

5 Aanpak Extern onderzoek Regtering & Van den Broek (ResearchNed) ‘Lukt het, loop het, leert het ?’ Verkenning hoe systematisch scholen omgaan met innovaties Literatuurstudie Gesprekken met diverse experts en betrokkenen bij innovatieprojecten in het onderwijs en de zorg Panel met betrokkenen van OCW bij innovatieprojecten Werkbezoek Academische opleidingsscholen Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

6 Advies Versterk de verbinding tussen onderwijs en onderzoek
Stimuleer netwerkvorming scholen, ontwikkelaars en onderzoekers Bundel en coördineer de verdeling van de middelen voor onderwijsonderzoek Kijk als overheid kritisch naar de effectiviteit van onderwijsbeleid Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

7 Aanbeveling 1 Stimuleer netwerkvorming scholen, ontwikkelaars en onderzoekers Vorm universitaire onderwijscentra (UOC’s) om onderzoek en praktijk te verbinden Bevorder verspreiding en uitwisseling van kennis Stimuleer een onderzoeks- en ontwikkelingsoriëntatie bij leraren Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

8 UOC-vorming Een universitair onderwijs- centrum (UOC) is een
netwerkorganisatie waarin scholen, universiteiten, hogescholen en onderwijs- ondersteunende instellingen samenwerken om kennis te ontwikkelen op het gebied van onderwijs- verbetering. Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

9 Bevorder verspreiding en uitwisseling van kennis
Verspreiding van kennis als integraal onderdeel van onderzoeksprojecten Stimulering van deelname aan kennisgemeenschappen Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

10 Stimuleer een onderzoeks- en ontwikkelingsoriëntatie bij leraren
Verhoog het opleidingsniveau van leraren Laat een deel van de leraren zich specialiseren in praktijkgericht onderzoek Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

11 Aanbeveling 2 Bundel en coördineer de verdeling van de middelen voor onderwijsonderzoek Laat regie-orgaan de onderzoeksmiddelen coördineren en verdelen Verleid scholen en onderzoekers tot samenwerking Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

12 Laat regie-orgaan de onderzoeks-middelen coördineren en verdelen
Regie-orgaan nodig voor afstemming tussen verschillende vormen van onderwijsonderzoek Minimumnorm van 1,7% voor R&D in het onderwijs Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

13 Verleid scholen en onderzoekers tot samenwerking
Middelen om scholen over de streep te krijgen Plan van aanpak voorwaarde voor bekostiging Incentives voor onderzoekers Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

14 Aanbeveling 3 Kijk als overheid kritisch naar de effectiviteit van onderwijsbeleid Geef scholen de ruimte Evalueer onderwijsbeleid periodiek Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

15 Reacties uit het veld PO-raad: positief, pleit wel voor bredere definitie van samenwerkingsverbanden tussen onderzoekers en scholen, aandacht voor borgen van positie praktijkonderzoek onder regie-orgaan. VO-raad: positief, benadrukt belang van ruimte voor scholen en vraagt ook aandacht voor positie praktijkonderzoek Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012

16 Nassaulaan 6 – 2514 JS Den Haag www.onderwijsraad.nl
Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012


Download ppt "Titel, Onderwijsraad, februari 2009"

Verwante presentaties


Ads door Google