Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFenna de Ruiter Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Sociale activering Expeditie Doppio 9 oktober 2018
2
SOCIALE ACTIVERING Wat is het? Voor wie is het? Hoe doen we het?
3
1. Sociale activering, wat is het?
Activering blijft een belangrijke hefboom in het kader van de strijd tegen armoede: Professionele activering Toeleiden van een gebruiker naar een betaalde activiteit (al dan niet gedeeltelijk gesubsidieerd) met het oog op het verwerven van financiële onafhankelijkheid Sociale activering Doel is maatschappelijke participatie verhogen door deel te nemen aan sociaal nuttige activiteiten met het oog op het verhogen van de zelfredzaamheid. Deze trajecten kunnen als doel op zich worden vooropgesteld, als een eerste stap in een socio-professioneel traject of als een eerste stap naar een (her)tewerkstelling Iedereen kent wel activering, in de zin van zoveel mogelijk mensen toeleiden naar de arbeidsmarkt. Maar wat doe je met de mensen die (nog) niet klaar zijn voor een professioneel traject? Of er nooit klaar voor zullen zijn? Met de 6e Staatshervorming werd de bevoegdheid van professionele activering overgedragen naar de gewesten op 1/7/2014. Sociale activering is nog wel een federale bevoegdheid.
4
Sociaal werk Sociale activering
5
Sociaal werk Sociale activering
= individuele maatschappelijke begeleiding die een persoon moet toelaten een menswaardig bestaan te leiden vb. financiële of aanvullende steun verlenen, huisvesting zoeken, medische begeleiding bij zwangerschap; … = maatschappelijk zinvolle activiteiten die een persoon moeten toelaten om volwaardig deel te nemen aan de maatschappij (focus= participeren, integreren) Vb. Zich kunnen situeren in tijd en ruimte (fietslessen, zelfstandig het openbaar vervoer nemen), workshop energiebeheer, workshop budgetbeheer, zich kunnen uitdrukken (taallessen), tijdsbegrip (op tijd komen), begrip van het functioneren van de samenleving (burgerschap, verkiezingen), ….
6
2. Voor wie? Doelgroep = gebruiker van het OCMW in ruime zin => Persoon die gebruik maakt van gelijk welke vorm van openbare dienstverlening behorend tot de opdrachten van het OCMW
7
3. Hoe doen we het? Financieel Inhoudelijk
Federale toelage ter ondersteuning van initiatieven ter bevordering van de participatie en maatschappelijke participatie van OCMW-gebruikers 2018: 18 miljoen € Verdeeld onder alle OCMW op basis van een verdeelsleutel Inhoudelijk Ondersteuning bij implementatie volgens de vereiste modaliteiten Kennis- en expertisedeling via werkgroep activering Exacte bedrag 2018: € Verdeelsleutel: 75% obv aantal leefloners en equivalent leefloners 25% obv aantal gerechtigden op een verhoogde verzekeringstegemoetkoming (RVV-statuut)
8
3.1. Doel van de toelage Drie beleidsprioriteiten binnen algemene kader participatie en sociale activering: Bevorderen van maatschappelijke integratie Organiseren van collectieve modules Bestrijden van kinderarmoede Doel van de toelage is ruim omschreven => maatwerk op lokaal vlak mogelijk maken Bestedingspercentages per luik: B =>25 -50% - C => % - A => max. 50%
9
A. Bevorderen van maatschappelijke integratie
Deelname aan sociale, sportieve of culturele manifestaties Deelname aan sociale of culturele verenigingen Ondersteuning en financiering van initiatieven van of voor de doelgroep Initiatieven ter bevordering van toegang tot nieuwe informatie- en communicatietechnologieën
10
1. Deelname aan sociale, sportieve of culturele manifestaties
toegangsbiljetten voor evenementen (theater, film, museum, enz.) speelpleinen vakantiekampen aankoop abonnementen voor magazines, kranten, … aankoop boeken, CD’s en DVD’s daguitstappen, B-dagtrips … individuele toeristische reizen, reizen georganiseerd door touroperators individuele huur van vakantiewoningen kosten verbonden aan de organisatie van individuele feesten van de gebruikers (communie, verjaardag, …) opleidingen voor professionele opleidingen stages in het kader van beroepsopleidingen …..
11
2. Deelname aan sociale of culturele verenigingen
lidmaatschap bibliotheek, mediatheek, videotheek, … tekenacademie muziekschool volkshogeschool toneelklas kooklessen (taal)lessen voor niet-professionele doeleinden sportclubs danslessen … lidmaatschap van vakbonden lidmaatschap van politieke partijen lidmaatschap van beroepsorganisaties lidmaatschap van confessionele genootschappen lidmaatschap van welnesscentra boetes of premies
12
3. Steun aan en financiering van initiatieven van of voor de doelgroep
de door het OCMW georganiseerde activiteiten zoals: toneelactiviteiten, muziekgroepen, schildergroepen, fotografie, carnavalgroepen,… administratie- en beheerskosten van de activiteiten feesten georganiseerd in OCMW-rusthuizen (niet-dagdagelijkse activiteiten) vrijwilligersvergoedingen … daguitstap met alle senioren van de gemeente wijkfeesten
13
4. Initiatieven die de toegang van de doelgroep tot de nieuwe informatie- en communicatietechnologieën bevorderen aankoop van nieuwe computers en printers voor de individuele cliënt vergoeding voor het geven van informaticaopleidingen aan de doelgroep, door het OCMW zelf of via een overeenkomst met een externe partner de terugbetaling van internetabonnementen voor een individuele cliënt internetabonnementen … de aankoop van gsm, blackberry,… de aankoop van fototoestellen, beamers, scanners
14
B. Organiseren van collectieve modules
Wat is een collectieve module? Samenhangend geheel van activiteiten In groepsverband i.f.v. welbepaald doel om de participatie en sociale activering van gebruikers te bevorderen (= trajectmatige aanpak) Mogelijke actiedomeinen van collectieve modules: schuldenregeling, inburgeringstrajecten, cursussen gericht op taal, fietslessen, omgaan met gezag, attitudetraining, opwaarderen zelfbeeld,… Worden uitgesloten: nieuwjaarsreceptie, uitstappen in groep ‘buiten traject’, sinterklaasfeest,.. Onderscheid sociale en beroepsactivering: Vooropleidingen/workshops gericht op het verwerven van algemene vaardigheden ter voorbereiding van een professioneel traject (vb. werken rond attitudetraining, zelfvertrouwen, mobiliteit,..) Vooropleidingen die uitsluitend gericht zijn op het verwerven van beroepsspecifieke vaardigheden (vb. vooropleiding bouw, horeca) en eigenlijke beroepsopleidingen
15
C. Bestrijden van kinderarmoede
Individuele actietypes: Deelname aan sociale programma’s (vb. Gebruik van voorzieningen waar men terecht kan voor helpen opsporen of oplossen van leerstoornissen,…) Onderwijsondersteuning (vb. Tenlasteneming van bijlessen, deelname aan huistaakbegeleiding, schoolabonnementen,…) Psychologische ondersteuning (vb. Stress- en emotiebeheersing, omgaan met trauma’s en rouwsituaties,…) Paramedische ondersteuning (vb. raadpleging specialist, aankoop van -niet terugbetaald- paramedisch materiaal) Pedagogisch materiaal en spellen (vb. Speeltapijt, bouwspellen,..)
16
B. Bestrijden van kinderarmoede
Collectieve actietypes: Tenlasteneming van de kosten voor het opzetten van acties met het oog op de sociale integratie van kinderen van gebruikers Vbn: vroegtijdige leerondersteuning/ondersteuning van de schoolrijpheid; onthaal en opvang in kinderkribben; programma voor opleiding in de ouderrol; ondersteuning van gezinnen, door de organisatie van workshops, praatgroepen, … rond diverse thema's (welzijn, gezond leven, voeding, ontwikkeling van het kind, …); …
17
VRAGEN?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.