De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Schoolloopbaan van een leerling in het BuSO

Verwante presentaties


Presentatie over: "Schoolloopbaan van een leerling in het BuSO"— Transcript van de presentatie:

1 Schoolloopbaan van een leerling in het BuSO
Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar

2 Doelstellingen Een overzicht van belangrijke stappen in de schoolloopbaan van een leerling (regelgeving) Aandacht voor bijhorende administratie (praktijk SBT en verificatie)

3 Inhoud Structuur van het BuSO (SO/2011/03)
Gelijke Onderwijskansen (SO/2012/01 en SO/2012/03) Inschrijvingsrecht Vlaamse Bemiddelingscommissie Toelatingsvoorwaarden (SO/2011/03) Administratie(BUSO 04) Leerlinggebonden documenten Administratieve documenten Discimus

4 Inhoud Leerplicht (SO 68, SO/2002/05/buso, BUSO 04, SO/2011/03)
Leerplichtcontrole Afwezigheden Tucht Onderwijs aan huis (SO 2005/05) Tijdelijk onderwijs aan huis Permanent onderwijs aan huis Studiebewijzen (SO/2011/03) Ondersteuningsmodel (NO/2017/02 en SO64)

5 Structuur BuSO

6 Structuur BuSO – 4 opleidingsvormen (OV)
Maatschappelijk functioneren en participeren in omgeving met ondersteuning Arbeidsdeelname kan ook einddoelstelling zijn Minstens 4 leerjaren Stages of SMT mogelijk De structuur van het buitengewoon secundair onderwijs bestaat uit 4 opleidingsvormen. Elke opleidingsvorm streeft welbepaalde doelstellingen na. Deze opleidingsvorm geeft een algemene sociale vorming gericht op maatschappelijk functioneren en participeren in een omgeving waar in ondersteuning voorzien is en in voorkomend geval op arbeidsdeelname in een omgeving waar in ondersteuning voorzien is.

7 Structuur BuSO – 4 opleidingsvormen (OV)
Maatschappelijk functioneren en participeren in een omgeving met ondersteuning Tewerkstelling in een omgeving met ondersteuning Fase 1: algemene sociale vorming en arbeidsgerichte vorming Fase 2: voorrang aan arbeidsgerichte vorming Stages, laatste jaar tweede fase: alternerende stage mogelijk Deze opleidingsvorm geeft een algemene en sociale vorming en een arbeidstraining gericht op maatschappelijk functioneren en participeren in een omgeving waar in ondersteuning voorzien is en op tewerkstelling in een werkomgeving waar in ondersteuning voorzien is. Met "tewerkstelling in een werkomgeving waar ondersteuning is voorzien" wordt bedoeld: het verrichten van betaalde arbeid in een werkomgeving die afgestemd is op de capaciteiten, beperkingen, de arbeid-gerelateerde wensen en ontwikkelingsmogelijkheden van personen met een arbeidshandicap.

8 Structuur BuSO – 4 opleidingsvormen (OV)
Maatschappelijk functioneren en participeren en tewerkstelling in gewone arbeidsmilieu 3 fasen: Observatiefase: in principe 1 schooljaar Opleidingsfase: 2 schooljaren Kwalificatiefase: 2 schooljaren (kan verkort worden tot 1 schooljaar) Facultatieve integratiefase (alternerende beroepsopleiding): 1 schooljaar Nadruk op werkervaring Experiment modulaire structuur Stages zijn verplicht Nieuw: leerlingen OV3 kunnen lessen bijwonen in gewoon SO Deze opleidingsvorm geeft een algemene, sociale en beroepsgerichte vorming gericht op maatschappelijk functioneren en participeren en op tewerkstelling in het gewone arbeidsmilieu. Met "tewerkstelling in het gewone arbeidsmilieu" wordt bedoeld: het verrichten van betaalde arbeid in een gewone werkomgeving.

9 Structuur BuSO – 4 opleidingsvormen (OV)
Maatschappelijk functioneren en participeren, al dan niet met ondersteuning, vervolgonderwijs of tewerkstelling in gewone arbeidsmilieu, al dan niet met ondersteuning. Gemeenschappelijk curriculum met gepaste en redelijke aanpassingen in het buso (aanpassingen zijn disproportioneel in gewoon onderwijs) Zelfde studieaanbod gewoon SO (geen sense, hbo, okan) Regelgeving zie omzendbrief SO 64 van 25/06/1999

10 Structuur BUSO – 8 types type basisaanbod: kinderen waarvoor de specifieke onderwijsbehoeften een individueel curriculum vereisen type 2: kinderen met een verstandelijke beperking: IQ en adaptief gedrag =2 of meer standaarddeviaties beneden het gemiddelde t.o.v. de normgroep type 3: kinderen emotionele of gedragsproblemen zonder verstandelijke beperking type 4: kinderen met een motorische beperking type 5: kinderen die opgenomen zijn in een ziekenhuis, een residentiële setting of verblijven in een preventorium type 6: kinderen met een visuele beperking type 7: kinderen met een auditieve beperking of taal- of spraakstoornis (STOS) Type 9: kinderen met ASS zonder verstandelijke beperking In elke opleidingsvorm kan de school leerlingen uit verschillende types samenbrengen. Er zijn acht types.

11 Organisatie types/opleidingsvormen

12 Inschrijvingen BuSO Wat leiden we hieruit af?
Het aantal leerlingen in het buitengewoon secundair onderwijs is behoorlijk stabiel. Er is niet echt een dalende of stijgende trend te bemerken. Ook hier is het weer moeilijk om de trends te bekijken in de types, door de invoering van Type BA en Type 9 in 2015.

13 Inschrijvingen BUSO per type
Er is een daling te bemerken in Type 4 en Type 7. Een verklaring hiervoor is te vinden in de invoering van Type 9. Voorheen werden deze leerlingen dikwijls ondergebracht in Type 4 en Type 7. Toch is het wel opmerkelijk dat de stijging in Type 9 veel sterker is dan de terugval in Type 4 en Type 7 samen. Type 1 wordt opgenomen in Type BA, wat de uitdoving van Type 1 verklaart. Toch zien we netto wel een daling in deze twee types samen. In 2013 vinden we nog meer dan leerlingen terug in Type 1, nu in 2018 tellen Type 1 en Type BA samen geen leerlingen meer.

14 Inschrijvingen BUSO per OV
In het buitengewoon secundair onderwijs is er een onderverdeling naar opleidingsvorm. Hierin zien we dat er over de jaren heen een sterke daling is in OV 3. Deze hangt samen met de daling in Type 1 en BA. Er is een lichtere daling in OV 2, en een langzame maar zekere stijging in OV 1. Zeer opvallend is de sterke stijging in OV 4. Hierin zijn de leerlingenaantallen meer dan verdubbeld sinds 2013.

15 Gelijke onderwijskansenbeleid
Inschrijvingsrecht Vlaamse Bemiddelingscommissie

16 Recht op inschrijving Recht op inschrijving in school van keuze
Ondertekening pedagogisch project & schoolreglement Inschrijving geldt voor duur hele schoolloopbaan Registratie inschrijving binnen 7 kalenderdagen Recentere inschrijving in zelfde structuuronderdeel binnen het buitengewoon onderwijs beëindigt eerdere inschrijving in het buitengewoon onderwijs

17 Start inschrijvingen 1ste schooldag van september
Inschrijvingsregister per: vestigingsplaats opleidingsvorm type in OV3: per opleiding of combinatie van opleidingen, al dan niet per vestigingsplaats in OV4: per structuuronderdeel of combinatie van structuuronderdelen, al dan niet per vestigingsplaats

18 Volzetverklaringen Volzetverklaring mogelijke op verschillende niveaus: School Vestigingsplaats Type Opleidingsvorm in OV3: (combinatie van) opleiding(en) in OV4: (combinatie van) structuuronderde(e)l(en) Melden aan AGODI Digitaal melden

19 Weigeren Weigeringsgronden:
Niet voldoen aan de toelatingsvoorwaarden op de dag van de effectieve instap Leerling is definitief uitgesloten uit de school tijdens het lopende schooljaar Volzetverklaring Melding van weigering binnen 7 kalenderdagen aan AGODI bezorgen

20 Leerlingen die niet kunnen geweigerd worden
Een leerling die in het lopende, het voorafgaande of het daaraan voorafgaande schooljaar in de school ingeschreven was, en die terugkeert uit het gewoon onderwijs. Leerlingen voor wie de school door het platformoverleg als passend alternatief werd voorgesteld Ouders hebben 7 kalenderdagen om de inschrijving te bevestigen (zie verder)

21 Platformoverleg (I) Wordt samengeroepen door AGODI/LOP na digitale melding van weigeren Alle relevante actoren Scholen uit die regio met aanbod voor het betreffende type en onderwijsvorm CLB Van de school die het verslag opmaakte Van de weigerende school Ouders/ vertegenwoordiger/ leerling Organisaties die schoolexterne begeleiding bieden (aanbod Welzijn)

22 Platformoverleg (II) Binnen termijn van 30 dagen
Passend alternatief formuleren Voorstel tot inschrijving in 1 of meerdere scholen Hierbij wordt rekening gehouden met: Vrije schoolkeuze Onderwijsaanbod Afstand woon/ verblijfplaats en de school Indien van toepassing: kinderen uit dezelfde leefentiteit Indien van toepassing: kinderen van personeel Eventuele noodzaak aan leerlingenvervoer Nood aan schoolexterne begeleiding of verblijfsmogelijkheden (aanbod Welzijn)

23 Platformoverleg (III)
Passend alternatief: 2 mogelijkheden Nieuwe school moet inschrijven Al dan niet met ondersteuning van weigerende school Weigerende school moet toch inschrijven Ouders beslissen binnen de 7 kalenderdagen of ze ingaan op het voorgestelde passend alternatief Indien akkoord, moeten ouders inschrijving binnen de 7 kalenderdagen bevestigen

24 Klachtenprocedure Ouders en belanghebbenden kunnen klacht indienen bij de Commissie inzake Leerlingenrechten (CLR) Naar aanleiding van een weigering Indien ze niet akkoord gaan met het passend voorstel CLR neemt beslissing binnen 30 kalenderdagen Periode van klachtenprocedure schort termijn van 7 kalenderdagen op waarbinnen ouders de inschrijving in voorgesteld passend alternatief moeten bevestigen

25 Inschrijvingsrecht: M-decreet
M-decreet versterkt inschrijvingsrecht van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs Onverkort inschrijvingsrecht voor leerlingen die gemeenschappelijk curriculum volgen (bvb. GON-leerlingen) Inschrijving onder ontbindende voorwaarde voor leerlingen met een verslag voor toegang BO Afweging van de redelijkheid van aanpassingen Overleg met school, ouders, CLB Aanpassingen zijn redelijk voor gemeenschappelijk curriculum (opheffing verslag) Aanpassingen zijn redelijk voor individueel aangepast curriculum Aanpassingen zijn onredelijk, inschrijving wordt ontbonden

26 Inschrijvingsrecht: M-decreet
Informatieplicht: Ouders moeten het verslag voor toegang tot het BO bij een vraag tot inschrijving in een school voor gewoon onderwijs aan de school overmaken. De school verbindt zich er dan toe een overleg te organiseren met de ouders, het CLB en de klassenraad. Bij opduiken verslag na inschrijving: mogelijk omzetting naar ontbindende voorwaarde Bij schoolverandering: kopie verslag naar nieuwe school

27 Commissie inzake leerlingenrechten
Behandelt klachten over Weigeringen Ontbinding van inschrijving omwille van onredelijkheid van aanpassingen of gewijzigde noden Beoordeling aanmeldingsprocedures Bestaat uit voorzitter-jurist + leden die vertrouwd zijn met grondwettelijk en administratief recht, kinderrechtenbescherming en onderwijsregelgeving. Uitbreiding bij klachten in kader van M-decreet Raadgevende Leden met expertise praktische realisaties redelijke aanpassingen

28 Commissie inzake leerlingenrechten
Bij klacht mogen ouders en school hun versie van de feiten (komen) toelichten CLR soms automatisch ingeschakeld na bemiddeling LOP Dossiers in kader van onredelijke aanpassingen kunnen aanhangig gemaakt worden bij interfederaal Gelijkekansencentrum

29 Vlaamse bemiddelingscommissie
Ouders of school gaan niet akkoord met: Het afleveren van een verslag BO Het afleveren van een voorlopig verslag type 3 Het niet afleveren van een verslag BO De inhoud van het verslag BO Bemiddelingsverzoek indienen Voorzitter (erkend bemiddelaar) bemiddelt tussen verschillende partijen

30 Koffiepauze

31 Toelatingsvoorwaarden
Toelating buso Behoudsvoorwaarden Toelating per OV Toelating gewoon onderwijs

32 Regelmatige leerling Leerlingen die beantwoorden aan
Toelatingsvoorwaarden Behoudsvoorwaarden Aanwezigheidsvoorwaarden komen in aanmerking voor financiering/subsidiëring. Een regelmatige leerling van het buitengewoon secundair onderwijs is een leerling die voldoet aan alle toelatingsvoorwaarden en die het leerprogramma dat door de klassenraad voor de leerling individueel bepaald is werkelijk en regelmatig volgt, behoudens in geval van gewettigde afwezigheid.

33 Algemene toelatingsvoorwaarden
Verslag voor toegang tot het BuSO (vanaf 01/01/2015) opgemaakt door CLB bestaat uit attest en protocol wordt opgemaakt bij Overstap (Bu)Bao naar BuSO Verandering van type &/of OV Overstap gewoon SO naar BuSO Overstap BuSO naar gewoon SO Voor een inschrijving in een school voor buitengewoon onderwijs is het hebben van een verslag een toelatingsvoorwaarde. Het eigenlijke verslag moet er ten laatste zijn op het moment van effectieve lesbijwoning. Bij de inschrijving volstaat een voorlopig document van het CLB.

34 Algemene toelatingsvoorwaarden
Overdracht: Een verslag of gemotiveerd verslag moet bij schoolverandering verplicht overgedragen worden van de oude naar de nieuwe school en van het oude CLB naar het nieuwe CLB. Ouders kunnen zich hier niet tegen verzetten.

35 Algemene toelatingsvoorwaarden
Attest bevat Identificatiegegevens Type en OV Datum van ondertekening en ingangsdatum Datum van ondertekening ligt voor ingangsdatum Handtekening CLB-directeur Externe classificerende diagnose bij types Uitzondering: voorlopig verslag type 3 Identificatiegegevens van de leerling, de ouders en het CLB van eerste attestering Type en OV eerste attestering en bij elke attestwijziging Voorlopig verslag type 3: eenmalig, eenmalig verlengbaar, enkel voor BO, of verslag of geen verslag en dan jaar uit doen.

36 Algemene toelatingsvoorwaarden
Attestwijziging: ‘ventielprocedure’ afgeschaft Uitzonderlijk mogelijk in de loop van het schooljaar: Verhuis Schoolverandering & overschakeling type 9-BA Na verblijf in residentiële setting Bij noodzaak aan opname in residentiële setting Overgang naar buso vanuit verlengd verblijf in bubao Beoordeling uitzonderingsbepalingen = CLB De ingangsdatum van de attestwijziging (die alleen betrekking kan hebben op het daaropvolgende schooljaar en niet op een datum tijdens het lopende schooljaar. Bij wijze van uitzondering is een attestwijziging met ingangsdatum in de loop van het schooljaar wel mogelijk als de attestwijziging wordt doorgevoerd om één van de hieronder vermelde redenen en nadat een handelingsgericht diagnostisch traject is doorlopen:

37 Algemene toelatingsvoorwaarden
Protocol OV 1, 2, 3 Fasen zorgcontinuüm doorlopen (uitbreiding van zorg) Aanpassingen om GC te volgen zijn disproportioneel Beschrijving onderwijsbehoeften (sociaal model handicap) Niet enkel gelijkekansenindicator Type en OV fasen van het zorgcontinuüm werden doorlopen de aanpassingen nodig om de leerling binnen een gemeenschappelijk curriculum te blijven meenemen, ofwel disproportioneel, ofwel onvoldoende zijn; c) onderwijsbehoeften omschreven met toepassing van een classificatiesysteem dat wetenschappelijk onderbouwd is en gebaseerd is op een interactionele visie en een sociaal model van handicap; d) onderwijsbehoeften van de leerling niet louter toe te schrijven aan een gelijkekansenindicator van de leerling; e) welk type en welke opleidingsvorm van toepassing is.

38 Algemene toelatingsvoorwaarden
Protocol OV 4 (m.u.v. type 5) Fasen zorgcontinuüm doorlopen (uitbreiding van zorg) Aanpassingen om GC te volgen zijn disproportioneel binnen context gewone school Paramedisch personeel en gespecialiseerde onderwijsomgeving zijn noodzakelijk Beschrijving onderwijsbehoeften (sociaal model handicap) Niet enkel gelijkekansenindicator Type

39 Algemene toelatingsvoorwaarden
Een leerling kan enkel buso volgen van de OV en het type dat vermeld staat in het verslag. De leerling moet over een verslag beschikken vanaf het moment van effectieve lesbijwoning. Verificatie bekijkt de formele elementen op het attest die relevant zijn voor financiering/subsidiëring. CLB-inspectie volgt verslaggeving inhoudelijk op. Het verslag wordt bezorgd aan de ouders. In geval van een effectieve inschrijving in een school voor buitengewoon onderwijs is het verslag bestemd voor de directeur van de onderwijsinstelling, ter staving van de inschrijving en wordt het toegevoegd aan het leerlingendossier op school. Als de leerling de school voor buitengewoon onderwijs verlaat, wordt het verslag aan de ouders terugbezorgd.

40 cursus schoolsecretariaten 2013-2014
CREON Informaticasysteem met beleidsrelevante informatie vanuit het CLB, o.a.: Attest BuO Attest overstap Secundair Onderwijs Definitieve uitsluiting cursus schoolsecretariaten

41 cursus schoolsecretariaten 2013-2014
CREON Verificatie: Vergelijking databank CREON vs Discimus: Moment verificatie: Nog geen verslag opgemaakt Verslag niet geregistreerd in Creon/bezit school Leerling met “voorlopig attest” ter inschrijving tellen NIET mee als regelmatige leerlingen cursus schoolsecretariaten

42 Toelatingsvoorwaarden tot het buso: leeftijdsvoorwaarden
Na de zomervakantie van het jaar waarin leerling 13 wordt van rechtswege Na de zomervakantie van het jaar waarin leerling 12 wordt mits gemotiveerd CLB-advies, opgenomen in verslag Indien getuigschrift BaO Indien ze hoogstens 21 jaar zijn (zie behoudsvoorwaarden) Jongeren kunnen als regelmatige leerling in het buitengewoon secundair onderwijs worden toegelaten op basis van een verslag voor toegang tot het buitengewoon onderwijs:

43 Toelatingsvoorwaarden tot het buso: leerlingen uit niet-Vlaams onderwijssysteem of uit OKAN
Gunstige beslissing KR 25 lesdagen nadat leerling de lessen start Klassenraad bepaalt zelf de basis voor gunstige beslissing Meer info buitenlands onderwijssysteem: NARIC-Vlaanderen, tel. 02/ OKAN: advies KR onthaaljaar (motiveren indien afwijking) gunstige beslissing van de klassenraad, waarin alle leraars van het betrokken structuuronderdeel of een administratieve groep zijn opgenomen. De beslissing van de klassenraad wordt genomen uiterlijk 25 lesdagen na aanvang van de regelmatige lesbijwoning (= te rekenen vanaf de eerstvolgende lesdag die volgt op de inschrijving van de leerling in het betrokken structuuronderdeel).

44 Toelatingsvoorwaarden tot het buso: behoudsvoorwaarden
+21-jarigen Van rechtswege voor alle OV’n: Tgv ziekte/ongeval (bijkomende) handicap met duidelijke bepaling einde studietermijn Eerste inschrijving in BuSO als persoon door ongeval of ziekte in aanmerking komt voor beroepsopleiding/training in compenserende vaardigheden

45 Toelatingsvoorwaarden tot het buso: behoudsvoorwaarden
Na beslissing klassenraad in OV 1+2: ifv behalen attest Geen plaats in voorziening van het VAPH Geen plaats in post-schoolse opvangmogelijkheden m.b.t. tewerkstelling Na schriftelijke aanvraag betrokken personen Aanvraag vóór 1 september Attest ter motivering te downloaden via mijnvaph.be Accepteren of weigeren vóór 15 september 1 schooljaar

46 Toelatingsvoorwaarden tot het buso: behoudsvoorwaarden
OV3+4: In functie van het behalen van diploma (OV 4) of getuigschrift van de opleiding/getuigschrift ABO (OV 3) Maximum 2 schooljaren nodig

47 Toelatingsvoorwaarden per OV
OV1 en OV2 Klassenraad beslist over overgangen Individuele handelingsplanning Ontwikkelingsdoelen nastreven

48 Toelatingsvoorwaarden per OV
Observatiefase klassenraad kan duur aanpassen ism CLB (gemotiveerde beslissing) Opleidingsfase Klassenraad ism CLB beslissen over: toelating tot leerjaar van opleiding overgang naar ander leerjaar of opleiding in loop van schooljaar

49 Toelatingsvoorwaarden per OV
Kwalificatiefase In principe 2 schooljaren zelfde opleiding, kan ingekort worden tot 1 schooljaar Vrijstelling kan echter niet leiden tot beëindigen van opleiding vóór 18 jaar. Geen opleidingsfase gevolgd? Voorwaarde = minimum 15 jaar zijn en 2 jaar onderwijs hebben gevolgd

50 cursus schoolsecretariaten 2014-2015
Type ‘basisaanbod’ Schrappen beperkte geldigheid verslag, wel evaluatie na de opleidingsfase CLB informeert actief de ouders over de mogelijkheden: Terugkeer naar gewoon onderwijs om opnieuw aan te sluiten bij het gemeenschappelijk curriculum (CLB heft het verslag op en maakt eventueel een gemotiveerd verslag) Terugkeer naar gewoon onderwijs met een individueel aangepast curriculum (aanpassing van bestaand verslag) Voortzetten van het traject in buitengewoon onderwijs type basisaanbod (behoud van verslag met motivering van verlenging); cursus schoolsecretariaten

51 Toelatingsvoorwaarden per OV
Integratiefase Enkel attest beroepsonderwijs: niet toegelaten Klassenraad beslist bij getuigschrift verworven competenties en attest verworven bekwaamheden Getuigschrift: van rechtswege toegelaten In geval van ziekte of gewettigde afwezigheid: verlenging ABO mogelijk

52 Toelatingsvoorwaarden per OV
Idem als gewoon onderwijs (omzendbrief SO 64) Algemene principes Toelatingsvoorwaarden BO (alg en leeftijd) Altijd beroepen op meest gunstige toelatingsvoorwaarde Overgangen gedurende het schooljaar

53 Toelatingsvoorwaarden tot het gewoon onderwijs
Leerlingen OV1, OV2 of OV3 die overgaan naar het gewoon voltijds secundair onderwijs met het oog op het volgen gemeenschappelijk curriculum: Voor 1A en 1B gelden de gewone toelatingsvoorwaarden Vanaf 2e lj 1ste gr en BVL GBTKR houdt rekening met advies buso-klassenraad. Afwijking hiervan motiveren (termijn 60 kalenderdagen) Het ‘verslag’ wordt opgeheven (vereiste) Eventuele specifieke toelatingsvoorwaarden van het betrokken leerjaar (bvb medisch attest)

54 Leerlinggebonden documenten Administratieve documenten Discimus

55 Leerlinggebonden documenten
Handelingsplan: selecteren van ontwikkelingsdoelen op maat van leerling of leerlingengroep wordt opgemaakt door klassenraad in samenspraak met CLB en ouders Leerlingendocumenten zoals taken, huiswerk,… enkel in relatie tot handelingsplanning, dus actueel. cursus schoolsecretariaten

56 Leerlinggebonden documenten
Documenten m.b.t. einddoelstellingen OV 2 OV 3 Documenten 2e jaar kwalificatiefase: per opleiding 1 agenda van voorbije schooljaar Stages: documenten ter inzage van inspectie Kwalificatieproeven: dossier per kwalificatieproef van voorbije schooljaar OV 4 Idem als in gewoon onderwijs (SO/2003/02) cursus schoolsecretariaten

57 Leerlinggebonden documenten
Bewaartermijnen Leerlingendossier: 5 jaar nadat leerling school heeft verlaten Processen-verbaal en notulen klassenraad: 30 jaar Leerlingendocumenten ~ handelingsplan: tot 31 augustus schooljaar dat volgt waarop betrekking cursus schoolsecretariaten

58 Administratieve documenten
Stamboekregister Individuele steekkaart Aanwezigheidsregister Registratiefiche van de leerling Inschrijvingsregister cursus schoolsecretariaten

59 Administratieve documenten
Leerlingenkenmerken Nieuwe cyclus 1/02/2018 Type (1) Basisaanbod, type 3 Externe, semi-interne leerlingen Thuistaal, opleidingsniveau moeder Schriftelijke verklaring op eer: cursus schoolsecretariaten

60 cursus schoolsecretariaten 2013-2014
Discimus Opvragen van ontbrekende rijksregister- en BIS-nummers Belang juist gebruik INSZ-nummer Koppeling met CREON Geen koppeling van gegevens door eventuele foutieve registraties Uitwisselen van behaalde studiebewijzen Uitwisselen dubbele inschrijvingen Raadplegen vorige en volgende school Nog een aantal EDISON-zendingen Stages, TOAH cursus schoolsecretariaten

61 Middagpauze

62 Leerplicht Afwezigheden Tucht

63 cursus schoolsecretariaten 2013-2014
De leerplicht Kinderen zonder wettig verblijfsstatuut alle kinderen die op het Belgisch grondgebied verblijven hebben recht op onderwijs leerplicht gaat in op 60e dag na inschrijving in het vreemdelingenregister, in het wachtregister of in het bevolkingsregister Controle op de leerplicht cursus schoolsecretariaten

64 cursus schoolsecretariaten 2013-2014
De leerplicht Opvolging in- en uitschrijvingen Verantwoordelijkheid inschrijvende school om onmiddellijk het leerlingendossier op te vragen geen nieuwe inschrijving binnen 15 kalenderdagen  Brieven naar school / ouders / CLB Opvolging: verantwoordelijkheid CLB Koppeling aan schooltoelagen cursus schoolsecretariaten

65 Afwezigheden Omzendbrieven SO/2002/05BuSO en BuSO 04
Een leerling is regelmatig als hij: Voldoet aan de toelatingsvoorwaarden. De vorming werkelijk en regelmatig volgt (uitgezonderd gewettigde afwezigheid).

66 Afwezigheden Tegenover gewettigde afwezigheden = verantwoordings- stukken In Discimus: Systeem van codes om afwezigheden te registreren (zo snel mogelijk). Uitwisselen en raadplegen van aan- en afwezigheids- gegevens. Codes B, Z, C, K en F raadplegen van nieuwe leerlingen tijdens het schooljaar. Discimus: 2 keer registeren in pakket (bv: wisad en smartschool) Het is belangrijk dat AgODi  onmiddellijk verwittigd wordt als een school/centra wijzigt van schoolsoftwareleverancier:

67 Afwezigheden Het aspect zorg: Drie soorten afwezigheden:
Veel aandacht naar de administratieve controle van afwezigheden. Rol van de secretariaatsmedewerkers belangrijk: de eersten die contact hebben met de leerlingen. Drie soorten afwezigheden: Van rechtswege gewettigd. Door de school gewettigd. Problematische afwezigheden. Artikel De Morgen: Hoe minder B-codes – hoe minder slaagkansen. Het aspect zorg: de pedagogische begeleidingsdiensten menen dat er nu te veel aandacht gaat naar de administratieve controle van afwezigheden. De secretariaatsmedewerkers zijn eigenlijk de eersten die contact hebben met de leerlingen, en het is een aspect van de zorg die nu verloren gaat omdat ze enkel administratief controleren.

68 Van rechtswege gewettigde afwezigheden
Afwezigheid om medische redenen Schriftelijke verklaring van ouders (code Z) Maximaal drie opeenvolgende kalenderdagen Maximaal vier keer per schooljaar Medisch attest (code D) Langer dan drie opeenvolgende kalenderdagen Al minstens vier maal verklaring van ouders Altijd nodig in examenperiodes Tijdens andere evaluatiemomenten dan examenperiodes (beslissing van de school) Sommige medische attesten zijn twijfelachtig (zie verder) Moederschapsverlof (code J) 1 week vóór, 9 weken na bevalling

69 Van rechtswege gewettigde afwezigheden
Overige van rechtswege gewettigde afwezigheden (code R) Bijwonen begrafenis of huwelijk van bloedverwant Bijwonen familieraad Dagvaarding rechtbank Onbereikbaarheid school door overmacht Maatregelen bijzondere jeugdzorg of jeugdbescherming Religieuze feestdagen Proeven examencommissie Activiteiten studenten- en leerlingenkoepelverenigingen

70 Van rechtswege gewettigde afwezigheden
Afwezigheid als gevolg van definitieve uitsluiting als tuchtmaatregel code T Afwezigheid als gevolg van tijdelijke uitsluiting als tuchtmaatregel code U Afwezigheid als gevolg van preventieve schorsing als tuchtmaatregel code Y Aanwezig in de school – aanwezig zetten in de aanwezigheidsregisters

71 Door de school gewettigde afwezigheden
Beslissing ligt bij de school Geen beroep mogelijk Geen appreciatierecht voor inspectie en verificatie Wel controle op correct gebruik codes. Afwezigheden door het niet ingeschreven zijn in een school (late inschrijvingen)

72 Door de school gewettigde afwezigheden
Afwezigheden door het niet volgen van het lesprogramma tijdens een bepaalde periode Overlijden bloedverwant (code Q) Sportieve of culturele manifestatie (code P) Time-out programma (code O) Buitenlandse reis ouders o.w.v. professionele reden (code P) Aanpassing van het lesprogramma bij ziekte, ongeval of specifieke onderwijsbehoeften Spreiding van een opleiding bij ziekte, ongeval of specifieke onderwijsbehoeften

73 Door de school gewettigde afwezigheden
Vrijstelling van bepaalde onderdelen van het lesprogramma of spreiding van enkele specifieke opleidingen in OV4 Bijkomende kwalificatie Vrijstelling lesprogramma eerder geslaagd -vervanging alternatief programma Vrijstelling lesprogramma hoogbegaafdheid, leermoeilijkheden of – achterstanden -vervanging alternatief programma Uitzonderlijke sportieve/artistieke talenten Vrijstelling onderdeel of spreiding opleiding Se-n-Se cursus schoolsecretariaten

74 cursus schoolsecretariaten 2013-2014
Afwezigheden Revalidatie tijdens de lesuren (code H) Schoolexterne hulpverleners Ziekte of ongeval Max 150 min. per week, verplaatsing inbegrepen Dossier Verklaring van ouders over reden revalidatie tijdens de lesuren Medisch attest: noodzakelijkheid, frequentie, duur Advies van CLB na overleg met ouders en klassenraad Toestemming van de directeur Uitzonderlijk meer mits advies CLB-arts na overleg met ouders en klassenraad cursus schoolsecretariaten

75 cursus schoolsecretariaten 2013-2014
Afwezigheden Behandeling van een stoornis 250 min per week verplaatsing inbegrepen Dossier Verklaring van ouders over reden revalidatie tijdens de lesuren Inschrijvingsverslag voor BuSO CLB-advies na overleg met ouders en klassenraad Samenwerkingsovereenkomst tussen school en revalidatieverstrekker Toestemming van de directeur Verschillend van samenwerking buso-scholen en MPi’s (=protocolakkoord Coens-Steyaert) cursus schoolsecretariaten

76 cursus schoolsecretariaten 2013-2014
Afwezigheden Stages Omzendbrief SO/2011/03/BuSO van 15/08/2011 Omzendbrief SO/2007/05 van 30/08/2007 (zending) omzendbrief SO/2016/01 (nieuw) (OV1, 2, 3) Omzendbrief SO/2015/01 van 31/08/2015 (OV4) code W: enkel bij stages en werkcomponent duaal sociaal maatschappelijke training = met lesactiviteit gelijkgestelde dagen Observatie-activiteiten en praktijklessen op verplaatsing = extra-murosactiviteiten Niet aanwezig op stage  afwezigheidscode cursus schoolsecretariaten

77 Problematische afwezigheden (PA)
Geregistreerd met code B Afwezigheden die niet kunnen worden verantwoord Twijfelachtige medische attesten: ‘Dixit-attest’ Attest geantedateerd of datum vervalst Reden los van medische toestand leerling School verantwoordelijk voor begeleiding leerling: ‘Van bij de eerste registratie in contact treden met ouders Vanaf 5 B-codes CLB inschakelen en begeleidingsdossier opmaken 30 B-codes Bij een twijfelachtig medisch attest kan de school contact opnemen met de CLB-arts van de school. De CLB-arts kan dan contact opnemen met de behandelende arts om het dossier te bespreken/aan te kaarten. Rekening houdend met de deontologische artsencode kunnen beide artsen de zaak verder opvolgen. Bovenstaande afwezigheden moeten steeds benaderd worden vanuit de invalshoek van problematische afwezigheden (code B). Dat wil zeggen dat de school de afwezigheid van de leerling met een code B registreert EN dat de school het gesprek aangaat met de leerling om de echte reden van afwezigheid te achterhalen Dixit-attest: bijlage aan de omzendbrief

78 Problematische afwezigheden (PA)
Begeleiding: Tijdens het hele schooljaar. Voldoende stappen door de school en het CLB Mogelijk om externen te betrekken (bijv. aanspreekpunten lokale politie, …) Controle door verificatie: Voldoende begeleiding = leerling regelmatig. Onvoldoende begeleiding = Commissie PA

79 Problematische afwezigheden
Afwezigheid op school gekoppeld aan schooltoelage, leerling verliest recht als Hij op 30/06 nergens is ingeschreven Twee opeenvolgende schooljaren minstens 30 halve dagen problematisch afwezig Na uitschrijving geen nieuwe inschrijving binnen 15 dagen

80 Tucht Mogelijke maatregel bij schending van leefregels
Maatregelen andere dan tuchtmaatregelen Tuchtmaatregelen: Gedrag van de leerling is gevaar of ernstige belemmering van onderwijsgebeuren/ veiligheid. Ontnemen recht op deelname onderwijsactiviteiten Aanwezigheid leerling: beslissing school. Opvangvraag: kan gemotiveerd geweigerd worden.

81 Maatregelen Preventieve schorsing Tijdelijke uitsluiting
Bewarende maatregel Betekent start tuchtonderzoek Maximaal 10 opeenvolgende lesdagen Maximaal één maal verlengbaar Tijdelijke uitsluiting Maximaal 15 lesdagen Definitieve uitsluiting Onmiddellijke ingang Ingang einde schooljaar Leerling neemt deel aan examens Leerling volgt lessen Kan soms ook betrekking hebben op andere instelling

82 Tuchtprocedure Directeur bevoegd Advies klassenraad Regels
Intentie schriftelijk melden Ouders en leerling horen Beslissing vooraf, gemotiveerd en schriftelijk meedelen met vermelding mogelijkheden beroep Geen collectieve uitsluitingen Inzage in tuchtdossier In overeenstemming met ernst van de feiten Niet overdraagbaar naar andere school

83 Gevolgen voor de leerling
Leerling blijft in het lopende schooljaar ingeschreven tot inschrijving in nieuwe school Uitzonderingen: Meerderjarige leerlingen kunnen na 10 lesdagen worden uitgeschreven Manifeste onwil School staat leerling actief bij in zoektocht nieuwe school. Nog niet uitgeschreven Evaluatie en studiebekrachtiging.

84 Tucht Uitgesloten leerlingen melden via Disicmus. Beroep
Behandeld door beroepscommissie met interne en externe leden. Kan uitsluiting bevestigen of vernietigen. Bij vernietiging = annuleer de melding in Discimus.

85 Onderwijs aan huis Tijdelijk onderwijs aan huis (TOAH)
Permanent onderwijs aan huis (POAH)

86 Tijdelijk onderwijs aan huis (TOAH)
Wegens ziekte, ongeval of moederschapsverlof Niet-chronisch ziek Wachttijd doorlopen Chronisch ziek Start kan vanaf 1ste halve dag afwezigheid Attest geneesheer-specialist Verplicht Schoolreglement Ouders informeren Schema: zie bundel Niet-chronisch: 21 kalenderdagen ononderbroken afwezig op school Let op: wachttijd geldt niet bij: -herval binnen de 3 maand (juli en augustus tellen niet mee) -verlenging Chronisch : een ziekte waarvoor een continue of repetitieve behandeling van minstens 6 maanden noodzakelijk is): één aanvraag kan gelden voor max. één schooljaar.

87 Tijdelijk onderwijs aan huis (TOAH)
Voorwaarden Leerlingenrecht binnen de 20 km van de school Enkel voor regelmatige leerlingen ABO uitgesloten Documenten ter beschikking van verificatie 2 zendingen via Edison naar SBT voor leerling die TOAH krijgt (=melding). Let op begindatum! naar werkstation voor leerkracht die TOAH geeft. moet in overleg CLB-arts en wordt vaak vergeten of niet gedaan

88 Tijdelijk onderwijs aan huis
Combinatie TOAH – onderwijs op school Type 5 of K-dienst: thuisschool tijdelijk ontslagen van verplichting TOAH Elektronische zending: Bij de eerste melding Bij een verlenging Bij herval binnen 3 maanden na vorige periode cursus schoolsecretariaten

89 Permanent onderwijs aan huis
Ernst van de handicap Voldoen aan toelatingsvoorwaarden BuSO Gunstig advies onderwijsinspectie (Zorgpunt) Organisatie door school aangeduid door Onderwijsinspectie 4 lesuren per week Niet mogelijk in type 5 of K-dienst cursus schoolsecretariaten

90 Koffiepauze

91 Studiebewijzen

92 Studiebewijzen OV1 Attest maatschappelijk functioneren en participeren in een omgeving met ondersteuning en arbeidsdeelname in een omgeving met ondersteuning keuze maken tussen al dan niet “arbeidsdeelname” OV2 Attest maatschappelijk functioneren en participeren in een omgeving met ondersteuning en tewerkstelling in een werkomgeving met ondersteuning

93 Studiebewijzen OV3 Kwalificatiefase
Attest beroepsonderwijs = niet geslaagd Attest van verworven bekwaamheden Vermeldt alle verworven bekwaamheden uit het opleidingsprofiel Getuigschrift van verworven competenties Afgerond geheel binnen een opleiding Inzetbaarheid op arbeidsmarkt Niet voor alle opleidingen:

94 Studiebewijzen OV3 Kwalificatiefase Getuigschrift van de opleiding
Dagelijks werk en kwalificatieproef Handelingsplanning: eventueel aanpassen van doelstelling 4e en 5e leerjaar in dezelfde opleiding (vrijstellingen mogelijk) Geen 2de of dezelfde opleiding volgen na behalen getuigschrift

95 Studiebewijzen OV3 Kwalificatiefase duaal (kwalificatieproef is facultatief) Getuigschrift van de opleiding Attest van verworven competenties

96 Studiebewijzen OV3 Integratiefase Attest alternerende beroepsopleiding
Niet geslaagd Getuigschrift alternerende beroepsopleiding Getuigschrift van de opleiding Getuigschrift verworven competenties Attest verworven bekwaamheden

97 Studiebewijzen OV3 Kwalificatiecommissie
Directeur, leerkrachten, deskundigen Werking bepalen in huishoudelijk reglement Voorheen beslissende, nu adviserende rol Geeft advies over de kwalificatieproef aan de klassenraad

98 Rol van de klassenraad OV3 Beslist of leerling geslaagd is obv
Advies kwalificatiecommissie OD en competenties in opleidingsprofielen Stages Attitude van de leerling Beslissingen in proces-verbaal Getuigschriften, attesten, PV worden ondertekend door minstens 3 leden van de klassenraad + directie

99 Rol van de klassenraad OV3 Beroepsprocedure
Ouders of meerderjarige leerling kunnen beslissing betwisten 3 werkdagen na bekendmaking Beroepscommissie Definitieve beslissing uiterlijk 15/9 Nieuw: ook schoolbestuur kan klassenraad samenroepen om omstreden beslissing te heroverwegen

100 Studiebewijzen Modulair OV 3 Naast studiebekrachtiging OV 3:
Deelcertificaat Module met vrucht gevolgd Certificaat Opleiding met vrucht gevolgd Geen kwalificatieproeven

101 Studiebewijzen OV 4 Studiebekrachtiging gewoon SO (SO 64)
Oriënteringsattesten A, B, C Getuigschrift basisonderwijs Getuigschrift eerste graad Getuigschrift tweede graad Studiegetuigschrift van tweede leerjaar derde graad (BSO) Diploma SO Getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer

102 Studiebewijzen Discimus LED (leer- en ervaringsbewijzendatabank)
Koppeling met toelatingsvoorwaarden

103 Ondersteuningsmodel

104 Regelgeving codex secundair onderwijs: artikel 314/8
Wijzigingsdecreet goedgekeurd op 6/7/2018 NO/2017/01: samenstelling van ondersteuningsnetwerken NO/2017/02: ondersteuningsmodel Gaat over leerplichtonderwijs, hoger onderwijs krijgt apart model

105 Ondersteuningsmodel Model voor ondersteuning van leerlingen met een verslag of gemotiveerd verslag in het gewoon onderwijs Oprichting van ondersteuningsnetwerken Samenwerking tussen scholen gewoon en buitengewoon onderwijs Komt in de plaats van GON, ION en waarborgregeling

106 Geen medische diagnose nodig voor gemotiveerd verslag
Schrappen van de medische diagnose bij de opmaak van het gemotiveerd verslag als noodzakelijke voorwaarde om in aanmerking te kunnen komen voor ondersteuning binnen het ondersteuningsmodel. De medische problematiek blijft wel relevant in het kader van het HGD-traject

107 2 verschillende uitwerkingen ondersteuningsmodel
Types 2, 4, 6, 7 auditief: Samenwerking tussen scholen gewoon en buitengewoon onderwijs Types BA, 3, 7 STOS, 9: Vorming van ondersteuningsnetwerken

108 Types 2, 4, 6, 7 auditief Types 2 (verstandelijk), 4 (motorisch), 6 (visueel), 7 (auditief) Scholen gewoon onderwijs vragen, in samenspraak met ouders en CLB, rechtstreeks ondersteuning aan deze scholen Scholen BO werken net- en niveauoverschrijdend samen om ondersteuningsvragen te kunnen beantwoorden Omkadering: voorafname op basis van verhoudingsgewijze stijging/daling volgens het aantal lln per type : overgangsmaatregel=extra begeleidingseenheden : nieuw systeem met open end financiering op basis van telling 1/10/2019 Flexibele aanwending Leerling-, leerkracht- of teamgericht

109 Types BA, 3, 7 stos, 9 type basisaanbod (type 1, 8 in afbouw), type 3 (emotionele of gedragsstoornis), type 7 (spraak- of taalstoornis), type 9 (ASS) Vorming van ondersteuningsnetwerken Scholen gewoon (verplicht), buitengewoon, CLB, PBD Niveau-overschrijdend Netoverschrijdend vs. “officiële” ondersteuningsnetwerken tegen Samenwerking tussen ON is mogelijk via overdracht (les)uren

110 Inzet ondersteuning Focus op fase 2 en fase 3 van het zorgcontinuüm
Elke vraag die voldoet aan vereisten moet opgenomen worden door ON Kan ook in de loop van het schooljaar Elk ON heeft laagdrempelig aanspreekpunt voor ouders Begeleiding is leraar- en teamgericht of leerlinggericht Voelbaar tot op de klasvloer Middelen voor coördinatietaken

111 Inzet ondersteuning Voor leerlingen met een (inschrijvings)verslag of gemotiveerd verslag type BA (1,8), 3, 7stos, 9 Schrappen voorwaarde minstens 9 maanden verblijf in buitengewoon onderwijs voor leerlingen met een gemotiveerd verslag type basisaanbod om in aanmerking te komen voor ondersteuning. Deze leerlingen krijgen rechtstreeks toegang tot ondersteuning in gewoon onderwijs. Scholen gewoon onderwijs bepalen, samen met ouders en CLB, ondersteuningsnoden. Leggen hun vragen voor aan het ondersteuningsnetwerk.

112 Website Website voor ouders en leerlingen Website voor onderwijspersoneel

113 Vragen Met vragen kunt u steeds terecht bij SBT BUSO (coördinator) 02/ (groepschef) 02/ (dossierbeheerder) 02/ (dossierbeheerder) 02/ of uw verificateur


Download ppt "Schoolloopbaan van een leerling in het BuSO"

Verwante presentaties


Ads door Google