Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPaula de Koning Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT
2
Opzet van de workshop Intro Schoolwaardenkompas Eigen posities daarop
De 3 gebieden van taal en de relatie daartussen Motivatie uit gevoel van groei Waar zitten we klem Eigen situatie, tafelgesprek Oplossingen: wat ga je doen?
3
Schoolwaardenkompas
4
Stellingenlijst Vul de stellingenlijst in:
Kies de plek tussen de stellingen die je het meest aanspreekt, dus hoe je vindt dat het zou moeten zijn Geef aan waar de dagelijkse praktijk van jouw school staat
5
De uitkomsten
6
Wat is het gedeelde doel
Van kompas naar taal Wat is het gedeelde doel van leerling en docent?
7
Voorbereiding als doel
8
Groei als doel
9
Voorbereiding als doel:
Naast elkaar Groei als doel: the lighting of a fire Voorbereiding als doel: the filling of a bucket Groei is een doel op zich, heeft geen eind, groei gaat altijd door Groei is altijd nu Motivatie komt uit gevoel van groei, is vaak intrinsiek Leerling en leraar zitten in hetzelfde proces, leraar is verder gevorderd Onvoorspelbaar, wel merkbaar, niet meetbaar, niet organiseerbaar Groei kun je niet afdwingen Duidelijk eind: examen, kwalificatie Uitgesteld resultaat Motivatie komt uit denkconstruct, moet vaak worden opgelegd Leerling is nog niet gearriveerd, de leraar wel Voorspelbaar want afgebakend, meetbaar, organiseerbaar Kan worden afgedwongen
10
Drie gebieden Taal leren gaat over drie dingen: Content (techniek)
Context (omgeving, waarvoor is dit nodig) Confidence (Ik, wie ben ik, wat heb ik te zeggen)
11
In beeld
12
Content Woorden, structuren, klanken Vocabulaire Grammatica
Productieve en receptieve vaardigheden
13
Context De wereld, de omgeving, de relatie, de situatie waarin je taal nodig hebt: taal is niet een schoolvak maar het universele Social Medium Een sociale setting Echte redenen om te willen communiceren Een echte omgeving waarin je het niet redt met een andere, gemakkelijkere taal
14
Confidence Ik: Wie ben ik, Zelfvertrouwen, Wat heb ik te zeggen etc.
15
Nog eens in beeld: Confidence Content Context
16
Een voorbeeld
17
VMBO 2e klas
18
Motivatie Je hebt alle 3 de gebieden nodig om een taal te (willen) leren Taalvaardigheid groeit concentrisch over alle gebieden: Autonomie Relatie Competentie Gevoel van groei = motivatie
19
Maar soms in de praktijk…
Confidence Content Context
20
Motivatie door cijfers
Extrinsic motivation completely kills intrinsic motivation (Alfie Kohn) Als de intrinsieke motivatie dood is, heb je steeds meer extrinsieke motivatoren nodig
21
De Chinese vingerval
22
DDU Schets de eigen situatie in de 3 cirkels
Zou dat anders moeten zijn? Wat is daarvoor nodig? (Van buiten en van jezelf) (Hoe) kan deze invalshoek helpen?
23
Direct-effect 1 inbrenger brengt vraag in
Ronde verhelderingsvragen. Geen discussie 1 minuut nadenken Iedereen geeft eigen oplossing, geen discussie Inbrenger geeft aan welke oplossingen hij/ zij kiest
24
Zie voor meer:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.