Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPieter-Jan Aalderink Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Bijeenkomst 3 EP2
2
Doelen Kennis opdoen over historisch redeneren en over taalgericht vakonderwijs Inzicht krijgen in de verbinding tussen taalgericht vakonderwijs en historisch redeneren Praktische ideeën opdoen voor in de les Mysterie en verboden te zeggen oefenen als werkvormen die historisch redeneren bevorderen en invulling kunnen geven aan taalgericht vakonderwijs
3
Programma Terugkijken op bijeenkomst toetsing Mysterie
Wat is historisch denken? Verboden te zeggen Wat is taalgericht vakonderwijs? Wat is de verbinding tussen taalgericht vakonderwijs en historisch redeneren?
4
Typerend voor het vak geschiedenis….
is het leren beheersen van historische begrippen (sleutelbegrippen) en het opbouwen van oriëntatiekennis en historisch redeneren/denken (voorheen historische vaardigheden)
5
Wat is volgens jou historisch redeneren?
Answergarden Ga naar
6
Mysterie Een vraag of opdracht oplossen met meerdere “bronnen”…
Omgaan met bronnen…. Het gaat om de argumentatie
7
Mysterie Instructie belangrijk (volledig en op meerdere manieren)
Af en toe stil leggen en proces bespreken Nabespreken - wat - hoe - waarom
8
Wat doen leerlingen als ze bezig zijn met een mysterie?
9
Manieren van denken of redeneerwijzen
Voorheen historische vaardigheden…. Wilschut ziet vier manieren van historisch denken of redeneren (p66-67) Verzamelen Ordenen Verklaren Beeld vormen
10
Verzamelen ….om kunnen gaan met historische bronnen bron vraagstelling
relevantie betrouwbaarheid representativiteit feit en mening
11
Ordenen ……heeft te maken met chronologie en ontwikkelingen door de tijd heen Chronologie Eeuwen Tijdvakken Verandering Continuiteit
12
Verklaren ……oorzaken en gevolgen kunnen onderscheiden: oorzaak en gevolg structureel en incidenteel aanleiding korte en lange termijn bedoeld en onbedoeld
13
Beeld vormen …..interpreteren van verleden waarde norm
standplaatsgebondenheid objectiviteit
14
Van Boxtel en Van Drie Historisch redeneren heeft zes componenten
Contextualiseren Gebruiken van historische begrippen Gebruiken van methodologische begrippen Gebruik van bronnen Historische vragen stellen Argumenteren (een beredeneerd standpunt innemen)
16
Wat is het verschil tussen Wilschut en van Boxtel/van Drie?
17
Indeling Shemilt 1. The Past is a Given. Sources mean only one thing. What the teacher told us is true. 2. The Past is to be Discovered. Sources still only mean one thing, but different people privilege different information. 3. The Past has to be Worked Out. The information in sources has to be critiqued for evidence. 4. The Past is a Historian’s Reconstruction using a Method.
18
Wat kun jij doen om historisch denken te bevorderen?
Pak je bronopdracht uit je dossier van EP1 en bekijk in hoeverre deze opdracht historisch redeneren bevordert Probeer je bronopdracht up te pimpen zodat deze nog meer historisch redeneren bevordert Bespreek dit met een medestudent
19
Wat bevordert historisch denken?
Besteed aandacht aan de historische begrippen en keerpunten Stel evaluatieve vragen (Van Boxtel en Van Drie, 2008) Gebruik open vragen in je OLG, laat stiltes vallen en laat ll op elkaars antwoorden voortbouwen (Van Boxtel en Van Drie, ) Laat leerlingen zelf vragen stellen bij bronnen, spotprenten of informatie (Logtenberg, 2012)
20
Wat neem je mee en wat ga jij toepassen?
21
Taalgericht vakonderwijs
Door Niels den Daas
22
Volgende keer 1 november differentiatie en digitiek
Lezen inleiding boek differentiëren kun je leren en een hoofdstuk uit een bundel over vakgerichte differentiatie (mail ik) Bereid je voor op het pitchen van een een digitale tool die jou goed bevalt NB. VMBOconferentie op 3 november, vandaag keuzes opgeven!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.