Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHugo ten Hart Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent.
OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent
2
Actieplan Vervolgteam Gent:
Uitbreiding van middelen in Gebaseerd op de visietekst. (in bijlage) Door de 5 directies opgesteld en goedgekeurd Vervolgteam Gent: een netoverschrijdend initiatief.
3
De drie pijlers van vervolgschoolcoaching:
1. Leerlingenoriëntatie en trajectbegeleiding tijdens het OKAN-jaar. 2. Opvolging en ondersteuning van doorgestroomde leerlingen in de vervolgscholen 3. Professionalisering en ondersteuning van vervolgscholen en leerkrachten.
4
1.Leerlingenoriëntatie en trajectbegeleiding tijdens het OKAN-jaar.
Overleggen met relevante stakeholders in functie van het vervolgtraject Oprichten van het Vervolgteam Gent in samenwerking met onderwijscentrum Gent en IN-Gent. (Doel: netoverschrijdend overleg en samenwerking) Overleg: OKAN – NT2-aanbieders – VDAB (van okan naar werk)– De Stap – In-Gent (Toekomstdag) Overleg met scholen voor buitengewoon secundair onderwijs. b. Verzamelen van informatie met het oog op de doorstroming in overleg met CLB en klassenraden Organiseren van oriënterende activiteiten: snuffelstages, kijkdagen, … Overleg over de periode van de snuffelstages. (vervolgteam Gent) Gebruik van uniforme documenten. Netwerken uitbouwen ifv toeleiding tot de vervolgscholen, maatschappelijke participatie en integratie Gemeenschappelijk adressenbestand met alle contactpersonen van de vervolgscholen van Gent Overleg Netwerk Planeet Gent / Vrije-tijdsaanbod in Gent
5
2.Opvolging leerlingen in de vervolgscholen
Het handelingsgerichte uitwisselen van informatie ifv succesvolle trajecten in de vervolgscholen. Ontwikkelen van een uniform doorstroomdossier. Samenleggen van doorstroomgegevens van alle ex-okanleerlingen uit Groot-Gent b. Bijwonen van toelatingsklassenraden en begeleidende – of delibererende klassenraden Leerkrachten ondersteunen ifv individuele behoeften van ex-okanleerlingen Ontwikkelen van een uniform begeleidingsdocument Leerlingen ondersteunen ifv individuele behoeften Organiseren van een woensdagklas. Aantrekken van stagiairs NT 2 & lerarenopleiding Het toeleiden van ex-OKAN leerlingen naar remediëringsinitiatieven
6
2.Opvolging leerlingen in de vervolgscholen
e. Het toeleiden van ex-OKAN leerlingen naar remediëringsinitiatieven Bundelen van het aanbod van externe remediëringsinitiatieven Overleg met CVO Perspectief ifv aangepaste trajecten voor Frans voor ex-OKAN-leerlingen met specifieke noden voor Frans Opstarten van een overleg met andere CVO’s ifv aangepaste trajecten voor Frans voor ex-OKAN-leerlingen met specifieke noden voor Frans. Subsidieaanvraag bij flankerend onderwijsbeleid provincie Oost-Vlaanderen.
7
3. Professionalisering van schoolteams
Behoeftengestuurd coachen van schoolteams inzake het ontwikkelen van een kwaliteitsvolle pedagogisch-didactische aanpak van ex-okanleerlingen Vraaggestuurde ondersteuning door een vervolgcoach op de vervolgschool. (De concrete invulling van deze ondersteuning verschilt van OKAN-school tot OKAN-school.) Het organiseren van vormingen voor leerkrachten, leerlingbegeleiders, directies en stakeholders van vervolgscholen. (intervisie/inspiratiedagen) Inspiratiedag 15 mei 2018 over Perspectieven van 18-jarige ex-OKAN’ers in het onderwijs: mogelijkheden en moeilijkheden’ Professionalisering van de vervolgschoolcoach m.b.t. coaching van leerkrachten. Onderzoeken, introduceren en ter beschikking stellen van methodieken en didactische hulpmiddelen ten behoeve van de vervolgscholen Het ontwerpen van de databank in samenwerking met onderwijscentrum Gent. (meertaligheid.be) Uittesten en lanceren van de online-databank. (3de trimester schooljaar 17-18)
8
3. Professionalisering van schoolteams
c. Het ontwikkelen van een navormingsaanbod voor vervolgscholen Het voorstellen van OKAN (doel: beter verwachtingspatroon creëren ten aanzien van (ex-)OKAN-leerlingen) - in het regulier onderwijs - in de lerarenopleidingen - bij de STAP - in de CVO’s - in de richting pedagogische wetenschappen van Ugent... Het in kaart brengen van de vragen en noden bij vervolgscholen in functie van een ruimer navormingsaanbod op langere termijn.
9
Bedankt voor uw aandacht!
Gianni Pascoletti Hans de Grave Barbara Gabriëls Evi Verschaeve Lisa Engels Katrien Croonenberghs Sarah Verdonck Katia Brys Katrien Vanommeslaeghe Ludmila Vysotskaya Steven Delarue
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.