De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

het aanbod van parkeren bij hoog | stedelijk wonen

Verwante presentaties


Presentatie over: "het aanbod van parkeren bij hoog | stedelijk wonen"— Transcript van de presentatie:

1 het aanbod van parkeren bij hoog | stedelijk wonen
De behoefte versus het aanbod van parkeren bij hoog | stedelijk wonen Stefan Klingens, Universiteit Utrecht Master Thesis Stadsgeografie

2 Introductie Stefan Klingens, Universiteit Utrecht
KuiperCompagnons BSc Sociale Geografie & Planologie (UvA) MSc Stadsgeografie (UU) Onderzoek naar mobiliteitsgedrag woontorenbewoners Autobezit en autogebruik Samenstelling huishoudens Maatschappelijke ontwikkelingen Gedrag beïnvloed door andere factoren Stefan Klingens, Universiteit Utrecht Master Thesis Stadsgeografie

3 Aanleiding Klerks 2013

4 Relevantie en doelstelling
Onderzoek moet inzicht verschaffen in huidig gebruik Parkeervoorzieningen afstemmen op gebruikers Flexibelere normen en beleid Reductie bouwkosten, efficiënter ruimtegebruik

5 Onderzoeksgebied KCAP

6 Onderzoeksgebied Google (edited)

7 Onderzoek In welke mate beïnvloedt mobiliteitsgedrag uit het verleden het huidige mobiliteitsgebruik onder woontorenbewoners in de binnenstad van Rotterdam en in hoeverre wijkt het mobiliteitsgedrag af van de huidige gehanteerde parkeernormen?

8 Theorie Time Geography (Hägerstrand 1970)
Structuration Theory (Giddens 1984) Dialectiek (Pred) extern-intern levenspad-dagelijks pad Beïnvloeding reisgedrag; de omgeving of voorkeuren? (Schwanen en Mokhtarian 2005) Dijst 2006, Hägerstrand 1970, Pred 1981, 1984, Schwanen en Mokhtarian 2005

9 Ruimtelijke mismatch Verschil woon- en mobiliteitsvoorkeuren en -gedrag Huishoudens maken keuzes Preferente voorkeuren; leidt tot residentiële zelfselectie Niet het beleid, maar zelfselectie bepaalt gedrag

10 Verstedelijkingsbeleid
Gebundelde deconcentratie (groeikernen) Spreiding van woonkernen Compacte Stad (VINEX) Uitbreiding aan de randen van de stad Verdichting in bestaand stedelijk gebied (centrum Rotterdam nu inwoners)

11 Parkeerbeleid Rotterdam
Parkeervoorzieningen op eigen grond Normen gebaseerd op locatie en gebruikersoppervlakte Geen verschillen tussen type woning Geen beleid om autogebruik te ontmoedigen Gemeente Rotterdam

12 Citylounge bereikt Verkeersplan (2009)
Bereikbare binnenstad voor alle verkeerssoorten Aantrekkelijk verblijfsklimaat Klantgerichte parkeerstrategie Impuls duurzaam vervoer Gemeente Rotterdam 2009

13 Autobezit en autogebruik
Verschil tussen autobezit en autogebruik Carsharing Elektrisch rijden

14 Ontwikkelingen Economische crisis (uitstel of afstel aankopen)
Bewustwording duurzaamheid en gezondheid Complexiteit tijd-ruimtepaden Congestie vanwege doorgaand verkeer en toename binnenstedelijk verkeer

15 Hypothesen Mobililteitsgedrag in hoge mate afhankelijk van gedrag uit het verleden Hoge mate van zelfselectie Verschillen tussen huishoudentypes Gehanteerde parkeernormen te hoog voor binnenstedelijke locaties Duurzame ontwikkelingen en carsharing kunnen mobiliteitsgedrag beïnvloeden

16 Dank u wel


Download ppt "het aanbod van parkeren bij hoog | stedelijk wonen"

Verwante presentaties


Ads door Google