Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHeidi Smits Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Mezennestje: project START Stap 1: plannen van beoogde impact
Welke noden? Overgang naar de kleuterschool verloopt niet vlot en is te abrupt voor veel kinderen en hun ouders Nood aan continuïteit in de zorg voor gezinnen in armoede Kinderen uit kwetsbare gezinnen starten met een achterstand op school Data? Bespreking met ervaringsdeskundigen START: samenwerking met - VBJK - Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen - Kleuterschool SMI Project Opstapje Ouders (gebruikers Mezennestje) Bij de start van het traject “Samen evalueren voor meer impact” was Mezennestje net in een Erasmus+-project gestapt ism - VBJK - Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen - SMI Moorselbaan Het Project START (voluit: A good start for all” gaat over de overgangen die jonge kinderen maken. In het lokale project te Aalst ligt de focus op de overgang van thuis of kinderopvang naar de kleuterschool) We hebben dit project proberen uitwerken in dit traject, met de bedoeling de impact te versterken en daarbij het ganse team te betrekken. Waarom zij wij in het START-project gestapt (= noden, kolom links) 1) 2) 3) Waarop baseren wij ons (= data, kolom rechts) 1) 2) 3) 4)
2
Mezennestje: project START Stap 1: plannen van beoogde impact
Missie en visie Mezennestje heeft een missie en visie ontwikkeld sinds de start van de opvang (mei 2004). Daarbij werden het team, het bestuur en de ouders betrokken. De visie is gedragen en het is onze leidraad voor alle beslissingen die we nemen. De visie doorspekt natuurlijk elk onderdeel van dit traject.
3
Mezennestje: project START Stap 1: plannen van beoogde impact
Veranderingstheorie De eerste aanzet voor de veranderingstheorie werd gegeven op stafniveau. Op dat moment liep er een stage van een ervaringsdeskundige in de armoede en sociale uitsluiting, wat een belangrijke meerwaarde was! We formuleerden de ultieme beoogde impact (bovenaan). Daarna bedachten wij de tussentijdse effecten – van boven naar onder. We stippelden de tussentijdse effecten uit op basis van de 4 pijlers waarop ons kwaliteitsbeleid is gebouwd: Kinderen, Ouders, Team, Buurt/Samenleving – geen gemakkelijke oefening! De pijl links (van onder naar boven) is een tijdlijn – in de tijd loopt het project van korte termijndoelen naar langere termijndoelen. Vooral bij de tussentijdse effecten beschreven wij de overwegingen (assumpties, geel). We hielden eerder al een brainstorm met het volledige team over acties die we in de toekomst wilden doen (ondertussen weten we wel beter, maar we wilden deze inspanningen van het team niet ongezien laten) – deze interventies gaven we een plaats op de pijlen naar een bovenliggend tussentijds effect (blauw).
4
Er is een warm sociaal weefsel tussen ouders, kinderen, team en buurt
START Beoogde impact: alle kinderen en hun ouders maken een warme start in de kleuterschool Kinderen Ouders Team Buurt/Samenleving Er is een geleidelijke en warme overgang naar de kleuterschool Elk kind ontwikkelt zich optimaal Ouders hebben (zelf)vertrouwen in het sociaal weefsel Er is een bewuste omgang met diversiteit in de leefgroep Huis van het Kind, scholen, kinderopvang en andere organisaties uit de buurt werken hecht samen Er is een warm sociaal weefsel tussen ouders, kinderen, team en buurt Elk kind heeft een hoog welbevinden en een grote betrokkenheid in de opvang De ouders participeren ter ondersteuning van de werking Er is een hecht team en teamspirit Mezennestje neemt deel aan buurtactiviteiten In de loop van het begeleidingstraject werden de tussentijdse effecten hier en daar beter geformuleerd. Met het nieuwe schema gingen we terug met het team aan de slag. Het is onze ervaring dat je best op de 4 pijlers van het kwaliteitsbeleid tegelijk werkt. De pijlen over de kleuren heen wijzen op een grote samenhang – het ene kan niet zonder het andere. Iedereen popelde om actie te ondernemen. Het leek ons het beste om met het ganse team 1) prioriteiten te stellen: wat pakken we eerst aan? 2) werkgroepen te maken, zodat iedereen volgens zijn talent en engagement betrokken kan worden We hebben nu het gevoel dat we weloverwogen aan het project begonnen zijn én een goed kader hebben om alle betrokkenen wegwijs te maken in het START-project. Tegelijk heeft iedereen het gevoel een belangrijke schakel te zijn in het project. Elk teamlid voelt zich betrokken bij dit project Er is een geleidelijke en warme overgang van thuis naar opvang, van baby- naar peutergroep, van KDV naar BKO Mezennestje is gekend in de buurt
5
Mezennestje: project START Stap 2: maken en meten van impact Stap 3: evalueren van impact
Op zoek naar indicatoren en evaluatiemethode per tussentijds effect Selecteren van de effecten waarvoor we indicatoren zoeken Stellen van evaluatievragen Mogelijke indicatoren zoeken bij elke vraag Hoe zullen we dit meten (methode)? Welke tool zullen we gebruiken? Opslag en rapportering Verwerking van de resultaten (conclusies) - Selecteren van de effecten waarvoor we indicatoren zoeken Het betrekken van de doelgroep is in elke fase van het project belangrijk. Daarom hebben wij in het begeleidingstraject ingezoomd op het zoeken naar indicatoren voor de betrokkenheid van de ouders. > De ouders participeren ter ondersteuning van de werking Stellen van evaluatievragen: Bv Welke mate van ouderbetrokkenheid wensen ouders? In welke mate participeren ze daadwerkelijk? Is ouderparticipatie een hefboom om meer sociale cohesie te creëren tussen kinderen, ouders, team en buurt? Mogelijke indicatoren zoeken bij elke vraag: Bv Behoefte van ouders voor > ontmoeting met andere ouders (formeel, informeel) > deelname aan ouderraad > deelname aan activiteiten met de kinderen > START: deelname aan focusgroep voor ouders (voor en na het project) > logistieke ondersteuning Hoe zullen we dit meten (methode)? Bv Jaarlijkse bevraging van ouders over behoefte aan ouderbetrokkenheid, tevredenheidsgesprekje na 3 md opvang, tevredenheidsmeting, registreren hoeveel ouders er daadwerkelijk deelnemen aan activiteiten,… Welke tool zullen we gebruiken? Bv Brief ouderbetrokkenheid (+ alternatief voor laaggeletterde of anderstalige ouders) Opslag en rapportering Bv lijst per leefgroep en per activiteit, zodat we ouders gericht kunnen aanspreken Verwerking van de resultaten (conclusies)
6
Mezennestje Meerwaarde van dit traject
Meer overwogen keuzes om projecten succesvol te maken: méér efficiëntie, méér impact! Mooi en duidelijk kader om de ouders, het team en het bestuur bij het beleidswerk te betrekken Je kijkt anders naar je opvang; je ziet beter de samenhang van alles wat je doet Nieuwe projecten (bv Koala) of waarborgen van verworven kwaliteit (bv toegankelijkheid): je hebt een automatisme aangeleerd om het verantwoord uit te denken en aan te pakken Is deze slide zinvol?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.