Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnna Lenaerts Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Catelijne van der Hoeven & Randy Spruijt 19 april 2018
Samenwerking tussen leerplicht/RMC en Veilig Thuis bij zorgmijdende/verzuimende leerlingen Catelijne van der Hoeven & Randy Spruijt 19 april 2018
2
Inhoud Introductie Stellingen Even opfrissen: vormen van HG en KMH
Gevolgen KMH/HG Meldcode (met nieuwe afwegingskader) Werkwijze VT Samenwerking
3
Introductie Wie zijn jullie? Wie zijn wij?
Welke ervaring hebben jullie met VT? Zijn er specifieke vragen? Hoe staat het met jullie kennis van HG/KM en de Meldcode?
4
Stellingen 1. Per jaar zijn meer dan kinderen slachtoffer van KMH/HG Juist: kinderen per jaar 2. De meest voorkomende vorm van KMH/HG is lichamelijk geweld Onjuist: psychische verwaarlozing
5
Stellingen 3. Getuige zijn van HG tussen ouders is ook kindermishandeling Juist 4. Per jaar overlijden minstens 50 kinderen aan de gevolgen van KMH Juist: tussen de
6
Vormen KMH/HG Verschillende vormen: Per 1000 kinderen
Lichamelijke mishandeling 4,7 Lichamelijke verwaarlozing 8,1 Psychische mishandeling 3,6 Psychische verwaarlozing 8,4 Seksueel misbruik 0,8 Getuige van HG 1,8 Wanneer een kind één vorm van KMH meemaakt, is de kans op een tweede vorm 17 keer (!) zo hoog. Ze worden dus vaak op meerdere manieren mishandeld/verwaarloosd.
7
Lichamelijke mishandeling
Slaan, schoppen, krabben, knijpen, aan haren trekken, duwen, snijden, brandwonden maken, vastbinden, opsluiten, vergiftigen, wurgen, opzettelijk laten vallen, Inflicted Traumatic Brain Injury: schudden Vrouwelijk genitale verminking (VGV) PCF (Pediatric Condition Falsification) FAS (Foetaal Alcohol Syndroom)
8
Lichamelijke verwaarlozing
Het structureel nalaten Niet voorzien in de noodzakelijke basisbehoeften: voeding, kleding, onderdak, bescherming, (medische) verzorging of leefruimte
9
Psychische mishandeling
Uitschelden, manipuleren, kleineren, (be)dreigen, pesten, treiteren, vernederen, zelfbewustzijn ondermijnen, isoleren, uitsluiten, opsluiting, dreigen met zelfmoord, kinderen inzetten in conflict/dwingen partij te kiezen, kinderen als getuige van huiselijk geweld, geweld tegen huisdieren, stalking, te hoge eisen stellen; teveel verantwoordelijkheid geven
10
Psychische verwaarlozing
Onvoldoende positieve aandacht, liefde, geborgenheid, steun, ontwikkelruimte en grenzen geven Pedagogische verwaarlozing: onvoldoende pedagogische vaardigheden, ouderlijk gezag of structuur Nalaten of belemmeren van noodzakelijke hulpverlening Educatieve verwaarlozing: bewust toestaan van chronisch “spijbelen”, niet inschrijven op school
11
Seksueel misbruik/geweld
Begluren, dwingen te kijken, ongewenst blootstellen aan pornografisch materiaal, penetratie door vingers/voorwerpen/penis, aanranding (ongepast kussen, strelen), verkrachting, seksuele exploitatie
12
KMH irt Leerplicht Licht: De ouder staat toe dat het kind zonder opgaaf van redenen 25 schooldagen in een jaar mist Matig: De ouder laat het kind meer dan 25 schooldagen per jaar missen bijvoorbeeld omdat het kind op een jonger kind moet passen Doktersadvies wordt niet opgevolgd Ernstig: De ouder weet dat het kind 25-50% van de schooldagen spijbelt, maar grijpt niet in Een therapie van het kind wordt niet afgemaakt Zeer ernstig: De ouder houdt het kind meer dan 50% van de schooldagen thuis Geen noodzakelijke medische hulp (bijna) fataal: De ouder dringt er bij het kind op aan om niet naar school te gaan of houdt het kind thuis
13
Gevolgen van KMH Gevolgen voor het kind Gezondheid Gedrag
Gevolgen voor de maatschappij Financieel Criminaliteit
14
Gevolgen van KMH Gevolgen Toxische stress
- Achterstand in groei van de hersenen - Communicatie tussen verschillende delen van de hersenen werkt slechter - Stress-systeem ontwikkelt zich afwijkend (over/onderactief)
15
Meldcode Elke organisatie (en haar professionals) die werkt met kinderen en volwassenen moet werken met de meldcode. Geen meldplicht Geldt voor sectoren: gezondheidszorg, onderwijs, kinderopvang, maatschappelijke ondersteuning, jeugdzorg en justitie Stappen kunnen worden overgeslagen i.v.m. eigen veiligheid of veiligheid van de cliënt. De volgorde is niet bindend Niet elke discipline doorloopt alle stappen van de meldcode
16
Meldcode Twijfels over veiligheid Meldcode
In kaart brengen van de signalen Collegiale consultatie e/o advies VT Gesprek met cliënt Aard en ernst wegen, zn overleg VT Beslissen: hulp organiseren of melden
17
Stap 1: in kaart brengen signalen
SignalenKaart Wegwijzer (meldcode app) 3 basisvragen: Is er direct fysiek gevaar voor het kind? Belemmert de opvoedsituatie een veilige en gezonde ontwikkeling van het kind? Zijn er risico’s voor de veiligheid van het kind in de nabije toekomst?
18
Interpreteren/registreren
Hoor de signalen zo objectief mogelijk aan Leg de signalen vast Niet interpreteren (feiten en concrete waarnemingen) Niet oordelen (geen hypothese) Heb oog voor de context Toets je waarneming bij collega’s
19
Zie je wat je wilt zien?
20
Overleg met een collega/ AF OF/EN Overleg met VT
Stap 2: Consultatie Overleg met een collega/ AF OF/EN Overleg met VT
21
Stap 3: Gesprek met cliënt
Bespreek de signalen (feitelijk: wie, wat, waar, wanneer, waarom) Geef aan dat je je zorgen maakt Vraag door Doe niet aan waarheidsvinding Wees niet oordelend Doe geen uitspraken/beloftes die je niet na kunt komen
22
Stap 3: Gesprek met cliënt
Nodig de cliënt uit om te reageren Staan ze open voor hulpverlening? Probeer samen een plan te maken. NB: zijn er aanwijzingen dat door het voeren van het gesprek, de veiligheid van het kind in het geding komt, dan kan worden afgezien van een gesprek!
23
Gespreksvoering Wees een OEN Laat OMA thuis Gebruik LSD
Smeer met NIVEA Open, Eerlijk, Nieuwsgierig/neutraal Opvattingen, Meningen en Adviezen Luisteren, Samenvatten en Doorvragen Niet Invullen Voor Een Ander
24
Wat kan je tegenhouden? Weerstand bij jezelf is heel begrijpelijk!
Ik weet er te weinig van af….. In vind het moeilijk om er over te beginnen…… De anderen lossen het wel op….. Signaleren kan ik wel maar hoe weet je het zeker? Angst voor juridische gevolgen….. Ik wil in contact blijven met ouders….. Ik heb het al zo druk en dit kost veel tijd…. Bang voor agressie van ouders….. Weerstand bij jezelf is heel begrijpelijk!
25
Stap 4: Weeg aard en ernst
Baeten en Willems Welke vorm en hoe ernstig is het?
26
Stap 5: Beslissen Zelf hulp organiseren
Organiseer de noodzakelijke hulp Volg de effecten van de hulp Meld alsnog als de KMH niet stopt of opnieuw begint Melden (bespreek vooraf met cliënt) Vermoeden melden bij VT Blijf bij de feiten Overleg met VT wat jij kan doen om gezinsleden tegen geweld te beschermen
27
Afwegingskader vanaf 2019
28
Gevolgen nieuwe meldcode
Bij acute en/of structurele onveiligheid is een melding bij VT altijd noodzakelijk (ook wanneer je inschat zelf hulp te kunnen organiseren) Het melden van huiselijk geweld en kindermishandeling wordt minder vrijblijvend Nieuwe meldcode
29
Tip Meldcode app
31
Missie Het stoppen van huiselijk geweld en kindermishandeling en het duurzaam borgen van veiligheid van alle betrokkenen
32
Veilig Thuis als expertisecentrum
Voor alle vragen op gebied van huiselijk geweld en kindermishandeling Aandachtsgebieden oa. Ouderen multiculturele doelgroep (EGG) seksueel geweld complexe (echt)scheidingen LVB WTH; niet overal Voorlichting en trainingen, oa Wet Meldcode
33
REGIE BLIJFT BIJ DE HULPVRAGER
Wat doet Veilig Thuis? Advies: anoniem en eenmalig. Registratie op naam hulpvrager of anoniem. Gegevens betrokkenen worden niet vastgelegd. Ondersteuning: een professionele hulpvrager (wijkteam, zorgaanbieder, school, leerplicht) ondersteunen bij het bespreekbaar maken van HG/KM, veiligheid inschatten, veiligheidsplan maken ed. REGIE BLIJFT BIJ DE HULPVRAGER
34
Wat doet Veilig Thuis? Meldingen Politiemeldingen
Zorgmeldingen (zowel volwassenen als jeugd) Meldingen van professionals, burgers Direct bij binnenkomst: urgentie en gevaar inschatten, Bij (vermoeden van) direct gevaar of hoog risico: ER OP AF Meteen veiligheidsplan met veiligheidsafspraken Zo nodig inzet crisishulp of plaatsing opvang Daarna volgt (altijd) triage REGIE BIJ VEILIG THUIS
35
Triage instrument A. Screening op acuut gevaar
B. Screening op structurele onveiligheid C. Screening op multi-problematische leefsituatie D. Ernstige kwetsbaarheid van het systeem
36
Wat doet Veilig Thuis? Direct handelen in crisissituaties om de veiligheid te herstellen Zorgen dat het gezin of de volwassene bij de juiste hulp terecht komt Overleg organiseren met alle betrokkenen om de hulp beter te laten aansluiten De regie voeren in complexe zaken Onderzoek doen om de situatie te verhelderen en zn passende hv in te zetten Opschalen (via de beschermingstafel) indien nodig
37
Wat doet Veilig Thuis nog meer?
Monitoring op veiligheidsafspraken na onderzoek en WTH Na 3 en 12 maanden bij hulpverlening en betrokkenen Aware met Versa welzijn en politie Wet tijdelijk huisverbod samen met politie Screening vrouwenopvang samen met de Blijf Groep REGIE BIJ VEILIG THUIS
38
Bereikbaarheid 24/7 bereikbaar via
39
Samenwerking Laagdrempelig advies vragen
Meedenken over aard en ernst en mogelijkheden die er zijn Zeker als het gaat om langdurig verzuim, zijn deze leerlingen meestal al in beeld bij VT Betrek ook de jeugdarts van de school erbij
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.