Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAndreas van den Pol Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoe verhoudt OL zich tot ons natuurwetenschappelijk curriculum? Tool IJ-2: OL, onderzoeksvaardigheden en de aard van natuurwetenschappen © 2016 mascil project (G.A. no ). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/ ).
2
Overzicht Doel: Bevorderen begrip over het doel van wetenschappelijk onderwijs We zullen: Belangrijke thema’s uit rapporten bespreken Bespreken wat het doel is van wetenschapsonderwijs; Verkennen wat de potentie is van OL in het vormen van een juist beeld van wetenschap. Deze tool bevordert reflectie onder docenten over de doelen van natuurwetenschappelijk onderwijs. De nadruk zal vooral liggen op de behoefte om individuen de kans te geven niet alleen de producten te begrijpen, maar ook de natuurwetenschappelijke processen. Het zal ze in staat stellen om de waarde en validiteit van natuurwetenschappelijke kennis te waarderen en betrokken te zijn bij de vele onderwerpen die je tegenkomt in de hedendaagse maatschappij. Docenten bespreken de potentie van OL om leerlingen te introduceren in de natuurwetenschappelijke processen, een adequaat beeld van natuurwetenschappen te bevorderen en de ontwikkeling van procesvaardigheden en kritisch denken de kans te geven. Zulke leeropbrengsten zijn te vinden in het merendeel van de nationale natuurwetenschappelijke curricula.
3
Wetenschapsonderwijs in Europa
“Het voornaamste doel van natuurwetenschappelijk onderwijs in de EU zou moeten zijn om leerlingen zowel te onderwijzen in de grootste verklaringen van de materiële wereld die de wetenschap biedt en de manier waarop wetenschap werkt.“ (Osborne & Dillon, 2008) Het verslag “Science Education in Europe: Critical Reflections” voor de Nuffield Foundation, door Osborne en Dillion (2008) zegt het volgende: “Het voornaamste doel van natuurwetenschappelijk onderwijs in de EU zou moeten zijn om leerlingen zowel te onderwijzen in de grootste verklaringen van de materiële wereld die de wetenschap biedt en de manier waarop wetenschap werkt."
4
Kritische reflectie Natuurwetenschappelijk onderwijs zou daarom aangeboden moeten worden als een essentiële opdracht voor je persoonlijkheid die de belangrijkste verklaringen biedt die we hebben van de materiële wereld. Bovendien is wat begrip van de natuurwetenschappelijke praktijk en processen essentieel voor het inzien van de waarde van natuurwetenschappelijke kennis en het betrokken zijn bij de vele onderwerpen waar de hedendaagse maatschappij mee geconfronteerd wordt. Natuurwetenschappelijk onderwijs zou daarom aangeboden moeten worden als een essentiële opdracht voor je persoonlijkheid die de belangrijkste verklaringen biedt die we hebben van de materiële wereld. Bovendien is wat begrip van de natuurwetenschappelijke praktijk en processen essentieel voor het inzien van de waarde van natuurwetenschappelijke kennis en het betrokken zijn bij de vele onderwerpen waar de hedendaagse maatschappij mee geconfronteerd wordt.
5
Vragen voor discussie Denk na over de volgende vragen:
Wat is het doel van het introduceren van natuurwetenschappelijke processen bij leerlingen? Waarom is het belangrijk om te weten hoe natuurwetenschappen werkt? Gebruik bovenstaande introductie om docenten in te laten zien dat natuurwetenschappelijk onderwijs leerlingen de ruimte dient te geven om niet alleen aan de slag te gaan met natuurwetenschappelijke concepten, maar ook natuurwetenschappelijke processen. U kunt discussies aanwakkeren door vragen te stellen als: Wat is het doel van het introduceren van natuurwetenschappelijke processen bij leerlingen? Waarom is het belangrijk om te weten hoe natuurwetenschappen werkt?
6
Definiëren OL Een multilaterale activiteit waarbij ze moeten observeren; vragen stellen; boeken en andere informatiehulpmiddelen onderzoeken om te zien wat al bekend is; het plannen van onderzoek; herzien wat al bekend is ten opzichte van experimenteel bewijs; het gebruiken van tools om te verzamelen, analyseren, en interpreteren van gegevens; voorstellen van antwoorden, uitleg en voorspellingen; en het communiceren van resultaten. Onderzoek vereist het benoemen van hypotheses, gebruik van kritisch en logisch denken, en het nadenken over alternatieve verklaringen’ (National Research Council, 1996: 23). Vraag de docenten om in tweetallen te werken om na te denken over de volgende definitie van Onderzoekend Leren: ‘Een multilaterale activiteit waarbij ze moeten observeren; vragen stellen; boeken en andere informatiehulpmiddelen onderzoeken om te zien wat al bekend is; het plannen van onderzoek; herzien wat al bekend is ten opzichte van experimenteel bewijs; het gebruiken van tools om te verzamelen, analyseren, en interpreteren van gegevens; voorstellen van antwoorden, uitleg en voorspellingen; en het communiceren van resultaten. Onderzoek vereist het benoemen van hypotheses, gebruik van kritisch en logisch denken, en het nadenken over alternatieve verklaringen’ (National Research Council, 1996: 23).
7
IBL in relation to science
‘Vanuit een gevestigd cognitief perspectief is kennis gekoppeld aan een activiteit en de situatie waarin de kennis benodigd is. Wetenschappelijk onderzoek kan op die manier een uitvoerbare context bieden voor discussie en reflectie waarbinnen leerlingen denkbeelden kunnen ontwikkelen bij de aard van natuurwetenschappen (Schwartz, Lederman and Crawford, 2004)’. In hoeverre bevordert OL een adequate visie op natuurwetenschap? Vraag ze nu om in tweetallen het volgende citaat te bespreken en neem stelling over de mate waarin OL een adequate visie op natuurwetenschappen zou kunnen bevorderen: ‘Vanuit een gevestigd cognitief perspectief is kennis gekoppeld aan een activiteit en de situatie waarin de kennis benodigd is. Wetenschappelijk onderzoek kan op die manier een uitvoerbare context bieden voor discussie en reflectie waarbinnen leerlingen denkbeelden kunnen ontwikkelen bij de aard van natuurwetenschappen (Schwartz, Lederman and Crawford, 2004)’.
8
Finishing off Wellicht heb je meer tijd nodig hebben om de twee wetenschappelijke verslagen te lezen, gebruik de discussievragen van deze sessie als basis voor verdere reflectie. Wellicht dat docenten meer tijd nodig hebben om de twee wetenschappelijke verslagen te lezen die in deze sessie gebruikt zijn waarbij ze de discussievragen van deze sessie gebruiken als basis voor verdere reflectie. References Osborne, J., & Dillon, J. (2008). Science education in Europe: Critical reflections (Vol. 13). London: The Nuffield Foundation. The National Science Education Standards report can be downloaded here.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.