Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRosa Wauters Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Beschrijving wijzigingen in ontwerp inrichting Zijlkwartier
2
Overzicht Gemaakte keuzes (algemeen)
De straten worden opnieuw geprofileerd en waar nodig worden extra straatkolken aangebracht voor een verbeterde afwatering. De huidige straatstenen (over het algemeen waalformaat) worden vervangen door nieuwe stenen (dikformaat) t.b.v. meer eenheid in de wijk. De verdeling van lichtmasten is leidend ten opzichte van de verdeling van bomen. In de nieuwe inrichting is de verdeling van lichtmasten nagenoeg niet gewijzigd. Lichtmasten worden vervangen; standaard masttypen en armaturen met LED-verlichting worden toegepast. De verdeling van de bomen is gewijzigd, waarbij deze straks minder dicht op de lichtmasten komen te staan. De straten worden hierdoor beter verlicht. In een enkel geval wordt ruimte gemaakt voor extra parkeervakken. Bomen worden in het najaar vervangen door nieuwe exemplaren; boomkeuze wordt op een later moment in overleg met de buurt gemaakt. Vanwege de parkeerdruk in de wijk worden waar mogelijk extra parkeervakken gemaakt; per straat zijn hierin passende keuzes gemaakt, welke per straat nader zijn toegelicht. In enkele straten is echter naar aanleiding van reacties van bewoners gekozen de inrichting niet te wijzigen (dit betreft o.a. de Zijldijk.) Bestaande inritten blijven gehandhaafd in de nieuwe inrichting. Trottoirs worden herlegd voor een verbeterde afwatering richting straat, waarbij de huidige tegels zoveel mogelijk worden hergebruikt. Enkel bij trottoirs waarop wordt geparkeerd en bij inritten worden dikkere (sterkere) tegels toegepast.
3
Pinksterbloem Gemaakte keuzes voor Pinksterbloem:
Bestaande bomen aan de zijde van de laagbouw worden gekapt. Aan de overkant van de straat komen nieuwe bomen. In overleg met de bewoners wordt hiervoor een boomkeuze gemaakt. De bomen worden in het najaar geplant. De dichtstbijzijnde drempel zuidelijk van de kruising met de Zijloordkade wordt verwijderd. Door de korte afstand tot het verkeersplateau heeft deze geen toegevoegde waarde. Conform beleid van de gemeente worden gestoken parkeervakken opnieuw verdeeld, zodanig dat om de 5 à 6 parkeervakken een groenvak aanwezig is. In deze groenvakken worden de nieuwe bomen gepland. De betonnen kanten rondom de plantvakken worden verwijderd. De plantvakken komen op het zelfde niveau als het omliggend maaiveld. De betonnen bollen worden vervangen door kunststof “diamantkop” paaltjes. Dit is beleid, waarbij gestreefd wordt naar uniformiteit. De oude vuilcontainer blijft vooralsnog gehandhaafd; deze wordt mogelijk in de toekomst vervangen door een ondergronds exemplaar.
4
Zijloordkade Gemaakte keuzes Zijloordkade:
De Van der Markstraat wordt niet aangepakt. Wel wordt deze ter hoogte van de Meijelaan opgebroken t.b.v. de aanleg van de afvoerleiding naar de watergang. De bomen worden gekapt en zoveel mogelijk gecompenseerd door nieuwe bomen. Boomkeuze is in overleg met de bewoners. De nieuwe bomen worden in het najaar geplant. De langsparkeervakken worden breder gemaakt, zodat de auto’s niet meer deels op de rijbaan staan; naast deze parkeervakken komt een uitstapstrook van 1 tegel breed. De volledige straat wordt opnieuw gestraat, waarbij de huidige stenen (waalformaat) vervangen worden door nieuwe (dikformaat); dit is de standaard van de gemeente. De groenvakken worden geruimd en opnieuw ingericht. De beplantingkeuze wordt op een later moment in overleg met de bewoners gemaakt. De parkeervakken aan de noordzijde van de straat tegenover de Meijelaan worden doorgetrokken. In het kruispunt komen dus extra langsparkeervakken. De parkeervakken krijgen, zoals in de rest van de wijk, geen parkeervakmarking zodat hier zo efficiënt mogelijk kan worden geparkeerd. In het groen tegenover de Steenbakkerslaan komt het drainagegemaal. Aan de huizenzijde worden extra kolken geplaatst voor een betere afwatering. De trottoirs ter hoogte van huisnummers 12 t/m 27 worden op afschot richting de straat gelegd, zodat het hemelwater van de straat bij hevige neerslag niet meer de percelen op kan lopen. Naar aanleiding van een verzoek tot plaatsing van een extra lichtmast bij het kruispunt met de Steenbakkerslaan is goed gekeken naar het verlichtingsniveau ter plaatse. De openbare ruimte blijkt ter plaatse voldoende verlicht met de huidige verdeling van lichtmasten
5
Meijelaan Gemaakte keuzes Meijelaan:
De Meijelaan is net als de Zijllaan een smalle straat waarin een grote parkeerbehoefte is. In de huidige situatie wordt aan beide zijden met 2 wielen op het trottoir geparkeerd. Een inrichting met parkeerplaatsen leidt tot een lagere parkeercapaciteit, wat gezien de hoge parkeerbehoefte niet wenselijk is. Gekozen is de huidige parkeersituatie te gedogen en zelfs te faciliteren door de trottoirs één tegel breder te maken en te voorzien van dikkere en daardoor sterkere tegels. De straat zal dus iets smaller worden, maar nog steeds breed genoeg volgens het beleid van de gemeente en voor het huidige gebruik van de weg. De trottoirs worden op afschot richting de straat gelegd, zodat het hemelwater van de straat bij hevige neerslag niet meer de percelen op kan lopen. De lichtmasten en bomen zullen op dezelfde plaatsen terugkomen. Alle bomen zijn aan het einde van hun levensduur en zullen worden vervangen door nieuwe. De boomkeuze wordt in overleg met de bewoners gemaakt. De bomen worden in het najaar geplant. De gehele straat wordt opnieuw bestraat, waarbij de huidige stenen vervangen worden door dikformaat stenen. Hierbij wordt tevens het wegprofiel aangepast zodat al het hemelwater naar de kolken kan stromen.
6
Steenbakkerslaan Gemaakte keuzes Steenbakkerslaan:
Hoewel de Steenbakkerslaan meer ruimte biedt voor een andere inrichting van de straat wordt het straatbeeld van de Steenbakkerslaan niet gewijzigd. De huidige inrichting kan voor parkeren nauwelijks worden geoptimaliseerd. De inritten t.p.v. Steenbakkerslaan 19 blijven gehandhaafd. De bestrating voor deze inritten zal een ander verband hebben dan de naastgelegen parkeervakken, zodat duidelijk is dat voor de inritten niet geparkeerd kan worden. Eigenlijk wordt de huidige situatie hier dus niet gewijzigd. Het aantal gestoken parkeervakken langs Zijloordkade 19 is teruggebracht van 9 naar 7 in verband met inpassing van een groenstrookje (om de 5 á 6 parkeervakken een groenstrook) en een grotere parkeervakbreedte (van 2,50 m in plaats van de huidige 2,0 m) beiden conform gemeentebeleid . De parkeervakken voor huisnummers 24 t/m 34 krijgen een uitstapstrook met een breedte van één tegel. De straat is hiervoor iets versmald. Verder wordt de huidige situatie hier zoveel mogelijk gehandhaafd, waarbij de gebruiksmogelijkheden van de straat ongewijzigd blijven (zelfde parkeercapaciteit, mogelijkheid tot passeren) Voor huisnummers 10, 12 en 14 kan net zoals in de huidige situatie langsgeparkeerd worden. Voor huisnummer 2 was verzocht een extra parkeervak te realiseren. Vanwege de korte afstand tot de kruising met de Splinterlaan en de aanwezigheid van de drempel is hiervan afgezien. De trottoirs worden op afschot richting de straat gelegd, zodat het hemelwater van de straat bij hevige neerslag niet meer de percelen op kan lopen.
7
Zijllaan Gemaakte keuzes Zijllaan:
De Zijllaan is net als de Meijelaan een smalle straat waarin een grote parkeerbehoefte is. In de huidige situatie wordt aan beide zijden met 2 wielen op het trottoir geparkeerd. Een inrichting met parkeerplaatsen leidt tot een lagere parkeercapaciteit, wat gezien de hoge parkeerbehoefte niet wenselijk is. Gekozen is de huidige parkeersituatie te gedogen en zelfs te faciliteren door de troittoirs één tegel breder te maken en te voorzien van dikkere en daardoor sterkere tegels. De straat zal dus iets smaller worden, maar nog steeds breed genoeg volgens het beleid van de gemeente en voor het huidige gebruik van de weg. Alle bomen zijn aan het einde van hun levensduur en zullen worden vervangen door nieuwe. De boomkeuze wordt in overleg met de bewoners gemaakt. De bomen worden in het najaar geplant. De lichtmasten en bomen zullen op dezelfde plaatsen terugkomen. De gehele straat wordt opnieuw bestraat, waarbij de huidige stenen (mini-waalformaat) vervangen worden door dikformaat stenen. Hierbij wordt tevens het wegprofiel aangepast zodat al het hemelwater naar de kolken kan stromen.
8
Zijldijk Gemaakte keuzes Zijldijk:
De Zijldijk biedt vanwege zijn beperkte breedte weinig mogelijkheden tot optimalisatie qua groenvoorzieningen en parkeren. De inrichting (verdeling van parkeervakken en groen) wordt om deze reden niet gewijzigd. De nieuwe situatie ter hoogte van Zijldijk 2 t/m 21 is op deze uitvoeringstekening nog niet correct weergegeven. De nieuwe situatie zal ook hier niet wijzigen ten opzichte van de huidige situatie. Ter plaatse van Zijldijk 1a t/m 1d wordt momenteel al op het trottoir geparkeerd. In de nieuwe situatie worden hier parkeervakken gerealiseerd om dit te faciliteren, waarmee ook hier de gebruiksmogelijkheden van de straat niet wijzigen. In het overige deel van de Zijldijk blijft de inrichting gehandhaafd, op de locaties waar nu de geknotte linden staan (trottoir) komen plantsoenen en geen bomen terug. Deze plantsoenen krijgen de grootte van huidige boomspiegels. Iets groter mag maar zeker niet kleiner. Er komen geen extra parkeervakken. Tussen het fietspad en de Zijldijk (aan de kant van de woningen komt er tussen de nieuw aan te brengen bomen een haag over de hele lengte, voor zowel veiligheid als visuele afscheiding. De soortkeuze voor zowel bomen als struiken wordt gemaakt als de uitvoering van de buitenruimte gerealiseerd wordt. De bomen (lindes) aan de huizenzijde zullen worden gekapt omdat deze voor de straatinrichting te groot zijn en aan het einde van hun levensduur zijn. De boomspiegels worden ingericht als sierplantsoen, in overleg met de bewoners wordt een nieuwe beplanting hiervoor gekozen. De herplant van de bomen vindt plaats in de berm van de Zijl in de vorm van Iepen conform het vastgesteld beleid van de gemeente. Voor de bomen tussen het fietspad en de zijldijk inclusief de haag tussen deze haag zal, de soortkeuze van deze bomen wordt in overeenstemming met de bewoners gemaakt. De straat wordt wel in zijn geheel herstraat om de afwatering richting straatkolken te optimaliseren. Plaatselijk en waar nodig zal een extra straatkolk worden geplaatst.
9
Spanjaardslaan Gemaakte keuzes Spanjaardslaan:
De Spanjaardslaan is qua parkeren en groenvoorzieningen reeds geoptimaliseerd. De inrichting van deze straat zal niet wijzigen. De gehele straat en trottoirs worden opnieuw bestraat, waarbij de bestaande materialen zoveel mogelijk worden hergebruikt. De langsparkeerstrook ter hoogte van de Steenbakkerslaan wordt verbreed. De straat is hier voldoende breed voor. Het huidige plateau in de kruising met de Zijllaan komt te vervallen. (Vroeger was dit de doorgaande route en was het plateau nodig. Daarnaast was destijds het beleid op ieder kruispunt een plateau toe te passen)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.