Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdQuinten de Vries Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
…. Is een verzameling van dankbare momenten
Waardevol les geven …. Is een verzameling van dankbare momenten Mevr Paeye Sylvia
2
Didactiek geeft je enkele sleutels tot succes.
Onderwijzen= een kunst ipv een kunde?! Didactiek geeft je enkele sleutels tot succes. Mevr Paeye Sylvia
3
Vroeger en nu? Vroeger=> doceren zonder interactie. Nu=> Actief
Doelgericht Zelfgestuurd Individualisatie Gesitueerd Mevr Paeye Sylvia
4
Mevr Paeye Sylvia
5
Invulling van het begrip didactiek
Didactiek= KRACHTIGE onderwijsleeromgeving creëren … waarin leerlingen op een intentionele en systematische wijze de minimumdoelen verwerven. Eindtermen en ontwikkelingsdoelen Stap voor stap, gestructureerd, opbouwend Mevr Paeye Sylvia
6
Didactische sleutelvragen
Wat wil ik bereiken? Beginsituatie? Welke leerstof heb ik nodig? Welke didactische werkvorm ga ik gebruiken? Wat moeten de leerlingen kennen? Welke middelen heb ik ter beschikking? Evaluatievorm? … Mevr Paeye Sylvia
7
Didactische principes
Aanschouwelijkheidsprincipe Realiteitsprincipe Activiteitsprincipe Motivatieprincipe Integratieprincipe Individualisatieprincipe/differentiatieprincipe Geleidelijkheidsprincipe Herhalingsprincipe Mevr Paeye Sylvia
8
Aanschouwelijkheidsprincipe
Op verschillende manieren: => ruiken,zien,proeven,ervaren,… Twee soorten: =>directe aanschouwing =>indirecte aanschouwing Concreet====schematisch=====abstract Mevr Paeye Sylvia
9
Mevr Paeye Sylvia
10
Realiteitsprincipe Aansluiten bij de leefwereld van de leerling
Mevr Paeye Sylvia
11
Mevr Paeye Sylvia
12
Mevr Paeye Sylvia
13
Activiteitsprincipe Hoe de lln actief betrekken bij de les?
=>Motorische activiteit =>Denkactiviteit Veilig klimaat! Probleemstelling die echt zijn. Mevr Paeye Sylvia
14
Tips voor praktijklessen
Zorg nadien voor een foutenanalyse. Louter doceren => denkactiviteit schakelen. Nuanceer naargelang de doelstelling. Overweeg of de activiteiten best individueel, klassikaal of in groepen met gebeuren. Varieer: verandering van spijs doet eten/werken Mevr Paeye Sylvia
15
Mevr Paeye Sylvia
16
Motivatieprincipe 2 manieren:
*Geviseerde object=>leerinhoud aantrekkelijker maken *Geïntereseerde subject=>leerling op leerinhoud richten. Wees zelf gemotiveerd. Motiveer niet constant. Mevr Paeye Sylvia
17
Integratieprincipe Nieuwe leerstof =>aansluiten met reeds verworven leerstof. Verbanden leggen en laten leggen. Mevr Paeye Sylvia
18
Individualisatieprincipe/ differentiatieprincipe
De gemiddelde lln bestaat niet. Basisdoelstellingen onderscheiden van uitbereiding maar toch aanbieden. LLn zijn verschillend: Aanleg-ontwikkelingsniveau-begaafdheid-achtergrond-tempo-voorgaande vorming -… Mevr Paeye Sylvia
19
Geleidelijkheidsprincipe
Stap 1: inschatting beginsituatie Stap 2: opdracht =>deelhandelingen Stap 3: samen controleren/evalueren. Mevr Paeye Sylvia
20
Herhalingsprincipe Als er nu maar geen herhalingsvragen komen !!!!
Herhaling op verschillende manieren is nodig om te onthouden ! Mevr Paeye Sylvia
21
Leercirkel van Kolb Dromer: praktijkervaring=>regels, principe
Denker:theorie=>zelfstudie Pragmaticus/beslisser:beknopte theorie Doener: veel oefenen Mevr Paeye Sylvia
22
Interactievormen Mededelend Vragend Dialectisch Uitnodigend
Mevr Paeye Sylvia
23
Didactische werkvormen
Instructiewerkvorm Gesprekswerkvorm Opdrachtwerkvorm Spelwerkvorm Andere … Mevr Paeye Sylvia
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.