De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SUCCESFACTOREN BINNEN TOEGANKELIJKE VRIJETIJDSBESTEDING

Verwante presentaties


Presentatie over: "SUCCESFACTOREN BINNEN TOEGANKELIJKE VRIJETIJDSBESTEDING"— Transcript van de presentatie:

1 SUCCESFACTOREN BINNEN TOEGANKELIJKE VRIJETIJDSBESTEDING
5 april 2018 3. De meerwaarde van toegankelijk ondernemen (ronde 2) Bij een toegankelijke onderneming speelt de fysieke toegankelijkheid een belangrijke rol. Welke aanpassingen en voorzieningen zijn er zoal mogelijk? Wat kosten ze, en vooral: Wat levert het op? Dit komt aan bod in deze workshop

2 OMDAT HET MOET OMDAT HET KAN OMDAT HET LOONT

3 IEDEREEN MOET MEE KUNNEN DOEN
KLIK IEDEREEN MOET MEE KUNNEN DOEN

4 IEDEREEN? ?

5 Echt iedereen! Voor wie? 13% heeft enige beperking in zien, horen of bewegen  Horen 3,0%  Zien 6,2%  Mobiliteit 6,8%  ADL 4,1%  Lichamelijke beperking 1,8 miljoen (10% daarvan zit permanent in een rolstoel) Verstandelijke beperking (VG) schatting 1% (Down: wel geboorte-getallen, maar geen % (slechts 20% van het totale aantal Down baby's wordt ouder dan 35 jaar) Psychische stoornis: 18% ) (Alzheimer, burn-out, autisme, ADHD, psychose, schizofrenie) 5

6 Toegankelijkheid als fundering
FYSIEK Kan ik er komen? Kan ik er binnen? Kan ik gebruik maken van… Kan ik er doen wat ik wil? Kan ik er uit? SOCIAAL Wordt ik geholpen? En hoe? Voel ik me welkom? Wordt ik op een prettige manier aangesproken? INFORMATIE Kan ik de informatie lezen? Begrijp ik de informatie? Is het (van te voren) duidelijk wat ik er kan doen of juist niet? Een toegankelijke onderneming vraagt namelijk inzet op meerdere sporen Als deze in balans zijn is er een goed product Een tekortkoming in het ene kan (deels) opgevangen worden door een uitzonderlijke ‘score’ op een ander punt Optelsom is een totaalproduct, een concept of een beleving. Neem IKEA: Enorm lange routes, waarin je echt verleid wordt om de hele weg af te reizen. Wel veel toegankelijke voorzieningen. Neem Efteling: sommige attracties echt niet volledig toegankelijk. Wel veel geïnvesteerd in informatievoorzieningen én bejegening. 6

7 BEREIKBAARHEID

8 TOEGANKELIJKHEID

9 BRUIKBAARHEID

10 VEILIGHEID

11 OMDAT HET MOET

12 LANDELIJKE ONTWIKKELINGEN
Ratificatie 14 juli 2016 VN-verdrag is van invloed op landelijk en lokaal beleid Twee belangrijke uitgangspunten: - “Nothing about us without us” - Redelijkheid en billijkheid Implementatieplan VN-verdrag sinds maart 2017 Lokale inclusie agenda

13 OMDAT HET KAN

14 Toegankelijk Ondernemen
Het klinkt heel simpel: Als de drempel weg is, kunnen meer mensen een bezoek brengen. Dat de doelgroep groot is hebben we gezien. Maar komen ze dan ook? 14

15 OMDAT HET LOONT

16 Toegankelijkheid kost geld Toegankelijkheid levert geld op
16

17 Het rendement van toegankelijkheid
Investeren kan in tijd én in geld. In alle gevallen is fysiek een basis-toegankelijkheid een vereiste. Het investeren hierin kost altijd geld. Of het nu gaat om een simpele oprijplaat of een lift. Maar welke aanpassingen en voorzieningen zijn er zoal mogelijk? Wat kosten ze, en vooral: Wat levert het op? Dus hoe rendabel is het om hierin te investeren? Met OmZetXL (gemaakt door Zet in samenwerking met de Universiteit van Tilburg) maken we inzichtelijk welk rendement toegankelijkheidsaanpassingen opleveren. Welke juiste (combinatie van) aanpassingen zorgt dat locatie voor toegankelijk is, en hoe groot is het bereik (doelgroep+reisgezelschap) 17

18 18

19 Wouter Schelvis Meer weten over Toegankelijk Ondernemen
Adviseur toegankelijkheid @wouterschelvis 19


Download ppt "SUCCESFACTOREN BINNEN TOEGANKELIJKE VRIJETIJDSBESTEDING"

Verwante presentaties


Ads door Google