Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
COLLEGE12005
2
Overzicht inhoud boek: 14-9-05
Drie delen met drie hoofdstukken: 1 tm 9; Afsluiting (H 10): Reflectie over kwaliteit van diagnostiek Deel I: (H1tm 3) 1.Historische achtergrond van diagnostiek (testbeweging); 2. Historische controversen (klin. Vs stat. predictie); 3. Huidige stand: in wetenschap en praktijk COLLEGE12005
3
Overzicht inhoud boek:
Deel II Formeel/Methodologisch Hoofdstuk 4 - Wat is diagnostiek? Comprehensief omschreven m.b.v. drie componenten i.e. een systeem. Hoofdstuk 5 Hoe gaat diagnosticus te werk? Compositie van drie componenten en stappen in het diagnostisch proces Hoofdstuk 6 Betrouwbaarheid en validiteit (vooral van instrumenten). COLLEGE12005
4
Overzicht boek: Inhoud, wie en wat diagnosticeren? DEEL III
De formele hoofstukken 4, 5, 6 toegespitst op domeinen: Hoofdstuk 7 Persoon Hoofstuk 8 Prestatie Hoofdstuk 9 Situatie/Plek Pathologie ontbreekt! COLLEGE12005
5
Diagnostiek gediagnosticeerd
Overzicht inhoud boek DEEL IV Diagnostiek gediagnosticeerd Hoofdstuk 10: Kwaliteit van diagnostiek: - Theorie/Construct - Model/Meten - Instument/Test/Vragenlijst Diagnostisch proces Product (antwoord vraag; Advies) Hardnekkige Problemen Dilemma’s Witte vlekken; eenzijdigheden COLLEGE12005
6
SURF DOOR HET BOEK STUDEERWIJZER LEZEN/SCANNEN Marge teksten
SAMENVATTINGEN BEGRIPPEN, TERMEN COLLEGE12005
7
Na overzicht; praktisch fenomenologisch: Wat treft diagnosticus aan?
CLIËNT met Een VRAAG Een PROBLEEM DIAGNOSTICUS geeft EEN ANTWOORD EEN OPLOSSING/ADVIES (als hij/zij capabel is en het op zijn/haar terrein ligt) COLLEGE12005
8
Een cliënt is: Persoon met vraag/klacht Ouders met vraag, ...
Werkgever.. Instelling.. Staat.. COLLEGE12005
9
Een diagnosticus is Professional; steunt op inhoud en methodologie van de psychologie, d.w.z. op kennis en vaardigheden over: Drie componenten (volgt) Drie orientaties (volgt) Drie domeinen (volgt) COLLEGE12005
10
COMPONENTEN DRIE COMPONENTEN ZIJN:
1. Theorieën/Constructen over gedragingen 2. Modellen om gedragingen af te beelden 3. Meetinstrumenten om die gedragingen te operationaliseren, meten COLLEGE12005
11
C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005 A L E D
V T I N C H R THEORIE/ CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKE- LING CONTEXT MODEL/METEN ONTWIKKE-LING MEET- INSTRUMENT:TEST SCHAAL ONTWIKKELING COLLEGE12005
12
PSYCHOLOGISCHE THEORIEËN PSYCHOLOGISCHE CONSTRUCTEN
COMPONENT 1 PSYCHOLOGISCHE THEORIEËN PSYCHOLOGISCHE CONSTRUCTEN Zoals te vinden in de psychologiehandboeken (Gray: Inleiding) en handboeken van de subdisciplines COLLEGE12005
13
C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005 A L E D
V T I N C H R THEORIE/ CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKE- LING CONTEXT MODEL/METEN ONTWIKKE-LING MEET- INSTRUMENT:TEST SCHAAL ONTWIKKELING COLLEGE12005
14
COMPONENT 2 Modellen: Afbeelden van belangrijkste elementen en relaties van theorie/construct over gedragingen Leidt feitelijk tot - unidimensionae schalen - soms tot categorieën M.a.w. constructen zijn vaak geoperationaliseerd als schalen, categorieën COLLEGE12005
15
C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005 A L E D
V T I N C H R THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL/METEN MEET- INSTRUMENT:TEST/ SCHAAL COLLEGE12005
16
COMPONENT 3 MEETINSTRUMENTEN -bijna allemaal tests en -vragenlijsten
(Zie overzichten NIP/COTAN) COLLEGE12005
17
DIAGNOSTIEK: DRIE ORIËNTATIES
1 VERSCHILLEN TUSSEN PERSONEN IN GEDRAGINGEN 2 ONTWIKKELING GEDRAGINGEN BINNEN PERSONEN DOOR DE TIJD HEEN 3 CONTEXT: BEPAALDHEID EN BEPAALBAARHEID VAN GEDRAGINGEN VAN PERSONEN DOOR OMGEVING COLLEGE12005
18
Een ORIËNTATIE= INVALSHOEK VAN WAARUIT DIAGNOSTICUS KIJKT NAAR VRAAG OF PROBLEEM VAN CLIËNT, HOE FORMULEERT HIJ/ZIJ DE VRAAG, HET PROBLEEM. COLLEGE12005
19
VERSCHILLEN TUSSEN PERSONEN IN GEDRAGINGEN
ORIËNTATIE 1 VERSCHILLEN TUSSEN PERSONEN IN GEDRAGINGEN COLLEGE12005
20
C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005 A L E D
V T I N C H R THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL.METEN MEETINSTRUMENT/TEST VRAGENLIJST COLLEGE12005
21
ONTWIKKELING VAN GEDRAGINGEN BINNEN PERSONEN
ORIËNTATIE 2 ONTWIKKELING VAN GEDRAGINGEN BINNEN PERSONEN DOOR DE TIJD HEEN COLLEGE12005
22
C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005 A L E D
V T I N C H R THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL.METEN MEETINSTRUMENT/TEST VRAGENLIJST COLLEGE12005
23
Oriëntatie 3 CONTEXT BEPAALDHEID BEPAALBAARHEID
Van gedragingen door omgeving: van UCS tot cultuur COLLEGE12005
24
C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN 26-12-2018 COLLEGE12005 A L E D
V T I N C H R THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL.METEN MEETINSTRUMENT/TEST VRAGENLIJST COLLEGE12005
25
DIAGNOSTIEK: DE INHOUD BEPERKING TOT DRIE DOMEINEN: 1 PERSOON
2 PRESTATIES 3 PLEK/situatie, gezin, school, SES, buurt, etc. COLLEGE12005
26
C H R COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN A L E D G S O P V T I N
THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL/METEN MEET- INSTRUMENT/TEST, VRAGENLIJST COLLEGE12005
27
COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN DE DRIE
ZIJN ELK NIET STATISCH, MAAR DYNAMISCH COLLEGE12005
28
De DRIE COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN ZIJN NIET A-HISTORISCH,
HEBBEN EEN GESCHIEDENIS COLLEGE12005
29
COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN ZIJN MAATSCHAPPELIJK INGEKADERD
DE DRIE COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN ZIJN MAATSCHAPPELIJK INGEKADERD Drie componenten, oriëntaties en domeinen leveren 27 paden. Dominant? COLLEGE12005
30
KADER(S) VOOR DIAGNOSTIEK NAAST DE HANDBOEKEN THEORIE/CONSTRUCTEN:
EXTERNE KADERS KADER(S) VOOR DIAGNOSTIEK NAAST DE HANDBOEKEN THEORIE/CONSTRUCTEN: 1 ALLEDAAGSE OPVATTINGEN 2 WIJSGERIGE/HISTORISCHE ACHTERGRONDEN 3 ALTERNATIEVEN VOOR DE HANDBOEKTHEORIEËN COLLEGE12005
31
De 3 x 3 x 3 zijn omgeven door externe kaders
ALLEDAAGSE OPVATTINGEN OF LEKENTHEORIEËN OVER DE DRIE COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN COLLEGE12005
32
Oriëntaties C H R COMPONENTEN DOMEINEN A L E D G S O P V T I N
THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL/METEN/ AFBEELDEN MEETINSTRUMENT/TEST/VRAGENLIJST COLLEGE12005
33
WIJSGERIGE EN HISTORISCHE ACHTERGRONDEN
EXTERNE KADERS 2 WIJSGERIGE EN HISTORISCHE ACHTERGRONDEN HISTORISCH INHOUDELIJK WETENSCHAPSTHEORETISCH METHODOLOGISCH COLLEGE12005
34
Oriëntaties C H R COMPONENTEN DOMEINEN A L E D G S O P V T I N
THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL/METEN/ AFBEELDEN MEETINSTRUMENT/TEST/VRAGENLIJST COLLEGE12005
35
ALTERNATIEVEN VOOR DE PSYCHOLOGISCHE THEORIEËN IN DE HANDBOEKEN
EXTERNE KADERS 3 ALTERNATIEVEN VOOR DE PSYCHOLOGISCHE THEORIEËN IN DE HANDBOEKEN ZIJN ALTERNATIEVE/ANDERE OPVATTINGEN[BINNEN WETENSCHAP] OVER DE NOODZAKELIJKE COMPONENTEN ORIËNTATIES DOMEINEN COLLEGE12005
36
Oriëntaties C H R COMPONENTEN DOMEINEN A L E D G S O P V T I N
]THEORIE/CONSTRUCT VERSCHIL PERSOON PRESTATIE PLEK ALTER- NATIEVEN ONTWIKKELING CONTEXT MODEL/METEN AFBEELDEN MEETINSTRUMENT/TEST, VRAGENLIJST COLLEGE12005
37
Oriëntaties, componenten en domeinen zijn elementen voor het diagnostisch proces
COLLEGE12005
38
oriëntaties O1, O2, O3 domeinen D1, D2, D3 componenten C1, C2, C3
ALLEDAAGSE OPVATTINGEN EN ACHTERGRONDEN componenten C1, C2, C3 oriëntaties O1, O2, O3 domeinen D1, D2, D3 ALTERNATIEVEN COLLEGE12005
39
HET HYPOTHESENTOETSEND MODEL ZIE BOEK:
DIAGNOSTISCH PROCES IS GEDISCIPLINEERD DOOR HET HYPOTHESENTOETSEND MODEL ZIE BOEK: BOX 1.1. P. 28; EN P KORTOM, zo is DIAGNOSE IS EEN VORM VAN WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK BIJ ÉÉN PERSOON geworden. COLLEGE12005
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.