De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Resultaten onderzoek leges en overige rechten en heffingen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Resultaten onderzoek leges en overige rechten en heffingen"— Transcript van de presentatie:

1 Resultaten onderzoek leges en overige rechten en heffingen

2 Agenda Aanleiding Fiscaal-juridisch kader Resultaten leges
Resultaten rioolheffing Resultaten lijkbezorgingsrechten Resultaten afvalstoffenheffing en reinigingsrechten

3 Aanleiding Lopende juridische procedures op het gebied van de leges en overige rechten en heffingen Aanpassing van het BBV per belastingjaar 2017 Toezegging in begroting 2017

4 Juridische kader

5 Heffingsbevoegdheid leges, lijkbezorgingsrechten en reinigingsrechten
Art eerste lid Gemeentewet Rechten kunnen worden geheven ter zake van: a. het gebruik overeenkomstig de bestemming van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen of van voor de openbare dienst bestemde werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn; b. het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

6 Heffingsbevoegdheid rioolheffing
Artikel 228a Gemeentewet Rioolheffing samengevat: Een belasting die wordt geheven ter bestrijding van de kosten ten aanzien van de inzameling, transport , verwerking, zuivering van: afvloeiend hemelwater , huishoudelijk- en bedrijfsafvalwater en hemelwater. Alsmede het treffen van maatregelen om nadelige gevolgen van de grondwaterstand te beperken of te voorkomen Bij Rioolheffing is de opbrengstennorm van toepassing Opbrengst Rioolheffing is niet vrij te besteden

7 Heffingsbevoegdheid Afvalstoffenheffing
Artikel Wet Milieubeheer Afvalstoffenheffing samengevat: Een heffing ter bestrijding van de kosten voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen voor percelen waar een verplichting tot het inzamelen hiervan geldt. Bij Afvalstoffenheffing is de opbrengstennorm van toepassing Opbrengst Afvalstoffenheffing is niet vrij te besteden

8 Resultaten leges

9 Formule kostendekkendheid
Materiële kosten Aantal prestaties Tijd per prestatie Intern uurtarief ( x ) + legestarief van desbetreffende dienst X 100%

10 Leges (indeling) Tarieventabel Behorende bij de legesverordening
Titel I Algemene dienstverlening Titel II Wet algemene bepalingen omgevingsrecht Titel III Europese dienstenrichtlijn De kostendekkendheid mag over de gehele tarieventabel worden beoordeeld en bedraagt 59% op ramingsniveau (2018) en op jaarrekeningniveau %.

11 Titel I, raming 2018

12 Titel I, raming 2018 De kostendekkendheid komt voor deze Titel uit op 86% Hoofdstuk Huwelijken 65% Hoofdstuk Reisdocumenten 97% Hoofdstuk Rijbewijzen 100%

13 Titel I, jaarrekening 2017 Titel I Algemene dienstverlening € 166.434
77% Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand 74% Hoofdstuk 2 Reisdocumenten 80% Hoofdstuk 3 Rijbewijzen 84% Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen € ,85 20% Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister - Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens Hoofdstuk 7 Bestuursstukken Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken € ,60 73% Hoofdstuk 10 Gemeentearchief Hoofdstuk 11 Huisvestingswet ( niet van toepassing ) Hoofdstuk 12 Leegstandswet Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen ( niet van toepassing ) Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet 8% Hoofdstuk 16 Kansspelen 11% Hoofdstuk 17 Kinderopvang Hoofdstuk 18 Telecommunicatie Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer Hoofdstuk 20 Diversen

14 Titel I, jaarrekening 2017 De kostendekkendheid komt voor deze Titel uit op 86% Hoofdstuk Huwelijken 74% Hoofdstuk Reisdocumenten 80% Hoofdstuk Rijbewijzen 84%

15 Titel I, resumé P x Q systematiek wordt steeds beter toegepast
Constante monitoring rijksafdrachten een punt van aandacht in relatie tot begroting Niet gebruikte begrotingsposten kunnen komen te vervallen (evt. samenvoegen) Technische aanpassingen tarieventabel (bijv. naturalisaties)

16 Titel II, raming 2018

17 Titel II, raming 2018 De kostendekkendheid komt voor deze Titel uit op 55% Hoofdstuk omgevingsvergunning 62% Hoofdstuk bestemmingswijziging zonder activiteiten 33%

18 Titel II, jaarrekening 2017 Titel II
Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning 57% Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen - Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning 47% Hoofdstuk 4 Vermindering Hoofdstuk 5 Teruggaaf Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen / Bestemmingsplannen 113% Hoofdstuk 9 Sloopmelding Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

19 Titel II, jaarrekening 2017 De kostendekkendheid komt voor deze Titel uit op 57% Hoofdstuk omgevingsvergunning 47% Hoofdstuk bestemmingswijziging zonder activiteiten 113%

20 Titel II, resumé De ‘grotere’ bouwwerken qua bouwsom subsidiëren de ‘kleine’ bouwwerken qua bouwsom Geen legesplafond van toepassing P x Q systematiek wordt (nog) niet toegepast Geen sprake van kostendekkende tarieven Urenraming punt van aandacht in combinatie met begroting Technische aanpassingen tarieventabel

21 Titel III, raming 2018

22 Titel III De kostendekkendheid komt voor Titel III uit op 6%
Hoofdstuk Drank & Horeca 7% Hoofdstuk evenementen integraal 5%

23 Titel III Titel III Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn 5% Hoofdstuk 1 Horeca 6% Hoofdstuk 2 Organiseren van evenementen of markten 4% Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven (niet in gebruik) - Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte (niet in gebruik) Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening (niet in gebruik) Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening zie (niet in gebruik) Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

24 Titel III, jaarrekening 2017
De kostendekkendheid komt voor Titel III uit op 5% Hoofdstuk Drank & Horeca 6% Hoofdstuk evenementen integraal 4%

25 Titel III, resumé De legestarieven staan niet in verhouding tot de werkzaamheden die hiermee gepaard gaan In de tarieventabel is nog geen A,B, C indeling gehanteerd voor de evenementen Inflatiecorrectie wordt toegepast

26 Resultaten rioolheffing

27 Rioolheffing Gemeentelijk Riolerings Plan (GRP) doorslaggevend maar dient te worden geactualiseerd Kostendekkendheid komt niet uit op 100% (+/- 86% raming en 91% jaarrekening) Algemene middelen worden ingezet om rioolheffing voor een deel te bekostigen Belastingareaal punt van aandacht in combinatie met Sabewa

28 Kostendekkendheid (raming 2018)
Toerekenbare baten € ,- Toerekenbare lasten € ,- 86,6% Kostendekkendheid (incl. kwijtschelding) Toerekenbare baten € ,- Kwijtscheldingen ten laste van de baten - € ,- Baten incl. kwijtschelding € ,- Toerekenbare lasten € ,- Kostendekkendheid 86,0%

29 Kostendekkendheid (jaarrekening 2017)
Kostendekkendheid (excl. kwijtschelding) Rioolheffing Toerekenbare baten Toerekenbare lasten Kostendekkendheid 91,0%

30 Resultaten lijkbezorgingsrechten

31 Lijkbezorgingsrechten
Kostendekkendheid komt uit op 53% (raming) en 56% jaarrekening 2017 P x Q systematiek wordt sinds dit jaar actief toegepast

32 Kostendekkendheid (raming 2018)
Baten € ,- Lasten € ,- Kostendekkendheidspercentage 53%

33 Kostendekkendheid (jaarrekening 2017)
Lijkbezorging Toerekenbare baten Toerekenbare lasten 55,9%

34 Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten

35 Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten (2018)
Twee afzonderlijke kostenonderbouwingen Verdeelsleutel afvalstoffenheffing en reinigingsrechten punt van aandacht Belastingareaal punt van aandacht in combinatie met Sabewa Geen kostendekkende tarieven

36 Kostendekkendheid afval (raming, 2018)
Kostendekkendheid (incl. kwijtschelding) Toerekenbare baten € ,- Kwijtscheldingen - € ,- Baten incl. kwijtschelding € ,- Toerekenbare lasten € ,- Kostendekkendheid 92,4% Kostendekkendheid (excl. kwijtschelding) Toerekenbare baten € ,- Toerekenbare lasten € ,- Kostendekkendheid 93,8%

37 Kostendekkendheid afval (jaarrekening 2017)
Kostendekkendheid (excl. kwijtschelding) Afvalstoffnheffing Toerekenbare baten Toerekenbare lasten Kostendekkendheid 86,1%

38 Kostendekkendheid reinigingsrechten (raming, 2018)
Toerekenbare baten Toerekenbare lasten 84,0%

39 Vragen

40 Algemene vragen leges Bent u voorstander van kostendekkende tarieven en op welke wijze dient dit verder vorm te worden gegeven mede gelet op de Omgevingswet? Dienen de legestarieven op hoofdstukniveau maximaal kostendekkend te zijn of is enige mate van kruissubsidiëring gewenst?

41 Titel II (leges) Wat is de wens ten aanzien van de kruissubsidiëring (kleine vs. grote bouwwerken) Hoe kijkt u aan tegen een legesplafond?

42 Titel I (leges) Bent u bereid om meer kostendekkende tarieven te hanteren voor de onderdelen Horeca en Evenementen?

43 Rioolheffing Bent u voorstander om de kosten voor kwijtschelding ten laste te brengen van de rioolheffing om de kostendekkendheid te verhogen?

44 Lijkbezorgingsrechten
Bent u voorstander van het eventueel verlagen van het onderhoudsniveau om de kostendekkendheid te verhogen?

45 Afvalstoffenheffing Bent u voorstander om de kosten voor kwijtschelding ten laste te brengen van de afvalstoffenheffing om de kostendekkendheid te verhogen?


Download ppt "Resultaten onderzoek leges en overige rechten en heffingen"

Verwante presentaties


Ads door Google