Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSamuël Bogaert Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Docentendag NVLM – 29 januari 2016 Han Noordink / Yolande Vonhoff Coen Gelinck / Lars van der Bruggen
2
Wat ging vooraf 1998 Nieuwe tweede fase:
maatschappijleer en maatschappijleer II 2007 Nieuwe naam: maatschappijwetenschappen 2007 en Rapporten van commissies Schnabel I en II 2010 Positief besluit OCW tot invoering 2011 Start op 14 pilotscholen
3
Stand van zaken Landelijk invoering nieuwe examenprogramma: schooljaar in het 4e leerjaar havo en vwo Eerste landelijke examen havo in 2019 en vwo in 2020 Al vanaf 2011 werken 14 pilotscholen met het nieuwe examenprogramma Nascholingstraject bezig, regionale netwerken in oprichting 1 à 2 methodes in de maak Alle informatie is te vinden via:
4
Uitgangspunten Concept-contextbenadering
Basis vanuit sociologie en politicologie Differentiatie havo en vwo programma Meer wetenschap dan leer Meer theoretisch en meer empirisch
5
Overzicht hoofdconcepten en kernconcepten
Sociologische kernconcepten Politicologische vorming socialisatie acculturatie identiteit cultuur politieke socialisatie ideologie verhouding sociale (on)gelijkheid macht/gezag conflict/samenwerking binding sociale cohesie sociale instituties groepsvorming cultuur politieke instituties representatie representativiteit verandering rationalisering individualisering institutionalisering democratisering staatsvorming globalisering
6
Concept - contextbenadering
Doel: meer conceptueel leren denken; meer inzicht in plaats van reproductie. In de pilot is daarom veel aandacht voor hogere denkvaardigheden.
7
Taxonomie van Bloom Memoriseren – kennis ophalen uit geheugen
Begrijpen – verhelderen, uitleggen, voorbeelden geven Toepassen – procedure uitvoeren of gebruiken in een situatie Analyseren – leggen van verbanden, vergelijken en interpreteren, concepten toepassen Evalueren – conclusies trekken, oordeel geven Creëren – samenvoegen of herschikken tot een nieuwe structuur of patroon
8
Concept - contextbenadering
Concepten abstracte begrippen …uit de sociologie en politicologie te zien als analysegereedschap beperkt in aantal en overzichtelijk (houvast) toepasbaar op meerdere contexten worden in een bepaalde context aangeleerd voorkomen versnippering en overladenheid
9
Concept - contextbenadering
Contexten maatschappelijke thema’s, problematieken, processen concreter dan concepten hierop kunnen concepten toegepast worden kunnen sterk variëren en groot zijn in aantal vormen het onderzoeksterrein zijn verschillend voor havo en vwo
10
Gekozen contexten voor havo en vwo
domein hoofdconcept havo context vwo context B Vorming Samenlevingsvormen (CE) Zelf te bepalen (SE) (bijvoorbeeld: Religie) C Verhouding Maatschappelijke verschillen (CE) Machtsverhoudingen in de wereld D Binding Veiligheid Natievorming en de rol van de staat E Verandering (bijvoorbeeld: Media) De wording van de moderne westerse samenleving
11
Overzicht hoofdconcepten en kernconcepten
Sociologische kernconcepten Politicologische vorming socialisatie acculturatie identiteit cultuur politieke socialisatie ideologie verhouding sociale (on)gelijkheid macht/gezag conflict/samenwerking binding sociale cohesie sociale instituties groepsvorming cultuur politieke instituties representatie representativiteit verandering rationalisering individualisering institutionalisering democratisering staatsvorming globalisering
12
Context Samenlevingsvormen
SK PK PK SK H2 PK SK H2 H1
13
Overige domeinen Domein A Vaardigheden
Informatievaardigheden Concept-contextbenadering Onderzoeksvaardigheden Voor vwo: sociaalwetenschappelijke paradigma's. Domein F Analyse sociale actualiteit Domein G Analyse politieke actualiteit
14
Verschil havo en vwo Andere contexten
Vwo meer theoretisch, complex, internationaler Havo meer concreet, herkenbaar, dichtbij Vwo: twee domeinen actualiteit (politiek en sociaal), Havo doet één van de twee. Vwo: theorieën plaatsen a.d.h.v. paradigma’s
15
Gekozen contexten voor havo en vwo
domein hoofdconcept havo context vwo context B Vorming Samenlevingsvormen (CE) Zelf te bepalen (SE) (bijvoorbeeld: Religie) C Verhouding Maatschappelijke verschillen (CE) Machtsverhoudingen in de wereld D Binding Veiligheid Natievorming en de rol van de staat E Verandering (bijvoorbeeld: Media) De wording van de moderne westerse samenleving
16
Vwo: paradigma’s Toevoeging bij concept-contextbenadering: de sociaalwetenschappelijke paradigma’s betreffende de hoofd- en kernconcepten onderscheiden en deze herkennen in visies op maatschappelijke verschijnselen en ontwikkelingen functionalisme-paradigma conflict-paradigma sociaalconstructivisme-paradigma rationele actor-paradigma
17
Evaluatie pilot (2014) -> advies
Vakvernieuwing heeft geresulteerd in een goed haalbaar en een goed uitvoerbaar leerplan op de pilotscholen. De aansluiting van toetsing (CE èn SE) op het leerplan is nog voor verbetering vatbaar. Een nieuwe versie van de syllabi moet handvat bieden voor verbetering toetsing; Voor goede invoering is veel ondersteuning nodig (regionale netwerken, nascholingscursus, pilotdocenten houden hun functie).
18
Advies -> vervolg In 2015 zijn aangepaste syllabi verschenen: wat minder contextkennis en concepten worden meer ingebed (in theorieën bijvoorbeeld). In augustus zijn er nieuwe kernconceptenboekjes verschenen Binnenkort is digitale handreiking schoolexamen beschikbaar Meer (zicht krijgen op) toetsvragen waarbij een beroep gedaan wordt op de hogere denkvaardigheden van leerlingen. nog twee nascholingsdagen, regionale netwerken in oprichting.
19
App om te oefenen http://pmw.slo.nl Website en app voor smartphone
Concepten oefenen Concepten toepassen Feedback op de antwoorden Leerlingen hebben eigen account
21
Voorbeelden uit de praktijk
Pilotscholen: Stanislascollege, Delft Yolande Vonhoff Ichthus Lyceum, Driehuis Lars van der Bruggen
22
Informatie Website Coen Gelinck Han Noordink
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.