Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStefanie Lemmens Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Ouderen en digitaal betalingsverkeer
Conferentie Leer mij de ouderen kennen? Hoe bankieren en betalen ouderen? Miriam Osten Marc van der Maarel Amsterdam
2
Inhoud Kort: wie zijn wij? Visie toegang tot betaaldiensten
25 december 2018 Inhoud Kort: wie zijn wij? Visie toegang tot betaaldiensten Belangrijkste cijfers over betalingsverkeer: NL algemeen - ouderen contant geld opnames, betalen aan de kassa, onderling betalen, bankieren 4. Campagnes Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen Typ titel presentatie bij Invoegen>Koptekst en voettekst, tab Notites en hand-oouts
3
Wie zijn wij? Leden : banken en betaalinstellingen Aandachtsgebieden: maatschappij, politiek, wetgeving, toonbankbetalingsverkeer, online betalen, giraal betalen, identificatie, veiligheid Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen
4
Betaalvereniging: brug leden/diverse stakeholders
Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen
5
Toegang tot betaaldiensten Visie Betaalvereniging
Betalen gebeurt steeds vaker via de betaalpas, smartphone en computer, incasso’s e.d. Tot tevredenheid van velen. De meeste mensen, ook ouderen en mensen met een beperking willen volwaardig deelnemen aan onze maatschappij en groeien met de ontwikkelingen mee. Voor hen die dat niet kunnen of willen moet betalingsverkeer toegankelijk blijven. Wij onderschrijven de MOB-visie die stelt dat mensen zowel met moderne als met meer traditionele betaalmethoden moeten kunnen (blijven) betalen, zolang daar significante behoefte aan bestaat.
6
Contant geldopnames: jarenlange daling
Perceptie ouderen/veiligheid (70-80 jaar): Ouderen nemen meestal geld op bij een geldautomaat die ‘binnen’ staat. Ze zijn zich erg bewust van dit kwetsbare moment en handelen daar ook naar. Bij sommigen heerst ‘een beetje schaamte’ dat ze niet meer alles volgen en op de hoogte zijn. Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen
7
Visie contant geld Betaalvereniging
Contant geld heeft (nog steeds) onmisbare maatschappelijke rol. Zolang de consument het wenst, dient contant geld in voldoende mate (beschikbaar en) bereikbaar te blijven. Bereikbaarheid van contant geld is goed op peil (jaarlijks meting MOB + rapportage aan minFin/2e kamer). Bereikbaarheid staat wel onder druk (plattelandsgebieden, zwaarder wordend geweld (plofkraken). Samenwerking van ABN AMRO, ING en Rabobank geldautomaatnetwerken en afstortautomaten via Geldservice Nederland (GSN) = duurzame en kostenefficiënte oplossing voor bereikbaarheid contant geld.
8
Werkafspraak bereikbaarheid van het MOB
25 december 2018 Werkafspraak bereikbaarheid van het MOB Wij zijn, conform MOB Werkafspraak Bereikbaarheid, nationale meldpunt voor consumenten en MKB’ers inzake bereikbaarheids- en toegankelijksheidsissues in retailbetalingsverkeer. De Betaalvereniging is bedenker en facilitator van de ‘witte vlekkenprocedure’
9
Toegang tot betaaldiensten Visie Betaalvereniging
10
Betalen aan de kassa: steeds meer elektronisch afrekenen
Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen
11
Heel NL Ouderen 58% pin 37%-49% pin
58,1% pinnen= 34,8% contactrijk + 23,3% contactloos (dit is een jaargemiddelde: inmiddels zitten we op 49% contactloos) 37% pinnen (waarvan 9% contactloos) 75+ 49% pinnen (waarvan 17% contactloos) jaar Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen
12
Elektronisch betalen makkelijker maken
25 december 2018 Elektronisch betalen makkelijker maken Wij ondersteunen het Europese platform Pay-Able (als MOB-lid) Doel: Toegankelijke en eenvoudig te bedienen betaalautomaten voor iedereen in EU Belangrijk voor kwetsbare groepen en ouderen. Sleutelwoorden: toegankelijkheid, uniformiteit en gebruiksvriendelijkheid Betere leesbaarheid van scherm: Helderheid en contrast, lettergrootte, lettertype. Ondersteunende geluidssignalen. Spraak toevoegen. Vaste plek voor knoppen, het contactloos-logo en de plek waar je de pas moet aanbieden of insteken Dankzij Pay-Able komen ook betaalautomaten (naast gelautomaten en via het online kanaal aangeboden bankdiensten) zeer waarschijnlijk in scope de European Accessibility Act
13
Hoe kijken ouderen aan tegen betalen aan de kassa?
De meesten ouderen hebben voorkeur voor pinnen: makkelijk + geld op zak + achteraf uitgaven na te kijken 71% van de jarigen % van 75+. Een derde van bovenstaanden betaalt kleine bedragen liever nog wel contant: makkelijker + om kleingeld op zak op te maken. Bijna een derde betaalt het liefst altijd contant: Alleroudsten: gewoonte. Bij jarigen: overzicht op de uitgaven. Daarnaast vindt men contant gewoon gemakkelijk. Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen
14
Heel Nederland over ‘nieuwe’ betaalmiddelen (pin, contactloos pas, contactloos mobiel)
Nieuwe betaalmiddelen worden lager beoordeeld, vooral qua veiligheid. Terwijl pin een rapportcijfer 7,5 krijgt qua veiligheid krijgt contactloos met pas maar een 5,5 en contactloos met een mobiel een 4,9 (gebruikers van die betaalmiddelen geven een 6,5) Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen
15
Ouderen over nieuwe betaalmiddelen (2017) (pin, contactloos pas, contactloos mobiel)
Van de ouderen met voorkeur pinnen: 65-75-jarigen : 69% liefst met pinpas en pincode, kwart liefst contactloos 75+ : 77% liefst met pinpas en pincode, vijfde betaalt contactloos De voornaamste redenen voor voorkeur contactloos: gemak, gaat sneller en verkleint de kans op het vergeten van de pinpas Algemeen: ouderen (70-80 jaar) vinden niet dat ze meer risico lopen dan anderen om slachtoffer te worden van fraude (Volgens hen zijn dat de ‘echte’ oudjes en juist jongeren die te achteloos zijn) Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen
16
Heel NL Ouderen 22% onderling 8-12% betalen elektronisch
12% elektronisch jaar Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen
17
Algemeen giraal: ook hier duidelijke daling papier
Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen
18
Internet- en mobiel bankieren*
* gebruik, niet per se actief gebruik, verschillen binnen NL Onderzoek betaalsegmenten consumenten 23 januari 2018
19
Perceptie ouderen Internetbankieren hebben de meesten onder de knie en dit werkt prettig voor ze. Deel heeft wel het gevoel dat internetbankieren ze opgedrongen is + wat moeten we in de toekomst nog meer Redenen om geen gebruik te maken van de mobiel bankieren app zijn onder meer: Niet alle ouderen hebben een smartphone en mobiel internet Twijfel over de veiligheid: toegang derden bij verlies/diefstal telefoon, hoe is de app beveiligd Geen vertrouwen in draadloos internet. “Het voelt toch het veiligst met een apparaat met snoer.” Geen voordeel: gepriegel op een klein scherm, geen behoefte om buitenshuis te bankieren Gevoel bij deel dat je ook hier een keer toe gedwongen gaat worden (net als bij internetbankieren). Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen
20
Doelgroepen: niet zozeer oud versus jong, maar betaalsegmenten
Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen
21
Doelgroepen Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen
22
Voorbeeld: campagne contactloos betalen/veiligheid
Specifieke doelgroepen Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen
23
Campagnes om elektronisch betalen te stimuleren
Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen
24
Campagnes om elektronisch betalen te stimuleren
Bijeenkomst bibliotheken/betalingsverkeer ouderen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.