Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnna van der Berg Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Perceptieonderzoek afvalintercommunales
Dirk De Martelaere Ilse Delmaere M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Tel. +32/(0) -
2
Objectieven & Methodologie
Overzicht Inhoud Objectieven & Methodologie Resulaten Conclusies Objectieven Methodologie
3
Objectieven & Methodologie Afvalintercommunales en hun dienstverlening
. PERCEPTIE Vlaamse bevolking Afvalintercommunales en hun dienstverlening Kennis van de afvalintercommunale Beoordeling van de afvalintercommunale Informatiebehoeften/-verstrekking Huis-aan-huis afvalinzameling en het recyclagepark Beeld van afvalintercommunale
4
Objectieven & Methodologie
Overzicht Inhoud Objectieven & Methodologie Resulaten Conclusies Objectieven Methodologie
5
Objectieven & Methodologie
Populatie, steekproef en methodiek POPULATIE : inwoners uit het Vlaams gewest tussen de 18 en de 75 jaar STEEKPROEF : 2000 respondenten met quota naar geslacht en leeftijd METHODIEK : online enquête (CAWI) Geslacht Enquêtes Man 1.000 Vrouw Leeftijd 18-35 jaar 620 36-55 jaar 780 56-75 jaar 600
6
Objectieven & Methodologie
Gerealiseerde steekproef De online enquêtes werden afgenomen tussen 22 februari en 8 maart 2018, met volgend resultaat: Vooropgesteld Gerealiseerd Totaal 2.000 Geslacht Man 1.000 995 Vrouw 1.002 X / 3 Leeftijd 18-35 jaar 620 625 36-55 jaar 780 777 56-75 jaar 600 598 De quota werden opgesteld om voor specifieke subgroepen voldoende respondenten te bevragen, zodat ook op het niveau van de subgroep zinvolle uitspraken kunnen gedaan worden. Om echter representatieve uitspraken te kunnen doen voor het Vlaams gewest in zijn geheel, alsook voor de verscheidene subgroepen, dienen de verhoudingen naar geslacht en leeftijd opnieuw ‘hersteld’ te worden. Dit gebeurt aan de hand van een weging.
7
Objectieven & Methodologie Steekproef vóór weging
Een weging gebeurt door aan elke respondent een zogenaamde ‘wegingscoëfficiënt’ toe te kennen. In dit onderzoek werd (gecombineerd) gewogen op de parameters provincie, geslacht en leeftijd. Concreet zorgt de coëfficiënt ervoor dat in de steekproef elke subgroep (bijv. mannen van 18 tot 35 jaar in Antwerpen in eenzelfde proportie voorkomt, zoals ze vertegenwoordigd zijn in de populatie). Populatie* Steekproef vóór weging Steekproef na weging Provincie: Antwerpen 28,3% 28,2% Vlaams-Brabant 17,3% 16,0% West-Vlaanderen 17,8% 18,8% 17,7% Oost-Vlaanderen 23,1% 24,7% Limburg 13,6% 12,4% Geslacht: Man 50,4% 49,8% 50,3% Vrouw 49,6% 50,1% 49,5% Leeftijd 18-35 jaar 35,4% 31,3% 36-55 jaar 45,0% 38,9% 56-75 jaar 19,6% 29,9% 19,5% ! MERK OP De percentages in de populatie verschillen in lichte mate van de percentages in de steekproef na weging. Dit wordt verklaard door de 3 respondenten die X hebben ingevuld op de variabele geslacht. [* Bron: STATBEL, bevolking op 1 januari 2017]
8
Objectieven & Methodologie
Leeswijzer De analyses zijn telkens gebeurd op de gewogen cijfers. Door de weging (cf. toepassing van de wegingcoëfficiënten) bekomen we absolute aantallen met cijfers na de komma. Omwille van de leesbaarheid van de tabellen zijn die absolute aantallen (=N) steeds afgerond zonder cijfer na de komma. Dit impliceert dat de som van de afzonderlijke rijen niet steeds overeenkomt met het kolom-totaal. Er wordt steeds nagegaan te worden of het verband tussen variabelen statistisch significant is. De term significantie geeft aan of men kan aannemen dat een resultaat niet door toeval is ontstaan, maar statistisch relevant is. De significantietoetsen die gebruikt worden in de analyse zijn de volgende: Chi-kwadraat One-way ANOVA Een verschil is significant als de kans dat het gevonden resultaat aan toeval te wijten is, kleiner is dan 5% (p < 0,05). Met andere woorden, er is 95% zekerheid dat het in de steekproef gevonden verschil, ook in realiteit (i.c. in de populatie) een verschil betreft. Of omgekeerd, er is minder dan 5% kans dat een in de steekproef gevonden verschil in realiteit toch geen verschil betreft. Wanneer er gesproken wordt over ‘verschil(len)’ houdt dit steeds significantie in en dit op het 0,05-niveau. Indien er geen significantie is, wordt niet gesproken in termen van ‘een verschil’ en wordt dit ook niet vermeld en/of wordt er vermeld dat geen significant verschil is (en wordt hier niet verder op ingegaan). Er worden ook enkel resultaten besproken waarvan de omvang voldoende groot is om er een uitspraak over te doen.
9
Overzicht Objectieven & Methodologie Resultaten Conclusies Inhoud
Profiel Kennis van de afvalintercommunale Informatiebehoeften/-verstrekking Algemene tevredenheid Specifieke tevredenheid Perceptie/beeld
10
Profiel respondenten ♂ ♀ Geslacht & Leeftijd (N=2001) Regio (N=2001)
Resultaten Geslacht & Leeftijd (N=2001) Basis: alle respondenten ♂ 50,3 % ♀ 49,5 % X 0,2 % Regio (N=2001) Basis: alle respondenten
11
Profiel respondenten Opleidingsniveau (N=2001) Resultaten
Basis: alle respondenten 31% van de steekrespondenten heeft een diploma hoger secundair onderwijs en 1 op 2 respondenten heeft een diploma hoger (universitair) onderwijs.
12
Profiel respondenten Beroepsactiviteit (N=1995) Resultaten
Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ 72% beroepsactief 28% niet-beroepsactief
13
Overzicht Objectieven & Methodologie Resultaten Conclusies Inhoud
Profiel Kennis van de afvalintercommunale Informatiebehoeften/-verstrekking Algemene tevredenheid Specifieke tevredenheid Perceptie/beeld
14
Kennis van de afvalintercommunale
Resultaten Welke afvalintercommunale is actief in uw gemeente of stad? Voorgecodeerde antwoordopties (N=2001) Basis: alle respondenten 22% van de respondenten weet niet welke afvalintercommunale actief is in hun gemeente. Percentages staan ook in relatie tot grootte afvalintercommunales 1/2
15
Kennis van de afvalintercommunale
Resultaten Welke afvalintercommunale is actief in uw gemeente of stad? Voorgecodeerde antwoordopties (N=2001) Basis: alle respondenten En verder… Afvalintercommunale % IVM 1,7 MIWA MIROM Menen 1,6 IDM 1,4 INCOVO ISVAG IVVO VERKO IBOGEM CVBA 1,1 IVIO 1,0 IVLA 0,9 SUEZ IVOO 0,7 INTERRAND 0,4 INTERZA RENEWI* 0,1 SHANKS 0,0 Andere Fictief opgegeven VVSG INTERAFVAL * Ontstaan door fusie van Van Gansewinkel en Shanks 2/2
16
Kennis van de afvalintercommunale
Resultaten Welke afvalintercommunale is actief in uw gemeente of stad? Voorgecodeerde antwoordopties Vergelijking tussen opgegeven afvalintercommunale en effectieve afvalintercommunale op basis van opgegeven postcode CORRECT 68,6% FOUT 5,5% GEEN IDEE 21,6% RENEWI / SHANKS / SUEZ / VAN GANSEWINKEL 3,8% ANDERE 0,4% FICTIEF opgegeven (VVSG & Interafval) 0,1%
17
Kennis van de afvalintercommunale
Resultaten Welke afvalintercommunale is actief in uw gemeente of stad? Voorgecodeerde antwoordopties Vergelijking tussen opgegeven afvalintercommunale en effectieve afvalintercommunale op basis van opgegeven postcode % CORRECTE antwoorden Afvalintercommunale % CORRECT % GEEN IDEE % FOUT INTERRAND 100,0 0,0 IVAGO 99,3 0,7 MIROM Menen 94,0 2,0 4,0 IVAREM 93,7 3,8 2,5 INTERZA 92,9 7,1 INCOVO 90,5 9,5 Limburg.net 87,3 6,8 5,9 ILVA 85,5 7,7 IBOGEM 83,1 14,2 2,7 MIROM Roeselare 81,5 5,7 12,8 IOK 80,7 12,7 6,6 EcoWerf 78,8 16,5 4,7 IMOG 73,5 23,6 2,9 MIWA 71,2 19,6 9,2 IDM 70,3 20,2 INTRADURA 67,7 29,5 2,8 IVIO 58,5 25,9 15,6 IVBO 58,4 31,5 10,1 IVVO 57,4 27,4 15,2 VERKO 56,0 28,3 15,7 IGEAN 52,8 32,5 14,7 IVLA 40,5 12,0 47,5 IVM 36,6 31,4 32 IVOO 29,7 59,1 11,2 ISVAG 14,9 72,5 12,6 75-100% correct 50-75% correct 0-50% correct
18
Kennis van de afvalintercommunale
Resultaten Hoe weet u dat uw afvalintercommunale, de afvalintercommunale van uw gemeente/stad is? Voorgecodeerde antwoordopties + meerdere antwoorden mogelijk (N=1569) Basis: personen die hun afvalintercommunale kennen (= allen minus ‘geen idee’) Het best gekend door de AFVALKALENDER 1/2
19
Kennis van de afvalintercommunale
Resultaten Hoe weet u dat uw afvalintercommunale, de afvalintercommunale van uw gemeente/stad is? Voorgecodeerde antwoordopties + meerdere antwoorden mogelijk (N=1569) Basis: personen die hun afvalintercommunale kennen (= allen minus ‘geen idee’) En verder… Antwoordopties % Website van de afvalintercommunale 9,2 Zelf al bezocht 7,2 Rij er regelmatig voorbij 3,7 Recycle-app 3,6 Gehoord/vernomen van familie, vrienden, kennissen, buren,… 3,5 Deur-aan-deur blad, reclameblad 2,7 Woon in de buurt 2,5 Pers (krant, radio, TV) 2,2 Sociale media 1,2 Bezoek aan hun kantoren Andere Website 0,7 Digitale nieuwsbrief 0,6 Weet niet meer 3,1 2/2
20
Kennis van de afvalintercommunale
Resultaten Hoe weet u dat uw afvalintercommunale, de afvalintercommunale van uw gemeente/stad is? Voorgecodeerde antwoordopties + meerdere antwoorden mogelijk (N=1569) Basis: personen die hun afvalintercommunale kennen (= allen minus ‘geen idee’) Socio-demografische gegevens Niettegenstaande alle groepen (geslacht, leeftijd en opleiding) hun afvalintercommunale het beste kennen door de afvalkalender, bemerken we toch nog enkele kleine verschillen. Geslacht Mannen weten iets meer dan vrouwen welke hun afvalintercommunale is via: websites, bezoeken aan… , brochures en informatiebladen. Leeftijd Jongere respondenten weten iets meer dan de oudere respondenten welke hun afvalintercommunale is door het opschrift van de zakken/containers en via de recycle-app. Terwijl de oudere respondenten iets meer terugvallen op de afvalkrant/magazine, het informatieblad en de website van de gemeente. Opleidingsniveau Geen grote verschillen naar opleidingsniveau. Enkel de website van de afvalintercommunale is iets beter gekend bij hoger geschoolde respondenten in vergelijking met lager geschoolde respondenten.
21
Kennis van de afvalintercommunale
Resultaten Hoe bent u al in contact gekomen met uw afvalintercommunale? Voorgecodeerde antwoordopties + meerdere antwoorden mogelijk (N=1555) Basis: personen die hun afvalintercommunale kennen (= allen minus ‘geen idee’ (intercommunale)) minus ‘geen antwoord’ op deze vraag Het meest frequent mee in contact gekomen via de AFVALKALENDER 1/2
22
Deur-aan-deur blad, reclameblad
Kennis van de afvalintercommunale Resultaten Hoe bent u al in contact gekomen met uw afvalintercommunale? Voorgecodeerde antwoordopties + meerdere antwoorden mogelijk (N=1555) Basis: personen die hun afvalintercommunale kennen (= allen minus ‘geen idee’ (intercommunale)) minus ‘geen antwoord’ op deze vraag En verder… % Recycle-app 6,5 Pers (krant, radio, TV) 3,7 Deur-aan-deur blad, reclameblad 3,4 Sociale media 2,0 Andere website 1,1 Digitale nieuwsbrief 0,8 Info-avond 0,6 Geen van deze 8,6 2/2
23
Kennis van de afvalintercommunale
Resultaten Hoe bent u al in contact gekomen met uw afvalintercommunale? Voorgecodeerde antwoordopties + meerdere antwoorden mogelijk (N=1555) Basis: personen die hun afvalintercommunale kennen (= allen minus ‘geen idee’ (intercommunale)) minus ‘geen antwoord’ op deze vraag Socio-demografische gegevens Niettegenstaande alle groepen (geslacht, leeftijd en opleiding) het meest in contact gekomen zijn met hun afvalintercommunale via de afvalkalender, bemerken we toch nog enkele kleine verschillen. Geslacht Mannen komen iets meer in contact met hun afvalintercommunale dan vrouwen via websites, pers en informatiebladen. Vrouwen geven aan minder vaak aan in contact te komen met de opgesomde kanalen. Leeftijd Hoe ouder de respondent, hoe vaker ze in contact gekomen zijn met hun afvalintercommunale via de afvalkrant of afvalmagazine. Het omgekeerde geldt voor sociale media en recycle-app. Opleidingsniveau Hoe hoger opgeleid, hoe meer men in contact komt met hun afvalintercommunale via de website van de afvalintercommunale en de recycle-app.
24
Stimuleren / sensibiliseren
Kennis van de afvalintercommunale Resultaten TER INLEIDING Volgens de respondenten zijn de diensten/activiteiten die afvalintercommunales kunnen uitvoeren de volgende: 1e 2de 3de Inzameling van afval Stimuleren / sensibiliseren Verwerken van afval
25
Kennis van de afvalintercommunale
Resultaten Hieronder staan een aantal diensten/activiteiten die afvalintercommunales kunnen uitvoeren. Kunt u aanduiden wat uw afvalintercommunale doet? Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ N=1982 N=1974 N=1968 N=1973 N=1967 N=1962 N=1969 N=1955 N=1965 N=1961 N=1958 N=1947 N=1949 N=1953 N=1944 N=1950 N=1937 Inzameling van afval Stimuleren/ sensibiliseren Verwerken van afval
26
Voor ALLE afvalintercommunales van toepassing
Kennis van de afvalintercommunale Resultaten Hieronder staan een aantal diensten/activiteiten die afvalintercommunales kunnen uitvoeren. Kunt u aanduiden wat uw afvalintercommunale doet? Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ Voor ALLE afvalintercommunales van toepassing sensibiliseren Stimuleren/ N=1968 N=1967 N= 1955 1/4 tot 4/10 geeft aan NIET of ik WEET het NIET
27
Voor SOMMIGE afvalintercommunales van toepassing
Kennis van de afvalintercommunale Resultaten Hieronder staan een aantal diensten/activiteiten die afvalintercommunales kunnen uitvoeren. Kunt u aanduiden wat uw afvalintercommunale doet? Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ Voor SOMMIGE afvalintercommunales van toepassing N=1982 N=1974 N=1973 N=1962 N=1969 N=1965 N=1961 N=1958 N=1947 N=1949 N=1953 N=1944 N=1950 Inzameling van afval Verwerken van afval
28
Voor GEEN ENKELE afvalintercommunales van toepassing
Kennis van de afvalintercommunale Resultaten Hieronder staan een aantal diensten/activiteiten die afvalintercommunales kunnen uitvoeren. Kunt u aanduiden wat uw afvalintercommunale doet? Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ Voor GEEN ENKELE afvalintercommunales van toepassing N=1937 1/2e WEET HET NIET
29
Kennis van de afvalintercommunale
Resultaten Hieronder staan een aantal diensten/activiteiten die afvalintercommunales kunnen uitvoeren. Kunt u aanduiden wat uw afvalintercommunale doet? Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ Socio-demografische gegevens Geslacht Vrouwen geven significant vaker aan het niet te weten dan mannen. Leeftijd Het aandeel ‘weet niet’ ligt significant hoger bij de jongste leeftijdsgroep (18-35J) in vergelijking met de overige leeftijdgroepen (36-55J en J) (deze groepen kiezen eerder voor wel of niet).
30
Overzicht Objectieven & Methodologie Resultaten Conclusies Inhoud
Profiel Kennis van de afvalintercommunale Informatiebehoeften/-verstrekking Algemene tevredenheid Specifieke tevredenheid Perceptie/beeld
31
Informatiebehoeften/-verstrekking
Resultaten In welke mate vindt u het belangrijk om te weten wat uw afvalintercommunale DOET? (N=1998) Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ 1/4e vindt het MINDER belangrijk om te weten wat hun afvalintercommunale DOET. In welke mate vindt u het belangrijk om op de hoogte gehouden te worden over de huis-aan-huis inzameling van afval en het recyclagepark/containerpark? (N=1992) Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ De respondenten vinden het belangrijk/zeer belangrijk (90%) om op de hoogte gehouden te worden over de huis-aan-huis inzameling van afval en het recyclagepark/ containerpark.
32
Informatiebehoeften/-verstrekking
Resultaten In welke mate vindt u het belangrijk om te weten wat uw afvalintercommunale DOET? (N=1998) Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ Socio-demografische gegevens Geslacht: Vrouwen hebben iets vaker geen mening dan mannen. Leeftijd: Hoe ouder de respondent hoe belangrijker de informatie wordt gevonden. De jarigen hebben vaker geen mening dan de overige leeftijdsgroepen. Opleidingsniveau: Lager opgeleide respondenten vinden het iets belangrijker om dit te weten dan hoger opgeleiden. In welke mate vindt u het belangrijk om op de hoogte gehouden te worden over de huis-aan-huis inzameling van afval en het recyclagepark/containerpark? (N=1992) Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ Socio-demografische gegevens Geslacht: Mannen vinden het iets minder belangrijk dan de vrouwen. Leeftijd: Hoe ouder de respondent is hoe belangrijker de informatie wordt gevonden. De jarigen hebben vaker geen mening dan de overige leeftijdsgroepen. Opleidingsniveau: Geen significante verschillen.
33
Informatiebehoeften/-verstrekking
Resultaten Hoe WORDT u geïnformeerd over de huis-aan-huis inzameling van afval, het recyclagepark/containerpark en wat uw afvalintercommunale doet? Voorgecodeerde antwoordopties + meerdere antwoorden mogelijk (N=1999) Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ 1/2
34
Informatiebehoeften/-verstrekking
Resultaten Hoe WORDT u geïnformeerd over de huis-aan-huis inzameling van afval, het recyclagepark/containerpark en wat uw afvalintercommunale doet? Voorgecodeerde antwoordopties + meerdere antwoorden mogelijk (N=1999) Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ En verder… % Factuur of uitnodiging om te betalen 5,0 Deur-aan-deur blad, reclameblad 2,7 Sociale media 2,3 Pers (krant, radio, TV) 1,7 Digitale nieuwsbrief 1,2 Andere website 0,4 Info-avond 0,2 Weet niet 0,9 Herinner me niet hierover ooit al informatie van de afvalintercommunale ontvangen te hebben 0,8 2/2
35
Informatiebehoeften/-verstrekking
Resultaten Op welke manier WENST u geïnformeerd te worden over de huis-aan-huis inzameling van afval, het recyclagepark/containerpark en wat uw afvalintercommunale doet? Voorgecodeerde antwoordopties + meerdere antwoorden mogelijk (N=1997) Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ 1/2
36
Informatiebehoeften/-verstrekking
Resultaten Op welke manier WENST u geïnformeerd te worden over de huis-aan-huis inzameling van afval, het recyclagepark/containerpark en wat uw afvalintercommunale doet? Voorgecodeerde antwoordopties + meerdere antwoorden mogelijk (N=1997) Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ En verder… % Factuur of uitnodiging om te betalen 3,3 Pers (krant, radio, TV) 2,7 Andere website 1 Info-avond 0,8 Weet niet 2,3 2/2
37
OVERDUIDELIJK HET 1ste KANAAL
Informatiebehoeften/-verstrekking Resultaten Hoe WORDT/WENST u geïnformeerd (te worden) over de huis-aan-huis inzameling van afval, het recyclagepark/containerpark en wat uw afvalintercommunale doet? Voorgecodeerde antwoordopties + meerdere antwoorden mogelijk (N=1999/1997) Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ AFVALKALENDER OVERDUIDELIJK HET 1ste KANAAL Zelfde TOP 4 De huidige informatieverstrekking loopt GELIJKAARDIG met de gewenste informatieverstrekking. Er is wel vraag naar meer informatie via online media (websites,digitale nieuwsbrief,recycle-app en sociale media), alsook via brief of folder in de brievenbus.
38
Informatiebehoeften/-versterking
Resultaten Hoe WORDT/WENST u geïnformeerd (te worden) over de huis-aan-huis inzameling van afval, het recyclagepark/containerpark en wat uw afvalintercommunale doet? Voorgecodeerde antwoordopties + meerdere antwoorden mogelijk (N=1999/1997) Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ Socio-demografische gegevens Niettegenstaande alle groepen (geslacht, leeftijd, opleiding) het meest worden en wensen geïnformeerd te worden door de afvalkalender, bemerken we toch nog enkele kleine verschillen. Geslacht Mannen worden iets meer op de hoogte gehouden en wensen iets meer op de hoogte gehouden te worden via de recycle-app/websites, brochures en informatiebladen dan vrouwen. Vrouwen verkiezen iets meer dan mannen om geïnformeerd te worden via een brief of folder in de brievenbus. Leeftijd Zowel voor “worden geïnformeerd” als “wensen geïnformeerd te worden” zien we gelijkaardig patronen. De oudere respondenten kiezen iets vaker voor de afvalkalender, afvalkrant/magazine,brochures en het informatieblad dan de jongere respondenten. De laatst genoemde groep kiest vaker voor sociale media en de recycle-app. Opleidingsniveau Hoger opgeleiden worden en wensen iets vaker geïnformeerd te worden via de website van de gemeente of stad en via de recycle-app dan lager opgeleiden.
39
Overzicht Objectieven & Methodologie Resultaten Conclusies Inhoud
Profiel Kennis van de afvalintercommunale Informatiebehoeften/-verstrekking Algemene tevredenheid Specifieke tevredenheid Perceptie/beeld
40
… de huis-aan-huis inzameling
Algemene tevredenheid Resultaten Hoe tevreden bent u over… Schaal: 0 tot 10 (heel slecht tot heel goed) Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ … de huis-aan-huis inzameling van afval? (N=1991) 87,9 % tussen 7-10
41
Algemene tevredenheid
Resultaten Hoe regelmatig gaat u zelf naar het recyclagepark/containerpark? (N=2001) Basis: alle respondenten Socio-demografische gegevens Geslacht: Mannen geven iets vaker aan ‘meerdere keren per maand’ naar het recyclage-/containerpark te gaan dan vrouwen, het omgekeerde geldt voor ‘nooit’. Leeftijd: De jongste groep (18-35J) gaat significant minder vaak naar het recyclage-/containerpark dan de overige twee leeftijdsgroepen (36-55J en 56-75J).
42
… de inzameling van afval op het recyclage-/containerpark? (N=1860)
Algemene tevredenheid Resultaten Hoe tevreden bent u over… Schaal: 0 tot 10 (heel slecht tot heel goed) Basis: alle respondenten die ooit eens naar het recyclage-/containerpark geweest zijn minus ‘geen antwoord’ … de inzameling van afval op het recyclage-/containerpark? (N=1860) 78,6 % tussen 7-10
43
… de inzameling van afval op het recyclage/containerpark? (N=1860)
Algemene tevredenheid Resultaten Hoe tevreden bent u over… Schaal: 0 tot 10 (heel slecht tot heel goed) Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ Socio-demografische gegevens Geslacht: Geen significante verschillen naar geslacht. Leeftijd: De oudste groep (56-75J) is significant meer tevreden over de huis-aan-huis inzameling van afval en de inzameling van afval op het recyclage-/containerpark dan de overige leeftijdsgroepen (18-35J en 36-55J). … de inzameling van afval op het recyclage/containerpark? (N=1860)
44
Overzicht Objectieven & Methodologie Resultaten Conclusies Inhoud
Profiel Kennis van de afvalintercommunale Informatiebehoeften/-verstrekking Algemene tevredenheid Specifieke tevredenheid Perceptie/beeld
45
HUIS-AAN-HUIS INZAMELING
Specifieke tevredenheid Resultaten Kan u voor de inzameling van afval aanduiden of u over de volgende aspecten ontevreden of tevreden bent Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ HUIS-AAN-HUIS INZAMELING N=1992 N=1989 N=1985 N=1987 N=1976N=1973 N=1974
46
HET RECYCLAGEPARK/CONTAINERPARK
Specifieke tevredenheid Resultaten Kan u voor de inzameling van afval aanduiden of u over de volgende aspecten ontevreden of tevreden bent Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ HET RECYCLAGEPARK/CONTAINERPARK N=1862 N=1832 N=1871 N=1851 N=1837 N=1857N=1856 N=1833
47
PMD Restafval Papier Specifieke tevredenheid
Resultaten Kan u voor de inzameling van afval aanduiden of u over de volgende aspecten ontevreden of tevreden bent Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ PMD Restafval Papier Socio-demografische gegevens Geslacht: Geen grote verschillen naar geslacht. Leeftijd: Het recyclagepark/containerpark: De jarigen hebben vaker geen mening dan de overige groepen (36-55J en 56-75J).
48
GFT-afval Groenafval Specifieke tevredenheid
Resultaten Kan u voor de inzameling van afval aanduiden of u over de volgende aspecten ontevreden of tevreden bent Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ GFT-afval Groenafval Socio-demografische gegevens Geslacht: Het aandeel ‘niet van toepassing’ is hoger bij vrouwen dan bij mannen op beide criteria. Leeftijd: Oudere respondenten zijn over het algemeen meer tevreden over de inzameling van GFT- en groenafval dan jongere respondenten. Het omgekeerde geldt voor ‘niet van toepassing’/’geen mening’. Opleidingsniveau: Huis-aan-huis inzameling: Hoe lager opgeleid, hoe meer tevreden over de inzameling van groenafval. Het omgekeerde geldt voor ‘niet van toepassing’. Het recyclagepark/containerpark: Hoe lager opgeleid, hoe meer tevreden met de inzameling van GFT.
49
Glas Textiel Grof vuil Specifieke tevredenheid
Resultaten Kan u voor de inzameling van afval aanduiden of u over de volgende aspecten ontevreden of tevreden bent Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ Glas Textiel Grof vuil Socio-demografische gegevens Geslacht: Geen grote verschillen naar geslacht. Leeftijd: Over het algemeen geven jongere respondenten vaker aan dat de stelling niet van toepassing is op hen dan de oudere respondenten. Hou ouder de respondent hoe meer tevreden met de inzameling van glas, textiel en grof vuil. Opleidingsniveau: Huis-aan-huis inzameling: Hoe lager opgeleid, hoe meer tevreden. Het omgekeerde geldt voor ‘niet van toepassing’.
50
HUIS-AAN-HUIS INZAMELING
Specifieke tevredenheid Resultaten Kan u voor de inzameling van afval aanduiden of u over de volgende aspecten ontevreden of tevreden bent Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ en ‘niet van toepassing’ HUIS-AAN-HUIS INZAMELING N=1955 N=1907 N=1937 N=1326 N=943 N=1213N=920 N=1112
51
HET RECYCLAGEPARK/CONTAINERPARK
Specifieke tevredenheid Resultaten Kan u voor de inzameling van afval aanduiden of u over de volgende aspecten ontevreden of tevreden bent Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ en ‘niet van toepassing’ HET RECYCLAGEPARK/CONTAINERPARK N=1422 N=1505 N=1451 N=1307 N=1659 N=1297N=1310 N=1146
52
PMD Papier Restafval Specifieke tevredenheid
Resultaten Kan u voor de inzameling van afval aanduiden of u over de volgende aspecten ontevreden of tevreden bent Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ en ‘niet van toepassing’ PMD Papier Restafval Socio-demografische gegevens Geslacht: Geen grote verschillen naar geslacht. Leeftijd: Het recyclagepark/containerpark: De oudste twee leeftijdsgroepen (36-55J en 56-75J) zijn meer tevreden dan de jongste leeftijdsgroep (18-35J). Het percentage ‘geen mening’ is significant hoger bij de jarigen.
53
GFT-afval Groenafval Specifieke tevredenheid
Resultaten Kan u voor de inzameling van afval aanduiden of u over de volgende aspecten ontevreden of tevreden bent Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ en ‘niet van toepassing’ GFT-afval Groenafval Socio-demografische gegevens Geslacht: Geen significanties naar geslacht. Leeftijd: Oudere respondenten zijn over het algemeen meer tevreden over de inzameling van GFT- en groenafval dan jongere respondenten. Het omgekeerde geldt voor ‘geen mening’. Leeftijdsniveau: Het recyclagepark/containerpark: Laag geschoolden zijn meer tevreden over de inzameling van GFT-afval in vergelijking met hoog geschoolden. Deze laatste groep heeft vaker geen mening.
54
Glas Textiel Grof vuil Specifieke tevredenheid
Resultaten Kan u voor de inzameling van afval aanduiden of u over de volgende aspecten ontevreden of tevreden bent Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ en ‘niet van toepassing’ Glas Textiel Grof vuil Socio-demografische gegevens Geslacht: Geen grote verschillen naar geslacht. Leeftijd: Huis-aan-huis inzameling: De twee oudste groepen (36-55J en 56-75J) zijn meer ontevreden over de inzameling van grof vuil dan de jongste groep (18-35J). Het recyclagepark/containerpark: Oudere respondenten zijn over het algemeen meer tevreden dan jongere respondenten. Het omgekeerde geldt voor ‘geen mening’. Opleidingsniveau: Huis-aan-huis inzameling: Lager opgeleiden zijn meer tevreden over de inzameling van textiel in vergelijking met hoger opgeleiden. Deze laatste groep heeft vaker geen mening.
55
Dienstverlening Personeel
Specifieke tevredenheid Resultaten Kan u voor de inzameling van afval op het recyclagepark/containerpark aanduiden of u over de volgende aspecten ontevreden of tevreden bent. Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ N=1997 N=1998 N=1995 Tarieven Dienstverlening Personeel
56
Specifieke tevredenheid
Resultaten Kan u voor de inzameling van afval op het recyclagepark/containerpark aanduiden of u over de volgende aspecten ontevreden of tevreden bent. Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ Socio-demografische gegevens Geslacht Geen grote verschillen naar geslacht. Vrouwen antwoorden wel iets vaker met ‘geen mening’. Leeftijd Oudere respondenten zijn meer tevreden dan jongere respondenten. Deze laatste groep geeft vaker aan ‘geen mening’ te hebben. Opleidingsniveau Hoog geschoolden zijn vaker ontevreden over de openingsuren van het recyclage/containerpark dan laag geschoolden.
57
Overzicht Objectieven & Methodologie Resultaten Conclusies Inhoud
Profiel Kennis van de afvalintercommunale Informatiebehoeften/-verstrekking Algemene tevredenheid Specifieke tevredenheid Perceptie/beeld
58
geven het correcte antwoord
Perceptie/beeld Resultaten Een afvalintercommunale is een… (N=1993) Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ ‘slechts’ 7/10 geven het correcte antwoord
59
Perceptie/beeld Een afvalintercommunale is een… (N=1993) Resultaten
Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ Socio-demografische gegevens Geslacht Mannen geven iets vaker het correcte antwoord dan vrouwen. Vrouwen denken iets vaker dan mannen dat een afvalintercommunale een afdeling is van de Vlaamse overheid. Leeftijd Hoe ouder de respondent hoe vaker het correcte antwoord wordt gegeven. Opleidingsniveau Hoog (universitair) opgeleiden geven iets vaker het correcte antwoord dan respondenten met een diploma secundair onderwijs.
60
72% vindt dat afvalintercommunales (helemaal) NIET overbodig zijn !
Perceptie/beeld Resultaten In welke mate bent u akkoord met de volgende uitspraken: Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ N=1989 N=1993 N=1992 N=1988 N=1988N=1987 N=1987 N=1991 72% vindt dat afvalintercommunales (helemaal) NIET overbodig zijn !
61
Perceptie/beeld Resultaten In welke mate bent u akkoord met de volgende uitspraken: Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ WERKPUNTEN Vertrouwen in wat afvalintercommunales doen Slechts de helft van de respondenten heeft vertrouwen in wat de afvalintercommunales doen (*) Klantgerichtheid Slechts 42% van de ondervraagden vindt zijn afvalintercommunale klantgericht (*) Invloed van de politiek 37% van de respondenten vindt dat de politiek TEVEEL invloed heeft in de intercommunales Transparantie 28% vindt zijn intercommunale NIET transparant (*) (*) naast telkens een belangrijke groep die het niet weet
62
Perceptie/beeld Resultaten In welke mate bent u akkoord met de volgende uitspraken: Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ Socio-demografische gegevens Geslacht Mannen vinden afvalintercommunales minder transparant dan vrouwen en geven ook vaker aan dat de politiek teveel invloed uitoefent in de intercommunales. Vrouwen reageren vaker met ‘weet niet’. Leeftijd Het aandeel ‘weet niet’ is significant hoger bij de jarigen in vergelijking met de jarigen en de jarigen. Oudere respondenten vinden meer dan jongere respondenten dat hun afvalintercommunale goed werk levert, klantgericht is en meer mag uitkomen voor hun werk. Daarnaast vinden ze vaker dat de politiek te veel invloed heeft en dat de afvalintercommunale de afvalfactuur voor gezinnen onder controle moet houden dan de jongere respondenten. Opleidingsniveau Hoog opgeleiden vinden het belangrijker dat hun afvalintercommunale inspeelt op duurzaamheid (tips voorkomen afval en hergebruik materialen, duurzaam transport) dan laag opgeleiden. Daarnaast vinden hoog opgeleiden de intercommunales minder transparant dan de laag opgeleiden. Het omgekeerde geldt voor ‘weet niet’.
63
hoe hun afvalintercommunale
Perceptie/beeld Resultaten In welke mate bent u akkoord met de volgende uitspraken: Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ 1/4 zegt nog nooit tips gekregen te hebben over het voorkomen van afval (excl. weet niet) N=1998 N=1995 N=1996 VELEN WETEN NIET hoe hun afvalintercommunale GEFINANCIERD wordt Slechts 1/10 weet door wie ze vertegenwoordigd worden in hun afvalintercommunale (excl. weet niet)
64
Perceptie/beeld Resultaten In welke mate bent u akkoord met de volgende uitspraken: Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ Socio-demografische gegevens Geslacht Mannen antwoorden significant vaker met ‘ja’ op de stellingen over financiering dan vrouwen. Vrouwen geven vaker aan het niet te weten. Leeftijd De jarigen weten vaker niet (meer) hoe hun afvalintercommunale gefinancierd wordt dan de andere leeftijdsgroepen. Oudere respondenten reageren eerder met ‘ja’. Hoe jonger de respondent hoe vaker men antwoord met ‘nee’ op de stelling ‘Ik weet door wie ik vertegenwoordigd ben in mijn afvalintercommunale.’ Opleidingsniveau Hoog geschoolden geven vaker aan tips gekregen te hebben om afval te voorkomen en geven vaker aan geen idee te hebben door wie ze vertegenwoordigd worden in de afvalintercommunale. Lager opgeleiden reageren vaker met ‘weet niet (meer)’.
65
Het percentage WEET NIET varieert
Perceptie/beeld Resultaten Als u denkt aan uw afvalintercommunale in welke mate gaat u dan akkoord met de volgende uitspraken? Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ N=1991 N=1998 N=1995 N=1996N=1990 N=1992 Het percentage WEET NIET varieert van 26% tot 64%. Respondenten hebben vaker een mening over zaken waarmee ze in contact komen.
66
Perceptie/beeld Resultaten Als u denkt aan uw afvalintercommunale in welke mate gaat u dan akkoord met de volgende uitspraken? Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ Socio-demografische gegevens Geslacht De mannelijke respondenten antwoorden iets vaker met ‘nee’ op de stellingen dan de vrouwelijke respondenten. Leeftijd De oudste leeftijdgroep beoordeelt hun afvalintercommunale positiever dan de jongere leeftijdsgroepen (duurzame, flexibele en efficiënte organisatie, vlotte dienstverlening, medewerkers werken hard). Het omgekeerde geldt voor ‘weet niet’. Daarnaast vinden de jongere respondenten minder vaak dat hun afvalintercommunale een innovatieve organisatie is dan de oudere respondenten.
67
wat te antwoorden op deze stellingen.
Perceptie/beeld Resultaten Vindt u uw afvalintercommunale… Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ 8/10 vindt dat hun afvalintercommunale dienstverlening op de eerste plaats zet (excl. weet niet) N=1998 N=1994 1/2 WEET NIET wat te antwoorden op deze stellingen. De respondenten lijken weinig zicht te hebben over wat hun afvalintercommunale doet/inhoudt. 3/4 vindt dat hun afvalintercommunale eerder NIET een logge en trage organisatie is (excl. weet niet)
68
Perceptie/beeld Vindt u uw afvalintercommunale… Resultaten
Basis: alle respondenten minus ‘geen antwoord’ Socio-demografische gegevens Geslacht Mannen hebben over het algemeen een negatievere perceptie over hun afvalintercommunale dan vrouwen. Vrouwen geven vaker aan het niet te weten dan mannen. Leeftijd 56-75-jarigen beoordelen hun intercommunale positiever dan de jongere leeftijdsgroepen (18-35J en 35-55J). Deze laatste geven vaker aan het niet te weten. Opleidingsniveau Hoog geschoolden vinden hun afvalintercommunale minder een moderne organisatie dan laag geschoolden.
69
Overzicht Inhoud Objectieven & Methodologie Resultaten Conclusies
70
Kennis Kennis Conclusie 22% WEET NIET wie hun afvalintercommunale is
► de verschillen tussen de intercommunales zijn groot Van de personen die aangeven hun afvalintercommunale te kennen (dit is 78 % van de bevolking) geeft 87% het CORRECTE antwoord. Dit laatste stemt overeen met 69 % van de bevolking. De intercommunale is het beste gekend (72%) door de AFVALKALENDER, hetzelfde geldt voor de wijze waarmee ze met de intercommunale in contact zijn gekomen (81%). Respondenten benoemen als eerste ‘inzameling van afval’ als dienst/activiteit van hun afvalintercommunale, gevolgd door ‘stimuleren/sensibiliseren (van de bevolking)’ en daarna ‘het verwerken van afval’
71
Informatiebehoeften & -verstrekking
Conclusie Informatiebehoeften & -verstrekking Bijna alle respondenten vinden het (zeer) belangrijk om op de hoogte gehouden te worden over de huis-aan-huis inzameling van afval en het recyclage-/containerpark Eén-derde van de respondenten vindt het daarentegen niet belangrijk om te weten wat hun intercommunale doet of heeft daarover geen mening. De huidige informatieverstrekking loopt parallel met de gewenste kanalen voor informatievertrekking, met AFVALKALENDER als favoriet informatiekanaal. … gevolgd door afvalkrant/afvalmagazine, website van gemeente of stad en gemeentelijk/stedelijk informatieblad De ONLINE MEDIA spreken maar een beperkt aantal Vlamingen aan voor wat betreft de informatieverstrekking van/over hun afvalintercommunale. De website van stad/gemeente lijkt een meer gewenste verstrekker van informatie te zijn dan de website van de (soms niet gekende) afvalintercommunale.
72
Algemene tevredenheid
Algemene en specifieke tevredenheid Conclusie Algemene tevredenheid De algemene tevredenheid is HOOG Huis-aan-huis inzameling krijgt een gemiddelde tevredenheid van 8/10 (88% geeft een score van 7 tot 10) De tevredenheid over de inzameling van afval op het recyclage-/containerpark ligt iets lager, met een gemiddelde score van 7,5/10 en 79 % met een score van 7 tot 10. 65% gaat meer dan enkele keren per jaar of enkele keren per jaar naar het recyclage-/containerpark
73
Algemene en specifieke tevredenheid
Conclusie Specifieke tevredenheid Huis-aan-huis inzameling Hoge tevredenheid over inzameling van PMD, restafval en papier (94-95% tevreden, excl. n.v.t.) Minder tevreden over inzameling van grof vuil (21% ontevreden) en glas (16% ontevreden) (excl. n.v.t.) Het recyclagepark/containerpark Hoge tevredenheid over de inzameling van papier, glas en groenafval (74-80% tevreden, excl. n.v.t.) Respondenten zijn het minst tevreden over de inzameling van grof vuil (13% ontevreden, excl. n.v.t.) Respondenten zijn het meest tevreden over de algemene dienstverlening en het werk van het personeel en het minst over de tarieven op het recyclage-/containerpark
74
Perceptie & beeld Perceptie / Beeld Conclusie
Voor de Vlaming is de afvalintercommunale een noodzakelijke organisatie die de dienstverlening belangrijk vindt. Afvalintercommunales moeten voor 7 of meer van de respondenten wel: … aandacht besteden aan het geven van tips voor het voorkomen van afval en hergebruik van materialen noteer: 1/4e zegt nog NOOIT TIPS gekregen te hebben over het voorkomen van afval … het voorbeeld geven in verband duurzaam transport … de afvalfactuur voor gezinnen onder controle moeten houden. De kennis van de burger over hun afvalintercommunale als organisatie en het imago dat deze organisatie uitstraalt is beperkt . Noteer: - (slechts (?) ) 7 respondenten op 10 weten dat een afvalintercommunale een samenwerkingsverband is tussen gemeenten
75
Perceptie & beeld Perceptie & Beeld Conclusie
Afvalintercommunales MOETEN INZETTEN op: Vertrouwen (slecht 56% heeft vertrouwen in wat de afvalintercommunale doet) (*) Klantgerichtheid (slecht 43% vindt hun afvalintercommunale klantgericht) (*) Transparantie (28% vindt hun afvalintercommunale niet transparant) (*) Noteer: - 37% vindt dat de politiek te veel invloed heeft in de intercommunales - slechts 1/10 weet door wie ze vertegenwoordigd worden in hun afvalintercommunale - een niet onaanzienlijke groep weet niet hoe de (afval)intercommunale gefinancierd wordt (*) naast telkens een belangrijke groep die het niet weet
76
Dank u ! ___________________________________________
M.A.S. – Market Analysis & Synthesis ___________________________________________ De Martelaere Dirk, PhD. Sci T: +32 (0) T: +32 (0) (direct) F: +32 (0) Brusselsesteenweg 46 a B-3000 Leuven
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.