De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GO Global Groen Onderwijs Crossroads to the international roundabout

Verwante presentaties


Presentatie over: "GO Global Groen Onderwijs Crossroads to the international roundabout"— Transcript van de presentatie:

1 GO Global Groen Onderwijs Crossroads to the international roundabout
14 juni 2018 Ton Stok Gerry Kouwenhoven Hogeschool Inholland

2

3 Waarom en doel van vandaag
Het versterken van de internationale oriëntatie van het groene kennis- en onderwijssysteem op alle niveaus Het versterken en vernieuwen van het onderwijs op cross-overs Versterking van een permanente leer- en innovatiecultuur Doel: Delen van good practices op gebied van internationale projecten, mobiliteiten (docenten en studenten) en netwerken voor (V)MBO, HBO en WO. Studenten/docenten optimaal voorbereiden op het leren/werken in een internationale cross-over context. Samen met collega Groen Onderwijs (VMBO, MBO, HBO, WO) en Europese partners een internationale cross-over opleiding ontwikkelen.

4 Wat ligt er op ons bord Kick off GO Global: Ton Stok en Gerry Kouwenhoven 10.15 Belang van internationalisering: Peet en Perry van Adrichem 10.45 Belang van internationalisering: Christina Popma 11.15 Koffie/thee pauze 11.45 Belang internationalisering vanuit O&O: Gerry Kouwenhoven 12.00 Excellentiegelden buiten Europa voor Mbo: Karin Elferink 12.15 Lunch en social event Op de zeepkist: Angela Gomes Pitch 7 leiders van de keukentafelgesprekken deelnemers maken keuze voor 2 keukentafels 13.45 Keukentafelgesprekken, ronde 1 14.30 Wisselen en koffie/thee 14.45 Keukentafelgesprekken, ronde 2 15.30 Terugkoppeling door de leiders van de keukentafels 15.50 Kick down: Ton Stok en Gerry Kouwenhoven 16.00 Einde GO Home

5 Onderwijs & Onderzoek Gerry Kouwenhoven Research & Innovation Centre Agri, Food & Life Sciences De wereld wordt kleiner en de arbeidsmarkt steeds internationaler en multicultureler. Onze afgestudeerden moeten over internationale en interculturele competenties beschikken om goed te kunnen opereren op de internationale en multiculturele arbeidsmarkt NB: Internationaal competente werknemers hebben een voorsprong op de arbeidsmarkt, zijn betere probleemoplossers, creatiever en ondernemender NB: Volg de discussie over verengelsing van het onderwijs

6 Bron: woensdag 20 juni a.s. een thema-avond over internationalisering voor iedereen die in het onderwijs werkt. CNV Onderwijs, Tiberdreef 4, Utrecht-Overvecht. Internationalisering bevordert de professionalisering van leerkrachten en docenten, verrijkt het curriculum op scholen en is van belang om leerlingen en studenten toe te rusten op het functioneren in een internationale en interculturele samenleving. Internationalisering is niet een ‘extraatje’, maar een noodzakelijke bouwsteen om kwalitatief goed onderwijs te geven. Internationalisering is belangrijk, maar gaat niet vanzelf.

7 Stimuleren internationale ervaring studenten
De Nederlandse economie profiteert van studenten met internationale ervaring. Daarom moedigt de Rijksoverheid studenten aan om te studeren of stage te lopen in het buitenland. Belang van buitenlandse studie Om de Nederlandse rol in de wereldeconomie te behouden zijn goed opgeleide werknemers met internationale ervaring nodig. Een andere taal en andere cultuur leren Weten wat het eigen land kenmerkt Weten wat landen onderling bindt. Internationale ervaring Ca. 17% studenten hoger onderwijs volgt deel van studie in het buitenland. Ca. 2,3% studenten volgt hele opleiding in het buitenland. Ca. 6% studenten middelbaar beroepsonderwijs doet buitenlandervaring op, meestal (kortlopende) stage. Populairste bestemmingen: buurlanden, Spanje en Verenigde Staten

8 Globaliserende wereld: belang internationale context van onderwijs.
m.n. voor een kleine open economie zoals Nederland Kennis over andere landen en onze positie in de wereld De samenleving wordt diverser Concurrentie op de wereldmarkt “Streef ernaar dat iedereen het onderwijs internationaal competent verlaat”. Over de grens kijken!

9 Internationale competenties???
Hoe worden internationale competenties opgevat door beleidsmakers die mede vorm geven aan internationalisering onderwijs en onderzoek? Hoe vullen we deze internationale competenties concreet in? Wat wijst onderzoek naar de leereffecten door een internationale ervaring bij studenten uit? Hoe worden internationale competenties binnen afzonderlijke opleidingen opgevat en geïntegreerd in het curriculum? Internationale- en Interculturele competenties zijn geen luxe maar noodzaak.

10 Competenties Interrculturele competentie
Culturele zelfkennis, flexibiliteit, veerkracht en kennis Culturele relationele competentie en culturele conflicthantering Culturele communicatieve competentie Multiperspectiviteit: de student benadert en begrijpt een situatie, vraagstuk of probleem vanuit meerdere culturele invalshoeken Competentie: Internationaal betrokken Internationaal orienteren Eigen mening vormen over maatschappelijke en internationale onderwerpen Een eigen mening uiten over maatschappelijke en international onderwerpen Maatschappelijke betrokkenheid tonen Competentie Internationale vakkennis Zijn vakgebied in een internatjonale context kunnen plaatsen De cultuurgebondenhiedn van zijn discipline zien Kennis hebben van de beroepsuitoefeningen in andere landen Internatonale organisties relevant voor de discipline kennen

11 Is dit onze missie? In de 21ste eeuw is internationalisering een crucial onderdeel van de vorming van studenten. “wij” willen alle studenten voorbereiden op een internationale en multiculturele samenleving en arbeidsmarkt, waarbij alle afgestudeerde over de nodige internationale en interculturele competenties beschikken. Studie of stage in buitenland: uitgaande- en inkomende studentmobiliteit Docent- en stafmobiliteit: deskundigheidsbevordering docenten Partnerships en networks Internationale projecten Internationaal onderzoek Engelstalige internationale opleidingsvariant Taalvaardigheid

12 Workshops 14 juni, “Crossroads to the international roundabout”
  RONDE 1: uur – uur 1. Erasmus+ , lokaal 124 Doelgroep: vmbo coördinatoren internationalisering of docenten die de internationale projecten gaan trekken  2. Breng het buitenland in je klas met eTwinning! , lokaal 104 Doelgroep: mbo docenten en/ of coördinatoren internationalisering 3. Verdiepende workshop: Erasmus+ , open ruimte 203 Wat kunt u als eindgebruiker of uitvoerder bereiken met een internationaliseringsproject? Het creëren van impact met een Erasmus+ project. Doelgroep: vmbo, mbo, hbo, wo 4. Orange knowledge programme , open ruimte 216 Doelgroep: mbo, hbo, wo

13 5. " Internationalisering op de fiets...." , open ruimte 216
RONDE 2: uur – uur 5. " Internationalisering op de fiets...." , open ruimte 216 Doelgroep: iedereen die in de grensregio’s woont, vmbo t/m wo 6. Skills, verhalen delen om anderen te inspireren, lokaal 104 Doelgroep: mbo en vmbo 7. Peat Valley+ repositioning education in the region, open ruimte 203 Doelgroep: mbo en hbo 8. kennismaking met het bordspel Globitrotter, lokaal 124 Doelgroep: mbo, hbo, wo

14


Download ppt "GO Global Groen Onderwijs Crossroads to the international roundabout"

Verwante presentaties


Ads door Google