Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
De kracht van pass-fail
UC Leuven – Bachelor Secundair Onderwijs OF1 Onderzoekstappen Tussentijdse resultaten Aanleiding Redenen éénjarig Impulsonderzoek Inzicht in de motivatie van starters ten einde aanpassingen in het evaluatiesysteem van stages door te voeren, die kunnen leiden tot een motiverend(er) leerklimaat voor elke student. Meer inzetten op leerprocessen, leerbereidheid aanwakkeren Samen leren, onderwijs maken als toekomstige leraren Leraars bewegen samen (visie UCLL) Werkveld: scholen zonder punten De kracht van groeigerichte feedback (Hattie, 2013) Onderzoeksvraag Welk(e) effect/invloed heeft pass/fail evaluatie met (groeigerichte) feedback op de autonome motivatie (autonomie, verbondenheid en competentie) voor het OPO praktijk (stage) van eerstejaarsstudenten bachelor in het secundair onderwijs? Deelvragen die in de poster wordt beantwoord hoe percipiëren starters baso hun motivatie (autonomie, verbondenheid en competentie) (voor het opo praktijk of1) bij aanvang van het academiejaar? hoe percipiëren lectoren hun lesgeven op vlak van autonomie-ondersteuning bij aanvang van het academiejaar? Overzicht OPO Praktijk OF1 Evaluatie OPO Praktijk OF1 Permanente evaluatie m.i.v groeigerichte feedback / vakdidactische toets per onderwijsvak / verplichte aanwezigheid / tussentijdse feedback maart / duidelijke cesuurbepaling Literatuurstudie Autonomie-ondersteunend leerklimaat (ZDT) Geven van groeigerichte feedback Voordelen pass-fail methodiek Pretest starters ‘1718 OPO Praktijk OF1 (afname 16/10/17 2 à 3wkn les) De Schoolse Zelfregulatie Vragenlijst (Vansteenkiste e.a. 2009): beschikken studenten over een hoge autonome motivatie? Ervaren van autonomie-ondersteunend leerklimaat voor vakdidactiek van één onderwijsvak naar keuze / seminarie en reflectiesessies Gebaseerd op PLOC, IMI & NRS Pretest lectoren ‘1718 OPO Praktijk OF1 (afname 6/11/17 + inschrijving vrijwillige sessies) Learning Climate Questionnaire (LCQ) Workshops lectoren OPO Praktijk OF1 Autonomie ondersteunend lesgeven: types motivatie – autonome motivatie – leereffecten op lange termijn – pass-fail vs. een cijfer (7/12/17 7lectoren - 21/12/17 8 lectoren – 8/01/17 35 lectoren) PPT Bundel Motiverend lesgeven, 2016: Universiteit Utrecht Het geven van groeigerichte feedback: theorie en vaardigheden (8/01/18 20 lectoren) Oefening Op aanvraag coaching van feedback na microteaching (ma ‘18) Screenen 5 sessies reflectie & seminarie (hele academiejaar) op autonomie ondersteunend. Posttest starters (afname tijdens laatste lesweek 14/05/18) idem pretest, LO/AV studenten opsplitsen + extra vraag: hoe schatten ze zichzelf in ‘pass-fail o.b.v. de ontvangen feedback? Posttest lectoren idem pretest Focusgesprekken OPO Praktijk OF1 (tijdens laatste lesweek 14/08/18) Homegene groepen van studenten (LO-BR, STEM, Talen, ..) én een groep lectoren. Digitale opvolgbevraging (afname na eindresultaat pass-fail 25/06/18) Analyse pretest starters ‘ (hoge respons: 78% #193 ) M 50,3% V 49,5% ASO 53,9% / TSO 39,9% > BSO 2,1% / KSO 4,1% VOOROPLEIDING HOGER ONDERWIJS 43,5% 36% van de jongens geeft interesse aan, tegenover 64% van de meisjes om zich in te zetten voor Praktijk OF1. Dit verschil is significant! (Pearson Chi-Square) 78% van de jongens geeft zinvolheid aan tegenover 93% van de meisjes om zich in te zetten voor Praktijk OF1. Studenten met een vooropleiding in het hoger onderwijs, geven meer autonomiegevoel, competentiegevoel en verbondenheid aan (systematisch 10% hoger). Op vlak van geslacht en ASO/TSO geen verschil in ABC te merken. Analyse pretest lectoren ‘1718 Alle lectoren geven aan het competentiegevoel van de studenten te versterken en verbondenheid te creëren. 6/22 lectoren positioneren zich neutraal tegenover het gevoel van autonomie te vergroten bij studenten. Vragen Good practices gezocht ! Welke secundaire scholen en/of lerarenopleidingen hanteren pass-fail met feedback? Wat zijn motivatie ondersteunende en ondermijnende interacties van lectoren? Zijn deze conform de ZDT? Wat zijn succescriteria om pass-fail als evaluatie te laten slagen in een onderwijscontext? Onderdeel OPO Inhoud Timing Vakdidactiek 1 en 2 Vakdidactische principes en methodes Oefenkansen via microteaching Gepland over 2 semesters Stage Schaduwstage Microteaching Stage OF1 oktober 2017 11-15 december 2017 5-9 maart 2017 30 april-9 mei 2018 Gemeenschappelijk deel Reflectiesessies Didactisch-methodologische seminaries Bronnen Vansteenkiste e.a. (2005). Hoe kunnen we leren en presteren bevorderen? Een autonomie-ondersteunend versus controlerend schoolklimaat. Caleidoscoop, 17, Reeve, J. (2006). Teachers as facilitators: What autonomy-supportive teachers do and why their students benefit. The Elementary School Journal, 106, Rohe, D. E. e.a. (2006). The benefits of pass-fail grading on stress, mood and group cohesion in medical students. Mayo Clin Pro, 81, Reeve, J. & Su Y.L. (2011). A Meta-analysis of the Effectiveness of Intervention Programs Designed to Support Autonomy. Educ. Psychol Rev, 23, Hattie, J. (2013), Leren zichtbaar maken, Bazalt Educatieve uitgaven, 320 pp.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.