Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAlfred Morgenstern Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
University of Oregon Naam trainers Logo werkplek Datum Naam school © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 1 1
2
Welkom! © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)
3
We reizen verder… © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)
4
Programma 8:30 – 12:15 Klasseninrichting en organisatie
SWPBS in de klas Wat doen we al? Klasseninrichting en organisatie Gedragsverwachtingen Visualiseren Bekrachtigen en belonen © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)
5
SWPBS in de klas: Wat is ons doel?
Een veilige omgeving scheppen in de klas die: leerling- en leerkrachtvriendelijk is bevordert dat leerlingen zich sociaal gedragen en zo goed mogelijk presteren © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)
6
Hoe willen we dat bereiken?
Duidelijke gedragsverwachtingen in de klas gekoppeld aan de schoolwaarden Visualisering van de gedragsverwachtingen Het systematisch aanleren van de gedragsverwachtingen in de klas Systematisch bekrachtigen van gewenst gedrag in de klas Pro-actief handelen Duidelijke consequenties bij ongewenst gedrag © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)
7
Wat doen we al op het gebied van klassenmanagement?
Dia aanvullen met punten van de checklist klassenmanagement © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)
8
Waar willen we nog aan werken?
Dia aanvullen met punten van de checklist klassenmanagement © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)
9
Klasseninrichting/ organisatie
Belangrijke elementen: Alle leerlingen zijn makkelijk bereikbaar Er is overzicht over alle leerlingen Leerlingen die veel aandacht nodig hebben qua positieve bekrachtiging en feedback zijn goed te bereiken © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 9
10
organisatie (vervolg)
Klasseninrichting/ organisatie (vervolg) Voor de leerlingen is duidelijk welk gedrag per onderwijssituatie verwacht wordt De gedragsverwachtingen zijn duidelijk zichtbaar in de klas De instructietafel heeft een strategische plek De leerkracht heeft een eigen werkplek © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)
11
Actiepunt klasseninrichting
© Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 11
12
Brainstorm: klassenorganisatie
Vaste stilwerkplekken in iedere groep? Groepjes, rijen, kinderen alleen? Groepsorganisatie: Leerkrachtafhankelijk of schoolbrede afspraak? Discussie in groepjes van 3-6 personen Noteer gezamenlijke ideeën op de flap © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 12
14
Wat zijn effectieve gedragsverwachtingen?
Roept U maar! © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 14
15
Kenmerken van effectieve gedragsverwachtingen
Concreet (Beschreven in termen van waarneembaar gedrag) Duidelijk en eenduidig (alle leerlingen weten precies wat er van hen wordt verwacht) Positief , kort en bondig geformuleerd In de actieve vorm geformuleerd (loop rustig) © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)
16
Visualisatie opdracht: Wat wil je zien, wat wil je horen
© Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 16
17
Visualiseren van de gedragsverwachtingen in de klas?
Elke groep een eigen systeem van visualiseren of het schoolbrede systeem uitbreiden in de klas? Welke gedragsverwachtingen worden visueel gemaakt en hangen in de klas? (denk aan verschillende onderwijssituaties/ activiteiten) Hoe gaan wij dit doen? © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 17
18
Les goed gedrag in de klas
Leer de verwachting aan in de betreffende situatie (Bijv. gedragsverwachtingen voor de kring aanleren in de kring) Laat alle gedragsverwachtingen in de voorbespreking, bij de uitvoering en bij de nabespreking van het rollenspel terugkomen Zorg ervoor dat alle gedragsverwachtingen minimaal een keer goed zijn voorgedaan en eindig altijd met een goed voorbeeld; Geef als leerkracht zelf het ‘foute’ voorbeeld; laat de leerling dit niet doen Koppel bij de nabespreking de gedragsverwachtingen met een ‘waarom’-vraag aan de basiswaarden. (bijv. Waarom is het goed om je schrift in de nakijkbak in te leveren? Dat is verantwoordelijk. Zo raken we geen schriften kwijt en blijven de spullen netjes) © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 18
19
Brainstorm: Aanleren van gedragsverwachtingen in de klas
© Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 19
20
Positief bekrachtigen gewenst gedrag in de klas
Doel: Goed gedrag van de leerlingen bevorderen Ongewenst gedrag laten afnemen Het zelfvertrouwen van de leerlingen vergroten Een positieve sfeer in de klas scheppen Samenwerking bevorderen Duidelijk maken wat jouw verwachtingen zijn © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 20
21
Om dagelijks aan te denken…...
De aandachtsemmer © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 21
22
Bekrachtigen en belonen
Positief bekrachtigen Compliment Bevestigen (‘ik zie dat jij aan het werk bent’) Gebaar Stempel of sticker Belonen Beloningskaartje ‘You never know when you get a surprise’ © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)
23
Kosteloze beloningen 100 kosteloze beloningen!!!
Op de stoel van de leerkracht zitten Als eerste in de rij mogen staan Een activiteit/spel doen Meer tijd op de computer Langere pauze Enige tijd iets voor jezelf doen Langer voorlezen Het zelf geven van een les De laatste tien minuten van de les naar muziek luisteren Samen een spel spelen Huiswerkvrije les Het uitdelen van een complimentenkaart Film kijken 100 kosteloze beloningen!!! © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 23
24
Een beloningssysteem in de klas
Hoe bekrachtig ik op dit moment gewenst gedrag in mijn klas? Noteer op de flappen: Welk systeem van bekrachtigen wil je in de klassen? Een systeem zoals het schoolbrede systeem: alle klassen hetzelfde of een eigen systeem? Hoe ziet dit systeem er uit? © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 24
25
Wees niet bang om langzaam voorwaarts te gaan, wees alleen bang om stil te staan. (Chinese wijsheid)
© Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011) 25
26
Tot slot ‘Je hoeft geen ander mens te worden,
om dingen eens anders aan te pakken’ © Picapedia/Yorneo/PI Research, versie 1.0 (juni 2011)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.