Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnne-Claire Jolicoeur Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Kansarmoede in de kleuterschool
Goedroen Juchtmans – 19 mei 2011
2
Kansarmoede in de kleuterschool
1. Inleiding Waarom daagt kinderarmoede het kleuteronderwijs uit? Probleemstelling: kinderen die opgroeien in een arm gezin hebben een veel grotere kans op een slechte schoolloopbaan dan andere kinderen! Want: opeenstapeling van hindernissen tijdens schooltraject. Dit begint al in kleuterklas! Kansarmoede in de kleuterschool
3
Kansarmoede in de kleuterschool
1. Herkennen van armoede - Vraagt focus op de situatie van het gezin waarin het kind leeft, maar ook op het perspectief van het gezin Armoede is meer dan financieel tekort (gebaseerd op inkomen). Armoede berekend op basis van cijfers is niet hetzelfde als zich arm voelen (= subjectieve armoede) Kansarmoede in de kleuterschool
4
Kansarmoede in de kleuterschool
1. Herkennen van armoede Sommige scholen hebben meer kans om kinderen uit arme gezinnen te hebben Buurt school: ouders van arme gezinnen kiezen voor school dicht in de buurt Hoog aantal GOK-leerlingen: dit zijn kinderen uit een gezin met een lage socio-economische status. Arme gezinnen behoren meestal tot deze categorie gezinnen. Kansarmoede in de kleuterschool
5
Kansarmoede in de kleuterschool
1. Herkennen van armoede Sommige kinderen lopen meer risico om arm te zijn omdat ze opgroeien in een: * gezin dat moet leven van een leefloon * 1-oudergezin (vooral moeder) / grote gezinnen * allochtoon gezin * gezin met werkloze vader en moeder * huis met geen tot weinig comfort (slechte huisvesting) * laaggeschoold gezin (enkel diploma lager onderwijs of diploma secundair onderwijs) * gezin dat zich bepaalde materiële goederen niet kan veroorloven (materiële deprivatie) zie ook: Kansarmoede in de kleuterschool
6
Kansarmoede in de kleuterschool
1. Herkennen van armoede Armoede is grootst wanneer kinderen in een gezin opgroeien met meer dan één van deze kenmerken en wanneer deze kenmerken over de tijd hardnekkig blijken. Situatie Lier? zie Ook werkende mensen kunnen arm zijn. Signalen van armoede: zie signalenchecklist (maar kritische noot!) Kansarmoede in de kleuterschool
7
2. Omgaan met armoede op school
Weg van idee: ontwikkelings/leerachterstand/gebrek aan schoolrijpheid is schuld van individuele kind of wordt enkel verklaard door leerstoornis of laag IQ Oog hebben voor context van kind en de gevolgen ervan voor het kind en zijn toekomstmogelijkheden Interactionistische visie op gedrag en ontwikkeling van het kind in klas Rekening houden met kinderarmoede in school vraagt reflexieve, zelf-kritische houding van iedereen Kansarmoede in de kleuterschool
8
Ontwikkeling IQ is afhankelijk van SES gezin
Kansarmoede in de kleuterschool
9
2. Omgaan met armoede op school
Kleuteronderwijs maakt verschil! Hoe? Door middel van: kleuterparticipatie: het begint bij de inschrijving en een warm onthaal en een goed contact Betaalbaarheid kleuterschool ‘3e kleuterklas opnieuw doen’ in vraag stellen Ouderbetrokkenheid / participatie Kansarmoede in de kleuterschool
10
2.1 Kleuterparticipatie wie participeert minder? (bron = PISA)
Kansarmoede in de kleuterschool 10
11
Kansarmoede in de kleuterschool
2.1 Kleuterparticipatie Waarom nemen kinderen uit arme gezinnen minder deel aan het kleuteronderwijs? De stem van de ouders zelf Warm onthaal: * Bekendmaking aanbod en uitleg schoolkeuze in verstaanbare taal, ook in andere talen / via pictogrammen // werken met verenigingen voor de doelgroep * Aandacht voor aankleding van school / klassen * Aandacht voor inschrijvingsgesprek: kies hiervoor omgeving dat veilig voelt voor ouders, hou rekening met affectieve, informatieve en administratieve component * Discreet en weloverwogen doorgeven van belangrijke informatie naar de kleuterjuffen zodat zij op instapmoment en later (extra) warmte, aandacht en zorg aan deze kinderen kunnen geven Kansarmoede in de kleuterschool
12
2.2 Betaalbaarheid kleuterschool
Goed contact met OCMW: indien leefloner, zijn er vaak allerlei mogelijkheden voor tussenkomst via OCMW Uitbouwen schoolbeleid rond kosten met aandacht voor kinderarmoede: aantal aandachtspunten zie Samen met ouders naar oplossingen zoeken Kinderarmoede in de kleuterschool
13
Sociale ongelijkheid in HO
2.3 In vraag stellen van overdoen 3e kleuterklas wie loopt meer risico om te blijven zitten? (bron = PISA) Sociale ongelijkheid in HO 13
14
2.3 In vraag stellen van zittenblijven
Aantal zittenblijvers in basisonderwijs in Lier is hoog! Kinderen in armoede zijn grootste slachtoffer, vooral op langere termijn Is schoolrijpheid een reden om kind 3e kleuterklas te laten overdoen? Welke andere alternatieven zijn er? Boek ‘Samen tot aan de meet’: zie Kinderarmoede in de kleuterschool
15
2.4 Ouderbetrokkenheid / participatie
Verschil tussen ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie / Begrip ‘educatief partnerschap’ Of : Ouderbetrokkenheid heeft positieve invloed op (taal)ontwikkeling van kind en leren op school Hoe kunnen school en leerkrachten ouderbetrokkenheid stimuleren? Kinderarmoede in de kleuterschool
16
Bedankt voor uw aandacht en medewerking!
Kinderarmoede in de kleuterschool
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.