De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Agressie t.a.v hulpverleners

Verwante presentaties


Presentatie over: "Agressie t.a.v hulpverleners"— Transcript van de presentatie:

1 Agressie t.a.v hulpverleners
Lubbeek – 30/11/2017

2 agenda Definitie agressie Probleem in beeld Preventietips
Toch slachtoffer

3 Agressie? Agressie Ook grensoverschrijdend gedrag!
Gedrag: verbaal – non-verbaal Effect: dreiging die je ervaart Doel: zichzelf, anderen, objecten Ook grensoverschrijdend gedrag! Per definitie niet agressief gedrag, wel onacceptabel

4 Problematiek in beeld 84 % artsen ooit slachtoffer 36 % per jaar!!!
33,3% bij patiënten thuis 30,6 % in praktijk Meer vrouwelijke artsen (86%) >< 82% mannen Ook jongere artsen Meer huisartsen, zorgkundigen dan in ziekenhuis

5 Problematiek in beeld Aard agressie Verbaal 33,1%
Psychisch geweld 30 % Fysiek geweld 14,4 % Seksueel geweld 9,5 %

6 Problematiek in beeld Patiënten/klanten 50 % eigen patiënten
68 % mannen in leeftijd tsn 20 – 60 jr Met Psychische problematiek (29,2 %) Ethylisme (15,9 %) Drugverleden (14,1) Toxicomanie (11,4 %)

7 Problematiek in beeld Oorzaken geweld Medische aanpak
Organisatorische basis (vb. wachttijden, niet direct kunnen komen…) Weigering voorschrift

8 Problematiek in beeld Hoe reageert u? Gevolgen voor u?
Vnl verbaal (73 %) Via alarmknop (20%) (50 % doet niets) Gevolgen voor u? Stress Onveiligheidsgevoelen Angst Slaapproblemen

9 NOOIT Problematiek in beeld Vaststellingen 10,2% meldt het bij politie
77,6 % van slachtoffers melden het … NOOIT Niet bij politie, niet bij orde, niet bij eigen wachtposten, niet….

10 Maatregelen

11 Maatregelen COMMUNICATIE is belangrijk RAID-principe RESPECT
Altijd eerlijk Begripvol en inzicht Duidelijk

12 Maatregelen Een vermeden gevecht is steeds gewonnen
Ga niet mee in emotie Speel in op wat de andere zegt Tracht je onder controle te houden Ken je patiënt / klant Train je zelf op agressie: het is GEEN spel Wees zelfzeker Blijf redeneren (dus rationele brein ipv zoogdier of reptiel) Komt een patiënt naar u? besef dan dat hij zich sowieso niet in zijn normale toestand bevindt. Hij wil hulp en kampt misschien met gevoelens van onmacht. Moet hij dan lang wachten of voelt hij zich niet begrepen? Dan leidt dat tot irritatie. bedenk op voorhand in welke situaties patiënten het vaakst kwaad worden of geïrriteerd zijn (bijv. lang wachten in de wachtzaal, pijn, stress). Herken moeilijke patiënten en probeer hen te begeleiden. Houd rekening met de verwachtingen en behoeften van uw patiënten … en van uzelf. Vertrouw op uw intuïtie. Voelt u aan dat een bepaalde situatie niet veilig is? Sluit de consultatie dan vroeger af. bel bijvoorbeeld uw collega, assistent of receptionist. Of bedenk een ‘belangrijke reden’ om af te sluiten. Stel uw professionele plicht niet boven uw eigen veiligheid.

13 Maatregelen Ga om met angst Roep hulp in Veiligheidsmaatregelen
Denk niet als slachtoffer! Roep hulp in Helden liggen op een begraafplaats!! Denk aan de EIGEN veiligheid APP 112 / noodknoppen… Veiligheidsmaatregelen Kan je ontsnappen? Waar is de deur? Kledij en werkmateriaal?

14 Maatregelen In je praktijk Organisatorische maatregelen Bij agressie
Vlucht naar andere ruimte (dus tafel tussen u en klant) Praat er op in (RAID) Benoem ongewenst gedrag Zo toch bedreigend: geef wat men wil Zo fysiek: OVERLEEF + gebruik gelegenheidswapen als je niet kan vluchten

15 Maatregelen In je praktijk Organisatorische maatregelen
Wachtkamer: geen vazen, affiche Sluit alles af na gebruik Let op met recette: nachtkluis, … Sociale controle

16 Maatregelen In je praktijk Bouwkundig
Een rustige sfeer, waarbij de privacy van patiënten en medewerkers gegarandeerd blijft. Plaats uw bureau i.f.v. een vluchtweg hebt. Beperk het aantal voorwerpen dat als wapen kan dienen, zoals scharen, papiersnijders, perforator. Probeer uw consultaties niet af te sluiten met een patiënt die u niet kent. Wil iemand een misdrijf plegen? Dan wacht hij vaak tot hij alleen met u in de praktijk is om toe te slaan Merk je dat iemand steeds anderen laat voorgaan: en je kent hem niet. Sluit je praktijk bij patiënt die je kende. Bel desnoods 101!

17 Maatregelen In je praktijk Elektronisch Alarmknop
Camera in wachtruimte… Videophonie Probeer uw consultaties niet af te sluiten met een patiënt die u niet kent. Wil iemand een misdrijf plegen? Dan wacht hij vaak tot hij alleen met u in de praktijk is om toe te slaan Merk je dat iemand steeds anderen laat voorgaan: en je kent hem niet. Sluit je praktijk bij patiënt die je kende. Bel desnoods 101!

18 Maatregelen Huisbezoeken Maak lijst en deel die met collega of partner
Evt. volgsysteem in auto Protocol in de maak tussen politie en huisartsen in VBR Lijst huisbezoeken di, 11/10/ :26 — kanselarij Begin en einde van de consultaties Organisatorisch Maak een lijst met de huisbezoeken die u gaat afleggen. Werk die chronologisch af en geef uw partner of secretaresse een dubbel – met tijdsindeling. Waarschuw die persoon ook als tussendoor een afspraak wegvalt of een tijdstip verandert. Zo weet hij altijd waar u bent, en wint u tijd als er problemen zijn.

19 Maatregelen Lijst huisbezoeken
di, 11/10/ :26 — kanselarij Begin en einde van de consultaties Organisatorisch Maak een lijst met de huisbezoeken die u gaat afleggen. Werk die chronologisch af en geef uw partner of secretaresse een dubbel – met tijdsindeling. Waarschuw die persoon ook als tussendoor een afspraak wegvalt of een tijdstip verandert. Zo weet hij altijd waar u bent, en wint u tijd als er problemen zijn.

20 MELDEN bij politie evt. via 112 / 101!!!
Toch Slachtoffer? Art 280 Sw en 410 Sw Personen die extra bescherming genieten Contacten met publiek Strafverzwaring MITS Uitoefenen functie op moment delict Beroepscat. Opgesomd in Sw Politie MOET dit vermelden MELDEN bij politie evt. via 112 / 101!!!

21 EIGEN VEILIGHEID PRIMEERT
Samengevat Bij verbale agressie Toestand is veilig: Je houding: vriendelijk Je antwoord: normaal sociaal contact Verbaal: begrip, argument, afronden EIGEN VEILIGHEID PRIMEERT

22 EIGEN VEILIGHEID PRIMEERT
Samengevat Bij verbale agressie Toestand is gespannen: Je houding: alert, Je antwoord: non verbale communicatie Verbaal benoem gedrag en effect, gevolg, laat kiezen EIGEN VEILIGHEID PRIMEERT

23 EIGEN VEILIGHEID PRIMEERT
Samengevat Bij fysieke agressie Toestand gevaar is er en agressie is waarschijnlijk Je houding: zelfzeker, strikt, klaar om, … Je antwoord: (non)verbaal, veiligheidsafstand Verbaal: eigen veiligheid, stop ongewenste gedrag, vraag hulp Non verbaal: talking hands, defenensieve houding, storing veroorzaken door te ROEPEN/spuwen in gezicht EIGEN VEILIGHEID PRIMEERT

24 EIGEN VEILIGHEID PRIMEERT
Samengevat Bij fysieke agressie Toestand levensbedreigend: Je houding: vastberaden, fight, overleven Je antwoord: gebruik alles wat je vastkrijgt Verbaal: NON VERBAAL Non verbaal: talking hands, defenensieve houding, storing veroorzaken door te ROEPEN/spuwen in gezicht EIGEN VEILIGHEID PRIMEERT

25


Download ppt "Agressie t.a.v hulpverleners"

Verwante presentaties


Ads door Google