De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

AFSTEMMINGSOVERLEG JUNI 2018

Verwante presentaties


Presentatie over: "AFSTEMMINGSOVERLEG JUNI 2018"— Transcript van de presentatie:

1 AFSTEMMINGSOVERLEG JUNI 2018
VAPH - team Vergunningen en Zorgplanning Zorgregio Antwerpen juni 2018

2 Welkom Welkom Ter herinnering: doelstelling overleg
Concrete, correcte informatie Cijfergegevens Regelgeving Intersectorale evoluties Gesprek over afstemming in de regio Interactief verhaal Geen beleidsevaluatie Vraagstelling mogelijk na elk thema Graag ook jullie feedback voor toekomstig afstemmingsoverleg

3 Agenda van het afstemmingsoverleg (1)
Info en recente regelgeving RTH Belangrijkste elementen uit Mozaïekbesluit 2 Trajectmatige ondersteuning in trap 1 door gebruikersverenigingen Privacy-regelgeving vanaf 25 mei 2018 Bewegingen in het ondersteuningslandschap Kerncijfers Terbeschikkingstellingen 2018 Prioriteitenlijsten Relevante evoluties in belendende sectoren en terugkoppeling lokaal sociaal beleid

4 Agenda van het afstemmingsoverleg (2)
PAUZE Uitwisseling Varia Agendapunten voor een volgend afstemmingsoverleg

5 1 Info en regelgeving

6 Recente regelgeving en stand van zaken regelgeving
Zie > website voor voorzieningen > documenten en bedragen > infonota’s zorg BVR bemiddeling, afstemming en planning principieel goedgekeurd op 18 mei 2018 Aanpassing BVR RTH goedgekeurd i.f.v. kortverblijf (zie afzonderlijk item) TIP: abonneer u op de VAPH-nieuwsbrief: inschrijven via de website:

7 1.1 RTH (Rechtstreeks Toegankelijke Hulp)

8 Kortverblijf via Rechtstreeks Toegankelijke Hulp (RTH)
Regelgeving RTH aangepast Combinatie mogelijk met PVB voor functie verblijf voor mensen die PVB uit transitie ZiN / PAB / PGB voor minder dan 60 nachten verblijf inzetten tot maximaal 60 nachten verblijf (eventueel in combinatie met dagbesteding) Bijkomende middelen RTH voorzien i.f.v. versterken verblijfsfunctie Op vandaag nog geen definitieve beslissing hoe deze verdeeld worden.

9 Rechtstreeks Toegankelijke Hulp (RTH): belangrijke herinnering: 35-puntenregel
35-puntenregel vanaf 31 december 2018 Iedere vergunde zorgaanbieder die RTH wil aanbieden, dient dan over een minimale capaciteit van 35 personeelspunten te beschikken Wat bij een capaciteit van minder dan 35 punten? Sleutel ligt bij de vergunde zorgaanbieders: samenwerking, poolen van punten, zodat er altijd een capaciteit van minstens 35 personeelspunten is Wat bij vergunde zorgaanbieders die geen RTH-capaciteit hebben? Na afspraak met andere vergunde zorgaanbieder punten inzetten (penhouderschap)

10 1.2 Belangrijke elementen uit het Mozaïekbesluit 2

11 Belangrijke elementen uit het tweede Mozaïekbesluit (1)
Registratie ouderinitiatieven Uitzondering op vergunningsplicht voor collectieve ondersteuning Maximaal 15 personen met een handicap Mogelijkheid om PVB solidair in te zetten Enkel via cash Helft bestuursorganen familieleden tot de tweede graad Eenvoudige procedure registratie bij VAPH Analoog aan groenezorginitiatieven Formele check van de voorwaarden in BVR Na uitwerking via Ministerieel Besluit komen formulieren op website In de praktijk ook heel wat ouderinitiatieven via vergund zorgaanbod Merk op in de bestuursorganen: helft moeten familieleden, niet personen met een handicap zelf, zijn. Bestuursorganen is afhankelijk van de gekozen organisatievorm: vzw, internationale vzw, stichting, maar eveneens alles via vennootschapswetgeving (CBVA, …) 15 personen met een handicap: mogen zowel mensen zijn met een PVB als zonder een PVB

12 Belangrijke elementen uit het tweede Mozaïekbesluit (2)
Aanpassing budgetcategorieën noodsituatie Voor dagbesteding en woonondersteuning: BC X  BC VIII Woonondersteuning (evt. aangevuld met indiv. onderst.): BC V  BC IV Dagbesteding (evt. aangevuld met indiv. onderst.): BC IV  BC III Enkel individuele ondersteuning: BC II  BC I Tijdens 22 weken noodsituatie Tijdens periode na noodsituatie Maximaal 1 jaar in afwachting van doorlopen toeleiding Deze aangepaste BC gelden vanaf de definitieve goedkeuring van dit besluit. Monitoring van het budget: gebleken dat er een gemiddelde daling is na doorlopen van de toeleiding door mensen met een noodsituatie

13 Belangrijke elementen uit het tweede Mozaïekbesluit (3)
Aanpassing van PVB na terbeschikkingstelling transitie CRZ Niet langer volledige procedure met ondersteuningsplan en zorgzwaarte en automatische aanpassing budgetcategorie. Voor CRZ-zorgvragen (met) PAB: geen aanpassing meer Voor CRZ-zorgvragen (enkel) ZiN: enkel aanpassing aan zorgzwaarte binnen ondersteuningsfuncties en frequenties van zorgvraag Geldt voor alle nieuwe terbeschikkingstellingen vanaf 1 mei 2018 Indien nodig: herziening via volledige procedure Indien de nieuwe toeleiding tot eenzelfde prioritering (= zelfde prioriteitengroep) leidt, blijft de datum van de vraag in de prioriteitengroep behouden. Indien de prioritering tot een hogere prioriteitengroep leidt, wordt de datum van de nieuwe vraag genomen. Voor zorgvragen die enkel begeleiding bevatten, is er geen zorgzwaarteinschatting/inschaling, want de kost van deze ondersteuning is gelijk ongeacht de zorgzwaarte. Bv. voor begeleid wonen of enkel begeleid werken: geen aanpassing meer.

14 1.3 Trajectmatige ondersteuning in trap 1 door gebruikersverenigingen

15 Trajectmatige ondersteuning in trap 1 door gebruikersverenigingen
Bijkomende opdracht voor 4 gebruikersorganisaties Trajectmatige ondersteuning in trap 1 via: Vraagverheldering; Mensen wegwijs maken binnen intersectoraal landschap; Ondersteuning bij inzet zorgbudget / basisondersteuningsbudget (BOB); Ondersteuning bij opmaak ondersteuningsplan aanvraag persoonsvolgend budget (OP PVB). KVG, VFG, Fovig (met daarbij specifieke taak ondersteuning van de gebruikersraden in VZA) en wellicht nog een samenwerkingsverband Taken in trap 1, financiering gedurende 3 jaar, 4 X Bij opmaak OP: DOP: altijd ook een netwerkversterkende opdracht; verschil met DMW van mutualiteit: erg beperkt (DMW: automatisch goedgekeurd) Uitzoeken precieze regelgeving (en financiering) DMW voor indiening OP

16 1.4 Privacy-regelgeving vanaf 25 mei 2018

17 Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG - GDPR)
Europese wet van 27 april 2016, van kracht vanaf 25 mei 2018 VAPH infonota van 13 maart 2018: info voor alle organisaties rond AVG en eventuele aandachtspunten voor vragen ivm samenwerking met VAPH: Afspraken VAPH naar de samenwerking: In naar een organisatie: geen gebruik van rijksregisternummers zoveel mogelijk gebruik van dossiernummer adressen voor uitnodiging afstemmingsoverleg: Bij elke uitnodiging mogelijkheid om adres uit te schrijven Principe: zorgen dat risico op verkeerd gebruik van persoonsgegevens zoveel mogelijk naar beneden wordt gebracht Europese wet van 27 april 2016: doel: bescherming van persoonsgegevens op dezelfde wijze in Europa ifv een makkelijkere uitwisseling van persoonsgegevens over de grenzen heen Qua bedrijfsgegevens: de gegevens van personeelsleden van VZA zijn ook persoonsgegevens Alle gegevens die men opvraagt als VAPH: met een doel Bijv. in de aanvraag voor intensieve bemiddeling is een luik opgenomen waarin de cliënt/wettelijke vertegenwoordiger zijn uitdrukkelijke toestemming geeft om de verzamelde gegevens/info te gebruiken voor het zoeken van een gepaste ondersteuning.

18 2 Bewegingen in het ondersteuningslandschap

19 Bewegingen in het Antwerpse ondersteuningslandschap
Geen nieuwe zorgaanbieders, fusies of wooninfrastructuurinitiatieven in onze provincie Twee initiatiefnemers die verder het concept van de Thomashuizen in Vlaanderen uitrollen: Villa Vip Bredene (vestiging in Bredene, administratief adres (inrichtende macht) in Kortrijk, ZR Oostende-Veurne) Vrienden van Thomas (vestiging in Aalst, administratief adres (inrichtende macht) in Zottegem, ZR Aalst-Oudenaarde)

20 Groenezorginitiatieven in het Antwerpse ondersteuningslandschap
De Leukste Thuis, Brecht Equi-librium, Zoersel ErgoEzel, Duffel Het Eigen Zijn, Viersel Hippisch Zorgcentrum Heikenhof, Meerhout Hoeve Megusta, Vlimmeren Soulhorses vzw, Lille Zorgboerderij De Rommeshoef, Essen

21 3 Kerncijfers

22 3.1 Terbeschikkingstellingen

23 Nieuwe terbeschikkingstellingen in 2018
Regio Antwerpen Provincie Antwerpen Vlaanderen en Brussel Automatische toekenningsgroepen 39 11,2% 94 26,9% 354 TBS'en in de prioriteitengroepen 25 15,9% 52 33,1% 157 Totaal 64 12,6% 146 28,9% 511 Bevolkings% (tov VL zonder BR) 14,8% 28,2% Automatische toekenningsgroepen van het eerste kwartaal van ‘18 + TBS’en in de PG’en in april en mei ‘18 (dit zijn dus geen unieke rijksregisternummers, iemand kan meerdere terbeschikkingstellingen gekregen hebben in 2018) noodsituatie (bv. plots wegvallen van uw netwerk) (tijdelijke) noodsituatie: is optelling van tijdelijke na noodsituatie en de definitieve na noodsituatie spoedprocedure (bij een snel degeneratieve aandoening) maatschappelijke noodzaak (MaNo, bv. wanneer sprake is van aangetoond misbruik of ernstige verwaarlozing) Definitief PVB na transitie CRZ: het aantal personen met een handicap die na een toekenning vanuit PG of MaNo en het doorlopen van de toeleiding een aangepast budget gekregen hebben. TBS nov en febr. 2017: moesten binnen het jaar toeleidingsprocedure doorlopen om definitieve BC te kennen. Bevolkings% is het percentage van Vlaanderen (dus zonder Brussels gewest) Percentages in de rechtse kolom zijn percentages van aantallen in de regio/provincie tov aantallen in Vlaanderen (zonder Brussel)

24 Overledenen 1e kwartaal 2018
Regio Antwerpen Provincie Antwerpen Vlaanderen en Brussel aantal overledenen 10 29 73 Totaal procentueel (tov VL zonder BR) 14,1% 40,8% / Bevolkings% (tov VL zonder BR) 14,8% 28,2% Percentages zijn aantallen in de regio/provincie tov aantallen in Vlaanderen (zonder Brussel) Bevolkings% is het percentage van Vlaanderen (dus zonder Brussels gewest)

25 Terbeschikkingstelling met reeds een voorgaand PVB Automatische toekenningsgroep en op wachtlijst
Regio Antwerpen Provincie Antwerpen Vlaanderen en Brussel TBS met reeds voorgaand budget 44,74% 45,12% 38,75% Automatische toekenningsgroep op wachtlijst 20,51% 21,28% 21,19% *TBS met reeds voorgaand budget: percentage obv TBS'en zonder tijdelijke na nood, definitieve na nood, PVB na transitie CRZ want bij deze sowieso een voorgaand PVB Reeds voorgaand budget: % dat al een PVB had en dus geen volledig nieuwe client nRTH is. Automatische toekenningsgroep op wachtlijst: % dat ook op de wachtlijst stond op het ogenblik dat ze een tbs kregen via een aut. Toekenningsgroep  de wachtlijst wordt ook verlicht door tbs’en in de automatische toekenningsgroepen Opletten met conclusies over percentages (regionale verschillen tov Vlaanderen): het gaat om kleine aantallen, dus percentages blijven op te volgen om een echt verschil te kunnen vaststellen.

26 Terbeschikkingstellingen – doelgroepen
Regio Antwerpen Provincie Antwerpen Vlaanderen en Brussel 1 Enkelvoudige fysieke handicap 16 29 79 2 Enkelvoudige auditieve stoornis 3 Enkelvoudige visuele stoornis 6 4 Fysieke handicap, zintuiglijke handicap, spraak 1 4 12 5 Cognitieve stoornis (plus) 3 35 6 Autismespectrumstoornissen + evt. psychische stoornis (GES+) 21 7 Enkelvoudige psychische stoornis 8 Enkelvoudige licht verstandelijke handicap 9 Licht verstandelijke handicap plus 11 61 10 Enkelvoudige matig verstandelijke handicap 14 25 64 11 Matig verstandelijke handicap plus 63 12 Enkelvoudige ernstig en diepverstandelijke handicap 7 24 13 Ernstig en diepverstandelijke handicap plus 5 18 14 Rest 17 99 Handicapcode niet beschikbaar Eindtotaal 146 511 8, 9, 10 en 11 vormen samen de grootste groep: licht verstandelijke en matig verstandelijke handicap (eventueel in combinatie met een andere handicap) plus: evt in combinatie met een fysieke handicap, auditieve/visuele/psychische stoornis en/of ASS

27 Terbeschikkingstellingen: budgetcategorieën
Regio Antwerpen Provincie Antwerpen Vlaanderen en Brussel I 8 II 1 14 III 19 60 IV 7 11 37 V 17 128 VI 3 9 VII 21 51 VIII 2 5 22 IX 6 54 X 26 109 XI 4 13 XII Totaal 64 146 511

28 Terbeschikkingstellingen: gevraagde functies
Regio Antwerpen Provincie Antwerpen Vlaanderen en Brussel dagopvang 8 13% 17 12% 42 8% wonen 2 3% 6 4% 19 wonen en dagopvang 36 56% 75 51% 289 57% Individuele ondersteuning 5 14 10% 55 11% CRZ: pab vraag 9 14% 27 18% 80 16% Spoedprocedure 4 6% 7 5% 26 Totaal 64 100% 146 511 * Bij woonondersteuning en dagondersteuning kan reeds individuele ondersteuning vervat zitten.  Percentages: is % aantal met gevraagde functie tov totaal aantal tbs’en in het eerste kwartaal 18 (+ tbs in pg april en mei)

29 3.2 Prioriteitenlijsten

30 Prioriteitenlijsten op 1 april 2018
Prioriteitengroep Regio Antwerpen Provincie Antwerpen Vlaanderen en Brussel PG 1 115 13,4% 251 29,3% 870 PG 2 107 15,1% 231 32,6% 715 PG 3 1875 14,7% 3473 27,2% 12846 Totaal aantal wachtenden 2097 14,6% 3955 27,6% 14431 Bevolkings% (tov VL zonder BR) 14,8% 28,2% Aantal wachtenden in de prioriteitengroepen op 1 april ‘18. Bevolkings% is het percentage van Vlaanderen (dus zonder Brussels gewest) Percentages in de rechtse kolom zijn percentages van aantallen in de regio/provincie tov aantallen in Vlaanderen (zonder Brussel)

31 Datum langstwachtende per prioriteitengroep
Vlaanderen en Brussel Subdatum Prioriteitengroep 1 21/03/2016 18/02/2015 Prioriteitengroep 2 24/03/2016 Prioriteitengroep 3 10/11/2000 Datum op Vlaams niveau van de langstwachtenden per prioriteitengroep.

32 Prioriteitengroep 1 : wachtenden met een PVB / RTH
Regio Antwerpen Provincie Antwerpen Vlaanderen en Brussel PG 1 met reeds een PVB 30% 29% PG 1 met RTH in 1e kwartaal '18 23% 24% PG 1 met noch RTH, noch PVB 47% Enkel cijfers uit prioriteitengroep 1: informatie geven van de mensen die op korte(re) termijn een TBS zullen krijgen om te weten wie er op de sector afkomt. Opletten met conclusies rond procentuele verschillen tussen regio’s en Vlaanderen: gaat over kleine aantallen. Cijfers blijven verder op te volgen om er uitspraken over te kunnen doen. Reeds PVB: percentage wachtenden dat reeds een PVB heeft en dus op een verhoging staat te wachten Reeds RTH: precentage wachtenden dat in het eerste kwartaal van 18 gebruik gemaakt heeft van RTH Noch RTH/noch PVB: % wachtenden dat geen PVB of RTH heeft (kan wel andere vormen van ondersteuning hebben zoals bvb: dop, BOB)

33 Prioriteitengroep 1 - doelgroepen
Regio Antwerpen Provincie Antwerpen Vlaanderen en Brussel 1 Enkelvoudige fysieke handicap 17 31 135 2 Enkelvoudige auditieve stoornis 1 3 Enkelvoudige visuele stoornis 8 4 Fysieke handicap, zintuiglijke handicap, spraak 4 7 29 5 Cognitieve stoornis (plus) 12 68 6 Autismespectrumstoornissen + evt. psychische stoornis (GES+) 13 33 65 7 Enkelvoudige psychische stoornis 8 Enkelvoudige licht verstandelijke handicap 10 22 64 9 Licht verstandelijke handicap plus 30 127 10 Enkelvoudige matig verstandelijke handicap 14 91 11 Matig verstandelijke handicap plus 35 110 12 Enkelvoudige ernstig en diepverstandelijke handicap 6 42 13 Ernstig en diepverstandelijke handicap plus 77 14 Rest 15 99 Handicapcode niet beschikbaar 5 Eindtotaal 115 251 870 8, 9, 10 en 11 vormen samen de grootste groep: licht verstandelijke en matig verstandelijke handicap (eventueel in combinatie met een andere handicap) plus: evt in combinatie met een fysieke handicap, auditieve/visuele/psychische stoornis en/of ASS

34 Prioriteitengroep 1: budgetcategorieën
Regio Antwerpen Provincie Antwerpen Vlaanderen en Brussel I 3 7 18 II 2 17 III 37 123 IV 19 34 93 V 69 241 VI 4 31 VII 8 14 56 VIII 28 IX 13 48 142 X 12 22 83 XI 1 29 XII 9 Totaal 115 251 870

35 Prioriteitengroep 1: gevraagde functies
Gevraagde ondersteuningsfuncties Regio Antwerpen Provincie Antwerpen Vlaanderen en Brussel dagopvang 20 17% 39 16% 117 13% wonen 10 9% 18 7% 59 wonen en dagopvang 52 45% 135 54% 437 50% Individuele ondersteuning 11 10% 22 102 12% CRZ: pab vraag 19% 37 15% 155 18% Totaal 115 100% 251 870 * Bij woonondersteuning en dagondersteuning kan reeds individuele ondersteuning vervat zitten.  Percentages: is % aantal met gevraagde functie tov totaal aantal wachtenden in PG 1 in die regio / provincie / Vlaanderen en Brussel

36 4 Evoluties in belendende sectoren en lokaal sociaal beleid

37 Evoluties in belendende sectoren en lokaal sociaal beleid Provincie Antwerpen
Belang van uw inbreng Hou in uw eigen omgeving de opstart van de eerstelijnszones in het oog Mogelijkheid om in te schrijven op de nieuwsbrief:

38 5 Uitwisseling

39 Uitwisseling (algemene afspraken)
Focus op de regio Welke dingen zijn specifiek voor onze regio? Waar hebben we als regio een impact? Welke (intersectorale) partners kunnen we betrekken? Waar kunnen we als regio het verschil maken voor de personen met een handicap in onze regio? Geen evaluatie van het beleid Overleg kan enkel beperkte signaalfunctie hebben Hiervoor zijn andere kanalen voorhanden Geen beleidsevaluatie: dergelijke zaken meedelen aan de vertegenwoordigers in de adviesorganen

40 Aanpak van de uitwisseling na de pauze
Thema: aanbod voor geïnterneerden Gesprek in kleinere groepen VZA met aanbod geïnterneerden (ambulant, residentieel) Intersectorale partners Op basis van een aantal vragen (zie verder) Nadien: terugkoppeling/uitwisseling in grote groep Praktisch: na de pauze in groepen (ca. 30 minuten); nadien terugkoppeling van de bespreking van de vragen in grote groep (ca. 15 of 20 min.)

41 Aanpak van de uitwisseling na de pauze
Vragen voor bespreking in de groep: Welke ervaringen zijn er (ook intersectoraal) met ondersteuning voor geïnterneerden? Welke knelpunten, succesfactoren, valkuilen, … worden er aangegeven? Wat zijn de ideeën qua mogelijke aanpak hierrond? Welk soort intersectorale inzet zou er nodig zijn om de trajecten die men voor ogen heeft tot uitvoering te kunnen brengen? Waar voel je dat je expertise tekort komt? Wie weet waar deze expertise te halen? Wie staat er open om zelf een aanbod te organiseren?

42 Gespreksleiders Aline De Coster (schakelteam) Ann De Roeck (De Vijver)
Eva Rimaux (Albe) Tamara Schoefs (netwerkcoördinator internering)

43 6 Varia

44 7 Agendapunten voor volgend afstemmingsoverleg

45 Gepland afstemmingsoverleg in onze regio en provincie
Zorgregio Antwerpen (met inbegrip van vroegere Voorkempen): donderdag 11 oktober 2018 (9u30-12u00) De Mick Zorgregio Mechelen (voorheen Zuidkant): maandag 22 oktober 2018 (9u30-12u00) De Schorre Zorgregio Turnhout: woensdag 24 oktober 2018 (9u30-12u00) CC De Warande

46 Agendapunten voor volgend afstemmingsoverleg
Uw suggesties (nu of via Ter info: vanuit regionale werking kunnen tijdig bezorgde uitnodigingen voor inhoudelijke studiedagen regionaal gemeld worden. Voor vragen over de behandelde materies, tenzij anders vermeld:

47 Dank voor uw inbreng Regionale werking: Janick Appelmans Micheline De Gussem Liesbet Maes Catherine T’Joens Evi Vangeneugden Met medewerking van Julie Brackx, Sarah De Prins, Tess Pype, Marc Sevenhant en Petra Vanoppen Voor administratieve wijzigingen inzake afstemming


Download ppt "AFSTEMMINGSOVERLEG JUNI 2018"

Verwante presentaties


Ads door Google