Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Markconsultatiedag 29 november
MaaS pilot: Twente Hier plakken: logo vd regionale overheid Overijssel Same14/Twnte Markconsultatiedag 29 november
4
Doelstellingen Bewoners van Twente mobiel houden tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten Doelgroepenvervoer is momenteel onvoldoende efficiënt ingericht en te duur Het huidige OV-systeem is voor het buiten-stedelijk gebied in Twente te overgedimensioneerd, te aanbodgericht en te duur Mobiliteit faciliteren als middel tegen eenzaamheid en ten gunste van participatie Bereikbaarheid van steden en dorpen op peil houden Behouden van een mooie en gezonde leefomgeving
5
Ambitie & visie De samenwerkende Twentse gemeenten hebben de ambitie om de mobiliteit van de ruim inwoners zo efficiënt en duurzaam mogelijk te faciliteren. Visie starten met de inwoners waarvoor de gemeenten een vervoerplicht hebben (Wmo-, leerlingen- en dagbestedingsvervoer), uit te breiden naar – voormalig – regiotaxigebruikers en uiteindelijk alle inwoners doelgroepenvervoer meer integreren in ‘normaal’ vervoer, en nieuwe vervoersvormen laten ontstaan vanuit (kleinschalige, lokale) duurzame initiatieven vanuit de samenleving de regio/OZJT organiseert het platform waarin vraag en aanbod samen komen, middels een Reisbureau (offline-advies) en ICT-tools (online-advies en boeking, monitoring en evaluatie) bereiken van doelgroepen en gedragsverandering zijn de sleutel tot succes!
7
Gebundeld maatwerkvervoer: Wmo (voorheen Regiotaxi), Leerlingenvervoer en OMD (Dagbesteding en Jeugd) Gecontracteerde vervoerders in de regio Syntus (OV-concessiehouder) Brookhuis Personenvervoer BV Taxicentrale Witteveen Combinatie Taxi Hulshof/Nijhuis Willemsen de Koning Connexxion Taxi Services voert het Reisbureau uit Daarnaast worden nieuwe (kleinschalige) vervoersinitiatieven gestimuleerd en toegevoegd aan het aanbod
8
Feiten en cijfers Leerlingenvervoer: 2800 / dag
Dagbestedingsvervoer: 1800 / dag Wmo-ritten: / jaar OV-ritten Regiotaxi: / jaar Wmo-pashouders: Nul-gebruikers Wmo-pas:
9
Eerste ideeën voor aanpak
Versterking Reisbureau Het Reisbureau geeft adviezen die anders (kunnen) zijn dan de gebruikelijke taxirit, op basis van reisprofielen (A = geïndiceerd, B = ‘soms’ met indicatie, C = overige inwoners). Aan de mondelinge, telefonische advisering door het Reisbureau worden ICT-diensten toegevoegd, in de vorm van MaaS gebruikers-app (plannen, boeken en betalen) en specifieke backoffice-tools Het mobiliteitslab analyseert vervoersgegevens en adviseert over betere adviezen en te ontwikkelen vervoersdiensten Doelgroepen Wmo-pashouders worden geherindiceerd, zodat minder vaak een taxi wordt gebruikt OMD-vervoer (dagbesteding) Reisbureau verbreedt de scope van doelgroepen Wmo, leerlingen en OMD naar álle Twentenaren Nieuwe (kleinschalige/lokale) vervoersinitiatieven Nieuwe vervoersinitiatieven worden gestimuleerd, en toegevoegd aan het aanbod, bijvoorbeeld SmartCab en deelauto-initiatieven
10
Planning 1-10-2017 Start Reisbureau Q2 2018 Start regiopilot
Q Minicompetitie Q Aanbesteding Q Raamcontract Leerlingen WMO OMD Planning (Door)ontwikkeling Reisbureau en implementatie visie
11
Organisatie Bestuurlijk twee organisaties:
13
De regio heeft een Visie op vervoer ontwikkeld, die uitgaat van participatie en eigen kracht.
14
Hoe doen we dat dan? Mensen uit maatwerk, naar eigen vervoer of openbaar vervoer Waar vervoerplicht geldt, slimmer vervoeren Nieuwe vervoersvormen en organisaties Herindicatie en reisadvies Aanvullend vervoer aanbieden
15
Vraagstukken: Waarom MaaS? Eén plek voor alle aanbieders
Eén loket voor alle inwoners Uniforme en moderne betaalfaciliteit Hoe regelen we de betaling op een moderne manier? (ook voor cliënten ‘A’) Wie borgt kwaliteit van de (nieuwe) vervoerders/aanbieders? Hoe krijgen we gedragsverandering? (bij inwoners/consumenten, maar ook gemeenten/Wmo-consulenten!) Maw: hoe komen mensen uit ‘A’ in B of C..?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.