De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bestel- en aankoopprocedure

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bestel- en aankoopprocedure"— Transcript van de presentatie:

1 Bestel- en aankoopprocedure
Hoe veilig arbeidsmiddelen aankopen en in gebruik nemen in een school

2 Verplichtingen fabrikant Verplichtingen gebruiker
Wetgeving Verplichtingen fabrikant Verplichtingen gebruiker Veilig ontwerp waarborgen Juiste keuze maken Europese richtlijnen Economische richtlijn Sociale richtlijn Nationale wetgeving

3 Bestel- en aankoopprocedure
Waarom – doel Risico’s beheersen Risico’s voorkomen (buiten houden) Schade voorkomen (beveiligingen aanbrengen – instructies opstellen) Schade beperken Preventief beleid bij aankoop van: Arbeidsmiddelen PMGE Beschermingsmiddelen Installaties

4 Bestel- en aankoopprocedure
Waarop toepassen Arbeidsmiddelen PMGE – producten met gevaarlijke eigenschappen Beschermingsmiddelen tegen brand Collectieve en Persoonlijk beschermingsmiddelen Installaties - Sport- en speeltoestellen

5 Bestel- en aankoopprocedure
Toepassen op arbeidsmiddelen Machines Installaties: CV installatie, noodtrap Gereedschappen: ladder, stelling Gemechaniseerd werktuig: handslijpmachine, boormachine Apparaten: kopieerapparaat, papierversnipperaar, beamer

6 Bestel- en aankoopprocedure
Toepassen op collectieve beschermingsmiddelen Leuning Valnet Ventilatie (afzuiging) - HVAC Geluidsabsorberende panelen Afschermingen

7 Bestel- en aankoopprocedure
Toepassen op persoonlijke beschermingsmiddelen Veiligheidsbril Veiligheidsschoenen Werkpak Handschoenen Helm

8 Bestel- en aankoopprocedure
Toepassen op Producten met Gevaarlijke Eigenschappen Alle stoffen gebruikt in alle afdelingen zoals: Labo chemie / afdeling carrosserie / afdeling hout / haartooi / schilderen-decoratie Onderhoudsploeg Keuken Poetsploeg

9 Bestel- en aankoopprocedure
Toepassen op Sport- en speeltoestellen Aankoop speeltoestel: Waar plaatsen Welke ondergrond Ruimte rondom voorzien Eisen naar afwerking – kleur – gebruikte materialen – …

10 Bestel- en aankoopprocedure
Verantwoordelijkheden Werkgever Preventieadviseur Aankoper CPBW

11 Bestel- en aankoopprocedure
Verantwoordelijkheden Werkgever stelt aankoopprocedure op (Prevor) verantwoordelijk voor uitvoering eindbeslissing

12 Bestel- en aankoopprocedure
Verantwoordelijkheden Preventieadviseur ondersteunt opstellen van aankoopprocedure agendeert procedure op comité en vraagt advies archiveert de procedure

13 Bestel- en aankoopprocedure
Verantwoordelijkheden Aankoper bestelbon afhalen (op secretariaat) vraagt toestemming tot aankoop (aan directeur) vraagt advies preventieadviseur

14 Bestel- en aankoopprocedure
Verantwoordelijkheden CPBW houdt toezicht op uitvoering van procedure geeft advies

15 Bestel- en aankoopprocedure
Hoe uitvoeren - Procedure bepalen Zonder / geen procedure  geen document nodig geen verhoogd risico – geen extra advies Verkorte procedure  bestelbon beperkt risico – advies bij bestelling Volledige procedure  bestelbon – levering – indienststelling bespreken van bestelbon – indienstelling – RA

16 Bestel- en aankoopprocedure
Hoe uitvoeren - Procedure bepalen PREVOR aankoop (003).xlsx

17 Bestel- en aankoopprocedure
Hoe uitvoeren - Bestelling Rekening houden met: kwaliteit – kwantiteit van product waar gebruiken wie gebruiken advies (L)PA Veiligheidseisen bij bestelling (formulier) – bijkomende eisen door LPA Online bestellingen – de besteller neemt de verantwoordelijkheid op zich om de veiligheidseisen te controleren en hij / zij wint vooraf het advies in van de preventieadviseur

18 Bestel- en aankoopprocedure
Hoe uitvoeren - Bestelling 6. AanvraagAankopenMinder100EUR.docx 7. AanvraagAankopenMeer100EUR.docx

19 Bestel- en aankoopprocedure
Hoe uitvoeren - Levering Bij verkorte en volledige procedure : leveringsdocumenten nakijken door LPA - Leveringsbon - CE keurmerk - EG verklaring van overeenkomst – conformiteit - Veiligheids- gebruiks- onderhoudsinstructies - Nederlandse taal

20 Bestel- en aankoopprocedure
Hoe uitvoeren - Levering Bij verkorte en volledige procedure : tekortkomingen i.v.m. levering schriftelijk vastleggen (aankoper en LPA)

21 Bestel- en aankoopprocedure
Hoe uitvoeren - Indienststelling Bij verkorte procedure : - WG controleert voorwaarden en eisen op vlak van veiligheid en gezondheid - Er wordt geen indienststellingsverslag opgemaakt

22 Bestel- en aankoopprocedure
Hoe uitvoeren - Indienststelling Bij volledige procedure : - Voorwaarden en eisen op vlak van veiligheid en gezondheid zijn vervuld  arbeidsmiddel in dienst stellen - Indienststelling door directeur o.b.v. indienststellingsverslag van de LPA - Directeur zorgt voor gepaste opleiding voor gebruik van arbeidsmiddel (+ gebruiksaanwijzing – VIK – … )

23 Bestel- en aankoopprocedure
Hoe uitvoeren - Stappenplan Stappenplan vraag tot aankoop.doc

24 Bestel- en aankoopprocedure
Buitendienststellen stappenplan buitendienststelling.doc


Download ppt "Bestel- en aankoopprocedure"

Verwante presentaties


Ads door Google