Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKarolien Janssen Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
2
agenda Ff voorstellen (Slide 3/4; 5’)
Doel van deze bijeenkomst (sl.5; 3’) Momentje .....(Sl. 6-8; 15’) Inleiding op reflectie (Sl.9-15; 10’) Hoe reflecteren jullie? (Sl ; 30’) Reflectie ihk van Loopbaanleren (Sl ; 15’) Wat kunnen we voor elkaar bekekenen? Hoofdstuk 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4
3
Denk eens aan een succesvolle
Yes, hier die ik het voor! Wat maakte deze situatie tot een succes? Wat zegt dit over jou? Welke kwaliteiten zette jij in? Welke motieven, normen, waarden van jou spelen hierin een rol? In welke situatie zou je deze nog meer kunnen inzetten? Hier laat je zien,dat je ‘ iets’ goed kan/doet/weet en is een externe standaard bepalend Armoefening met team FM (2017) Betekenis gericht leren Itt reproductiegericht leren Hier is de persoon zelf de standaard
4
Hoe is dit om te doen? Wat levert het je op? Hoe vaak doe je dit? Doe je het wel eens met je leerlingen? Wat levert het op? Hoe vaak doen jullie dit in je team? Wat levert het je op?
5
Wat is het? Hoe kom je tot goede reflectie? Puberbrein
Reflecteren Wat is het? Hoe kom je tot goede reflectie? Puberbrein
6
Reflecteren; wat is het?
Wij maken onderscheid tussen: - evalueren: resultaat beoordelen - reflecteren: je eigen aandeel/perspectief verhelderen en eigen betekenis geven.
7
Slechte nieuws …. Slechte feedback leidt tot piekeren (Luken 2009)
Studenten: ‘heb jij nog een reflectieopdracht voor mij….?’ Docenten: pffff, wat een werk en waar moet ik het op beoordelen?
8
Wat we ook weten: Simons(2010) : “Feedback en reflecteren: Kernvariabelen in het onderwijs” “Het effect op het leerproces lijkt groter te zijn dan de kwaliteit van de docent en de gekozen werkvorm”
9
Hoe wordt reflecteren effectief?
Vraagt om goede opdrachten Hoeveel tijd heeft de docent om na te kijken?? Hoe weegt de reflectie mee in de beoordeling en de studielast???
10
Hoe wordt reflecteren effectief?
Vraagt om goede methodiek STARR methode
11
Diepgaande reflectie is lastig
Eenvoudige reflectie wel mogelijk Reflecteren moet je leren De winst van reflectie moet snel ervaren worden
12
op welke manier reflecteren jullie met je studenten?
Met welk doel reflecteren jullie? Waar leren de leerlingen te reflecteren?
13
Vragen? Kansen? Goede praktijken?
14
Reflecteren en loopbaanleren
15
Hoe organiseer ik aansluiting op de arbeidsmarkt?
Wat heb je eraan? Hoe organiseer ik aansluiting op de arbeidsmarkt?
16
In het kader van Professionele Identiteit
Staan de loopbaancompetenties centraal: Kwaliteiten reflectie Motieven reflectie Marktoriëntatie Loopbaansturing Netwerken Kuijpers;
17
Onze wens … Voor studenten een doorgaande reflectielijn inrichten van VO – studiekeuzecheck – HBO - loopbaan
18
Hoofdstuk pagina
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.