De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VVOS West-Vlaanderen 25 november 2014

Verwante presentaties


Presentatie over: "VVOS West-Vlaanderen 25 november 2014"— Transcript van de presentatie:

1 VVOS West-Vlaanderen 25 november 2014
Het Vlaamse en federale regeerakkoord 2014 door een OCMW-bril Piet Van Schuylenbergh, VVSG VVOS West-Vlaanderen 25 november 2014

2 Het Vlaamse regeerakkoord
Vlaams regeerakkoord door een lokale bril

3 … maar te vroeg voor finaal oordeel Belangrijkste financiële elementen
Inhoud Positieve aanzet … … maar te vroeg voor finaal oordeel Belangrijkste financiële elementen Belangrijkste bestuurlijke elementen Belangrijkste inhoudelijke elementen Vlaams regeerakkoord door een lokale bril

4 Groei Gemeentefonds 3,5% per jaar blijft
Positieve aanzet… Groei Gemeentefonds 3,5% per jaar blijft Lokale besturen: belangrijke partners Deregulering en meer bevoegdheden naar lokaal niveau Belfortprincipe: alle Vlaamse beslissingen worden vooraf afgetoetst op de gevolgen voor de lokale besturen, Vlaamse begroting 2015 alvast niet! Veel overeenkomsten met VVSG-memorandum Vlaams regeerakkoord door een lokale bril

5 … maar te vroeg voor finaal oordeel
Budgettair effect op lokale besturen van veel geplande maatregelen ontbreekt Regeerakkoord bevat nogal wat inconsistenties Hoe zal differentiatie tussen gemeenten concreet worden aangepakt? Sommige stellingen lijken te zijn ingenomen zonder veel terreinkennis Dus: wachten op beleidsnota’s (eind oktober), geven niet altijd veel duidelijkheid! Vlaams regeerakkoord door een lokale bril

6 Financiële elementen Gemeentefonds:
Blijft groeien met 3,5% per jaar; dat betekent: 2014: 2.247,2 mln euro 2019: 2.669,0 mln euro (+422 mln euro!) Aangehouden groei: Staat ook in meerjarenplannen lokale besturen Belangrijk voor opvang van o.a. extra pensioenuitgaven en behoud minimale investeringsruimte Verdelingsregels veranderen niet Stedenfonds: met 3,5% jaarlijkse groei toegevoegd aan voorafnames Gemeentefonds Integratie enkele sectorale subsidies Vlaams regeerakkoord door een lokale bril

7 Integratie sectorale (planlast)subsidies
Financiële elementen Integratie sectorale (planlast)subsidies Cultuur, sport, jeugd, integratie, noord-zuid, kinderar-moede, flankerend onderwijs (ca. 140 mln euro) Met ‘foto’ 2014 naar Gemeentefonds: na besparing (5-10%?) en zonder 3,5%-groei Gemeentefonds zonder oormerking Start: 2016 Gesco’s: Regularisering 95% van premies (ca. 210 mln euro) en korting werkgeversbijdragen (ca. 154 mln euro) naar besturen Verdeling (foto 2013?, gemiddelde ?), geen oormerking maar gevolgen (bv, Sociale Maribel) Vlaams regeerakkoord door een lokale bril

8 Creatie Investeringsfonds:
Financiële elementen Creatie Investeringsfonds: integratie van Plattelandsfonds (8 mln euro; 50 landelijke gemeenten) Stadsvernieuwingsfonds (13 mln euro; 31 gemeenten) Federaal Grootstedenfonds (30 mln euro; Antwerpen, Gent, Oostende, Mechelen, Sint-Niklaas) met ‘behoud huidige focus en verhoudingen’ zeer beperkt investeringsbudget beperkt aantal gemeenten wat met investeringssubsidies voor rioleringen, scholenbouw en zorginfrastructuur? Vlaams regeerakkoord door een lokale bril

9 Provincies uit intergemeentelijke samenwerking:
Financiële elementen Provincies uit intergemeentelijke samenwerking: Quid voorwaarden en financiële gevolgen gemeenten? Overgedragen federale bevoegdheden: Zeer grote stromen: Werk: 2,45 mld euro Ouderenzorg: 2,2 mld euro Niet enkel voor lokale besturen! Besparingen? Zware bijdrage Vlaanderen in sanering globale overheidsfinanciën (750 miljoen in ,5 miljard in 2016) Vlaams regeerakkoord door een lokale bril

10 Bestuurlijke elementen
Belfortprincipe Paritaire commissie Vlaanderen-gemeenten-provincies over bevoegdheidsoverdrachten Moet tegen eind maart 2015 conclusies en concrete voorstellen formuleren Wat willen gemeenten/OCMW’s (niet)? Vrees voor verkapte besparing (cf. Nederland) Fusies: Niet verplicht, wel financiële bonus (bedrag?) Differentiatie (meer autonomie en bevoegdheden voor grotere besturen) kan druk verhogen Vlaams regeerakkoord door een lokale bril

11 Bestuurlijke elementen
OCMW Integratie in gemeente tegen 2018 Vrijwillige keuze voor centrumsteden Verplicht voor andere besturen Verschillende modellen (EVA e.a.) Wel op veel terreinen regierol: welzijn, werk, zorg Maar: Wat met gevolgen op subsidies Sociale Maribel? Wat met gevolgen rechtspositie zorgvoorzieningen? Wat met gevolgen pensioenfactuur? (lokaal sociaal beleid: nergens vernoemd…) Vlaams regeerakkoord door een lokale bril

12 Beleidsnota binnenlands bestuur
Integratie OCMW in gemeente Gemeenteraad bepaalt lokaal sociaal beleid Conceptnota en modellen voorjaar 2015 Overleg BB, WVG en VVSG Overleg federale regering Behoud van niet-gepolitiseerde individuele dienstverlening Overgangsregeling personeel Decreet lokaal bestuur Vlaams regeerakkoord door een lokale bril

13 Bestuurlijke elementen
Differentiatie tussen gemeenten (1) Enkel op basis van inwonersaantal Van bovenuit opgelegd Telkens weer andere grenzen: Gemeenten > inwoners (60): meer bevoegdheden en middelen Gemeenten > inwoners (3): kunnen afwijken van Vlaamse regels Centrumsteden (13): al dan niet integratie OCMW Grootste steden (Antwerpen en Gent?): eigen RPR personeel Gemeenten boven inwoners (Antwerpen en Gent): provincievrij Vlaams regeerakkoord door een lokale bril

14 Bestuurlijke elementen
Differentiatie tussen gemeenten (2): Waarom geen andere dan alleen inwonerscriteria, die bestuurskracht beter meten, zoals bv.: Fiscale draagkracht, met zeer grote onderlinge verschillen: APB 1 tot 4 OV 1 tot 6 Omgevingsfactoren: residentiële randgemeente bij een grote stad perifeer gelegen landelijke gemeente kustgemeente (ex-)industriële gemeente Ook ruimte voor keuze van onderuit (cf. model ‘ontvoogding’ ruimtelijke ordening)? Vlaams regeerakkoord door een lokale bril

15 Bestuurlijke elementen
Verdere afslanking provincies: Enkel grondgebonden materies en geen persoons-gebonden zaken (relevantie onderscheid?) Met financiële aderlating, o.a.: Afschaffen Provinciefonds Onroerende voorheffing naar twee steden Quid vele provinciale initiatieven? Wie neemt ze over? Vlaanderen en/of lokale besturen? Met welke middelen? Wat met personeel? Vlaams regeerakkoord door een lokale bril

16 Bestuurlijke elementen
Intergemeentelijke samenwerking Sanering streek- en regiostructuren op komst (quid Vlaamse initiatieven?) Privékapitaal wordt mogelijk in sectoren energiedistributie en afval Provincies moeten uittreden uit intergemeentelijke samenwerkingsverbanden: kostprijs voor overnemers (= gemeenten)? ‘Gepaste bovengemeentelijke schaal voor gemeentelijke participaties in nutssectoren’: quid? Niets over OCMW-samenwerking! Vlaams regeerakkoord door een lokale bril

17 Bestuurlijke elementen
Eén decreet lokaal bestuur Bevat Gemeentedecreet, OCMW-decreet, Decreet Intergemeentelijke Samenwerking Zoals in Wallonië (Code de la Démocratie Locale et de la Décentralisation) Zeer ambitieus Komen er ook minder regels? Timing? Zomer 2017 Belangrijk dat (nieuwe) regels lang voor lokale verkiezingen 2018 duidelijk zijn. Vlaams regeerakkoord door een lokale bril

18 Inhoudelijke elementen (selectie)
Werk en sociale economie Woonzorg en thuiszorg Kinderopvang Armoedebeleid Vlaams regeerakkoord door een lokale bril

19 Werk en sociale economie
Samensmelten activeringsmaatregelen: quid OCMW’s? Geëigende instrumenten die succes bewezen hebben (art. 60, §7) én financiering moeten bewaard blijven Toekomst van de PWA’s: Is een belangrijk instrument om lokaal werkgelegenheidsbeleid te voeren, moet behouden blijven Akkoord dat het meer mag ingezet worden als activeringsinstrument en dus meer gericht op doorstroming Vlaams regeerakkoord en lokale besturen

20 Meer integratie van ouderenzorg en thuiszorg:
Woonzorg en thuiszorg Meer integratie van ouderenzorg en thuiszorg: Zeer goed! Opportuniteit nu residentiële ouderenzorg overgeheveld wordt van de federale overheid naar Vlaanderen Hoe? Met welke middelen? Welk traject en wat ondertussen met vragen naar uitbreiding? Aandacht voor gelijke financiering publieke en private sector Aandacht voor de meest kwetsbaren Lokaal bestuur als regisseur van de zorg: Aanzetten in regeerakkoord Vlaams regeerakkoord en lokale besturen

21 Buitenschoolse opvang:
Kinderopvang Meer kinderopvang: Zeer goed! Waar? Behoeftendekkend aanbod in elke gemeente noodzakelijk en niet louter op globaal Vlaams niveau Inkomensgerelateerd? Belangrijk dat sterkste schouders meer bijdragen Laagste tarieven worden opgetrokken van 1,57 euro tot 5 euro per dag, met uitzondering van de meest kwetsbaren (IVT en mensen in activering) Buitenschoolse opvang: Geïntegreerde aanpak (vrije tijd, jeugd, sport, welzijn, onderwijs) is goed, biedt opportuniteiten voor lokale besturen Vlaams regeerakkoord en lokale besturen

22 Komt slechts zeer beperkt aan bod
Armoedebeleid Komt slechts zeer beperkt aan bod Is dit wel een prioriteit voor de Vlaamse regering? Moet gerealiseerd worden met maatregelen binnen elk beleidsdomein (wonen, werk, welzijn, onderwijs, integratie&inburgering,…), maar wat is de visie van de Vlaamse regering? Niet enkel individuele aanpak, maar structurele maatregelen nodig Vlaams regeerakkoord en lokale besturen

23 Het federale regeerakkoord
Vlaams regeerakkoord door een lokale bril

24 Belangrijkste elementen op het vlak van:
Inhoud Belangrijkste elementen op het vlak van: Interbestuurlijke relaties Werk Maatschappelijke integratie en armoedebestrijding Asiel en migratie Federaal regeerakkoord door een lokale bril

25 Interbestuurlijke relaties
Geen of weinig engagementen dat maatregelen met effect op lokale besturen: vooraf met hen worden besproken vooraf op die effecten ook worden beoordeeld Bij de meeste geplande maatregelen ontbreekt een explicitering van de gevolgen voor lokale besturen OCMW-bevoegdheden zéér versnipperd (MI, armoedebestrijding, asiel &migratie, sociale zaken en volksgezondheid, fraudebestrijding, sociale fraude, grootstedenbeleid) Federaal regeerakkoord door een lokale bril

26 Banenplan, terwijl alle federale banenplannen geregionaliseerd werden?
Werk Banenplan, terwijl alle federale banenplannen geregionaliseerd werden? Gemeenschapsdienst? PWA zonder vergoeding? Quid relatie met GPMI? Vlaams regeerakkoord door een lokale bril

27 MI en armoedebestrijding
Laagste lonen en uitkeringen worden opgetrokken tot Europese armoededrempel, maar concreet engagement over tijdspad, middelen, methodiek ontbreekt Indexsprong en welvaartsenveloppe Werkloosheidsmaatregelen kunnen leiden tot meer OCMW-cliënten: gaat federale overheid bijkomende kosten compenseren? Integratie OCMW in gemeente: grendel wordt gelicht Regierol OCMW’s armoedebestrijding Federaal regeerakkoord door een lokale bril

28 Asiel en migratie Nieuwe taakverdeling collectieve opvang (eerste faze) – individuele opvang (gericht op integratie en bepaalde doelgroepen zoals NBMV) Vlaams regeerakkoord door een lokale bril

29 Vragen? Dank voor uw aandacht!
VVSG - Vlaams regeerakkoord door een lokale bril


Download ppt "VVOS West-Vlaanderen 25 november 2014"

Verwante presentaties


Ads door Google