Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMichiel de Kooker Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Netwerkbijeenkomst knowledge brokers 15 mei 2014
2
Hoe ziet dit jaar eruit? Januari Afronding November 2014
1 april Implementatie van richtlijn in instellingen/ Knowledge Brokers actief Projectplan maken Start project Implementeren van zorgvernieuwing (kies uit de goede voorbeelden) Bekendheid geven aan rol Aandacht voor de richtlijn/evidence based werken in de zorg Nulmeting Effectmeting Scholing nieuwe Knowledge Brokers 9 jan 5 feb 26 mrt Netwerk(ontmoetingen) 9 jan Feedback projectplan 15 mei 2 okt 21 nov Kennis en ervaring delen (via Forum) Maken gezamenlijk product
3
Belangrijke deadlines
2 oktober knowledge broker bijeenkomst: korte presentatie van resultaat tot zo ver aan elkaar oktober/november eindmeting en afronding project 21 november symposium kennisnetwerk CVA posterpresentaties knowledge brokers
4
Programma vandaag 10.15 uur Fitheid en bewegen na CVA Olaf Verschuren
10.45 uur Koffie 11.00 uur Meet the experts Olaf Verschuren, Marieke Terwel, Judith Vloothuis 12.00 uur Kennis delen: Zo doen wij dat! 12.15 uur Lunch 13.00 uur Zo doen wij dat! Nazorgdagen 13.15 uur Zo doen wij dat! Toekomstberaad 13.30 uur Dilemma’s delen: “Wat zou jij doen?” 14.15 uur Product 2014 14.45 uur Thee 15.00 uur Ketenversterking
5
Jullie verwachtingen bijstellen?
- Borgen Halen - Projectmatig werken - Revaliderend werken - Ideeën opdoen & inspiratie krijgen - Kennis & ervaring halen - Netwerken - Samenwerken binnen de keten - Leren wat haalbaar is - Informatie externe professionals - Multidisciplinair werken/kijken - Kennis & ervaring brengen - Bredere blik krijgen Delen en brengen - Leren van elkaar Doel van deze dia/discussie? Onderwerpen van vandaag uitleggen: focus ligt nog veel op halen van kennis (projectmatig werken als inhoud) en moet meer naar onderste punten: delen en brengen en samenwerken en keten Borgen=Voldoende aandacht voor geweest(?) Inzet op minder vrijblijvend karakter. Er doen x instellingen mee, dat zijn y ketens. Per keer wordt door de keten verteld welke goede voorbeelden ze hebben? Dwingt tot het hebben van contact.
6
Fitheid en bewegen na CVA
Olaf Verschuren
7
Meet the experts In het kort wat houdt het goede voorbeeld in?
Wij starten de discussie, jullie stellen je eigen vragen.
8
Fitheid en bewegen na CVA
Meet the Experts Olaf Verschuren Fitheid en bewegen na CVA Marieke Terwell Alles is revalidatie Judith Vloothuis Familie betrekken
9
Zo doen wij dat! Goed voorbeeld doet goed volgen
-bij gebrek aan aanmeldingen doen we(hstr) het zelf zodat iedereen ziet hoe het kan Vraagt het kbschap teveel van jullie? -bedoeling is dat volgende keer anderen het doen -probeer het zo efficiënt mogelijk te doen, jij vertelt iets over een goed voorbeeld in je instelling waar je niet perse zelf bij betrokken hoeft te zijn. (mag ook iemand uit je instelling zijn, zoals nu Annet komt doen, maar zij komt toevallig uit Utrecht..) Flap-over invullen voor Zo doen wij dat?
10
Toekomstige goede voorbeelden?
Nog niet alles is evidenced based… Partnercursus Nazorgdag Toekomstberaad Nazorg door CVA verpleegkundige Proces van verdere ontwikkeling… Niet alle goede voorbeelden of dat waar je trots op bent in je instelling hoeven evidence based te zijn. Goede klinische ervaringen zijn ook waardevol om te delen. Partnercursus:(nog) geen bewijs dat het echt wat oplevert wat betreft QvL en minder burden partner Nazorgdag: (nog) geen bewijs dat het echt wat oplevert, wat is precies doel? Toekomst beraad: (nog) geen bewijs Nazorg door CVA vp: geen bewijs en te complex voor een kber? Functie van deze dia: houd dit in je achterhoofd, we moeten als KBer ook werken aan nieuwe goede voorbeelden, ontwikkeling daarvan etc
11
Lunch tot 13.00 uur Lekker eten. Netwerken.
Op de flap-over schrijven waar jij trots op bent in jouw organisatie. Dat mag iets van jezelf of van een ander zijn. waar jij op 2 oktober een presentatie van 20 min over wil houden bijv leerstijlen of muziektherapie etc
12
“Zo doen wij dat” Nazorgdagen - Team neurorevalidatie
De Hoogstraat Revalidatie Utrecht
13
De Hoogstraat Revaldatie
“Zo doen wij dat” Toekomstberaad - Annette van Rossum Maatschappelijk werk De Hoogstraat Revaldatie Utrecht
14
Product 2014 ???? Het jaarproduct is bedoeld om
Je team en de patienten mee te nemen in de goede voorbeelden en richtlijnen Jaar-thema staat centraal (2014: chronische fase) Het werk van de knowledge brokers onder de aandacht brengen Keus wordt gemaakt door de KB-ers!! Uitleg wat het is, waarvoor en hoe gekozen en gefaciliteerd. Een aantal kbers denken er in mee. Vanuit het kennisnetwerk CVA is hiervoor een klein bedrag beschikbaar?
15
Producten 2011, 2012 en 2013
16
Product 2014 ? Stickers van de verpleging van De Hoogstraat
Poster met variabele leus Tolbrug? Een folder over de maatschappelijke ontwikkelingen, waarin beschreven wordt dat rol voor mantelzorg steeds belangrijker wordt, maar ook over wet en regelgeving (waar hebben mensen recht op wat betreft betaald en onbetaald verlof, waar kunnen mantelzorgers aanspraak op doen (oa ook belastingtechnisch, enz.)) Poster met momenten waar naasten betrokken worden, die hang je op de afdeling Hoe in te zetten? Aangeven dat het leuk is als het een gezamenlijk product is. Dat het iets is waar iedereen wat aan kan hebben. We hebben als voorbereiding gevraagd hierover na te denken, zijn er ideeen? Foto van stickers van de verpleging, of gewoon een voorbeeld meenemen Poster met variabele leus: foto van plekje met doe poster laten zien op ppt
17
Twee ideeën m
18
Hoe is het met je project? Dilemma’s………..
Doel: Elkaars kennis en ervaring gebruiken om probleem of vraag met betrekking tot je project op te lossen. Wat gaan we doen? “Wat zou jij doen?” In groepjes van 10 van verschillende instellingen Stel een voorzitter aan Iemand vertelt zijn probleem of vraag De rest vraagt toelichting Iedereen geeft een advies op papier Lees (een paar) adviezen voor Per vraag/probleem ongeveer 15 a 20 minuten Post its groot meenemen. Nummeren van 1 t/m 10
19
Ketenversterking Nut van een sterke keten= Patiënt wordt er beter van
Efficiënt werken Profilering (zorgverzekeraars) Opdracht: Afspraken maken met je ketenpartners over met welk doel ga je samenwerken? hoe je gaat samenwerken. Afstemmen projecten Plenair start met bovenstaande vraag 1: Keten doel is: revalidant wordt er beter van. Hoe kan je dat concreet maken. (vraag eerst doelen uit de groep..) Puntje 2 in groepjes met de keten doen: Hoe kan je jouw project nu in de ketengedachte projecteren? Daarna de concrete afspraken plenair terug laten koppelen: opdr uit elk groepje 1 concrete afspraak komen Anne: audit in de keten. Ga eens bij de ander kijken , mee lopen…..maar ook stel een op een veilige manier vragen. -Samenvatting hfdstk ketenzorg in de Zorgstandaard Kennisnetwerk CVA NL: DOEL keten :zorg vormgegeven in een regionale keten van zorgverleners die gezamenlijk een integrale, deskundige en samenhangende zorg en behandeling voor CVA patiënten waarborgen in alle fasen van de aandoening; de zogenoemde CVA zorgketen, ook wel stroke service genoemd. In een regionale CVA zorgketen dient het zorgaanbod van de gezamenlijke instellingen gecoördineerd en op elkaar afgestemd te zijn wat betreft de onderlinge verantwoordelijkheden en rollen in het zorgproces. - De noodzaak van hertriage: Bij de keuze voor een vervolgsetting, spelen de volgende factoren een rol: de ernst van de beperkingen; de functionele prognose; de leerbaarheid of het leervermogen; de leeftijd; de wens van de patiënt en zijn naaste; hun psychische en sociale draagkracht en de beschikbaarheid van noodzakelijke zorg en voorzieningen. Regelmatige evaluatie van de gemaakte keuzes en hertriage is noodzakelijk. Voor een goed revalidatietraject zijn de volgende aspecten van belang: het gezamenlijk opstellen en onderhouden van een behandelplan, het registreren en zorgvuldig uitwisselen van zorggegevens tussen de ketenpartners, en het evalueren van de kwaliteit van de ketenzorg op basis van adequate kwaliteitsindicatoren. De revalidatie kan op verschillende manieren vorm gegeven worden: 1. vanuit de thuissituatie met mono of multidisciplinaire eerstelijnstherapie; 2. vanuit de thuissituatie met dagbehandeling of poliklinische geriatrische revalidatie in het verpleeghuis; 3. vanuit de thuissituatie met poliklinische revalidatiebehandeling op een revalidatieafdeling van het ziekenhuis of een revalidatiecentrum; 4. klinische geriatrische revalidatie in een verpleeghuis; 5. klinische revalidatie in een revalidatiecentrum. Zorgverleners geven aan dat het in de CVA zorgketen momenteel veelal ontbreekt aan een goed registratiesysteem. Dit belemmert onder andere de doorstroom in de keten. Een betere afstemming, coördinatie en registratie binnen het totale zorgproces is daarom gewenst. Dit zou bereikt kunnen worden door: het gebruik van standaarden in de zorg die leiden tot een eenduidige visie; de organisatie van gezamenlijke nascholing; protocollaire afstemming tussen zorgverleners in de CVA zorgketen en overige betrokken, zoals consultgevers; afstemming van ICT systemen tussen organisaties. Ook in richtlijnen wordt gewezen op het belang van een optimale samenwerking en afstemming tussen zorgverleners. Voor het goed functioneren van de keten is het belangrijk dat er een ketencoördinator is. Deze coördinator behoort ten dienste te staan van de hele keten, en niet namens één partij te opereren. In tegenstelling tot de centrale zorgverlener is de ketencoördinator niet het aanspreekpunt voor de patiënt. Dit is wel mogelijk, maar de functie van de ketencoördinator is gericht op de organisatie van de CVA zorgketen.
20
Doel CVA zorgKeten: (stroke service)
Samenhangende deskundige zorg en behandeling voor CVA patiënten waarborgen in alle fasen van de aandoening Keuze voor een vervolgsetting in (her) triage
21
Doel zorgKeten CVA (2): Voor een goed revalidatietraject zijn de volgende aspecten van belang: het gezamenlijk opstellen en onderhouden van een behandelplan het registreren en zorgvuldig uitwisselen van zorggegevens tussen de ketenpartners - het evalueren van de kwaliteit van de ketenzorg op basis van adequate kwaliteitsindicatoren
22
Middelen? Binnen het totale zorgproces goede afstemming, coördinatie en registratie nodig Door eenduidige visie mbv zorgstandaard gezamenlijke nascholing protocollaire afstemming afstemming van ICT systemen inzet ketencoördinator
23
Opdracht ketenversterking
Bespreek met elkaar de volgende vragen Wat kan je aan elkaar hebben? Waar zitten jullie raakvlakken? Hoe kunnen ketenpartners profiteren van elkaar en van elkaars project? Hoe kun je je project inpassen in de keten? Hoe ga dit jaar samenwerken? Maak concrete afspraken. Geef je keten (evt) een naam 2. Koppel straks plenair minstens 1 concrete afspraak per keten terug. Anne: audit in de keten. Ga eens bij de ander kijken , mee lopen…..maar ook stel een op een veilige manier vragen.
24
Deelnemers (nieuw) Jeroen Bosch Ziekenhuis, Den Bosch
Revalidatiecentrum Tolbrug, Den Bosch Vivent Zonnelied Revant Revalidatiecentrum Breda, Breda Amphia Ziekenhuis, Breda Stichting Elisabeth Verpleeghuis Vokkaert Verpleeghuis Avoord Zorg en Wonen Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis, Nijmegen Sint Maartenskliniek, Nijmegen Rijnlands Revalidatiecentrum, Leiden Topaz Reade revalidatiecentrum, Amsterdam AMC, Amsterdam Slotervaartziekenhuis, Amsterdam Careyn Mariaoord Verpleeghuis Berkenstede (Cordaan) Revalidatiecentrum De Hoogstraat, Utrecht UMC Utrecht, Utrecht Verpleeghuis Albert van Koningsbrugge UMCG centrum (Beatrixoord), Haren Martini Ziekenhuis, Groningen Heymanscentrum Militair RC Aardenburg, Doorn Meander Medisch Centrum, Amersfoort Zorgpallet Baarn-Soest Hebben alle ketens namen? Geef je keten een naam! Goed om ook daarmee te gaan werken.
25
De verdere planning van het jaar
2 okt. 3e netwerkdag (project is afgerond, resultaten worden gepresenteerd) 21 nov. Symposium Kennisnetwerk CVA Nederland Maak een poster Nieuw thema wordt toegelicht. Ook managers worden hier verwacht! Schrijf je in! Thema : zorg standaard
26
evaluatie Vraagt het kbschap te veel van jullie?
Waan vd dag van je project maakt dat je het algemeen belang van het kbnetwerk soms vergeet geen tijd voor hebt. Laat af en toe n mailtje doorkomen extra om t weer aan de aandacht te brengen om iets voor het netwerk te doen.
27
Bedankt voor aanwezigheid en wel thuis
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.