De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Van mens tot mens 19-9-2018.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van mens tot mens 19-9-2018."— Transcript van de presentatie:

1 Van mens tot mens

2 Joke Spaan, voorzitter cliëntenraad Cordaan Thuiszorg
Cliëntmedezeggenschap Eigen regie hebben op de zorg- en dienstverlening! Communicatie met de achterban! Hoe te organiseren? Joke Spaan, voorzitter cliëntenraad Cordaan Thuiszorg Cliëntmedezeggenschap goed borgen is mede afhankelijk van de wijze waarop de medezeggenschap is georganiseerd. Daaruit volgt ook het belang van een optimale communicatie met de achterban- de cliëntenraad en de organisatie.

3 De cliëntmedezeggenschap goed organiseren
Goed georganiseerde medezeggenschap als belangrijke factor voor contact met de achterban Zo dicht mogelijk bij de cliënt/mantelzorger en de directe zorgverleners (microniveau) Wijk- of locatie gebonden georganiseerd (mesoniveau) Centrale clientenraad Cliëntmedezeggenschap goed organiseren zal steeds maatwerk moeten zijn. Geen enkele organisatie is hetzelfde. Ik vertel vandaag over het voorbeeld bij Cordaan Thuiszorg.

4 Hoe haalbaar? Microniveau: regelmatige zorgplanbesprekingen met cliënt en mantelzorger voldoen? Mesoniveau: Cliënten/mantelzorger bereid in wijkraad/locatieraad zitting te nemen? Macroniveau: Centrale/sectorale raad wenselijk? Microniveau; Hoe beter deze besprekingen verlopen, des te minder aanleiding voor slechte ervaringen voor cliënten Mesoniveau; N.a.v. de plannen van Cordaan TZ om wijkgericht te werken, speelt nu het onderzoeken van de mogelijkheden om op wijkniveau cliënten een platvorm te geven. Hoe en hoe haalbaar? Macroniveau; hoe wenselijk blijft het dan in ons geval om een sectorale raad te hebben?

5 Hoe bereikbaar is onze achterban?
“Wie vertegenwoordigen we nu eigenlijk?” is steeds de vraag Leden van cliëntenraad Cordaan Thuiszorg hebben te weinig contact met hun achterban en ervaren dit als een grote beperking. Eerdere pogingen leverden onvoldoende respons op. Voorbeelden; cliëntenpanels – brieven met oproepen via de teams van medewerkers – twitterberichten – vernieuwde tekst op website. Een uitzondering………belofte voor gratis teametentje……….

6 Hoe nu verder? Op welke wijze kan de cliëntenraad Cordaan Thuiszorg met haar achterban een beter contact krijgen, hen betrekken bij bepaalde ontwikkelingen, hen informeren c.q. zelf geïnformeerd worden over wat gaande is in de thuiszorg van Cordaan in de wijken waarin deze wordt uitgevoerd? In het afgelopen jaar hebben enkele leden en ondergetekende workshops gevolgd over, hoe de achterban te bereiken? De ideeën zijn verwerkt in een nieuw plan. In dit verhaal geef ik uitleg over onze nieuwe plannen.

7 Naam en adresgegevens van de cliënt en zijn mantelzorger. De basis!
Communicatie met de achterban is onmogelijk als een cliëntenraad geen NAW gegevens heeft NAW gegevens zijn niet via de organisatie over te nemen. Privacywet Eigen werkwijze om die gegevens te krijgen is noodzakelijk Het is zeer frustrerend om geen NAW gegevens te hebben. Pogingen om die toch via de organisatie te krijgen faalden mede op gerond van de privacy. Momenteel zijn we weer in overleg om dit wel opgelost te krijgen.

8 Naam en adres gegevens verkrijgen?
Bij de intake wordt schriftelijk aan de cliënt/ mantelzorger toestemming gevraagd om de NAW gegevens te mogen doorgeven aan de cliëntenraad Bij bestaande cliënten/mantelzorger wordt structureel bij de evaluatie van het zorgplan ook die vraag gesteld en een formulier ondertekend ingevuld In maart jl. hebben we met toestemming van de directie de teams benaderd met de vraag bij betreffende cliënten/mantelzorgers een formulier te laten invullen. Het resultaat van dit verzoek was zeer teleurstellend. We hebben 6 namen gekregen. Die bleken afkomstig van cliënten uit een wooncomplex! De urgentie was hoog omdat we ook nieuwe leden nodig hadden. N.a.v. een verbeterplan aangaande het betrekken van de mantelzorger c.q. vrijwilliger bij de zorg aan de cliënt is ook op die wijze dringend verzocht het voorgestelde intakeformulier aan te passen met de vraag om NAW gegevens van betreffende mantelzorger/vrijwilliger.

9 Informatie over de cliëntenraad structureel aanbieden via het logboek
Folder Aanmeldingsformulier met vragen om bijdragen aan medezeggenschap Naast het gebruik kunnen maken van adresbestanden om de achterban te bereiken kan ook de samenstelling van het logboek met uitleg over de medezeggenschap, uitleg over de cliëntenraad via een folder en een invulformulier om belangstelling te tonen van groot belang zijn. Daarna regelmatig controleren of de inhoud van het logboek in deze nog klopt. Daarna regelmatig controleren of de inhoud van het logboek in deze nog klopt.

10 En dan? Wat is nog meer nodig voor communicatie met de achterban?
Weten wie vanuit die achterban; cliënten/mantelzorger/vrijwilliger, mee wil werken aan het beantwoorden van vragen, deelname aan pilots, lid van de cliëntenraad wil zijn, of anderszins betrokken wil worden Ook daarvoor is het noodzakelijk om een invulformulier aan cliënten/mantelzorger/vrijwilliger te geven (intake/zorgplanevaluatie)

11 Wat kan de cliëntenraad zelf doen?
Huisbezoeken Bezoeken aan lokale raden c.q. bewonersraden in zorglocaties De lijst met contactpersonen actueel houden Presentaties geven in de wijkteams, cliëntenpanels organiseren Bijdragen aan interne opleiding/teamoverleg Nieuwsbrieven Wat kun je als raad zelf organiseren?

12 Wat samen met de organisatie?
Cliëntenraad geeft voorlichting aan de wijkteams Cliëntenraad is aanwezig bij In Dialoog bijeenkomsten in de wijk Nieuwsbrieven samenstellen waarbij ook de ontwikkelingen van Cordaan Thuiszorg zelf genoemd worden In dialoog bijeenkomsten zijn bedoeld om de kwaliteit van zorg middels een open dialoogtussen medewerkers van de wijkteams Cordaan Thuiszorg met cliënten en hun mantelzorgers. Wij hebben ons sterk gemaakt om daar ook aan deel te mogen nemen. T Plan is dat in een jaar in ongeveer 40 teams de dialoogsessie zal worden gehouden. Knelpunt is nog wel, wie van ons de tijd heeft om mee te gaan? Nieuwsbrieven: samen met…….omdat wij zien dat er nauwelijks communicatie over de organisatie naar cliënten gaat.

13 Andere mogelijkheden voor contact met de achterban
Gebruik maken van Familienet Bijdragen aan interne Cordaan nieuwsbrieven Nieuwsflitsen met berichten van de raad c.q. wijk bijeenkomsten met cliënten Familienet? Heeft Cordaan nog niet. Interne nieuwsbrieven omdat we steeds weer merken dat kennis c.q. belangstelling voor de cliëntenraad nauwelijks aanwezig is binnen de zorgverleners TZ Website ook voor nieuwsbrieven/flitsen gebruiken.

14 Multi media inzetten Website van de organisatie voor cliënten toegankelijk maken met informatie over de visie op medezeggenschap en de vormen waarop dat mogelijk is Film over werkwijze van de cliëntenraad Eigen adres Facebook, twitter, watsappgroepen e.a. Wij zijn niet tevreden over wat op de website staat. Algemene info over cliëntenraden en centrale cliëntenraad. We willen specifieker uitleg over de cliëntenraad Cordaan Thuiszorg evt. ook Cordaan Thuisdiensten. Eigen adres bevordert rechtstreeks contact. Met facebook, twitter e.d. hebben wij geen ervaring. Wie wel?

15 Cliënttevredenheid zelf peilen?
Hoe ervaart de cliënt/mantelzorger de zorg, de zorgverlener, de organisatie? Welke mogelijkheden zijn haalbaar voor een raad? Hoe sluit een dergelijke peiling aan bij bv de In Dialoog bijeenkomsten of CQ-meting? Een suggestie die we van een andere thuiszorgorganisatie hoorden. Wij zelf weten daar nog geen raad mee.

16 Voorwaarden voor optimale contacten met de achterban
Onafhankelijke ondersteuning Goede samenwerking Samen optrekken bij het informeren c.q. betrekken van cliënten Budget Doelgroep: niet de cliënten zelf, maar ook de mantelzorger, vrijwilliger en overige familie bv kleinkinderen, buren, e.a. Ondersteuning van een onafhankelijke cliëntenraadsondersteuner Goede samenwerking met de directie, bestuur en medewerkers Budget voor o.a. promotiemateriaal Samen optrekken bij het informeren c.q. betrekken van cliënten bij medezeggenschap en overige ontwikkelingen in de zorg Ons niet alleen richten op de cliënten zelf maar ook de mantelzorger, vrijwilliger en overige familie bv kleinkinderen, buren, etc.

17 Medezeggenschap rondom thema's
Vormen van medezeggenschap op micro- meso- en macroniveau aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen? Nieuwe media Diversiteit Cordaan heeft onlangs een nieuwe vorm van medezeggenschap voorgesteld. Namelijk werken met “Thematafels” Nwe media, ondanks het gegeven dat een grote groep cliënten daar moeite mee heeft toch steeds zoeken naar mogelijkheden op dat gebied Diversiteit; wat vraagt dat van een raad? Voor ons nog een onbekend gebied.

18 Afsluiting Medezeggenschap, eigen regie op de zorg van cliënten hangt van vele factoren af
Van hem/haar zelf en de mate waarin hij/zij voor zichzelf op kan (laten) komen Van goed georganiseerde medezeggenschapsvormen, dichtbij en laagdrempelig, goed ondersteunt Basale mogelijkheden om als cliëntenraad contact te maken via NAW gegevens Graag vanmiddag in de werkgroepen, discussie over vorm medezeggenschap en de wijze waarop contacten met de achterban verder mogelijk zijn.

19 Vragen? Dank voor uw aandacht Veel succes in uw eigen raden
Vervolg via de discussiegroepen deze middag Amsterdam,


Download ppt "Van mens tot mens 19-9-2018."

Verwante presentaties


Ads door Google