De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Insight Intake … Een goed begin is het halve werk

Verwante presentaties


Presentatie over: "Insight Intake … Een goed begin is het halve werk"— Transcript van de presentatie:

1 Insight Intake … Een goed begin is het halve werk
Learning Door : Ludo Korsten Onderwijsadviseur

2 Assess - Manage - Navigate
VMBO MBO 1 2 3 4 1 2 3 4 Leerling Insight Paspoort Insight Entrée Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding Insight Intake plaatsingsadvies Producten Insight Education Competenties meten en volgen Begeleiding Insight Toolbox

3 Assess - Manage - Navigate
VMBO MBO 1 2 3 4 1 2 3 4 Leerling Insight Paspoort Insight Entrée Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding Capaciteiten Persoonlijkheid / Motivatie Extrinsieke factoren Rekentoetsen / Taaltoetsen Beroepsbeeld Insight Intake plaatsingsadvies Producten Insight Education Competenties meten en volgen Begeleiding Insight Toolbox

4 Intaketest Learning

5 Achtergrond Een grote verzameling deeltests Vragenlijst Capaciteiten
Niveau 1 tot en met 5 Leerintelligentie Praktische intelligentie Persoonlijkheidskenmerken Emotie Gedrag Persoonlijkheid Vragenlijst Afname Op locatie (school), ná de test Thuis, voorafgaand aan de test Rapportage Controleert extrinsieke factoren

6 Overzicht capaciteit Cijfers Numerieke aanleg Berekeningen Bewerkingen
Leerintelligentie Numerieke aanleg Cijfers Berekeningen Bewerkingen Verbale aanleg Woorden Tekst Logisch redeneren Redeneer vermogen Figuren Evaluatie vermogen Verschillen Ruimtelijk inzicht Componenten Spiegelbeelden

7 Overzicht persoonlijkheid
Inzet Enthousiasme Extravert Consciëntieus ordelijk Degelijkheid Zorgvuldig Stabiel Behoefte aan begeleiding Behoefte aan externe stimulering Angst voor falen Stabiel (omgepoold) Extravert (omgepoold) Zorgvuldig (omgepoold)

8 Gebruik Intaketest Niveau 1: Advies- en plaatsingsinstrument
Capaciteit en Persoonlijkheid / Motivatie Niveau 2: Begeleidingsinstrument Inhoudelijk / persoonlijk Begeleidingsstijl Intakegesprek = eerste POP-gesprek Niveau 3: Analyse Groepsrapportage Managementrapportage Longitudinaal onderzoek

9 Gebruik Intaketest Criterium: onderwijs Criterium: kenniscentrum
Ideaalprofiel (welke resultaten had je willen zien?) Gespreksduur (stoplichtsignaal: rood – oranje – groen) Voor HTV traject: liefst landelijk profiel Criterium: kenniscentrum Leerbaarheid Competenties (aanbod) Vergelijking met kwalificatiedossier (vraag) Competentiesleutel  CompetentieMatch (welke opleidingen matchen beter)

10 Numerieke aanleg - Berekeningen

11 Verbale aanleg - Woorden

12 Redeneervermogen - Figuren

13 Evaluatievermogen

14 Ruimtelijk inzicht - Componenten

15 Mot E (Emotie) - Faalangst

16 Mot G (Gedrag) - Doorzettingsvermogen

17 Persoonlijkheidstest (Big Five) - Extraversie

18 Achtergrond Alle resultaten van de referentiegroep leveren een normale verdeling op. De referentiegroep wordt in 5 normgroepen verdeeld. In alle rapportages wordt dus een 5-punts schaal gebruikt. Geen lineaire verdeling, maar: 10%-20%-40%-20%-10%

19 Diverse rapportages Volledige rapportage Deelnemerrapportage
Competentiesleutel Clusterniveau Competentieniveau CompetentieMatch Groepsrapportage Managementrapportage

20 Beroepsbeeldtest Learning

21 Achtergrond Leerlingen vallen ook vaak uit omdat ze het verkeerde beroepsbeeld hebben Controle op drie gebieden: werkprocessen bezwarende factoren geromantiseerd beroepsbeeld Vergelijken met expertgroep

22 Beroepsbeeldtest - frequentie

23 Beroepsbeeldtest - motivatie

24 Rapportage Rapportage op 3 gebieden: Aspecten Sociale vaardigheden
Werktijden Oplettendheid en concentratie Competenties Constateringen Overzicht van de meest afwijkende aspecten  gesprekspunten

25 Reken- en Taaltoets Learning

26 Uitgangspunten Rekentoets
4 onderdelen en 12 subgebieden conform het referentiekader van Meijerink Getallen Verhoudingen Meten – meetkunde Verbanden Beschikbaar op 1F, 2F en 3F Parallelle toetsen om de voortgang te meten  vanaf mei 2012: random toetsen De vaardigheden worden zoveel mogelijk getoetst in het specifieke domein Korte toetsduur (1 uur voor 4 toetsen)

27

28

29

30 Uitgangspunten Taaltoets
Onderdelen conform het referentiekader van Meijerink Leesvaardigheid Schrijfvaardigheid Grammatica Spelling / Leestekens Beschikbaar op 1F, 2F en 3F Random toetsen  voortgang meten De vaardigheden worden zoveel mogelijk getoetst in het specifieke domein Toetsduur (1,5 uur voor 4 toetsen) Aanvullende onderdelen mogelijk: spreekvaardigheid en schrijfvaardigheid

31 Eerste analyse Rapportages: Rapportages per gemaakte toets
Voortgangsrapportages (over meerdere toetsen) Groepsrapportages

32 Informatie Adres De Wetstraat 1 6814 AN Arnhem Telefoon 026 - 355 7333
Website Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.  


Download ppt "Insight Intake … Een goed begin is het halve werk"

Verwante presentaties


Ads door Google