De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Organisatiestructuur Personeelsmanagement

Verwante presentaties


Presentatie over: "Organisatiestructuur Personeelsmanagement"— Transcript van de presentatie:

1 Organisatiestructuur Personeelsmanagement
P&O Organisatiestructuur Personeelsmanagement

2 Wat vorige week gedaan? Arbeidsgesprekken
Aannemen en begeleiden personeel Beëindigen arbeidsovereenkomst POP geschreven

3 Waar gaan we het vandaag over hebben?
Organisatiestructuur (H3.1) Personeelsmanagement (H3.2) Leidinggeven (H3.3)

4 Organisatiestructuur
Om doelgericht en efficiënt te kunnen functioneren Organisatiestructuur is de wijze waarop taken binnen een organisatie zijn verdeeld en de wijze waarop vervolgens afstemming tussen deeltaken tot stand is gebracht. Het heeft dus te maken met de verdeling van activiteiten over afdelingen en de taken van de werknemers. Hoofdbegrippen: Functie Taken Bevoegdheid Verantwoordelijkheid

5 Lijnorganisatie

6

7

8 Personeelsmanagement
Management is het nemen van de juiste beslissing op het juiste moment op basis van de juiste informatie Personeel  personeelsmanagement Personeelsplanning Personeelswerving Personeelsbegeleiding Personeelsbehoud

9

10 3 aspecten van personeelsmanagement
Sociaal Juridisch Economisch Leg deze drie aspecten eens uit? De kunst van goed personeelsmanagement is om op een evenwichtige manier aan deze aspecten aandacht te besteden.

11

12 Leidinggeven Het zodanig besturen van activiteiten van mensen en middelen dat je de gestelde doelen zo goed mogelijk bereikt. Plannen Organiseren Instrueren Coördineren Controleren  motiveren, begeleiden en stimuleren

13 Is er een verschil tussen ‘’leidinggeven’’ en ‘’managen’’?

14

15 Verschillende stijlen van leiderschap
Autocratisch leiderschap = alle macht bij de leidinggevende, duidelijke doelen Participatief leiderschap = leidinggevende besteed veel aandacht aan de medewerkers Laisser-faire-leiderschap = medewerker heeft een grote vrijheid

16

17 Jouw manier van leidinggeven
Persoonlijkheid Aard van de organisatie Situatie

18 Situationeel leidinggeven
Wat is kenmerkend voor goed leiderschap? Manier van leidinggeven hangt af van de bekwaamheid en werkbereidheid van je medewerkers. Een goede leider laat zijn medewerkers door sturing en ondersteuning groeien in hun bekwaamheid en werkbereidheid.

19 Tot slot Vandaag hebben het gehad over:
Organisatiestructuur Personeelsmanagement Leidinggeven Volgende week (laatste lesdag): Wettelijke regelingen werknemers Wetten Uitkeringen Verzekeringen Toets op 20 december


Download ppt "Organisatiestructuur Personeelsmanagement"

Verwante presentaties


Ads door Google