Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
OPweg Innovatief project
Als antwoord op een groeiende wachtlijst.
2
Wachtlijst: Onze visie
Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer; Hulpverlening is slechts goed werkzaam als de cliënt actief betrokken wordt, er vertrokken wordt vanuit diens krachten; In dialoog met onze cliëntenfeedbackgroep: Wat kan voor cliënten helpend of steunend zijn tijdens het ‘wachten’? Onze vaststellingen: Mensen die een hulpvraag stellen ervaren een grote nood aan ondersteuning; De gestelde actie geeft hen energie. Ze ondernemen iets; Ze hebben nood aan bevestiging van hun inzet, bekrachtiging voor wat ze doen en blijven doen.
3
Wachtlijst: Onze visie
Een wachtlijst dient dynamisch te zijn, een eerste handreiking naar steun en zorg. Hulpverlening dient een goede balans te zoeken in een alternatieve, constructieve benadering van een wachtlijstbeheer. De cliënt krijgt een centrale plaats. Zijn aanwezigheid is vereist van bij het 1ste contact.
4
Wachtlijstzorg: Doelgroep
Gezinnen met kinderen & jongeren tussen 0 en 18 jaar; Bezorgdheid over de ontwikkeling & het welbevinden van het kind of de jongere; Direct bereikbare hulp binnen de brede instap blijkt onvoldoende. Fase 1: Focus op gezinnen verwezen vanuit de brede instap of rechtstreekse aanmeldingen Fase 2: Onderzoeken van de meerwaarde dit aanbod open te stellen naar cliënten verwezen door gemandateerde voorzieningen & jeugdrechtbanken
5
Wachtlijstzorg: Doel Uitstroom bevorderen Doorstroom beperken
In afwachting van een opstart gaan heel wat gezinnen op zoek naar andere hulp en dienstverlening. Gezinnen en hun netwerk activeren i.f.v. ondersteunings-vragen, al dan niet met hulp van eerstelijnsdiensten. Doorstroom beperken Wachtlijstduur heeft negatieve invloed op het aantal en de intensiteit van problemen. Interventies i.f.v. het beheersbaar maken/houden van de problemen (harm reduction).
6
Wachtlijstzorg: Doel Effectieve begeleidingsduur verkorten
Werkrelatie & probleemanalyse: 2 belangrijke ingrediënten om te komen tot effectieve resultaten & probleemreductie. Blijvend contact houden vanaf de aanmelding maakt het mogelijk gerichter aan de slag te gaan bij effectieve opstart. Uitval voorkomen Vertrouwen & motivatie: belangrijk voor effectiviteit & resultaat hulpverleningsproces. Minimaal aanwezig zijn in het gezin tijdens de ‘wachtperiode’ opdat minimale motivatie cliënt niet verloren gaat.
7
OPweg Telefonische aanmelding Beslissingsmoment 1
Hulpverlener/ hulpverlener + cliënt/ cliënt ‘Gestandaardiseerde’ aanmeldings- en intakefiche: Hulpvraag jongere en/of zijn ouders = vertrekpunt Rol & functie hulpverlener = belangrijk! Sensibiliseren aanmelder/contactpersoon Beslissingsmoment 1 Instroomteam: indien geen ISG advies/doorverwijzing Termijn: binnen 14 dagen na aanmelding
8
OPweg Indicatiestellingsgesprek Beslissingsmoment 2
Verkennend gesprek (cliënt/ cliënt en aanmelder) Concretiseren hulpvraag Aanbod contextbegeleiding verduidelijken Termijn: binnen 4 à 6 weken na beslissingsmoment 1 Beslissingsmoment 2 Opties: Loslaten Advies Doorverwijzing A- /M- document Wachtlijst
9
Bedankt voor uw aandacht!
OPweg Bedankt voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.