Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Aan de slag met Columbus
Onderwijs Loopbaan Begeleiding in GO! Atheneum Bree
2
Schooleigen visie op OLB als vertrekpunt
Focus op leerproces Input leerkracht Leerresultaat Autonome motivatie Autonomie VerBondenheid Competent
3
Waarop richten we onze pijlen?
Hoe beginnen we eraan? Waarop richten we onze pijlen? Instroom Doorstroom Uitstroom Te aanvaarden Verschil maken Niet nivelleren
4
Focus op leerproces/leerhouding
Doorstroom Focus op leerproces/leerhouding Schoolvisie
5
Manier van lesgeven De leerling leert zijn eigen weg te gaan in een autonomie-ondersteunend klimaat
Keuzevrijheid … Differentiatie Autonomie-ondersteunend taalgebruik Positieve feedback ( medal- missionboodschappen) Succeservaringen … Haalbare taken Duidelijke verwachtingen A B C
6
Krachtige leeromgeving
21ste eeuwse vaardigheden Passende leerzorg Leertaken Zelfsturing Samenwerking Probleemoplossend denken Evalueren om te leren Coachen Differentiëren Authentiek Uitdagend sas Welke vragen roept deze definitie op.
7
Aanpassingen evaluatiebeleid
Procesgerichte evaluatie Leerproces gekoppeld aan waardevolle feedback Afschaffing examens 1ste graad … Afschaffing taalexamens 2de graad Groeirapporten zonder punten … Beslissing op einde van 1ste graad Evalueren heeft als doel om de motivatie van leerlingen te verhogen.
8
Flexibele leerwegen – brede 1ste graad
Kansen gevend systeem Flexibele en dynamische aanpak Groeikansen … Begeleiding in leren, leven en kiezen Studiekeuzeuitstel Inhoud … Didactiek Schoolorganisatie
9
Brede 1ste graad Remediëringstraject Verbredingstraject
Taalachterstand Achterstand vanuit basisonderwijs Achterstand leerstof op bepaald moment Aangeboden projecten Zelfgekozen projecten → motivatiegraad stijgt
10
Onderwijsloopbaanbegeleiding
1ste graad Talent/Interesse Gemotiveerde studiekeuze 2de graad Leerproces in eigen handen Portfolio 3de graad Leerbekwaamheid Competenties Leerlijn OLB
11
Traject OLB Samenstelling kernteam OLB-scan 2-daagse GO!
Visie OLB Visie GO! Atheneum Bree Inventarisatie OLB-activiteiten + nieuwe initiatieven Optimaliseren OLB-leerlijn + Inpassen activiteiten in SOP Columbus in schooleigen traject
12
1. Samenstelling kernteam
Directie Leerkracht A-stroom Leerkracht B-stroom ‘Samenverhaal’ Leerlingbegeleider CLB-medewerker
13
2.LOB-scan: 11 elementen Visie en doel(en) van LOB
Leiderschap en draagvlak Beleid Inhoud van LOB LOB mogelijkheden in het curriculum Krachtige (loopbaangerichte) leeromgeving De persoonlijke voorkeur/mogelijkheden van de jongere en advisering Rollen en taken in de school Professionalisering Ouder(s) Externe partijen
14
LOB-scan: resultaat
15
3. 2-daagse GO! Inhoud Wij onthouden vooral:
Waarom inzetten op OLB? (visie) Focus en aanpak 4 pijlers Visie en draagvlak Oriëntatie en begeleiding Organisatie Samenwerking Eerste aanzet tot schoolontwikkelingsplan (SOP) Wij onthouden vooral: OLB-leerlijn en SOP als handige tools (zie volgende slides) Netwerken (ideeën opdoen van andere scholen)
17
Schoolontwikkelingsplan OLB
18
4. Visie op OLB Visie GO! Atheneum Bree
3 belangrijke begrippen in OLB Zelfconceptverheldering: leren kennen van zichzelf. Horizonverruiming: leren kennen van keuzemogelijkheden. Keuzebekwaamheid: vaardigheden om beslissingen te maken, zicht hebben op persoonlijke stijl, mogelijkheden afwegen, consequenties inzien.
19
ABC OLB Autonomie: boeiende en uitdagende leeractiviteiten, passend binnen de belevingswereld van de leerlingen. Inspraak van leerlingen verhogen zorgt voor meer verantwoordelijkheid voor het eigen leren, hierdoor voelen ze zich verbonden met de leerstof. Verbondenheid: wie zich goed voelt op school kan zich 100% concentreren op leren. Een maximaal positief netwerk opbouwen met medeleerlingen en leerkrachten vormt het fundament van een goede leerhouding. Competentiegericht: Elke leerling is zelfzeker genoeg om een nieuwe opdracht aan te pakken en ontwikkelt zo een positief zelfbeeld om resultaten te boeken. De leerkracht zorgt voor succeservaringen en positieve feedback. Dat geeft goesting in leren, voor de rest van je leven. Dit ABC-model is volledig te verbinden met de 3 begrippen van OLB: zelfconceptverheldering, horizonverruiming en keuzebekwaamheid
20
5. Inventarisatie OLB-activiteiten + nieuwe initiatieven
Personeelsvergaderingen OLB-leerlijn als uitgangspunt Deel 1: alle activiteiten die leerkrachten doen, die te maken hebben met OLB, oplijsten (1 voor A-stroom, 1 voor B-stroom). Deel 2: wij doen 7 suggesties om extra rond OLB te werken dit schooljaar. Aan welke activiteiten hebben we het meeste nood? => Top 3 Doel: draagvlak creëren voor OLB-beleid in de school
21
6. Optimaliseren OLB-leerlijn + Inpassen in SOP
Algemene maatregelen op schoolniveau Specifieke maatregelen (jaar- en stroomgebonden) Vakgebonden maatregelen (aparte leerlijn/ graad ) Schoolontwikkelingsplan (SOP) Activiteiten uit de OLB-leerlijn vertalen naar een actieplan
22
OLB-leerlijn Voordelen: Uitdaging:
In 1 oogopslag zie je welke initiatieven rond OLB genomen worden Een goed startpunt om met OLB aan de slag te gaan Uitdaging: Overzichtelijk en werkbaar instrument maken
23
Schoolontwikkelingsplan (SOP)
De finale bedoeling is dat we vanuit de OLB-leerlijn een activiteit aanklikken, die ons meteen naar het actieplan brengt. Doel Activiteiten ‘verankeren’ (PLAN) Verantwoordelijkheden toewijzen (DO) Achteraf evaluatie werkt dit ? (CHECK) Bijsturen indien nodig (ACT) Acties formuleren op 3 niveaus: school – leerkracht - leerling
24
7. Columbus in schooleigen traject
2016 – 2017 : Columbus in 6 ASO ‘mijn loopbaan’ VDAB in BSO 2017 – 2018 : Columbus in 5 ASO + 6 ASO + coachingsgesprekken ‘mijn loopbaan’ VDAB in BSO + loopbaangesprekken
25
Timing Columbus : 5de jaars ASO + 6de jaars ASO
Voor kerst Tussen kerst en krokus krokus en Pasen Na Pasen Uitleg Columbus + basecamp Wat wil ik? Wie ben ik? Coaching- en oudergesprek Basecamp Wat kan ik? Voorbereiding + bezoek Coaching- en oudergesprekken Infoavond hoger onderwijs SID-in Niet-bindende toelatingsproeven
26
Coachingsgesprekken Leerlingen worden uitgenodigd om in gesprek te gaan over de feedback Doel: Coachen – feedback gebruiken om verdere stappen te zetten in studiekeuzeproces Belangrijk: Open dialoog + motiverende context Geschikte leerkracht Nodige professionalisering voorzien
27
Mogelijke valkuilen Stem OLB af op de schoolcultuur
Gedragenheid door het volledige schoolteam vanuit een schooleigen visie Duidelijke communicatie naar alle actoren OLB is een cyclisch groeiproces: opvolging + bijsturing is een must.
28
Toekomst Columbus A-stroom: B-stroom:
Gefaseerde afname, gekoppeld aan POP Open klassenraden, feedback door leerling B-stroom: Columbus implementeren: wat is relevant voor B-stroom? Opstellen van POP, gekoppeld aan stages Open klassenraden, feedback door leerling Leerling is eigenaar van zijn eigen loopbaan.
29
Bedankt! Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.