De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008

Verwante presentaties


Presentatie over: "Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008"— Transcript van de presentatie:

1 Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Onder- of overadvisering van allochtone leerlingen bij de overgang van basis- naar voortgezet onderwijs? Dr. Geert Driessen & Dr. Ed Smeets ITS – Nijmegen Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008 juni 2008, Eindhoven

2 1. Achtergronden Eind jaren tachtig: overadvisering allochtone leerlingen (De Jong, 1987; Driessen, 1991) Rond 2000: overadvisering substantieel verminderd (Claassen & Mulder, 2003) dan wel verdwenen (Luyten & Bosker, 2004) 2007: onderadvisering i.p.v. overadvisering (Gemeente Amsterdam, 2007)

3 2. Onderzoeksvragen Welke relatie bestaat er tussen de prestaties in groep 8 van het ba.o. en de adviezen voor v.o? Welke relatie bestaat er met achtergrondkenmerken van leerlingen (sekse, etniciteit, milieu) en scholen (sociaal-etnische compositie en gemeentegrootte)? Is er ten aanzien van sommige groepen van leerlingen (allochtonen, woonachtig in grote steden) sprake van ‘over- of onderadvisering’?

4 3. Data Cohortonderzoek Primair Onderwijs (‘PRIMA’)
Cohortonderzoek Primair Onderwijs (‘PRIMA’) Zesde meting: 2004/05 Ruim leerlingen in groep 8 van 500 scholen

5 4. Variabelen Advies Cognitieve competenties:
intelligentie, loopbaanvertraging, taal-, reken- en leesprestaties (PRIMA-toetsen en Cito-Eindtoetsen) Achtergronden leerling: sekse, opleiding ouders, etniciteit; deelname aan Cito-toets Achtergronden klas/school: % 0.25-lln., % 0.90-lln., gemeentetype; deelname aan Cito-toets

6 5. Analyses Variantie- en covariantie-analyse (beschrijvende analyses)
Multilevel-analyse (verklarende analyses)

7 6. Competenties, naar advies
vmbo- vmbo- vmbo- vmbo havo- tot. eta pro-bbl bbl-kbl kbl-tl tl-havo vwo Intelligentie Onvertraagd (%) PRIMA taal PRIMA rekenen PRIMA lezen Cito-Eindtoets Cito taal Cito rekenen Cito studiev Geen Cito school (%) Geen Cito ll. (%)

8 7. Competenties, naar etniciteit
aut. mix. S/A Tur Mar ov. eta Advies Intelligentie Onvertraagd (%) PRIMA taal PRIMA rekenen PRIMA lezen Cito-Eindtoets Cito taal Cito rekenen Cito studiev Geen Cito school (%) Geen Cito ll. (%)

9 8. Opzet ML-analyses Modellen: - gemeente - prestaties
- achtergrondkenmerken leerlingen - sociaal-etnische compositie scholen - Cito-deelname ● Prestaties alternatieven: - Cito-Eindtoets totaal - Cito-Eindtoets 3 subtoetsen - PRIMA 3 subtoetsen ● Cito-deelname: - school niet - school wel, leerling niet ● Interacties: - etniciteit x prestaties - etniciteit x sekse - etniciteit x gemeentetype

10 8. Advies en cognitieve competenties en leerlingachtergronden
Model 1 2 3 4 Regressiecoëfficiënten Intercept 3.2 3.3 -53.6 -51.2 -51.1 Gemeente (ref.=modaal): . Amsterdam -.32 n.s. . overig G4 -.61 . G21 -.38 . platteland Cito-Eindtoets (totaal) .11 .10 Intelligentie .01 Loopbaan (ref.=onvertr.) -.19 Sekse (ref.=jongen) .05 Opleiding .07 Etniciteit (ref.=aut.): . gemengd . Sur./Ant. . Turks . Marokkaans . overig .13 % autochtone achtst.lln. % allochtone achtst.lln. Verklaarde varianties Schoolniveau 14.8 16.0 73.5 75.6 Leerlingniveau 85.2 0.0 76.3 Totaal 2.4 75.3 76.2

11 9. Conclusies Identieke resultaten voor Cito-totaal; Cito subtoetsen, PRIMA-toetsen Geen effect niet-deelname school aan Cito; wel – negatief - effect niet-deelnemen leerlingen aan Cito: onderadvisering. Geen significante interacties. Identieke resultaten voor Amsterdam. Ergo: Er is noch sprake van onderadvisering, noch van overadvisering van onderscheiden etnische groepen in verschillende gemeentetypen.


Download ppt "Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008"

Verwante presentaties


Ads door Google