De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Street-triage Innovatie in de acute GGZ

Verwante presentaties


Presentatie over: "Street-triage Innovatie in de acute GGZ"— Transcript van de presentatie:

1 Street-triage Innovatie in de acute GGZ
Mensen in verwarring Street-Triage Innovatieve samenwerking tussen gemeente, politie en GGZ op het vlak van overlast door personen met verward gedrag

2 Boodschap Landelijk veel aandacht voor personen met (acuut) verward gedrag. Nieuwe initiatieven in NL om samenwerking tussen hulpverlenende instanties op dit gebied te doen verbeteren. Dimence, politie en de gemeente in Deventer doen vanuit de samenwerking belangrijke innovatieve projecten. Street-triage is een bewezen effectieve interventie die acute zorg voor mensen met verward gedrag verbetert. We proberen of het Engelse model ook werkt in Deventer. Duidelijke samenwerking tussen de SGGZ en de WMO

3 Waarom Street-Triage Knelpunten en verbetervoorstellen in diverse rapportages en totstandkoming generieke module acute GGZ Aandachtspunten m.b.t. personen met verward gedrag zijn: Weinig GGZ-hulpverleners bij eerste contact Handelingsverlegenheid bij niet-GGZ-hulpverleners Vervoer van personen met verward gedrag Triage en doorlooptijd van de beoordeling en opvang van personen met verward gedrag

4 Vrouw te water bij Wilhelminabrug Deventer
Was het een ruzie of een vrijwillige sprong vanaf de brug? Met man en macht rukten de hulpdiensten vanmiddag uit omdat er een vrouw te water zou zijn geraakt, in de IJssel, vlakbij de Wilhelminabrug. Zij is nu weer veilig aan wal.

5 Politie gebruikt code E33 voor ‘overlast verward persoon’
Deze code is, net als het begrip ‘verward persoon’ niet eenduidig In de afgelopen jaren een forse toename E33-meldingen

6

7 Regionaal onderzoek 2016 91 meldingen:

8 Conclusies

9 Praktijksituatie SPV en agent draaien samen Street triage-dienst
Neutrale personenauto voor Street triage Gestart met diensten op dinsdag, vrijdag en zaterdag en wordt langzamerhand uitgebreid naar dagelijks E33-meldingen via meldkamer SPV luistert mee met eigen portofoon en kan aangeven wanneer hij/zij vermoedt dat het gaat om verward gedrag Vervoer naar huis/beoordelingsruimte in auto voor Street triage Beoordeling door ambulante voorwacht IHT/crisisdienst

10 Gegevens periode 26 mei t/m 31 juli
28 diensten, 29 beoordelingen Triage leidt tot: Beoordeling thuis 4 Beoordeling in beoordelingsruimte 4 Politiebureau (GGD-arts) 4 Advies naar eigen behandelaar 7 SEH 2 Advies naar eigen woonsituatie 8 Neveneffecten - Verbeterde samenwerking - Kennisverhoging GGZ bij politie - Cliëntenraad positief, omdat ze de werkwijze als niet stigmatiserend ervaren

11 Voordelen op een rijtje
GGZ deskundigheid ter plaatse (beoordeling in context) Zorg op maat Snelle triage / doorloop Veiligheid voor de hulpverlener Vervoersprobleem ondervangen Toevoeging WMO Ontwikkeling samenwerking betrokken instanties

12 Mensen in verwarring Na het afwentelen van crisis door het IHT vervolgens een inzet mogelijk van sociaal maatschappelijke hulpverlener Een aanbieder is een week aanspreekpunt voor het IHT Aanbieder mag gedurende twee weken 10uur complexe begeleiding inzetten Geen eigen bijdrage vanuit de patiënt gedurende deze twee weken. Aanbieder benaderd de administratie van de WMO en zorgt voor verdere afhandeling Aanbieder zorgt voor een correcte overdracht naar mogelijke andere hulpverlener IHT blijft bereikbaar en beschikbaar voor de aanbieder. IHT zorg en WMO kunnen naast elkaar lopen.

13 Gegevens tot 19 personen in het systeem van de gemeente waarvoor de indicatie 10 uur gedurende twee weken (2212) is afgegeven. Vanuit de betrokken aanbieders worden 23 evaluaties aangeleverd. Dit verschil is te herleiden omdat sommige aanbieders aangeven dat daadwerkelijke inzet vanuit de cliënt niet gewenst was. Vanuit het IHT wordt aangegeven dat het gaat om 13 personen gedurende een periode van 22 mei tot en met 30 november 2017. Van de 19 personen die zijn doorverwezen kende de gemeenten/Wmo er al 3 vanuit het verleden. Voor deze 3 personen was geen actieve indicatie meer. Van de 19 personen hebben er 8 personen een nog lopende vervolgindicatie Wmo, individuele begeleiding medium of complex gekregen. Slechts 1 persoon ook dagbesteding. Vijf personen hadden geen vervolgindicatie nodig.

14 De verwijzing Op basis van vragenlijsten van aanbieders van het afgelopen jaar blijkt de volgende categorisering op leeftijd en geslacht. Als aanbieders worden ingezet gaat het 12 keer om de financiën van de persoon en de omgang met instanties. Elf keer gaat het om huisvesting en 8 keer om sociale contacten. Leeftijd man vrouw Niet ingevuld 18-25 jaar 4 2 1 26-35 jaar 5 36-45 jaar 8 46-55 jaar 3 56-65 jaar >65 jaar 7

15 Voordelen op een rijtje
Duidelijke en gestructureerde samenwerking tussen GGZ en de WMO aanbieder. Er is minder discussie tussen hulpverleners over de mogelijkheden en onmogelijkheden Geen mensen meer tussen “wal en schip” Snelle doorlooptijd binnen de hulpverlening Veiligheid van WMO medewerkers verhoogd door de mogelijke inzet door het IHT Ontwikkeling en samenwerking van betrokken instanties

16 Zinvolle samenwerking Modellen voor de toekomst?
Nu na enkele maanden: Veel enthousiasme Zinvolle samenwerking Modellen voor de toekomst?


Download ppt "Street-triage Innovatie in de acute GGZ"

Verwante presentaties


Ads door Google