De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Partnergeweld: een probleem van iedereen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Partnergeweld: een probleem van iedereen"— Transcript van de presentatie:

1 Partnergeweld: een probleem van iedereen
Ontwerp van aanbevelingen van het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen Marijke Weewauters Diensthoofd federaal steunpunt partnergeweld 22/09/2017

2 Inhoudstafel Partnergeweld (PG) in cijfers
PG als maatschappelijk probleem PG en werk Start beleid Conventie van Istanbul NAP Ontwerp van aanbevelingen van het Instituut Belgische aanpak Aanpak voor de werkomgeving Conclusie Bijkomende info

3 Partnergeweld in cijfers
1/7 ♀ en 1/10 ♂ zijn slachtoffer (12 mnd) = geregistreerd feiten bij de politie in 2016 153 moorden, doodslag of poging per jaar Link tussen zelfmoord en partnergeweld? 10-12% van alle zwanger vrouwen zijn SO In België 42% en 21% van de werkende vrouwen het slachtoffer (sinds 15 jaar)  Slechts 13, 9 % rapporteert het geweld Partnergeweld in cijfers voor België: Link tussen zelfmoord en partnergeweld: In de UK is aangetoond dat er 400 zelfmoorden per jaar zijn die kunnen gelinkt worden aan partnergeweld. In Belgie 6 zelfmoorden per dag en dat is anderhalf keer het Europees gemiddelde Slechts 13, 9 % rapporteert het geweld Hier zou ik mondeling bij vertellen dat mannen minder rapporteren en dat vaak pas wordt gerapporteerd in geval van crisis en incidenten.

4 Partnergeweld=groot maatschappelijk probleem
taboe Dagelijks terreur in stilte Stopt niet vanzelf: geweldcyclus Rondom ons Pandemie (kinderen getuige) gevolgen niet alleen voor slachtoffer maar ook voor maatschappij  dus ook voor de werkomgeving En vaak stopt het geweld niet vanzelf, in veel gevallen wordt het erger, zwaarder, frequenter en kan dodelijke gevolgen hebben. Het gebeurt zo vaak dat het overal rondom ons, iedereen kent wel iemand die het meemaakt of al heeft meegemaakt. Er zijn niet enkel gevolgen voor slachtoffers, daders hebben ook vaak problemen en er zijn grote gevolgen voor de maatschappij zoals bevoorbeeld de kosten (economie, zorg, …)

5 Partnergeweld en de werkomgeving
Gevolgen voor slachtoffers, daders EN collega’s Werkgevers (publiek en privé) verliezen hierdoor werknemers = kost geld De werkgever is niet verantwoordelijk, maar kan de effecten verzachten  Werkgever (publiek en privé) als bondgenoot in de strijd tegen partnergeweld (artikel 17) Doordat SO elke dag geweld meemaken, zullen ze misschien wegblijven, sterven. Je kan hierdoor een goede, producerende werknemer kwijtraken. Een werknemer vervangen kost ook geld voor de werkgevers, terwijl hulp bieden, ondersteuning veel minder kost. Voor elke werkgever publiek en privé, De overheid als werkgever heeft daarin bovendien een voorbeeldfunctie!! De overheid moet als voorbeeld fungeren in de ondersteuning van haar werknemers

6 Start beleid (1) internationale conferenties 2015 (V.S. en NL)
Partnergeweld deel van anti-discriminatiewetten in V.S. netwerk In 2015: opgenomen in NAP (o.b.v. art. 17, Verdrag van de Raad van Europa inzake het voorkomen en bestrijden van geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld (Istanbul conventie) ratificatie van Istanbul Conventie : maart 2016 Het eerste moment waarop wij werden wakker geschud was de conferentie in de verenigde staten in In sommige staten stond huiselijk geweld in de anti-discriminatie wetgeving. SO konden beschermd worden voor ontslag indien dit zou zijn omwille van domestic violence. Op de conferentie in NL kwamen wij in contact met het internationaal netwerk en onze onderzoekster Barb Macquarrie en UDO. Dit netwerk schudde ons wakker over de impact dat PG op het werk heeft, wat het kost, wat de werkomgeving kan doen, …µ In 2015 kwamen er dan ook specifieke acties in het NAP die gebaseerd waren op artikel 17 van de conventie (Verdrag van de Raad van Europa inzake het voorkomen en bestrijden van geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld) 14 maart 2016: ratificatie verdrag, 1 juli 2016: in werking treden van het verdrag in België

7 Artikel 17 van het Verdrag van de Raad van Europa inzake het voorkomen en bestrijden van geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld 1 De partijen moedigen de private sector, de sector voor informatie- en communicatietechnologie en de media aan, waarbij de vrijheid van meningsuiting en hun onafhankelijkheid naar behoren worden geëerbiedigd, deel te nemen aan het ontwikkelen en uitvoeren van beleid en het vaststellen van richtlijnen en normen voor zelfregulering om geweld tegen vrouwen te voorkomen en de eerbiediging van hun waardigheid te bevorderen. Council of Europe (2016). Encouraging the participation of the private sector and the media in the prevention of violence against women and domestic violence: article 17 of the Istanbul Convention, Brussels: Council of Europe. Artikel 17: daar komt later meer uitleg over Ratificatie In werking 1 juli 2017

8 Nationaal Actieplan ter bestrijding van gendergerelateerd geweld 2015-2019
17. Een onderzoek uitvoeren naar de rol die de bedrijven zelf kunnen spelen bij de aanpak van partnergeweld. Daarbij nagaan welke rol de werkgever kan spelen bij het voorkomen of sensibiliseren van partnergeweld en bij het begeleiden van de werknemers in dergelijke situaties. Er zal onderzocht worden of dit kan ingebed worden in bestaande structuren zoals preventieadviseurs, bedrijfsartsen, vertrouwenspersonen, vakbondsafgevaardigden en de sociale diensten, door deze in het bijzonder te sensibiliseren (p ). 104. Werkgevers aanzetten om binnen hun onderneming en binnen de bestaande structuren eerste opvang en gepaste doorverwijzing te voorzien voor werknemers die geconfronteerd zijn met partnergeweld. Bestaande partners binnen ondernemingen zoals preventieadviseurs, vertrouwenspersonen, bedrijfsartsen, vakbondsafgevaardigden hiervoor inschakelen en opleiden (p. 55). 114. Werknemers die in hun privéleven te maken krijgen met partnergeweld, in het bedrijf informeren over de bestaande structuren waar zij met deze problematiek ook in het bedrijf terecht kunnen. Artikel 17: daar komt later meer uitleg over Ratificatie 14 maart 2017 In werking 1 juli 2017

9 Start beleid (2) Deelname EVV onderzoek en conferentie in 2016
Deelname tripartite expertenvergadering van IAO in 2016 Gesprekken met vertrouwenspersoon, sociale dienst, vakbonden, … (IGVM) Opleiding sociale dienst in 2016 (IGVM) Enquête: ‘Achtervolgt partnergeweld je op het werk ?’ (IGVM) Internationaal netwerk: 2000 antwoorden – 6 weken Opvallende resultaten ‘foto’ van de problematiek

10 Ontwerp van aanbevelingen van het Instituut
In deze aanbevelingen hebben we de aanbevelingen van het project Safe at home, safe at work van het EVV meegenomen. Ook de huidige stand van zaken binnen de Internationale Arbeidsorganisatie: conclusies van de expertenvergadering over huiselijk geweld. Dit ontwerp van aanbevelingen willen we verder uitwerken met de sociale partners. De aanbevelingen zijn gericht op daders, collega’s, so

11 – Steve Gunn, CEO Blundstone (NZ, AU)
We put an enormous amount of investment in people, and it disrupts small to medium size businesses a lot if they lose their good people… There is a straight out of business imperative to get involved here.” – Steve Gunn, CEO Blundstone (NZ, AU)

12 Obama:“My Administration has also sought to secure greater workplace protections by requiring Federal agencies to develop policies that address the effects of domestic violence and to provide assistance to employees experiencing it. And I recently signed an Executive Order to establish paid sick leave for Federal contractors, which enables them to use it for absences resulting from domestic violence.”

13 Belgische aanpak Regeringsstandpunt NAP geweld en CVI
Datacollectie en genderanalyse (IGVM) Toekomstige IAO-norm (nieuwe/specifieke) Wettelijke bepaling ? - vb Spanje - Bepaling bescherming van werknemers t.a.v. van derden (7,8%-8,8%-57,8%) Sociaal overleg op sectoraal niveau ? Vb. Job Act Italië + Bulgarije Sociaal overleg op bedrijfsniveau Vb. cao PSA Peugeot Citroën in Frankrijk Vb. LIDL in Spanje Inbedden in bestaande structuren, bestaand beleid Ons regeringsstandpunt is er ook omwille van de acties in het NAP geweld en de acties die zullen opgenomen worden in het NAP gender en werk. Wetgeving kan maar moet niet: dit kan onder verschillende vormen in de verre toekomst uitgezocht worden. Voorbeeld van wet = spanje Bv. dit opnemen in discriminatiewetgeving als specifieke vereiste; gendergerelateerd geweld Of uitbreiden van welzijnswet als risico op het werk (zeer moeilijk, past niet in de definitie) In Italië wordt er in meerdere sectoren onderhandelt over het mogelijk toevoegen van verlof in geval van huiselijk geweld, in de chemische, elektrische en energie sector. In de chemische sector bestaan verschillende overeenkomsten waarin sommige verlof voorzien en andere makkelijke switch tussen halftijds en voltijds. PSA citroen gaat over GBV maar ook DV, ondertekend in 2014 ook door de voormalige minister van werk in Frankrijk. In de overeenkomst staat training en ondersteuning vermeld. Spanje, LIDL, cao die tot 3 jaar verlof voorziet voor slachtoffers van DV met het recht op terug te incorporeren op de werkvloer op hetzelfde professioneel niveau. In spanje zijn er reeds (sinds wet van 2004) meer dan 41,3% van de sectorale cao’s die iets voorzien rond bescherming van so, 75,4% daarvan melden maatregelen inzake DV. Zie rapport ETUC

14 Aanpak voor organisaties/op bedrijfsniveau
Model van bedrijfsstrategie en engagement van het bedrijf De aanpak voor werkgevers kan ondernomen worden door werkgevers zelf maar ook door de werknemers (bv. collega’s) of door de regering zelf, door experten in de materie, door vakbonden of door partnerschappen met verschillende organisaties. Bedrijven kunnen starten met een beleidstatement of het bepalen van een strategie voor het bedrijven. Er bestaan reeds zo’n modellen voor een statement en strategie bv. van de staat van Newyork of van UNI wereldvakbond

15 Tools en instrumenten: ‘tips & tricks’
bv. praktische tips, gids, online hulpmiddelen, … Een voorbeeld van al een goede praktijk in België is de intranet pagina van de sociale dienst, zie volgende slide, in de UK zijn ook al campagne geweest rond DV en bv. de kost van DV. In de V.S. bestaat een volledige resource website waar toolkits, folder voor werknemers enzoverder op gevonden kunnen worden. Er bestaan in het buitenland verschillende toolkits die per bedrijf worden opgestart of die

16 Informeren en sensibiliseren van personeel
bv. via campagne, affiches in de werkomgeving, intranetpagina …

17 Ondersteuning ? = geen hulpverlening
Informele ondersteuning gericht op vertrouwelijkheid Via vakbonden, vertrouwenspersoon, bedrijfsarts, sociale dienst? Training van de go-to people binnen werkomgeving vb. Vorming aan sociale dienst FOD kanselarij Materiaal ter ondersteuning/doorverwijzing Vb. folders IGVM, veiligheidsplan, = tripartite meeting Informele assistentie waar gericht wordt op vertrouwelijkheid. materiaal voor opmaak van safety plan enkel bij bij stalking anders doorverwijzen

18 Loopbaanonderbreking ? Re-integratie plan financiële steun
Risico analyse ? Betaald verlof ? Vb. Paid leave law in Manitobia Provincie Canada Flexibele uren ? Vb. Australië, FAIR WORK ACT SECT 65 Requests for flexible working arrangements recht op doktersbezoek (spanje) Loopbaanonderbreking ? Lidl Spanje Re-integratie plan al mogelijk binnen bestaande Belgische wetgeving financiële steun Via sociale dienst ?

19 CONCLUSIE Alle stakeholders in de wereld van werk kunnen iets doen
werkgevers en vakbonden zijn bondgenoten Start in België: inbedden in bestaande structuren De aanpak is gericht op: Secundaire PREVENTIE BESCHERMING ONDERSTEUNING PARTNERSCHAPPEN RE-INTEGRATIE Bescherming voor ontslag SO ? IPV en discriminatie ? Belgie heeft reeds een goede structuur voor de ondersteuning en bescherming van werknemers, daarom moeten we samenzitten en nadenken over de mogelijkheden om dit in te bedden in bestaande structuren. We willen hier opteren voor een traag proces en geleidelijk aan aftoetsen wat mogelijk is Zoals in de voormiddag werd uitgelegd wordt gewerkt naar een norm over geweld tegen vrouwen en mannen in de wereld van werk. Hierin zal specifieke aandacht zijn voor partnergeweld afhankelijk van hoe het proces verloopt. Zij lieten ook onderzoeken uitvoeren en hieruit kwam naar voor dat ILO Uit de eerste conclusie kwam het volgende voort: “Domestic violence and other forms of violence and harassment are relevant to the world of work when they impact the workplace.” “Collective agreements could address the effects of domestic violence. The workplace provides an entry point to mitigate the effects, and employers could be allies to address such violence, though they are not responsible for it. Clauses could, for example, include provision of support for and leave to victims, and connecting victims to community services. In the same vein, other forms of violence and harassment could be addressed. International framework agreements may also be a means to address violence and harassment in the world of work, including in global supply chains.”

20 Meer info Website CARVE – praktische gids voor bedrijven : Belgische studie: Domestic network: FPS Quand les violences domestiques s’invitent sur le lieu de travail ou dans le processus d’insertion professionnelle: Brochures van het IGVM:

21 Bedankt voor uw aandacht! Bedankt aan iedereen en tot horens
http//igvm-iefh.belgium.be Vragen ?

22 Bronnen : European Trade Union Confederation, SAFE AT HOME, SAFE AT WORK Trade union strategies to prevent, manage and eliminate work-place harassment and violence against women, online geraadpleegd via Australian Bureau of Statistics (2012). personal safety survey, Australia, online geraadpleegd via Council of Europe (2016). Encouraging the participation of the private sector and the media in the prevention of violence against women and domestic violence: article 17 of the Istanbul Convention, Brussels: Council of Europe. Walby S., Allen J., Simmons J., (2004). Domestic violence, sexual assault and stalking: findings from the British Crime Survey, London: Home Office Research, Development and Statistics Directorate. Wathen C. N., MacGregor J.C.D., MacQuarrie, B. J., Canadian Labour Congress (2014). Can Work be Safe, When Home Isn’t? Initial Findings of a Pan-Canadian Survey on Domestic Violence and the Workplace. Ontario: Centre of Research & Education on Violence Against Women and Children. Psytel (2009). Estimation du cout du violences conjugales en Europe, online geraadpleegd via ILO(mei2017 ) conference paper.


Download ppt "Partnergeweld: een probleem van iedereen"

Verwante presentaties


Ads door Google