Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Vrijdag 17 februari 2017
3
Data 14 maart Tivolipark 15 maart Jeugdboekenweek
16 maart Oudercontact ? Letterfeest 20 maart Kronkeldiedoe (geen zwemmen) 22 maart Pedagogische studiedag 29 maart Mega muzisch piratenspel
4
Hoe sluit VEILIG THUIS-2 aan bij VEILIG THUIS-1?
Alle letters (34) zijn geleerd Eenvoudige éénlettergrepige woorden lezen Voorwaarde = Correcte en vlotte letterkennis Aanbod van VEILIG THUIS-2 bevat gemakkelijke éénlettergrepige woorden en nog geen hoofdletters. -> zo toeleggen op vlot en begrijpend lezen
5
Waarom is VEILIG THUIS-2 zo belangrijk?
Veel lezen is een must om vlotheid te verkrijgen Leesbegrip stimuleren door veel te lezen en te praten over wat je leest -> leesbegrip wakkert op zijn beurt de leesmotivatie en leeshonger bij kinderen aan
6
Een tijdpad
7
Materialen en activiteiten bij VEILIG THUIS-2
1. Leesboek ‘Het boek van Pol’ Boekstrategie blijft belangrijk + voorspellend lezen + oproepen van voorkennis Opsplitsen in meerdere momenten Meer dan één keer lezen
8
2. Doe-bladen bij ‘Het boek van Pol’
Doe-blad 1: boekstrategie Doe-blad 2: Voorspellend lezen, oproepen van voorkennis Doe-blad 3: navertellen van het verhaal Doe-blad 5: herhaald lezen is belangrijk bij zowel het begrijpen van het verhaal als bij het technisch lezen
9
4. Plakboek ‘Het foto-boek van Pol’
Verwerkingsactiviteit bij het leesboek Nuttig bij het beter begrijpen van het verhaal
10
5. Placemats Placemat 1: dieren herkennen en zoeken – dierenrijmspel
= speels leesmateriaal Placemat 1: dieren herkennen en zoeken – dierenrijmspel Placemat 2: cijfercodes oplossen – schaduwdieren maken – een rebus oplossen – een raster inkleuren
11
6. Spelletjes Dierendomino Dierenlotto Spel in de zoo
12
Wegwijzer voor ouders Dezelfde structuur en pictogrammen als bij VEILIG THUIS-START/1 Hoe ondersteunen bij het lezen? Sleutelbladen: doe-blad 5, placemats, spelletjes, foto-boek van Pol Tips voor thuis
13
Verdere verloop in het eerste leerjaar
Meer aandacht voor begrijpend lezen Woorden zoals schip, licht, ring, bank Mmkm-woorden / mkmm-woorden (m = medeklinker / k = klinker)
14
De aanpak in de klas Algemeen: Klassikale aanbreng nieuwe leerstof en
herhaling. Vervolg: Hoekenwerk met verdere ondersteuning of zelfstandige verwerking Lezen: voorlezen, klassikaal lezen, koorlezen, coachlezen, groepslezen, individueel lezen + niveaulezen Schrijven: woorden en zinnen
15
voor het verkrijgen van leesvlotheid
Lezen is belangrijk voor het verkrijgen van leesvlotheid
16
Nog enkele tips Toon betrokkenheid en interesse over het schoolgebeuren Zoek samen naar een betekenis voor het lezen en schrijven in de thuissituatie Woorden worden nu nog geschreven zoals uitgesproken
17
Concrete afspraken Doe-bladen/placemats/fotoboek gemaakt?
Breng het mee en laat eens zien aan de klas. Ingevuld materiaal is persoonlijk. Boekje gelezen? Vertel de klas wat je ervan vond.
18
Afsluiting Veilig thuis 3: schoolfeest Leesboek: moeilijke inhoud
-> in de klas met leesouders (onder voorbehoud) Elke leerling krijgt het leesboek achteraf nog eens mee naar huis + spelmateriaal
19
Uitdaging Placemat 2: schaduwdieren maken Voorleesbingo
Met een lamp en je hand Met vouwpapier Voorleesbingo
20
Vragen? Opmerkingen/suggesties?
21
Bedankt voor jullie aandacht,
interesse, inzet en luisterbereidheid.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.