De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

3. Een veilig leer-en groeiklimaat

Verwante presentaties


Presentatie over: "3. Een veilig leer-en groeiklimaat"— Transcript van de presentatie:

1 3. Een veilig leer-en groeiklimaat
Lezingenreeks in het kader van E.A.S.T. begeleidingstraject : De ouder-kind relatie

2 Inhoud Leven is communiceren
Wat op energetisch vlak gebeurt, zichtbaar gemaakt E.A.S.T. vanuit een opvoedkundig perspectief Leren = natuurlijk groeiproces Leren of conditioneren? Kiezen voor een veilig leerklimaat Natuurlijke intelligentie  betrokkenheid

3 E.A.S.T. : Het opvoedkundig perspectief
Een veilig leer- en groeiklimaat Leren of conditioneren?

4 Elk kind wil leren om te kunnen groeien naar wie het werkelijk is!
EAST Institute Elk kind wil leren om te kunnen groeien naar wie het werkelijk is! Elk kind is intelligent! Intelligentie is het resultaat van de evenwichtige ontwikkeling van voelen, denken en willen. Dit kan enkel in een veilige omgeving! Module PA - I.O.L 4

5 Leren als natuurlijke groei
EAST Institute Leren als natuurlijke groei Leren is een ingeboren drang in elk kind om begrip van zichzelf en de omgeving te verwerven. Leren is daardoor de aanzet voor groei op verschillende gebieden: fysiek, energetisch, conceptueel individueel, maatschappelijk, humanitair/ planetair fysisch, psychologisch, psychisch Leren is echter meer dan kennis (herhalen) en (aangeleerde) handvaardigheid. Het is eerst en vooral het zelf zoeken naar informatie en energie (communicatie / verbondenheid) die aansluit bij het innerlijke potentieel Module PA - I.O.L 5

6 Leren als groeiproces - voorwaarden
EAST Institute Leren als groeiproces - voorwaarden Door spontane beweging / klank ontwikkelen de natuurlijke (aangeboren) functies en vermogens Voor elk kind is het eveneens belangrijk te mogen ervaren dat het als een verantwoordelijk en participerend lid van de gemeenschap wordt beschouwd, hoe klein die gemeenschap ook is. (o.a. wil elk kind mama helpen bij huishoudelijke taken, of papa bij klusjes, enz.) Als die ruimte tot leren wordt geboden en we als kind in verbondenheid met onze innerlijke gevoelswereld en onze omgeving kunnen opgroeien, is harmonische groei een natuurlijk gevolg. Module PA - I.O.L 6

7 Leren als groeiproces – onze taak
EAST Institute Leren als groeiproces – onze taak Met andere woorden, als het kind in zijn eigen energetische ruimte mag opgroeien, evolueert het vanzelf naar het evenwichtig samenwerken van de drie functies voelen, denken en willen (hart, handen, hoofd) en ontplooit het uit zichzelf zijn / haar potentieel. Enkel de ouderen zijn in staat een veilige, leef-, leer- en groeiomgeving voor kinderen te creëren. Het opgroeiende kind helpen zijn energetische ruimte te behouden / terug te vinden is de belangrijkste taak van ouderen en begeleiders (docenten). Dit is werkelijk onze volle verantwoordelijkheid Module PA - I.O.L 7

8 Leren of conditioneren? De natuur is onpartijdig!
EAST Institute Leren of conditioneren? De natuur is onpartijdig! Voorwaarden voor een veilige (leer-) omgeving Module PA - I.O.L 8

9 Nieuwe indruk en terugkoppeling 3. Willen / handeling
EAST Institute 2. Denken / beeldvorming 1. Voelen / impuls ANF Nieuwe indruk en terugkoppeling 3. Willen / handeling Module PA - I.O.L 9

10 Vanuit authenticiteit is betrokkenheid een natuurlijke houding.
EAST Institute Elke mens wordt geboren met een uniek potentieel. In ieder van ons leeft de innerlijke drang om dit potentieel tijdens het leven tot uitdrukking te brengen. Communicatie is bedoeld als uitwisseling van informatie en energie om elkaar te ondersteunen dit potentieel, onze persoonlijke authenticiteit, te realiseren. Vanuit authenticiteit is betrokkenheid een natuurlijke houding. Module PA - I.O.L 10

11  Remmende invloeden  conditionering
EAST Institute Remmende invloeden  conditionering Bijv: afkeurende houding / minachting Vecht Vlucht Vries ANF Module PA - I.O.L 11

12  reptielenbrein / dinosauriërgedrag
EAST Institute Conditioneren Altijd gevolg van remmende invloeden (op het persoonlijke groeiproces) tijdens communicatie Gebaseerd op vecht, vlucht of vriesreactie. Ledematen en reflexen worden geactiveerd Groei en intelligentie zijn uitgesloten Bevordert agressie en angst  reptielenbrein / dinosauriërgedrag Module PA - I.O.L 12

13  Intelligentie Inspiratie Intuïtie ANF Activerende invloeden  leren
EAST Institute Intelligentie Inspiratie Intuïtie ANF Activerende invloeden  leren Bijv. vertrouwen / ondersteuning Module PA - I.O.L 13

14 Leren Gevolg van activerende invloeden tijdens communicatie
EAST Institute Leren Gevolg van activerende invloeden tijdens communicatie Activeert neo-cortex en voorhoofdskwabben Inspiratie, intuïtie en intelligentie worden gestimuleerd Bevordert groei, authenticiteit en humaniteit  menswording! Module PA - I.O.L 14

15 Natuurlijke intelligentie, het geschenk van de Almachtige
Een benadering in het licht van ons mens-zijn

16 E.A.S.T. definitie van intelligentie
EAST Institute E.A.S.T. definitie van intelligentie Intelligentie is het vermogen om oplossingen te bedenken voor nog niet eerder geformuleerde problemen! (Homo Habilis) Intelligentie ontstaat als gevolg van dieper gewaarzijn (empathie) en juist richtvermogen (concentratie) Module PA - I.O.L 16

17 Dit staat in schrille tegenstelling tot het telkens opnieuw herhalen van oplossingen voor problemen die we als mensheid al eeuwen geleden opgelost hebben. Overdreven rationele prikkeling Herhalen van vastliggende gegevens Waardeoordeel over prestaties Competitiviteit leiden allen naar conditionering en creëren een onveilig gevoel bij het kind / de jongere… … hetgeen remmend werkt op de ontwikkeling van de natuurlijke intelligentie

18 Groeien naar betrokkenheid en verantwoordelijkheid
Energie en ruimte als maatstaf

19 Onze menselijke vermogens zijn het resultaat van een reeds
4,5 miljard jaren durend proces... Energetisch lichaam ~ denken ~zintuig-zenuwstelsel Conceptueel lichaam ~ voelen ~ ritme Causale veld Fysieke lichaam ~ willen ~ spijsvertering en motoriek

20 EAST Institute Module PA - I.O.L

21 Groeien naar betrokkenheid & intelligentie
EAST Institute Groeien naar betrokkenheid & intelligentie Een goed gevestigde ruimte is de cruciale voorwaarde voor de ontwikkeling van natuurlijke intelligentie. Optimale bijdrage aan de samenleving kan uitsluitend wanneer een kind / mens zijn eigen ruimte mag innemen en vanuit het eigen innerlijke potentieel mag schenken! Authentiek handelen, vredevolle communicatie en conflictoplossing zullen dan de voorkeur van het individu genieten. Module PA - I.O.L 21

22 Welk onderwijs voor mijn kind?
EAST Institute Welk onderwijs voor mijn kind? Elk kind wil leren om te kunnen groeien naar wie het werkelijk is!  Leef je droom! Of dit mag gebeuren is voor het belangrijkste deel afhankelijk van de begeleiding. De beste begeleiding is die welke het kind helpt zijn / haar ruimte en begrenzingen te leren kennen en te vrijwaren. Dwz : ondersteuning verlenen aan het natuurlijke groei- en leerproces Dit is de belangrijkste taak van elke oudere / begeleider Module PA - I.O.L 22

23 Inleiding in kader van E.A.S.T. Begeleidingstraject
Dank voor uw aandacht Inleiding in kader van E.A.S.T. Begeleidingstraject De ouder-kind relatie Lente 2014


Download ppt "3. Een veilig leer-en groeiklimaat"

Verwante presentaties


Ads door Google