De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo

Verwante presentaties


Presentatie over: "Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo"— Transcript van de presentatie:

1 Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo

2 Wat wil jij leren vandaag?
Hand-out met leerdoelen Deze dia is niet noodzakelijk bij je presentatie op school. Deze dia is handig voor train de trainers voor POI’s Laat de deelnemers in het vak ‘mijn eigen leervragen’ aangeven welke vragen zij vandaag graag beantwoord willen hebben. Waar zitten zij mee? Wat willen ze graag weten? Laat de deelnemers de meest prangende vraag bovenaan in dit vak zetten. Inventariseer de belangrijkste vragen op de flipover. Als iemand dezelfde vraag heeft als een ander, is het voldoende om te zeggen ‘mijn vraag staat er al bij’. Geef kort aan welke vragen in ieder geval aan bod zullen komen. Laat daarbij de dia met de doelen voor de bijeenkomst zien. Als deelnemers heel lastige leervragen hebben waarin het programma niet voorziet, zeg dan dat je samen met de deelnemer zult bekijken hoe je die vraag gaat oppakken. Zeg de deelnemers dat jij de trainer bent, maar dat ze ook zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen leren. Het is belangrijk dat ze extra scherp zijn bij de vragen die ze hebben opgeschreven en bij de doelen waarbij ze hebben aangegeven dat ze nog veel kunnen leren. Laat de flap met de vragen de hele bijeenkomst hangen en streep af wat aan bod is geweest. Licht toe dat we deze bijeenkomst niet heel diep ingaan op het werken met resultaten, bijvoorbeeld een maatwerkrapportage. Dat komt aan de orde in een vervolgbijeenkomst in maart, waarvoor de deelnemers nog een uitnodiging zullen ontvangen. Dan wordt ook ingegaan op de resultaten uit de (tweede) meting of het werken met resultaten op geaggregeerd niveau (bibliotheek, gemeente, bestuur). De informatie over deze onderwerpen wordt tegen die tijd ook opgenomen in de handleiding.

3 Opzet van deze training
Eerste helft gaat over het doel van de monitor, de vragenlijsten, de uiteindelijke resultaten en de werkafspraken met de school. Dit deel van presentatie kunnen lees-mediaconsulenten zelf gebruiken voor hun uitleg op school. Daarom begint de presentatie ter inleiding met een paar dia’s over samenwerking Tweede helft training geeft uitleg over wat de lees-mediaconsulent/ monitorcoördinator moet doen en de planning Eerste helft gaat over doel van de monitor, de vragenlijsten, de uiteindelijke resultaten en de werkafspraken met de school. Dit deel van presentatie kunnen lees-mediaconsulenten zelf gebruiken voor hun uitleg aan schoolteams. Tweede helft training geeft uitleg over wat de lees-mediaconsulent/ monitorcoördinator moet doen en de planning.

4 Waarom samen? Daarom! 1,3 miljoen volwassen Nederlanders zijn laaggeletterd. Dat is bijna 1 op de 12 Nederlanders 26% van de vmbo-leerlingen uit de basisberoepsgerichte leerweg heeft een leesachterstand van twee jaar of meer Laaggeletterdheid is een redelijk onzichtbaar probleem. Volwassenen zijn over het algemeen heel goed in staat hun laaggeletterdheid te verbergen. Gelukkig is er op grote schaal aandacht voor dit probleem en staat het op elke politieke agenda. We weten van laaggeletterdheid dat het samen hangt met het opleidingsniveau of de buitenlandse afkomst, maar het is zeker niet gerelateerd aan leeftijd. Het gevaar is groot dat laaggeletterdheid in de generatie blijft hangen op het moment dat ouders buitenlands of laaggeschoold zijn. Een bijkomend probleem is dat de kinderen van laaggeletterden een belangrijke risicogroep vormen. Want goed onderwijs alleen haalt opgelopen achterstand niet in. Het is de thuissituatie die bepaalt met welk niveau een kind de basisschool start. Deze cijfers laten zien waarom het cruciaal is dat er op school extra aandacht wordt besteed aan het vergroten van de woordenschat en het verrijken van het taal- en leesonderwijs. De bibliotheek kan daarbij helpen.

5 Aantal minuten lezen per dag
Aantal gelezen woorden per jaar 65,0 21,1 14,2 9,6 6,5 4,6 3,2 1,3 0,7 21.000 0,1 8.000 0,0 Met 15 minuten lezen per dag, lees je 1 miljoen woorden per jaar en groeit de woordenschat met ca woorden per jaar. Leesprestatie gaat enorm vooruit als je 15 minuten per dag leest. Daarom gebruiken we bij de Bibliotheek op school dit motto om het belang van vrij lezen te ondersteunen. Dat we daar als bibliotheek bij kunnen en willen helpen is de volgende stap. Tabel Deze tabel laat zien dat als leerlingen vijf minuten per dag lezen, zij jaarlijks al bijna woorden meer lezen dan een leerling die helemaal niet leest. En een leerling die iedere dag een uur leest zit ruim boven de vier miljoen woorden per jaar! De volgende vraag is wat het verband is tussen het aantal gelezen woorden en het aantal nieuwe woorden dat je zo kunt verwerven. Amerikaanse wetenschappers die onderzoek hebben gedaan naar deze vraag schatten dat leerlingen die ongeveer een kwartier per lezen (1 miljoen woorden per jaar) hun woordenschat kunnen uitbreiden met nieuwe woorden (Anderson e.a., 1988; Nagy e.a., 1987). Nederlandse onderzoekers die verschillende internationale studies naar dit onderwerp hebben geanalyseerd, stellen bovendien dat de kans dat leerlingen via lezen nieuwe woorden leren toeneemt naarmate kinderen ouder worden (Glopper e.a., 2000). (= uit Meer lezen, beter in taal (vmbo) – bladzijde 14) Bron: Cunningham & Stanovich (1998), What Reading Does For The Mind.

6 Leerlingen die in hun vrije tijd veel lezen scoren beter op taaltoetsen dan andere leerlingen. De relatie tussen vrijetijdslezen en taal- en leesvaardigheid blijft aanwezig tot in de volwassenheid. Suzanne Mol en Adriana Bus, 2011 Zwakke Lezers die veel lezen in hun vrije tijd gaan nog meer vooruit in de basisvaardigheden van het lezen dan vaardige lezers. Suzanne Mol en Adriana Bus, 2011 Recente studie naar de effecten van lezen op de taalontwikkeling door Nederlandse onderzoekers Suzanne Mol en Adriana Bus. - Onderzochten welke effecten vrij lezen op de lange termijn heeft op de taalontwikkeling - Verzamelden 85 internationale studies naar voorlezen, vrijetijdslezen en taalontwikkeling - Studies hebben betrekking op kinderen en jongeren van verschillende leeftijden. - Concluderen dat kinderen en jongeren die veel lezen in hun vrije tijd hoger scoren dan niet-lezende leerlingen op toetsen voor woordenschat, leesbegrip, basisvaardigheden van lezen, technisch lezen en spelling. = Dit effect is duidelijk zichtbaar op alle leeftijden. Voor woordenschat en technisch lezen geldt dat het effect van vrijetijdslezen zelfs steeds groter wordt naarmate de leerlingen ouder worden. Grafiek 1: toont de verschillen in taalprestaties tussen leerlingen (basisschool en voortgezet onderwijs) die veel lezen in hun vrije tijd en leerlingen die weinig lezen in hun vrije tijd. De gegevens hebben betrekking op leerlingen van zeven tot achttien jaar. Kijken we naar het onderdeel woordenschat, dan zien we dat van de leerlingen die veel lezen in hun vrije tijd 70 procent gemiddeld of bovengemiddeld scoort op woordenschat; van de leerlingen die weinig lezen in hun vrije tijd is dat slechts 30 procent. Grafiek 2: Mol en Bus concluderen dat de effecten van vrijetijdslezen zich voordoen ongeacht het leesniveau van de leerlingen Sterker nog, op het gebied van basisvaardigheden voor lezen gaan zwakke lezers zelfs meer vooruit dan de vaardige lezers (zie grafiek 2). De onderzoekers stellen: ‘voor zwakke lezers lijkt het vrijetijdslezen essentiëler voor het uitbreiden van hun basisvaardigheden dan voor vaardige lezers.’ Dat is ook goed te begrijpen: er valt voor zwakke lezers meer winst te behalen en door veel te lezen krijgen ze extra oefening in de basisvaardigheden. ‘Zonder extra leeservaringen gaat deze groep kinderen steeds verder achterlopen’, stellen de onderzoekers. (= uit Meer lezen, beter in taal (vmbo) – bladzijde 12 en 13)

7 Samen kunnen we het leesplezier vergroten!
Meer lezen is beter in taal: woordenschat begrijpend lezen schrijfstijl spelling kennis van grammatica

8 Wat doen we al? Hoe ziet onze samenwerking er momenteel uit? We doen al van alles, dus als het goed is levert dat ook van alles op. Aanvullen met eigen gegevens van de bibliotheek. 

9 Wat is het effect? We hebben wel een indruk van het effect van onze samenwerking op het lezen van kinderen, maar geen harde cijfers om die indruk te onderbouwen Dat kan anders! Met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo Toch weten we niet precies wat onze samenwerking oplevert. Als we dat wel weten, kunnen we ook gerichter werken aan het stimuleren van het lezen door leerlingen. Met de Monitor de Bibliotheek op school kunnen we dit realiseren.

10 Opbrengstgericht werken
Hier zien we de plaats die de monitor heeft in een soort Plan-Do-Check-Act cirkel. Leg kort uit, Wat wij in onze branche Plan-Do Check-Act noemen, heet in het onderwijs Opbrengstgericht werken. Opbrengstgericht werken betekent dat je ernaar streeft om betere resultaten bij leerlingen te bereiken door doelgericht activiteiten te ondernemen op basis van gegevens die je eerder hebt verzameld. In dit geval zijn dat de gegevens uit de monitor. Op basis daarvan organiseer je leesbevorderende activiteiten in samenwerking met de docent, gericht op de (groepen) leerlingen die daar volgens de informatie uit de monitor het meeste baat bij hebben. Op leerlingniveau wil je uiteindelijk zien dat leerlingen meer gaan lezen, meer gaan lenen en gemotiveerder worden om te lezen. Opbrengstgericht werken houdt ook in dat je planmatig werkt, volgens een vaste, cyclische aanpak. Ook dat is een onderdeel van de monitor. De meting wordt immers jaarlijks uitgevoerd en op basis van de ontwikkelingen die daaruit duidelijk worden, neem je nieuwe beslissingen over doelgroepen, doelen en activiteiten

11 Landelijke deelname aan de monitor groeit
Respons per meting (landelijk) 2014 2015 2016 Bibliotheekmedewerkers 13 36 47 Docenten 101 363 674 Leerlingen 1.550 6.332 10.968

12 Belangrijke vragen Kan de samenwerking tussen bibliotheek en school meetbare resultaten bij leerlingen realiseren op het gebied van lezen? Kan de bibliotheek aansluiten bij het opbrengstgericht werken van de school? Wat vraagt dit van de school en de bibliotheek?

13 Monitor de Bibliotheek op school - vmbo
Maakt het mogelijk om precies te zien wat de effecten zijn van onze samenwerking op o.a.: leengedrag leesgedrag leesplezier leescultuur thuis leesbevorderende activiteiten op school Informatievaardigheden d.m.v. digitale vragenlijsten voor leerlingen, docenten en lees-mediaconsulenten

14 Gegevens verzamelen Op basis van gegevens/cijfers het gesprek voeren op: Schoolniveau = Samenwerking schoolbibliotheek op praktisch niveau versterken, dialoog over doelen, activiteiten en resultaten Bibliotheek- en gemeentelijk niveau = Doelgerichte inzet van middelen, legitimering educatieve rol, positionering in gemeentelijk netwerk Doelen Met de monitor worden gegevens verzameld over leen- en leesgedrag van basisschoolleerlingen, het leesbevorderend gedrag van docenten en de inrichting van de samenwerking tussen basisscholen en bibliotheken om het gesprek aan te gaan op 3 niveaus 1. Schoolniveau Op het niveau van de samenwerking tussen bibliotheken en individuele scholen zijn de doel bovenal om de samenwerking op praktisch niveau te versterken, om met de school in dialoog te kunnen gaan over doelen, activiteiten en resultaten. Meer bereiken, ten behoeve van de taalontwikkeling van kinderen, door doelgericht samen te werken, mede op basis van cijfermatige gegevens. 2. Bibliotheekniveau WEL NOEMEN, NIET TE DIEP OP INGAAN Op het niveau van de bibliotheek draait in de eerste plaats om het sterker strategisch positioneren van de bibliotheek in haar maatschappelijke en educatieve rol. Dat is van groot belang in een tijd waarin de positie van de bibliotheek geregeld onder vuur ligt. Een tweede belangrijk doel is om via de monitor gegevens te verzamelen waarmee de bibliotheek zelf effectiever en efficiënter kan opereren. De informatie uit de monitor maakt het mogelijk om middelen doelgerichter in te zetten, bijvoorbeeld waar het gaat het om inzet van budgetten en personeel, professionalisering en collectievorming 3. Gemeenteniveau. IDEM

15 Vragenlijsten in de monitor
Leerlingen: 9 vragen over lezen (motivatie, gedrag, lezen thuis) en 6 vragen over de bibliotheek in de school. Daarnaast 6 vragen informatievaardigheden Docenten: 9 vragen over leesbevordering, 6 over de schoolbibliotheek en 7 over informatievaardigheden Bibliotheek + lees/taalcoördinator: 29 vragen over organisatie en beleid

16 Vragenlijsten in de monitor (vervolg)
De vragenlijsten worden ingevuld op internet. Vragen informatievaardigheden zijn optioneel. Eerst kan de bibliotheek (monitorcoördinator) bepalen of deze vragen worden aangeboden en dan kan het (door de lees-mediaconsulent) ook per school worden aangevinkt. Er is geen keuze per ‘doelgroep’ (dus ‘ja’ betekent zowel voor leerling, docent als bibliotheek) Tip: bespreek deze vragen vooraf met (taal)zwakke leerlingen (bespreek met team wie/hoe). Zie voor overzicht van vragen en antwoorden de vragenlijst.

17 Voorbeelden van vragen voor docenten Leesbevordering
Hoe vaak gebruikt u een aan uw vak gerelateerde boekencollectie in de vmbo-klas? Hoe vaak leest u uit een boek voor aan een vmbo-klas? Hoe vaak wijst u vmbo-leerlingen op de mogelijkheid om via de elektronische leeromgeving bij de bibliotheek aan te vragen. Deel eventueel de vragenlijst in pdf uit.

18 Voorbeelden van vragen voor docenten Informatievaardigheden
Hoe vaak geeft u expliciet aandacht aan het onderwerp informatievaardigheden? Hoe vaak geeft u opdrachten of huiswerk waarbij leerlingen informatievaardigheden moeten gebruiken? Als u expliciet aandacht geeft aan informatie-vaardigheden, welke vaardigheden laat u dan aan bod komen?  Bij vraag 3 gaat het om de vaardigheden: - bedenken welke informatie gezocht moet worden - bedenken hoe en waar de informatie het beste gevonden kan worden - bekijken wat de kwaliteit van de gevonden informatie is - selecteren van bruikbare informatieve bronnen - verwerken van bruikbare informatieve bronnen - naar bronnen verwijzen - beoordelen van het eindproduct - reflecteren op het zoekproces en het benoemen van verbeterpunten

19 Een voorbeeld De vragen zijn allemaal meerkeuzevragen.
Het kost de leerlingen gemiddeld 10 minuten om de vragen in te vullen.

20 Vragenlijst voor docenten
Dit is het scherm waarop de docenten binnenkomen.   [N.B. Je kunt hier al aankondigen dat je straks de adressen van de docenten zult verzamelen.]

21 Een voorbeeld Dit is een van de vragen voor docenten.
Je ziet wel dat het invullen niet veel tijd hoeft te kosten (5-10 minuten). [N.B. Als hier vragen komen over terminologie, bijvoorbeeld ‘wat is een boekintroductie’, ga daar dan op in en zeg erbij dat de vragenlijst ook helpteksten bevat voor dit soort vragen.]

22 Wat krijgen we uiteindelijk te zien?
Gemiddelde gegevens over alle scholen in de monitor (benchmark) Gegevens over onze eigen school (waar staan we, wat willen we veranderen en hoe gaan we dat doen) Jaarlijks terugkerende cijfers om verandering op onze school te meten. Je wilt met de volgende dia’s aan het team alvast laten zien hoe het resultaat eruit kan zien. Zodat ze weten waarvoor ze het doen. Voor jullie is het ook alvast een eerste blik op hoe de resultaten eruit kunnen zien. Let op: dit zijn méér dia’s dan er in de landelijke presentatie staan. Je krijgt deze presentatie zelf ook, dus je kunt ze gebruiken.

23 Resultaten uit de monitor
Terug naar matrix = landelijke cijfers Ook hier weer eerst het landelijke beeld. Opvallend is dat in leerjaar 4 de motivatie weer toeneemt. cijfers van 1 school =

24 Hoe vind je het om een boek te lezen
= Meisjes Dezelfde vraag, maar dan jongens vs meisjes. Wat we altijd wel dachten (jongens vinden lezen minder leuk dan meisjes) wordt hier met cijfers bevestigd. = jongens

25 Hoe vind je het om een boek te lezen (2016)
PO VO Dit is de doorgaande lijn PO-VO (met gegevens uit de monitor PO). Duidelijk wordt waarom het zo belangrijk is om in te zetten op het vmbo.

26

27

28 Informatievaardigheden
= landelijke cijfers Afhankelijk of gekozen is voor informatievaardigheden deze en komende dia tonen. Landelijk beeld laat zien dat leerlingen in leerjaar 1 nauwelijks controleren wie de informatie op internet heeft gezet. Dit neemt wel toe naarmate de leerlingen ouder worden. cijfers van 1 school =

29 Docenten Een vraag uit de vragenlijst voor docenten. School

30 Afspreken: Wie doen mee:
De hele school; alle leerlingen en docenten, of Een of twee leerjaren - leerlingen en docenten, of [Enkele klassen per leerjaar] Datum begin en eind monitor voor deze school Wie leerlingcoördinator(en) is/zijn en wat zij moet(en) doen Wat er van iedereen wordt verwacht Alvast een datum om de resultaten te bespreken NB er is een overzicht voor de school (directeur, taalcoördinator en docententeam) met taken en planning Tijd voor de werkafspraken. Zie ook het document Monitorplanning voor de school. Pas deze dia aan op grond van de afspraken die je maakt met de school. adres doorgeven aan bibliotheekmedewerker/docent.

31 Werkafspraken. Nodig: Lijst met namen (voor- en achternaam) en mailadressen van de docenten die de docentenvragenlijst gaan invullen (zij ontvangen de link naar hun eigen vragenlijst per mail) Lijst met namen en mailadressen en klassen van de leerlingcoördinator(en): de volwassene(n) / docenten die de vragenlijst onder leerlingen (per klas) verspreiden (zij ontvangen de link die zij naar leerlingen door moeten sturen per mail) Laat docenten de planning concreet maken en noteren.

32 Tot zover de presentatie voor de school.

33 De meerwaarde van de monitor kunnen vertellen
Een goede MdBos-lees-mediaconsulent weet de meerwaarde van de monitor goed te verwoorden. Stel dat je: iemand in de wandelgangen tegenkomt, die nog niet je presentatie heeft gehad en je vertelt dat zij hoorde dat de school mee gaat doen met de monitor maar dat het haar een hoop extra gedoe lijkt. Waarvoor is dat nodig? Wat zeg je? Je wilt haar graag meekrijgen. maar het is maar even een gesprekje in de wandelgangen, dus je moet kort formuleren. Dat wordt ook wel de ‘elevator pitch’ genoemd, dat is dat je in de tijd die het duurt om met de lift naar de 44e verdieping te gaan, de meerwaarde kunt benoemen. Laten we zeggen 2 minuten. Je krijgt 5 minuten om je praatje individueel voor te bereiden, daarna gaan we het 2 aan 2 oefenen. Bespreek na 2 x 2 minuten de opdracht plenair na. Inventariseer de argumenten die gebruikt zijn op een flap. Voeg eventueel tips van jezelf toe. Zorg dat bij de nabespreking in ieder geval de volgende punten aan de orde komen: Denk tijdens het gesprek voortdurend vanuit het belang van de school, leg de nadruk op de winst die er te halen valt voor de leerlingen: een sterke impuls voor de taalontwikkeling. Ga niet diep in op je bibliotheekaanbod, of –problemen of -doelen Laat merken dat de zorgen van de school je ter harte gaan. Je komt hier niet om je product te slijten, maar om het werk van de school te verlichten. Laat mensen nogmaals hun eigen elevator pitch letterlijk opschrijven, en nogmaals 2 aan 2 oefenen. Ten slotte: Om het gesprek met de school goed voorbereid aan te gaan kun je gebruik maken van de brochure Meer lezen, beter in taal en de folder MdBos. Daarin vind je alle argumenten om de school te overtuigen. Laat na je gesprek materiaal achter, zodat de directeur dat ter inzage kan geven aan zijn team.

34 De monitor aan de man brengen
Hoe verleid je scholen om mee te doen met de monitor? Waar kun je tegenaan lopen? Welke argumenten voer je aan? Hoe ga je daar mee om? Laat docenten de planning concreet maken en noteren.

35 Werken met de monitor Rollen en taken Procedures Planning
Eerder zagen we de ‘voorkant’, de gebruikerskant van de monitor. Nu komt de achterkant, de beheerkant aan de orde.

36 Rollen in de bibliotheek
Monitorcoördinator en lees-mediaconsulent De monitorcoördinator: voert nieuwe scholen en lees-mediaconsulenten in regelt de autorisatie per school koppelt lees-mediaconsulenten aan scholen is het eerste aanspreekpunt voor de lees-mediaconsulent(en) onderhoudt vaak het contact met schooldirecties en bibliotheekdirectie

37 De lees-mediaconsulent
is verantwoordelijk voor de praktische samenwerking met de school voert nieuwe docenten in met naam en adres onderhoudt contact met de leescoördinator en het team houdt de voortgang bij vult eigen vragenlijst in

38 Bij de voorbereiding en de start
Monitorcoördinator Voert via beheerpagina schoolgegevens in Wijst scholen toe aan lees-mediaconsulenten Verzendt schoolgegevens naar lees-mediaconsulenten  regelt autorisatie per school Lees-mediaconsulent Voert via beheerpagina docent per school in Beantwoordt per school vragenlijst voor LMC Verzendt uitnodigingen aan docenten Docenten Laat leerlingen vragenlijsten invullen Vullen vragenlijst voor docenten in (1 docent per groep) 1. de monitorcoördinator De procedure wordt in gang gezet door de monitorcoördinator. Zij vult op het dashboard voor de monitorcoördinator de algemene schoolgegevens in van alle scholen in het werkgebied die (gaan) deelnemen aan de monitor. Zodra zij het BRIN-nummer of (een combinatie van) de naam en plaats van de school invoert, wordt dit aangevuld met de naam en adresgegevens van de school. Zij verdeelt de scholen over de lees-mediaconsulenten die met de scholen gaan werken. Door scholen toe te wijzen aan lees-mediaconsulenten, worden de scholen aan de lees-mediaconsulenten gekoppeld in de database van de monitor. Zodra monitorcoördinator deze informatie verzendt aan de lees-mediaconsulenten, kunnen die aan de slag met de volgende stap. Hyperlink of de 3 dashborddia’s laten zien (NB: op1e dia de hyperlink ingevoegd) 2. de lees-mediaconsulenten De lees-mediaconsulenten verzamelen per school informatie over de docenten die de docentenvragenlijst gaan invullen (voornaam, achternaam, groep). Ze melden de docenten aan via het dashboard voor de lees-mediaconsulent. Zodra ze de aanmelding verzenden, ontvangen de docenten (direct, automatisch) een uitnodiging om de docentenenvragenlijst in te vullen. De naam van de docent is automatisch gekoppeld aan de school en de groep (en via de school aan de lees-mediaconsulent). De lees-mediaconsulenten vullen voor iedere aan hen toegewezen school de vragenlijst voor de lees-mediaconsulent in. Hyperlink of de 2 dashbord dia’s laten zien (NB: op1e dia de hyperlink ingevoegd) 3. de docenten Alle aangemelde docenten krijgen een uitnodiging om de vragenlijst in te vullen voor de groep waarvoor zij zijn aangemeld. De docenten van groep 4 t/m 8 ontvangen ook een link waarmee zij hun leerlingen toegang kunnen geven tot de vragenlijst van de monitor. De docenten moeten zelf (vaak met hun duo-partner) afspraken maken over hoe ze dit gaan organiseren. BELANGRIJK: De docenten moeten ervan doordrongen worden dat de toegangscode voor leerlingen alleen bedoeld is voor hun eigen groep. Ze mogen de code onder geen voorwaarde ‘uitlenen’ aan een docent in een andere groep. Als ze dit wel doen, worden in de database de leerlingen van beide groepen bij elkaar gevoegd, waardoor de gegevens niet meer bruikbaar zijn. Er zijn meerdere gevallen geweest waarbij dit fout is gegaan. Dan zaten er volgens de gegevens in de database 50 of zelf 70 leerlingen in een groep! Het is ondoenlijk om dat met de hand te corrigeren, zeker nu het om grotere aantallen deelnemende scholen gaat. Advies aan de deelnemers: Wijs de docenten erop dat als dit niet goed gebeurt de gegevens onbruikbaar worden en niet gecorrigeerd kunnen worden.

39 Tijdens de rit Monitorcoördinator Lees-mediaconsulent Docenten
Gebruikt beheerpagina monitorcoördinator Volgt voortgang op deelnemende scholen Spreekt lees-mediaconsulenten aan Lees-mediaconsulent Gebruiktbeheerpagina lees-mediaconsulent Volgt voortgang op toegewezen scholen Spreekt leescoördinator en docenten aan Docenten laten leerlingen vragenlijst invullen Vullen vragenlijst voor docenten in (1 docent per groep) De monitor staat maar een beperkte tijd per jaar open. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat de gegevens op tijd worden ingevoerd. Het invoeren van de schoolgegevens en het klaarzetten van de uitnodigingen aan de docenten kan vooraf gebeuren, voordat de monitor opengaat. Het is handig om de uitnodiging aan de docenten te verzenden op de dag dat de monitor opengaat. Zij hebben dan ruimschoots de tijd om het invullen van de vragenlijsten te organiseren. Er zijn twee instrumenten bij de monitor die helpen om de voortgang te volgen: het dashboard voor de monitorcoördinator en het dashboard voor de lees-mediaconsulent. Toon de dia van het dashboard van de monitorcoördinator of laat de demo ‘live’ zien. Licht de knoppen toe. Onder de knop ‘voortgang’ laat het dashboard zien hoeveel docenten en leerlingen van een school de vragenlijst hebben ingevuld. Je krijgt zo een goede indruk van de voortgang en van de eventuele noodzaak om stimulerende maatregelen te nemen. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat de leescoördinator continu een vinger aan de pols houdt bij het team en dat de lees-mediaconsulent geregeld contact heeft met het team en de leescoördinator. Het dashboard van de lees-mediaconsulent lijkt op dat van de monitorcoördinator. Het bevat de volgende onderdelen: overzicht van de scholen waarmee de consulent samenwerkt voortgang van het invullen van vragenlijsten in de groepen en door docenten mogelijkheid om docenten uit te nodigen de vragenlijst voor de lees-mediaconsulent, gekoppeld aan de school

40 De monitor in actie aan de ‘achterkant’
Eerder zagen we de ‘voorkant’, de gebruikerskant van de monitor. Nu komt de achterkant, de beheerkant aan de orde.

41 Bij de eerste keer: nieuwe monitorcoördinator meldt zichzelf en de nieuwe bibliotheek aan NB Bibliotheken die eerder meededen, ontvangen automatisch een uitnodiging

42 Beheerpagina / dashboard monitorcoördinator
Monitorcoördinator ontvangt per mail een link naar eigen dashboard/ beheerpagina Beheerpagina / dashboard monitorcoördinator

43 Beheerpagina monitorcoördinator
Monitorcoördinator voert Lees-mediaconsulent(en) in Beheerpagina monitorcoördinator

44 Beheerpagina monitorcoördinator
Scholen die in voorgaande jaren al zijn aangemeld voor de monitor, staan automatisch in het overzicht. Beheerpagina monitorcoördinator

45 Beheerpagina monitorcoördinator
Via de knop Toevoegen meldt je nieuwe scholen aan. Beheerpagina monitorcoördinator

46 Voeg een lees-mediaconsulent voor deze school toe

47 Autorisatie door ELKE school jaarlijks nodig voordat je verder kunt
Als je op het tabblad ‘uitnodigen’ klikt, staat er achter elke school een rood slotje. Dit betekent dat deze school nog geen autorisatie heeft afgegeven. Let op! Zolang dit slotje rood is kan de lees-mediaconsulent niet worden uitgenodigd voor de volgende stappen. Klik op het slotje achter een school om de uitnodiging voor autorisatie te versturen.

48 Stap 1 autorisatie: monitorcoördinator vult naam/e-mail bevoegd persoon in (bijv. directeur)

49 Stap 2 autorisatie: monitorcoördinator nodigt bevoegd persoon uit om te autoriseren
Klik op Verzenden in het autorisatiescherm op de vorige pagina. Er wordt dan automatisch een mail met uitleg naar het opgegeven adres gestuurd Zie Bijlage bij de Handleiding voor de tekst van deze mail; het is handig deze mail vast aan te kondigen en, indien gewenst, een conceptbrief voor ouders aan te leveren ( zie hand-out, maar kost wel tijd!!)

50 Stap 3. In mail met uitleg zit link naar onderstaand bericht
Stap 3. In mail met uitleg zit link naar onderstaand bericht. Dit is de feitelijke autorisatie! De monitorcoördinator ziet op de beheerpagina dat het slotje groen is geworden:

51 Als het slotje van een school groen is, kan de monitorcoördinator op het envelopje klikken. Daarmee wordt de lees-mediaconsulent uitgenodigd en start de procedure voor de lees-mediaconsulent. de monitorcoördinator ontvangt een mail als de autorisatie rond is

52 Beheerpagina monitorcoördinator
De verdere voortgang in het proces ziet de monitorcoördinator bij ‘voortgang’. Beheerpagina monitorcoördinator

53 Lees-mediaconsulent ontvangt link naar eigen dashboard/ beheerpagina

54 Invoeren docenten en leerlingcoördinatoren
Beheerpagina lees-mediaconsulent

55 Lees-media consulent voert gegevens docenten in
Beheerpagina lees-mediaconsulent

56 Beheerpagina lees-mediaconsulent
Monitorvolger voor deze vestiging Beheerpagina lees-mediaconsulent

57 Aanpassingen/verbeteringen
Portal open van 1 dec jan 2018 voor scholen (voor monitorcoördinator vanaf 24 november ) Bij invoeren docenten is het leerjaar automatisch gehandhaafd (tenzij de lees-mediaconsulent dit groepsnummer zelf aanpast in de portal) Nieuw is ‘Mijn MdBos’. Binnen 1 portal voortaan keuze bij inloggen: ‘mijn MdBos BO’ en ‘mijn MdBos VO’ toegang tot de registratieportal en rapportageportal Aan lees-mediaconsulenten zal de mogelijkheid worden geboden om de antwoorden in de lees-mediaconsulent vragenlijst over te nemen van de vorige meting

58 Planning monitor Fase 1: voorbereiding
Fase 2: de monitor staat open van 1 december 2017 tot 31 januari 2018* Bekijk de hand-out Planning en check of het allemaal duidelijk is wie wat wanneer doet Niet alleen bibliotheken hebben een planning nodig, ook scholen moeten weten wie wat wanneer doet. Bekijk deze planning en bedenk wat je de school nog moet vertellen Bekijk de vragen voor de lees-mediaconsulent /leescoördinator uit de monitor en bedenk hoe/wanneer jij de gegevens gaat zoeken die jij moet invullen * Vanaf 24 november monitorcoördinator om autorisatie te regelen en lees-mediaconsulenten toe te voegen Vertel dat het werken met de monitor in fasen uiteenvalt en dat het handig is om te weten wie wanneer wat gaat doen. Laat ze het lezen en vraag of het duidelijk is.

59 Opdracht rollen en taken
Werk in groepjes van 2 of 3 personen Bekijk de teksten bij wie/wat/wanneer en de 4 fasen Bespreek wie bij jullie voor wat verantwoordelijk is en leg de briefjes op de juiste plek in het schema

60 Aanmelden en ondersteuning
Aanmelden van een nieuwe bibliotheek door de monitorcoördinator: Beheerpagina van monitorcoördinator en lees-mediaconsulent: Voor technische vragen(“hij doet het niet” en het wijzigen van naam en adres van de monitorcoördinator) Voor inhoudelijke vragen: Nicolien de Pater of Caroline Heijer,

61 Evaluatie Pak je leerdoelen en leervragen Wat heb je geleerd?


Download ppt "Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo"

Verwante presentaties


Ads door Google