De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1."— Transcript van de presentatie:

1 Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1

2 Ouderbetrokkenheid Onze achtergrond: Stimuleren dat scholen op structurele manier werken aan gezondheid Ouderbetrokkenheid is hierbij essentieel Uw interesse: meer jongeren met startkwalificatie van school Betrokkenheid van ouders heeft positieve effecten op leerprestaties In de praktijk is ouderbetrokkenheid lastig om te realiseren Zoektocht om ouderbetrokkenheid te vergroten Ouderbetrokkenheid draagt bij aan de leerprestaties van leerlingen en ook aan hun motivatie, hun welbevinden, hun zelfbeeld en hun zelfwaardering. Vooral betrokkenheid van ouders thuis, heeft positieve effecten op leerprestaties leerling. Een te grote betrokkenheid is negatief, te grote prestatiedruk, te sterke controle tast autonomie aan. Het blijken vooral de door ouders gepercipieerde uitnodigingen van leraren te zijn, die de betrokkenheid van ouders stimuleren. De uitnodigingen van de leraar mogen niet te algemeen zijn, ouders zijn gebaat bij specifieke vragen en verzoeken om hun kind te helpen. De onderschatting van de betrokkenheid en het ongemak in de communicatie (vooral bij ouders uit andere culturen en milieus) draagt bij aan een grotere afstand tussen ouders en leraren en wakkert bij ouders gevoelens van onbegrip en onzekerheid aan. Respect voor de thuisgesproken taal, de rolopvattingen van ouders en het zoeken naar afstemming over de verdeling van taken en verantwoordelijkheden draagt bij aan een positieve relatie tussen leraren en ouders en aan het vertrouwen dat ouders in de leraar stellen. Leraren zouden, zoals blijkt uit het onderzoek naar hun attituden, te veel verwachten dat ouders zich slechts als ‘supporter’ van de school en de leraar opstellen. Aan de andere kant blijkt dat, wanneer ouders te veel macht verwerven op school en naar het oordeel van de leraren een te groot aandeel hebben in het beleid van de school, leraren zich aangetast voelen in hun professionele autonomie. Dit leidt dit tot een verminderde motivatie van leraren om te investeren in ouders. Voor het welslagen van initiatieven van leraren om de betrokkenheid van ouders te stimuleren is het in de eerste plaats van belang dat leraren een positieve houding hebben jegens de betrokkenheid van alle ouders bij de school en bij hun kind thuis. Concreet betekent dit dat leraren niet te snel moeten oordelen over de betrokkenheid van ouders. Onderzoek wijst op een verbetering van het contact tussen leraren en ouders wanneer leraren zich inspannen om de thuiscultuur van leerlingen te begrijpen. Daarnaast is het ook van belang dat leraren open en transparant communiceren met ouders. Het helpt ouders als leraren helder zijn in de verwachtingen die ze hebben van de betrokkenheid van ouders. Als leraren in hun verzoeken aan ouders regelmatig gebruik maken van concrete en praktisch bruikbare tips en gerichte verzoeken om het kind te ondersteunen wordt ook de competentiebeleving van ouders versterkt. Tot slot blijkt het de ouderbetrokkenheid te vergroten wanneer leraren veel informatie over het onderwijs en de voortgang van de leerling aan ouders verschaffen. Informeel contact en de inzet van ICT dragen bij aan de frequentie van contact tussen leraren en ouders en bevorderen de betrokkenheid van ouders bij het leren van hun kind.

3

4

5 Wat is uw ervaring met ouderbetrokkenheid op school?
Uw eigen schooltijd? Met de school of opvang van uw eigen kinderen?

6 Waarom ouderbetrokkenheid?
Hogere prestaties van de leerlingen Minder pesten Voorkomt schooluitval Levert tijd en energie op voor leerkracht Minder ‘lastige’ ouders

7 Wat werkt? Een positieve en onbevooroordeelde houding
Een open en transparante communicatie Concrete en praktisch bruikbare adviezen Frequent contact over de voortgang, al dan niet met behulp van digitale middelen Voor het welslagen van initiatieven van leraren om de betrokkenheid van ouders te stimuleren is het in de eerste plaats van belang dat leraren een positieve houding hebben jegens de betrokkenheid van alle ouders bij de school en bij hun kind thuis. Concreet betekent dit dat leraren niet te snel moeten oordelen over de betrokkenheid van ouders. Onderzoek wijst op een verbetering van het contact tussen leraren en ouders wanneer leraren zich inspannen om de thuiscultuur van leerlingen te begrijpen. Daarnaast is het ook van belang dat leraren open en transparant communiceren met ouders. Het helpt ouders als leraren helder zijn in de verwachtingen die ze hebben van de betrokkenheid van ouders. Als leraren in hun verzoeken aan ouders regelmatig gebruik maken van concrete en praktisch bruikbare tips en gerichte verzoeken om het kind te ondersteunen wordt ook de competentiebeleving van ouders versterkt. Tot slot blijkt het de ouderbetrokkenheid te vergroten wanneer leraren veel informatie over het onderwijs en de voortgang van de leerling aan ouders verschaffen. Informeel contact en de inzet van ICT dragen bij aan de frequentie van contact tussen leraren en ouders en bevorderen de betrokkenheid van ouders bij het leren van hun kind.

8 Filmpje Filmpje samenwerkingsdag 3.0

9 Ouderbetrokkenheid 3.0 Anders kijken naar samenwerking tussen school en ouders Gebaseerd op theorie van Deci & Ryan: Relatie Competentie Autonomie Ouderbetrokkenheid is een niet vrijblijvende, gelijkwaardige samenwerking tussen ouders en school, waarin ouders en school vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid werken aan de (school)ontwikkeling van het kind (de leerling).

10 1. 0 De school zendt informatie naar de ouders
1.0 De school zendt informatie naar de ouders. Hierbij gaat het om eenzijdige communicatie waarbij de school het moment, de vorm en de inhoud van de informatie bepaalt. 2.0 De school zendt informatie naar de ouders en de ouders kunnen informatie terugzenden. Hierbij hoeft geen sprake te zijn van werkelijk contact; de infor- matie is een verzameling van twee- zijdig zenden, zonder dat er sprake is van een samenwerking. 3.0 De school en de ouders delen en zoeken samen naar nieuwe informatie met een voor beide partijen helder doel: de ontwikkeling van het kind, de leerling.

11 Discussie? Welke kansen biedt Ouderbetrokkenheid 3.0 voor bevorderen van gezond gedrag en het behalen van een startkwalificatie? Op welke manier biedt ouderbetrokkenheid 3.0 kansen voor ouders met lage SES? Hoe kunnen we stimuleren dat scholen kiezen voor ouderbetrokkenheid 3.0? Samenwerking CPS met landelijk bureau gezonde school? Voelen ouders zich onderdeel van de community?

12 Meer informatie? Lida Samson Adviseur Publieke Gezondheid GGD Kennemerland Leraren en Ouderbetrokkenheid, reviewstudie door J. Bakker e.a. Radboud Universiteit Nijmegen Samenwerking CPS met landelijk bureau gezonde school?


Download ppt "Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1."

Verwante presentaties


Ads door Google