De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gemeenteraadsverkiezingen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gemeenteraadsverkiezingen"— Transcript van de presentatie:

1 Gemeenteraadsverkiezingen
21 maart 2018 Gemeenteraadsverkiezingen Sportcampagne GR2018 Technische toelichting op deze Powerpoint-presentatie De plaatjes in de dia’s 6 en 7 zijn clickable en leiden door naar het betreffende document. Bij voldoende tijd hier door heen lopen. De plaatjes in de dia’s 3 en 12 zijn eveneens clickable en leiden door naar een filmpje. Speaking notes (voor verenigingsondersteuner (één-op-één) of workshopbegeleider van sportbond of provinciale sportorganisatie) Op 21 maart 2018 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Een mooie aanleiding om sport de komende maanden op de lokale politieke agenda te zetten. Doel van de Sportcampagne is een goede positie van sport in alle (388) college-akkoorden. Als <eigen organisatie> werken wij hierin samen met NOC*NSF, Sportkracht12, VSG en met medewerking van Kenniscentrum sport en het Mulier Instituut.

2 Voor welke uitdagingen staat de lokale politiek?
Speaking notes: De gemeente maakt het lokale sportbeleid en geeft in verhouding tot de rijksoverheid veel meer uit aan sport. 130 miljoen van het rijk tegenover 1,2 miljard van alle gemeenten samen. Door als sportclub aan te sluiten bij de lokale uitdagingen waar een gemeente voor staat wordt en blijft u een gewaardeerd partner en realiseert u uw eigen doelen. NOC*NSF (E-zine: investeren en meedoen!) en de VSG (bouwstenen voor lokaal sportbeleid) hebben juni 2017 input gestuurd voor de verkiezingsprogramma’s van de lokale partijen. Maar, lokale voorbeelden en uitdagingen spreken politici veel beter tot hun verbeelding dan een algemene boodschap zoals ook blijkt uit deze video.

3 HIER KOMT DE INSTRUCTIESVIDEO http://www. gr2018sport
Geen speaking notes.

4 Zet sport op de lokale politieke agenda!
Speaking notes Deze opnames zijn toevallig in Rotterdam gemaakt tijdens het WK Triatlon, maar hadden net zo goed in uw gemeente gefilmd kunnen worden. Zet u zich de komende maanden in om sport de lokale politieke agenda van uw gemeente te zetten. Door te laten zien dat uw sportclub of sportevenement iets kan betekenen voor de uitdagingen waar de lokale politiek voorstaat. Door hen uit te nodigen een werkbezoek aan uw sportclub of sportevenement. Of door u aan te sluiten bij het Sportcampagne Team in uw gemeente en samen een (sport)debat te organiseren.

5 Hoe creëer je een goed Sportcampagne Team?
Speaking notes Besef dat u dit niet alleen hoeft te doen. U heeft uw (organisatorische) kwaliteiten en lobbystijlen, uw collega vrijwilligers weer andere. Vul samen met uw Sportcampagne Team in spé bijgaande tool in, als start voor een gesprek over ieders kwaliteiten, stijlen, rollen en taken. Optioneel: Laat de aanwezigen bijgaande tool invullen (duur: 4 minuten). Men ontvangt na het invullen direct zijn/haar lobbystijl in de mailbox. Ligt eea toe aan de hand van de bijbehorende Powerpoint-presentatie (zie hiervoor

6 Toolkit voor Sportclubs
Speaking notes Hoe? Daarvoor heeft het Sportcampagneteam NL een handleiding, flyer en infographic voor sportclubs ontwikkeld. Hierin staat beschreven wat een politieke partij in iedere periode voor de gemeenteraadsverkiezingen doet en hoe de sportclub hier het beste op in kan spelen.

7 Toolkit voor Sportcampagne Teams
Speaking notes Ook voor Sportcampagne Teams is er een toolkit ontwikkeld. Deze toolkit helpt jou om je voor te bereiden op de gesprekken met (toekomstige) gemeenteraadsleden in een gesprek of werkbezoek of bij het voorbereiden van een debat. Met de informatie in deze toolkit ben je in staat om een toegesneden argumentatie te ontwikkelen over 10 inhoudelijke dossiers. Deze inhoudelijke dossiers komen overeen met de dossiers in de E-zine: Investeren en meedoen! die alle gemeenteraadsleden juni 2017 van NOC*NSF hebben ontvangen. Waar mogelijk is in elk dossier het volgende opgenomen: Stelling: Oproep of bewering over de toegevoegde waarde van sport om te gebruiken in een debat. Achtergrondinformatie: Ter onderbouwing van je stelling of inleiding. Feiten en cijfers: Op basis van landelijke gegevens over het dossier én een stappenplan om de lokale gegevens boven tafel te krijgen. Suggesties voor vervolgstappen voor gemeenteraadsleden. Link met andere relevante dossiers uit deze toolkit. Om de impact van je gesprekken met de politiek te versterken, kun je initiatieven uit verschillende dossiers aan elkaar koppelen. Aanknopingspunten met overige gemeentelijke beleidsgebieden. Om het gesprek optimaal onder de aandacht te brengen, kun je overwegen om aan te haken bij bestaand gemeentelijk beleid.

8 3 fases Sportcampagne GR2018
Fase 1: input voor de verkiezingsprogramma’s : juni – september 2017 Fase 2: sport op de lokale politieke agenda : okt. 2017– maart 2018 Fase 3: input voor het college-akkoord : maart – april 2018

9 Relatie fase 1 en 2: inhoudelijke dossiers
Fase 1: E-zine ‘Investeren en meedoen! Doel: input voor verkiezingsprogramma’s! Doelgroep: schrijvers verkiezingsprogramma’s. Periode: juni – september 2017 Wat?: inhoudelijke dossiers in E-zine Met oa wetenschappelijke onderbouwing, Infographics, landelijke en gemeentelijke data. Hoe?: mailing NOC*NSF en VSG naar griffies (juni 2017) Fase 2: Toolkit voor Sportcampagne Teams Doel: sport op de lokale politieke agenda. Doelgroep: lijsttrekkers lokale partijen. Periode: oktober 2017 – maart 2018 Wat?: inhoudelijke dossiers in Toolkit Met oa stellingen, achtergronden, links met andere dossiers en gemeentelijk beleid. Hoe?: werkbezoeken en sportdebatten door sportclubs en Sportcampagne Teams Hetzelfde! Speaking notes Uiteraard lopen fase 1 en 2 van de Sportcampagne in elkaar over. De hoofdstukken en paragrafen uit de E-zine ‘Investeren en meedoen!’ komen overeen met de dossiers uit de Toolkit voor Sportcampagne Teams. Deze 2 documenten versterken elkaar en geven aanvullende informatie. In de E-zine is tekst opgenomen welk één-op-één opgenomen zou kunnen worden door lokale politieke partijen in hun verkiezingsprogramma’s. In de E-zine zijn ook links naar wetenschappelijke rapporten opgenomen met meer achtergrondinformatie. In de Toolkit zijn voor dezelfde dossiers: stellingen, achtergronden (= inleidende tekst op een stelling), feiten en cijfers, links met relevante andere dossiers in de toolkit en aanknopingspunten met overige gemeentelijke beleidsterreinen. De teksten (en links!) in de E-zine en de Toolkit sluiten dus op elkaar aan!

10 Format voor een werkbezoek
Speaking notes Op en staat een format hoe u een werkbezoek bij uw sportclub of sportevenement zou kunnen organiseren. Dit is geen blauwdruk. Een voorbeeld hoe je het zou aan kunnen pakken. Geef er uw eigen draai aan. Optioneel: Bespreek het format voor een werkbezoek op een sportclub of sportevenement inhoudelijk.

11 Format voor een (sport)debat
Speaking notes: Op en staat een format hoe je een werkbezoek bij uw sportclub of sportevenement zou kunnen organiseren. Dit is ook geen blauwdruk. Een voorbeeld hoe je het zou aan kunnen pakken. Geef er uw eigen draai aan. Optioneel: Bespreek het format voor een werkbezoek op een sportclub of sportevenement inhoudelijk.

12 Sportcampagnevideo en Posters
Speaking notes In de toolkit zitten daarnaast ook andere campagnematerialen: Posters voor promotie, werkbezoek en (sport)debat. Sportcampagnefilmpje: Investeren en meedoen! om eventueel als aftrap te tonen bij uw werkbezoek of (sport)debat. Maar ook bijvoorbeeld persuitnodigingen en –berichten. Na tonen van het filmpje. Vergeet niet het Sportcampagneteam NL te informeren als u in uw gemeente iets gaat organiseren. Zij nemen uw activiteit dan op in onze kalender op

13 Via uw regionale coördinator! Te vinden via:
Meer informatie: Via uw regionale coördinator! Te vinden via: #Sportcampagne #GR #gr2018sport Speaking notes: Meer informatie vindt u hier of neem contact op met uw regionale coördinator!


Download ppt "Gemeenteraadsverkiezingen"

Verwante presentaties


Ads door Google