De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kenniskring One Page Juridische entiteit KUL – Thomas More.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kenniskring One Page Juridische entiteit KUL – Thomas More."— Transcript van de presentatie:

1 Kenniskring One Page Juridische entiteit KUL – Thomas More

2 br@ins.trust confidential
Chris Block Master in Electronic Engineering Master in Business Administration Managing Director van Voorzitter van het Innovatiecentrum Provincie Antwerpen Voorzitter van de VOKA Kamer van Koophandel Neteland geassocieerd met de VOKA Kamer van Koophandel Mechelen Coordinator confidential

3 Belangrijk om te groeien
Een Strategie hebben Product- en Service karacteristieken kunnen converteren in verkoopsargumenten (USP’s) Kennis hebben om Internationalisatie aan te pakken Competitiviteit kunnen beoordelen door te benchmarken Organisatiestructuur kunnen aanpassen voor groei Kennis hebben van Business Modellen Financieringsmiddelen kennen Business Processen kunnen optimaliseren Competentie Management kunnen organiseren Een Business Cultuur kunnen kweken Belangrijk om te groeien

4 Om in 6 maand tot een “One Page Strategy” voor de deelnemende KMO’s te komen
Waarom? De bedrijven denken te veel korte termijn. De doelstellingen op jaar zijn meestal niet goed gedefinieerd en de daaruit voorvloeiende business strategie is veel te vaag De bedrijven moeten zich veel meer focusseren. "Indien men niet weet waar men naar toe wil gaan dan kan men er zeker van zijn dat men er nooit zal geraken. Doel

5 Belangrijkheid van een One Page
De Strategische Richting moet zichtbaar gemaakt worden voor de hele organisatie zodat iedereen in dezelfde richting gaat werken. Vandaar dat we tot de essentie moeten komen en dit op 1 blad zetten. Daar we slechts 1 blad hebben betekent dit dat we alleen geïnteresseerd zijn in de top prioriteiten en dat visie, missie, doelstellingen en strategie in verstaanbare gecondenseerde vorm moeten weergegeven worden waarin alleen de essentie staat Het zet de neuzen in de zelfde richting Biedt houvast bij dagelijkse activiteiten en stelt een consistente bedrijfsvoering zeker De vooruitgang moet gemeten en zichtbaar worden. De acties voor de uitvoering van de strategie moeten ook zichtbaar gemaakt worden. (Het management agenda) De persoonlijke doelstellingen moeten gedefinieerd worden. Belangrijkheid van een One Page

6 Strategische Richting
1. Strategie Diagnose Omgevings Analyse Industrie Firma 2. Strategie analyse 4. Strategie beslissing 3. Strategie opties 5. Implementatie strategie 6. Controle strategie Waar staan we vandaag? Waar willen we heen? Focus Hoe geraken we daar? Strategisch Deel Tactisch Deel Strategische Richting

7 One Page Strategy

8 Waarom Kennis-kringen
De lerende netwerken geven aan de KMO’s een inzicht van wat er allemaal mogelijk is en men kan de KMO’s voor de aangereikte concepten enthousiast maken. Dit is nochtans onvoldoende om bepaalde innovatieve ideeën ingevoerd te krijgen binnen de eigen firma. Hiervoor is heel wat meer moeite en kennis nodig. Daarom wordt het methode van innovatieve Kennis Kringen gebruikt om bepaalde thema’s uit te diepen met de hulp van studenten. Hier zeggen we niet wat er mogelijk is maar gaan we met enkele bedrijven de thema’s ook implementeren bij die bedrijven! Door met kleine groepjes te werken +- 5 bedrijven en 5 studenten kan men zeer interactief werken. Waarom Kennis-kringen

9 Geintegreerde methodologie MOTIVEREND – LAAGDREMPELIG - COMMUNICATIEF
Web base audit Kenniskringen voor de opbouw van de elementen van de one page Deelname aan andere KK om zwaktes weg te werken Communicatie Tools Website – kennisdatabase Web based nieuwsbrief- link naar een virtuele community Artikels en links die verband houden met strategie kennis One page Studenten FBS Geintegreerde methodologie MOTIVEREND – LAAGDREMPELIG - COMMUNICATIEF

10 Uniek project Geïntegreerd concept
Bottom-up benadering vanuit de noden en knelpunten. We gebruiken studenten om KMO’s te helpen en om hen ervaring te laten opdoen. Het is geen vrijblijvende oefening voor de studenten daar het telt voor 2 studiepunten (60 – 80 uur werk). De KMO’s moeten punten geven volgens bepaalde criteria. Kennis Kringen maken een zeer gerichte en zeer interactieve aanpak mogelijk. De opgedane kennis wordt verzameld in een kennisdatabank met een daaraan gekoppelde nieuwsbrief die maandelijks de nieuwigheden weergeeft in de kennisdatabank. Uniek project

11 Studenten van een business school kunnen daarbij helpen.
KMO’s hebben meestal te weinig methodische knowhow om analyses te maken. Studenten van een business school kunnen daarbij helpen. De bedrijven worden begeleid bij de uitvoering van de analyse Door er een extern iemand er bij te betrekken worden de KMO’s gemotiveerd om er iets aan te doen De studenten leren hoe bedrijven werken  en ze krijgen toegang tot praktisch gerichte cases rond strategievorming. Tijdens het project kunnen de studenten ook leren van de coach die de kennis kring begeleidt. De studenten van een business school hebben ook al industrie ervaring (5- 10 jaar) Door studenten te betrekken bij de Kennis Kringen gaat men dus ook aan talent vorming doen en wordt de samenwerking industrie – onderwijs bevorderd. Samenwerking FBS

12 De oefening met de studenten van de FBS onder begeleiding van Prof. Dr
De oefening met de studenten van de FBS onder begeleiding van Prof. Dr. Wim Van Haverbeke beperkt zich tot het strategisch deel en dient als examen voor het vak strategie: Voorbereiding van de oefening – WP1 Waar staan we vandaag? (Analyse) – WP2 Waar willen we naartoe in 3 tot 5 jaar? (Focus) – WP3 Hoe geraken we daar? (Strategie) – WP4 Het tactisch deel gebeurt zonder studenten. (De geïnteresseerde studenten kunnen wel meedoen maar zonder verplichting.) Implementatie van de strategie & meten (Uitvoering) – WP5 De One Page Strategy (Synthese) – WP6 Concept

13 Tijdens de voorbereiding wordt de manier van werken uitgelegd en gaat men door de verschillende documenten en tools die nodig zijn om het proces te doorlopen. Het is niet de bedoeling alle tools te gebruiken alleen deze die het meest geschikt zijn voor het bedrijf in kwestie. Er wordt ook nadruk gelegd worden op het feit dat er werk aan beide kanten moet gebeuren. Het is niet de bedoeling dat de studenten alles alleen gaan doen. Er moet een WIN-WIN situatie gecreëerd worden. Tijdens de voorbereidingen van de brainstorm sessies moeten de KMO’s samen met de studenten telkens een synthese maken van 5 slides over de outputs die belangrijk zijn voor de KMO. Tijdens de brainstorm sessies met 5 bedrijven en 5 studenten is het de bedoeling discussies los te weken tussen de bedrijven over de inhoud van de synthese. Hiermee willen we een kruisbestuiving realiseren tussen de bedrijven onderling en tussen de studenten en de bedrijven. Uit de brainstorm sessies moeten conclusies getrokken worden zodat men kan bijsturen. Proces

14 Stap 1: Strategische Diagnose
Doel: Om de huidige status te bepalen vanwaar we starten. Een evaluatie van de huidige prestatie. Taken: Analyse van de huidige strategie en historische resultaten. Wat zijn de belangrijkste drijvende krachten van de resultaten, markt grootte en – aandeel enz. Outputs: Missie, Visie, Strategie, Doelstellingen, Belangrijkste Drijvende Krachten, Strategische Markt Posities, Financiële Prestatie, Profiel van de Firma zoals vandaag gedefinieerd Stap 2: Strategische Analyse Doel: Om een competitieve analyse en positionering te maken Taken: Industrie- , omgeving- , en firma analyses. Outputs: SWOT; Kritische Succes Factoren; Strategische Vaardigheden Audit  Analyse

15 Stap 3: Genereren van Strategische Opties Focus
Purpose: Welke opties zijn mogelijk voor de firma? Taken: Tijdens de coaching activiteiten zal het management de verschillende opties moeten formuleren gebaseerd op de voorbereide analysen. Outputs: Business Opportuniteiten; Competentie Matrix; Competitieve mogelijke Voordelen; Aanvaardbare Scenario’s; Risico Analyse van de verschillende scenario’s Focus

16 Stap 4: Strategische Beslissing
Doel: In welke richting moet de firma gaan? Taken: Tijdens de coaching activiteiten zal het management een beslissing moeten nemen welke opties weerhouden moeten worden en of de weerhouden opties voldoen aan de belangrijkste criteria en noden. Outputs : Middelen Behoefte; Toekomstige Doelen; Herbekijken van vroeger bepaalde Resultaten Strategie

17 Concept Strategisch Deel

18 Concept Tactisch Deel

19 Implemen-tatie & meten
Stap 5: Implementatie van de strategie   Doel: Hoe gaan we de strategie uitvoeren? Taken: Welke acties moeten we het volgende jaar uitvoeren? Welke lange termijn acties moeten we uitvoeren? Outputs: Actie Plan 2014 Stap 6: Controle van de strategie Doel: De vooruitgang van de implementatie meten Taken: Hoe gaan we meten? Wat zijn onze objectieven? Hoeveel keer gaan we meten? Outputs: BBSC (Business Balanced Score Card) Implemen-tatie & meten

20 Stap 7: Synthese Synthese
Doel: De strategische richting moet zichtbaar gemaakt worden voor de hele organisatie zodat iedereen in de zelfde richting gaat werken. Taken: De strategische richting, de enablers voor de strategie, de nodige metingen en actieplan 2011 moet op 1 blad samen gevat worden Outputs : One Page Strategy, Management agenda en Persoonlijke doelstellingen Synthese

21 Voorbeeld (1)

22 Voorbeeld (2)

23 Voorbeeld (3)

24 Samenvatting evaluatie van 50 deelnemers

25 Noden gedistilleerd uit 12 strategie studies

26 De Kenniskring van de One Page strategy kan een opstap zijn om deel te nemen aan een andere kennis kring zoals blijkt uit de voorgaande slide. Mogelijke opstap

27 br@ins.trust confidential
Planning Planning confidential

28 Verdeling in groepen confidential

29 Evaluatie confidential

30 De link is: T+M projecten/T+M IV/Kenniskringen/lees meer..
De achtergrond informatie voor de One Page Strategy staat voorlopig op de website van technologiemarketing (T+M) Deze informatie zal verplaatst worden naar zodra deze af is De link is: T+M projecten/T+M IV/Kenniskringen/lees meer.. Alle studenten hebben toegang met als paswoord het adres dat doorgegeven werd aan de FBS. Men moet zich wel registreren. Indien er problemen zijn moet men het melden Website confidential

31 Achtergrond informatie (1)
confidential

32 Achtergrond informatie (2)
NDA getekend? confidential

33


Download ppt "Kenniskring One Page Juridische entiteit KUL – Thomas More."

Verwante presentaties


Ads door Google