Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdElke Verlinden Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Hoogeveen, 19 september 2017 Hans Piederiet en Petra van der Kwast
Kenniskring Noord Hoogeveen, 19 september 2017 Hans Piederiet en Petra van der Kwast
2
Agenda Welkom en kennismaken Ondersteuningsprogramma 2017-2020
Actuele ontwikkelingen goab Actueel vve Harmonisatie Kwaliteitszorg in vve Wvttk Evaluatie Sluiting en lunch
3
Ondersteuningsprogramma 2017-2020
3 bijeenkomsten van de kenniskring; Themabijeenkomsten landelijk; Werklabs voor starters; Expertbijeenkomsten; Brochures ‘Financiële agenda’ en ‘ouderbetrokkenheid’; Maatwerk Nieuwe website vanaf 5-10:
4
Actuele ontwikkelingen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid 2018
2018: beleidsarme verlenging; Overzicht indicatieve bedragen; 11 % korting basisbedrag; Geen korting 3F; Geen korting kwaliteitsimpuls kleinere gemeenten; Gemeenten buiten G37 en G86 hebben weinig last van de korting; Overheveling oab-middelen naar 2018 mogelijk.
5
Actuele ontwikkelingen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid
CBS-indicator: meerdere criteria; ROB gevraagd om advies over verdeling toekomstige oab-middelen (herverdeling en overgangsperiode); Oab controversieel verklaard in Tweede Kamer; Nieuw Kabinet neemt besluit over de bekostigingssystematiek.
7
Interdepartementaal beleidsonderzoek ‘Onderwijsachterstandenbeleid, een duwtje in de rug?’
Onderzoeksvragen: In hoeverre is de huidige inzet tbv gelijkere kansen voor jongeren en het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden optimaal? Op welke manieren kan de effectiviteit bij gelijke middelen vergroot worden? Hoe kunnen publieke middelen doeltreffender en doelmatiger worden ingezet?
8
IBO conclusies: Doel is ambitieus; Verschillende doelgroepdefinities;
Afgenomen budget met versnippering; Verdelingssystematiek sluit niet aan op risico van achterstanden; Sturing vanuit het Rijk is beperkt; Inzicht in de effectiviteit van de interventies is beperkt; Overgangen zijn kwetsbaar; Kwaliteit van de professionals is aandachtspunt.
9
Kabinetsreactie op IBO:
Ontwikkelingen uitgaven onderwijsachterstanden: 2010: scholen 425 mln gemeenten 240 2017: scholen 280 gemeenten 366 2020: scholen 260 gemeenten 316 Doorlopende leerlijnen; Oormerken van oab-gelden in schoolplan optie; Handhaven definitievrijheid doelgroep door gemeenten; Inspectie inventariseert doelgroepdefinitie en rapporteert in jaarverslag
10
Actueel vve: 2 wetsvoorstellen door beide Kamers aangenomen:
Innovatie en kwaliteit kinderopvang; Harmonisatie; Besluit ‘Basisvoorwaarden voorschoolse educatie’: Taaleis 3 F “Mondelinge taalvaardigheid en lezen” Ve in beleidsplan en evaluatieverplichting Bewijs van scholing en opleidingsplan beroepskracht ve Besluit Innovatie en kwaliteit kinderopvang: leidster-kindratio bij baby’s naar 1 op 3 (invoering uitgesteld) Beroepskracht hbo per
11
Harmonisatie: Inventarisatie van stand van zaken:
Wie is klaar? Wie zit er middenin? Wie begint? Hoe is het met de organisatie(s) voor peuterspeelzaalwerk gegaan? Hoe peuteropvang gedefinieerd? Hoe georganiseerd? Via schoolbesturen, kinderopvang of anders? Welke financiële gevolgen voor de gemeente? Wat zijn de grootste knelpunten? Hoe aansturing vve vanuit de gemeente geborgd? Waar ligt de coördinatie vve? Hoe staat het met het bereik van peuters van niet-werkende ouders en kostwinnersgezinnen? (Asschergelden) Informatie KOT-ouders in relatie tot vve-subsidie en belastingdienst?
12
Handreiking kwaliteitszorg vve Oberon/CED-groep, 2017
Handreiking beoogt gemeenten te ondersteunen om de kwaliteitszorg vve verder te ontwikkelen. Aanleiding is de bevinding van de Onderwijsinspectie dat bij het toezicht op vve is gebleken dat kwaliteitszorg voor veel gemeenten een verbeterpunt is.
13
Handreiking kwaliteitszorg vve Uitgangspunten
Kwaliteitszorg richt zich op processen en resultaten. Hoe komen de resultaten tot stand? Kwaliteitszorg kenmerkt zich door een systematische aanpak. Wat heb je wanneer, hoe en waarom gedaan? Kwaliteitszorg gaat niet alleen om huidige kwaliteit maar beoogt ook het verbeteren van vve. Het is een cyclisch proces. Kwaliteitszorg vve is het systematisch en cyclisch werken aan het meten, borgen en verbeteren van de kwaliteit van vve.
14
Handreiking kwaliteitszorg vve Waarom kwaliteitszorg?
Wettelijke taken vve: Voldoende aanbod voor de doelgroep; Bereik; Toeleiding; Doorlopende leerlijnen; Resultaten; Jaarlijks overleg; Toezicht Inspectie: was waarderingskader vve; is nu onderzoekskader ‘De gemeente kan..’ ipv ‘De gemeente dient..’ Ambities van gemeente (raad en college)
15
Handreiking kwaliteitszorg vve Kwaliteitscyclus
Systematisch evalueren en verbeteren van vve op gemeentelijk niveau door plan, do, check en act: Plan: afspraken maken (inclusief verantwoording); Do: uitvoering; Check: tijdig nagaan of middelen worden besteed zoals afgesproken en welke resultaten worden behaald; Act: vertalen van bevindingen in verbeterafspraken.
16
Handreiking kwaliteitszorg vve Kwaliteitscyclus
Voorbeeld Zicht op bereik Aantal doelgroeppeuters in de populatie (registratie indicaties vve/consultatiebureau); Aantal doelgroeppeuters dat deelneemt aan vve (registratie doelgroeppeuters in vve door uitvoerende org.) Peilmomenten (bv 1 okt. en 1 jan.) Mogelijke uitbreidingen: gegevens per wijk, kern, leeftijd, verblijfsduur. Tip: afspraken met andere gemeenten samen als het om een uitvoerende regionale voorziening gaat (o.a. ggd).
17
Handreiking kwaliteitszorg vve Interne kwaliteitszorg ve-locaties
Ambivalentie bij gemeenten (niet op de stoel van de uitvoering gaan zitten); Inspectie doet niet meer aan regulier bezoek alle vve-locaties en werkt ‘signaalgestuurd’; Ggd komt jaarlijks langs bij ve-locaties en kijkt vooral naar pedagogische aspecten; Gemeente kan vve-organisaties vragen hoe de interne kwaliteit geëvalueerd wordt (bv in subsidieafspraken een zelfrapportage van de ve-organisaties vast te leggen). Instrumenten: interne audit, visitatie, kijkwijzer.
18
Handreiking kwaliteitszorg vve Kwaliteitszorg vve bij vroegscholen
Gemeentelijke rol tav vroegscholen wezenlijk anders; Geen zeggenschap over uitvoering (het ‘hoe’); Doorgaande lijn biedt mogelijkheden (warme overdracht, kindvolgsystemen); Subsidievoorwaarden bieden geen soelaas: zoeken naar kwaliteitsdialoog; Resultaatafspraken vroegschools.
19
Tenslotte, Wat is niet aan de orde geweest? Wat neem je mee?
Evaluatieformulieren Met dank voor de gastvrijheid van de gemeente Hoogeveen! Tijd voor de lunch!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.