Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFien de Koning Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo
Voorstellen + ambtelijke werkgroep Ontwikkeltafel Sociaal Domein Fryslân, 4 oktober 2017
2
Vandaag Introductie: waarom, wat en hoe sturen op resultaat
Ervaringen van jeugd- en wmo aanbieders met outcome-indicatoren De Stellingwerven (alleen in de ochtend) GGZ Friesland Reik PAUZE Rondetafelgesprek in kleine groepen over uw ervaringen: o Wat verstaat u onder uitval, doelrealisatie en cliënttevredenheid? o Hoe meten en hoe benutten? Afsluiting en Vervolg
3
Waarom sturen op resultaten?
Ontwikkeling 2018: cliëntvraag centraal, u bent aan zet! Gemeenten willen zich niet bemoeien met het ‘hoe’, maar willen wel weten ‘wat’ er is bereikt: sturen op resultaten Relatie tussen aanbieders en gemeenten: continu verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening en samenwerking We vragen aan u om te laten zien wat er is bereikt: Niet aan de hand van pxq, maar Zijn de cliënten goed geholpen? Doelen bereikt? Verder zonder hulp?
4
Wat: meet, spreek, verbetercyclus
Meten Gegevens verzamelen en inzichtelijk maken voor gemeenten en aanbieders Spreken In ontwikkeltafels en met contractmanagement Verbeteren Leren, vergelijken en verbeteren Meten Spreken Verbeteren De cijfers spreken nooit voor zich! In gesprek met aanbieder en gemeenten = Resultaatdialoog
5
Hoe: uitkomsten van zorg centraal
Aan de hand van output (aantallen cliënten in zorg) en outcome (bv. cliënttevredenheid) gegevens Ontwikkeltafels in 2018 Belangrijk: Cijfers op zichzelf zeggen niet alles Gegevens leveren gesprek op in de eigen organisatie, met SDF en in de regio Zo weinig mogelijk extra administratieve lasten
6
Aanbieders Jeugd en Wmo Portal Thrusted third party
Output en outcome Friese gemeenten Aanbieders Jeugd en Wmo Geanonimiseerde gegevens, zoals uitval en start/stopberichten Outcome-indicatoren: doelrealisatie en cliënt-tevredenheid Berichtenverkeer Jeugd en Wmo Portal Thrusted third party Data vanuit wijk- en gebiedsteams en andere verwijzers TTP heeft contact en overeenkomst met u voor aanlevering SDF Voor gesprekken met aanbieders en gemeenten
7
Drie outcome-indicatoren
Inzicht in uitkomsten van de geleverde zorg aan de hand van (landelijke) outcome-indicatoren: Uitval Doelrealisatie Cliënttevredenheid Vragen voor straks: Wat verstaat u hier precies onder? Hoe meet u dit bij uw cliënten? En hoe gebruikt u deze gegevens in uw organisatie? Gemeenten wijsheid niet in pacht, dus met u in gesprek over hoe we dit gaan invullen. Deze input wordt gebruikt voor de nieuwe werkgroep Outcome-indicatoren
8
Vervolg Start werkgroep Outcome-indicatoren met aanbieders + gemeenten
Interesse? Meld je dan aan bij Marieke van den Heuvel (SDF), met opdracht voorstel voor 2018: eerste groep aanbieders start in de pilot 2019: alle aanbieders doen mee Volgende ontwikkeltafel: december Met pilot eventuele aanpassingen – in 2019 doet iedereen mee.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.